Gezondheid alle pijlers

RIVM en ashwagandha

05-03-2024 23:19 135 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rivm.nl/nieuws/rivm-raadt-g ... shwagandha

Moet ik mijn ashwagandha maar gaan hamsteren? Ik ben niet bang voor een miskraam.

Ik ben in de overgang en ashwagandha doet wonderen voor wat betreft mijn slaapgedrag en het nachtzweten.

Als ik dit niet gebruik kan ik elke nacht mijn bed en nachthemd twee keer verschonen.

Wie heeft er ook baat bij ashwagandha?
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik niet. ik heb nog een pot poeder in de kast staan. Het had geen effect op me en toen ik al langer geleden las over leverschade heb ik het nooit meer aangeraakt. Die supplementen zijn niet bepaald gecontroleerd, je weet eigenlijk nooit precies hoe sterk het is.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slik het 5x in de week voor hele specifieke klachten (niet stress of ontspanning) en het helpt mij enorm. Heb totaal geen last van bijwerkingen.

Ik ben er niet zo bang voor. In het artikel staat ook duidelijk dat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan en dat ze er eigenlijk niks over weten. In de homeopathie wordt er vaker van natuurlijke producten gebruik gemaakt die in de reguliere geneeskunde niet erkent worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
05-03-2024 23:37
Ik slik het 5x in de week voor hele specifieke klachten (niet stress of ontspanning) en het helpt mij enorm. Heb totaal geen last van bijwerkingen.

Ik ben er niet zo bang voor. In het artikel staat ook duidelijk dat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan en dat ze er eigenlijk niks over weten. In de homeopathie wordt er vaker van natuurlijke producten gebruik gemaakt die in de reguliere geneeskunde niet erkent worden.
De patiënten die met acuut leverfalen in het ziekenhuis terecht kwamen, hadden in eerste instantie ook geen bijwerkingen.

Verreweg de meeste mensen die een bepaald supplement/medicijn/etc. gebruiken zullen geen/nauwelijks bijwerkingen ervaren.
In bijsluiters lees je vaak bijwerkingen en hoe vaak ze ongeveer voorkomen. Er is een schaal van
Zeer vaak(> 1:10),
Vaak(1:10-1:100),
Soms(1:100-1:1000),
Zelden(1:000-1:10.000),
Zeer Zelden(<1:10.000).
Een bijwerking die 'vaak' voorkomt, komt dus nog steeds 'maar' bij 1-10% van alle gebruikers voor..

Er staat nergens dat ze er eigenlijk niks over weten. Er staat dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar de schadelijke effecten van Ashwagandha. De internationale onderzoeken naar het gebruik van Ashwagandha bij mensen was meestal gericht op de positieve effecten, maar door die onderzoeken weten ze weldegelijk een heleboel over de chemische verbindingen van het middel. Uit de onderzoeken, gericht op de positieve effecten, is ook gewoon gebleken dat het zeker positieve effecten heeft. Het is dus niet zo dat ze de positieve werking ervan ontkennen/niet erkennen dat het positieve effecten kan hebben.

Er komen echter steeds vaker meldingen van artsen van over de hele wereld die een patiënt behandeld hebben met acute leverfalen door het gebruik van Ashwagandha. Het is de taak van het RIVM om mensen te waarschuwen wanneer er sterke aanwijzingen zijn dat een bepaald middel ernstige bijwerkingen kan hebben. Er is echter meer onderzoek nodig om precies te kunnen concluderen of er nog andere factoren meespelen en hoe groot het risico is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. Ik herken het probleem uit de OP (heb zelfs een tijdje mijzelf de moeite bespaard om het bed op te maken en er gelijk badlakens op gegooid bij wijze van beddengoed= snel verschonen in de nacht). Dit soort spul is voor mij te ver uit mijn comfortzone, ik vond mijzelf al heel avontuurlijk met hormoonsuppletie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
05-03-2024 23:37
Ik slik het 5x in de week voor hele specifieke klachten (niet stress of ontspanning) en het helpt mij enorm. Heb totaal geen last van bijwerkingen.

Ik ben er niet zo bang voor. In het artikel staat ook duidelijk dat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan en dat ze er eigenlijk niks over weten. In de homeopathie wordt er vaker van natuurlijke producten gebruik gemaakt die in de reguliere geneeskunde niet erkent worden.
Het is geen homeopathie en het wordt over het algemeen wel erkend dat het een werkzame stof is (dat het bij mij niks deed wil niet zeggen dat anderen er niks aan kunnen hebben). Het is ook niet waar dat 'ze er niks van weten'. Juist omdat men er wel wat van weet, verschillende mensen hebben ernstige leverschade opgelopen, wil men er meer onderzoek naar doen.
Prima als je gebruik maakt van voedingssupplementen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. En je verdiepen in wat je slikt. Want ook natuurlijke middelen kunnen heel schadelijk zijn.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, je kunt adviezen van het Rivm natuurlijk prima naast je neerleggen.

Maar het is wel de 'mijn opa rookt en is 95 geworden' redenering.

Er zitten risico's aan. Die kun je accepteren, maar dan verder niet piepen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
05-03-2024 23:37
Ik slik het 5x in de week voor hele specifieke klachten (niet stress of ontspanning) en het helpt mij enorm. Heb totaal geen last van bijwerkingen.

Ik ben er niet zo bang voor. In het artikel staat ook duidelijk dat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan en dat ze er eigenlijk niks over weten. In de homeopathie wordt er vaker van natuurlijke producten gebruik gemaakt die in de reguliere geneeskunde niet erkent worden.
Homeopathie is wel een fijne vergelijking: homeopathie is zo goed onderzocht dat daarvan aangetoond is dat het niet werkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit gebruikt. En ga dat waarschijnlijk ook niet doen.
Zou ik het wel gebruiken, dan zou het een gevalletje “I’ll take my changes” voor me zijn.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd wel bijzonder als mensen die natuurlijke middelen zoals deze of homeopathie gebruiken het verschil tussen het een en het ander niet kennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel lang geleden heb ik eens een kruidenthee gedronken waar ik ongelooflijk depressief van werd. Het zou rustgevend zijn bedoeld maar kennelijk ontaardde dat in een heel zware depressie die ik op dat moment niet begreep. Het was gewoon een zak kruiden waar je zelf thee van moest maken.

Anders dan reguliere medicijnen zijn deze middelen weinig getest en weinig toegespitst op een bepaalde werking en de bijwerkingen zijn legio.

Om dergelijke middelen te verkopen hoef je geen apothekersopleiding te hebben gehad; kennelijk achten ze een gewone verkoper kundig genoeg om dergelijk vergif te mogen verkopen.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 06-03-2024 06:33
17.23% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Die supplementen industrie lijkt toch erg lucratief. Kijk alleen al naar de extreme prijzen van vitamines (die spotgoedkoop zijn om te maken).
Laat staan wat ze kunnen verdienen op de meer exotische kruiden en poeders.
Die ze zelf vermoedelijk in bulk kopen op AliExpress ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde.
Veel medicatie die regulier wordt gebruikt, is gebaseerd op de werkzame stoffen in planten.

Volgens mij zijn capsules (die slik ik) prima te controleren qua hoeveelheid werkzame stof.
Bij poeder of thee is dat waarschijnlijk anders. "Een theelepel per dag", daarbij zie ik nooit staan hoeveel milligram die theelepel dan moet zijn.

Ik pleit niet voor of tegen (reguliere) medicatie.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
06-03-2024 06:27
Ik ken het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde.
Veel medicatie die regulier wordt gebruikt, is gebaseerd op de werkzame stoffen in planten.

Volgens mij zijn capsules (die slik ik) prima te controleren qua hoeveelheid werkzame stof.
Bij poeder of thee is dat waarschijnlijk anders. "Een theelepel per dag", daarbij zie ik nooit staan hoeveel milligram die theelepel dan moet zijn.

Ik pleit niet voor of tegen (reguliere) medicatie.
Mijn opmerking ging ook niet over jou maar over iemand die reageerde en dit homeopathie noemde. Het ligt er ook aan hoe die capsules die je gebruikt gefabriceerd en gecontroleerd worden. Bij kruiden kan het natuurlijk (zoals ook bij wiet of paddo’s) zo zijn dat de werkzame stof in batch 1 veel hoger ligt dan in batch 2. Of dat er meer schadelijke andere stoffen in zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had bij een Indiase leverarts op Twitter al gelezen over leverschade, maar daar gebruiken ze in Ayurveda enorme hoeveelheden van bepaalde stoffen en soms ook zwaar vervuild.
Alle reacties Link kopieren Quote
Honolulu schreef:
06-03-2024 06:02
Nooit gebruikt. En ga dat waarschijnlijk ook niet doen.
Zou ik het wel gebruiken, dan zou het een gevalletje “I’ll take my changes” voor me zijn.
Je zou elke verandering accepteren? Ook ernstige leverschade?

Of bedoel je “I’ll take my chances”?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ik gebruik het nooit meer tijd geleden eens gedaan non stop hartkloppingen toen ik het gebruikte mij niet gezien meer maar ieder voor zich.
Alle reacties Link kopieren Quote
yoshe schreef:
05-03-2024 23:37
Ik slik het 5x in de week. In het artikel staat ook duidelijk dat er nog te weinig onderzoek naar is gedaan.
Je kunt beter even het artikel van het RIVM opzoeken. Daar staat meer in:

Er is weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van Ashwagandha. Wel hebben artsen zowel uit Nederland als andere landen vergiftigingen gemeld bij mensen die deze supplementen hadden ingenomen. Het ging in die gevallen onder meer om schadelijke effecten in de lever. [...] Omdat de effecten ernstig zijn en kunnen voorkomen bij gebruik volgens de verpakking, adviseert het RIVM om geen voedingssupplementen met Ashwagandha te gebruiken.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
06-03-2024 06:27
Ik ken het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde.
Veel medicatie die regulier wordt gebruikt, is gebaseerd op de werkzame stoffen in planten.

Volgens mij zijn capsules (die slik ik) prima te controleren qua hoeveelheid werkzame stof.
Bij poeder of thee is dat waarschijnlijk anders. "Een theelepel per dag", daarbij zie ik nooit staan hoeveel milligram die theelepel dan moet zijn.

Ik pleit niet voor of tegen (reguliere) medicatie.
toch zou ik, met jouw klachten, eens naar een reguliere huisarts gaan. En je goeie pillen laten voorschrijven
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
06-03-2024 05:40
Tja, je kunt adviezen van het Rivm natuurlijk prima naast je neerleggen.

Maar het is wel de 'mijn opa rookt en is 95 geworden' redenering.

Er zitten risico's aan. Die kun je accepteren, maar dan verder niet piepen.
Die redenering gebruikt mijn moeder ook altijd over haar rookverslaving :P :facepalm:
Ik heb overigens nog nooit gehoord van die naam in de topictitel
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
06-03-2024 06:27
Ik ken het verschil tussen homeopathie en natuurgeneeskunde.
Veel medicatie die regulier wordt gebruikt, is gebaseerd op de werkzame stoffen in planten.

Volgens mij zijn capsules (die slik ik) prima te controleren qua hoeveelheid werkzame stof.
Bij poeder of thee is dat waarschijnlijk anders. "Een theelepel per dag", daarbij zie ik nooit staan hoeveel milligram die theelepel dan moet zijn.

Ik pleit niet voor of tegen (reguliere) medicatie.
Dat de werkzame stof in die capsules prima te controleren is, is natuurlijk nog maar de vraag, maar eigenlijk is dat niet waar het om gaat. Er kan wel elke keer een precies even schadelijke hoeveelheid in zo'n capsule zitten.

Waar het om gaat is dat er onderzoek moet zijn naar welke dosis effectief is, welke dosis (mogelijk) schadelijk is en of de mogelijke nadelen opwegen tegen de voordelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
06-03-2024 07:28
toch zou ik, met jouw klachten, eens naar een reguliere huisarts gaan. En je goeie pillen laten voorschrijven
Reguliere arts, het lijkt wel een vloek voor sommigen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet ook uitkijken voor te veel vitamine pillen. Die schijnen ook te schaden bij overvloed. “ Zo kan een teveel aan vitamine C, hoewel we een overschot uitplassen, leiden tot darmklachten en misschien ook tot niersteenvorming, weten we uit onderzoek. Een teveel aan vitamine D kan schade opleveren aan hart, nieren en bloedvaten. En te veel B6 kan weer zenuwschade veroorzaken.”

https://www.nrc.nl/brandedcontent/onvz/ ... minepillen
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
06-03-2024 07:45
Reguliere arts, het lijkt wel een vloek voor sommigen.
Wat weet zo'n huisarts nou helemaal? Het is niet alsof hij er acht jaar voor gestudeerd heeft. En op Feesboek staat dat die thee geweldig is. Zelf gehoord van de zus van Doutzen!
:lol:
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
06-03-2024 07:51
Wat weet zo'n huisarts nou helemaal? Het is niet alsof hij er acht jaar voor gestudeerd heeft. En op Feesboek staat dat die thee geweldig is. Zelf gehoord van de zus van Doutzen!
:lol:
Gemberthee toevallig :lol: ?

Ik kreeg laatst ook speciale thee tegen menstruatiebloedingen, van een goede vriendin. Ik heb het zo de prullenbak ingegooid, vertrouw het toch niet helemaal :P (was ook over de datum en rook niet heel denderend)
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven