Gezondheid alle pijlers

Schaafwonden. Hoe het beste behandelen??

05-06-2020 08:19 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze domme doos is eergisteren met de fiets gevallen. Een prachtige schuiver toen het pad ineens veranderde in een grindbak.


Wat is nu eigenlijk de beste wondverzorging? Ik ben opgevoed met "aan de lucht laten en niets er op". Vanuit de dokterspost werd geadviseerd om vaseline te smeren en daarna af te dekken met gaasjes en dit vast te zetten. Het vast zetten doe ik met fysiotape, dat had ik nog in huis. Fijn spul.

De voorgestelde vaselinegaasjes gebruik ik nu 's nachts. Overdag vrij en blij en verder weinig kunnen doen, want mijn linkerhand geeft me het idee een playmobilpoppetje te zijn. Rechts kan gelukkig iets meer.
Gisteravond was mijn knie nog steeds niet dicht, helder lichtgeel vocht parelt nog op.

Kunnen vaselinegaasjes dit genezingsproces versnellen als ik dit overdag ook ga gebruiken, of werkt het juist averechts, bijvoorbeeld door verweking?

Is er iemand die mij dit uit kan leggen?
snoesje666 wijzigde dit bericht op 08-06-2020 09:40
6.75% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Of even overleggen met je huisarts?

In principe moet je schaafwonden inderdaad open laten, maar als ze erg groot zijn is afdekken wel beter.

Ik kan hier geen goed advies over geven verder, dus overleg met de arts of de assistent.
Alle reacties Link kopieren
Aan de lucht laten drogen, tenzij je het dan openhaalt of gaat plakken aan/ door kleding (of er grote kans is op viezigheid in de wondjes). Dus ter bescherming kan je dan een gaasje erop doen (en vaseline zodat je geen korstjes eraf trekt als je het er weer afhaalt).
Nee, aan de lucht laten drogen is achterhaald. Dat zeiden ze vroeger. Vaselinegaasjes erop en evt later een wondpleister, er zijn vochtige van hansaplast.
Ik heb net een schaafwond gehad en die was binnen een paar dagen prachtig geheeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er altijd geel poeder op. Dat heet officieel dutimon poeder en deden mijn ouders vroeger op mijn schaafwonden. Of het ook het officiële verstandige advies is weet ik niet. Maar het werkt goed bij mijn kinderen.
Het leven is niet eerlijk
Sorry ik zie op https://www.thuisarts.nl/wonden/ik-heb-schaafwond dat dat geldt voor vochtige schaafwonden. Als het helemaal droog is adviseren ze wat anders.
Bel alsjeblieft gewoon je huisarts. Je ziet hoeveel verschillende adviezen je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Isobetadine doekjes.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ik val ook nog al eens. Aan de lucht laten drogen werkt het beste. En zit er een goede korst op de randjes wat vettig maken tegen de jeuk. Enne de knie gebogen houden met het drogen anders kun je je been niet meer buigen zonder de korst te breken. Geloof mij dat wil je niet 😏
Alle reacties Link kopieren
Bel even met de doktersassistente.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken.

Dat vaselineadvies is 's avonds via de doktersdienst gegeven omdat ik vroeg of ik in bed wel iets er op mocht doen. Je wilt je bed niet ondersmeren met bloed en steeds die huid weer open trekken. Het vaselineadvies kende ik nog niet.

De volgende dag gaf de doktersassistente, die mij de tetanusprik gaf het advies om mijn onderarm ook na het sluiten van de huid, in te smeren met vaseline tegen littekenvorming.

Dit samen met de reacties hierboven geeft dat ik overdag toch ook maar ga insmeren en inpakken.

Ik wist niet dat er verschil in behandeling is bij droge of natte schaafwonden.

Mijn linkerhand en rechterknie zijn er lelijk aan toe, mijn rechteronderarm is groot en oppervlakkig, en bloedde amper. Het is dus goed geweest dat we die steeds aan de lucht hebben gelaten.

Oh ja, mijn knie houd ik inderdaad zoveel mogelijk gebogen, in de hoop sneller dicht te zijn.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 09:06
9.90% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Home Thuisarts.nl

Komt er nog bloed of vocht uit de schaafwond?

Is de wond nat of lekt er nog bloed of wondvocht uit?

Breng dan eerst vette gaas (zalfgaas) aan: één laagje maar, dus ook niet dubbelvouwen. Vette gaas zorgt ervoor dat het verband niet aan de wond blijft vastplakken.
Breng daarop absorberend verband aan, bijvoorbeeld katoenen of viscose gazen (ook wel kompres genoemd). Deze nemen het vocht uit de wond op.
Zet het verband vast met een hydrofiele zwachtel, netverband of pleister.
Verwissel het vette gaas en het absorberend verband 1 (of zo nodig 2) keer per dag tot de wond niet meer lekt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Vet zoals vaseline zorgt er niet alleen voor dat er niks aan blijft plakken, het trekt ook niet in de huid, en houdt de huid dus ook soepel.

Dat advies tegen littekenvorming is vooral omdat je, tijdens het smeren, de huid beweegt en soepel huid, en dus krijgt het litteken minder minder kans zich te ontwikkelen :)
Ik smeer zelf ook korsten steeds in, ook om het soepel te houden, want scheurende korsten zijn ook echt niet bevoordelijk voor de genezing of littekenvorming. . Ook heb je dan sneller kans dat er, tussen de open sneetjes, vuil en zo gaat zitten en het alsnog kan ontsteken.
Klinkt pijnlijk, beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Bij de apotheek kun je vet gaas kopen en dan een Eilandpleister er over heen tegen het lekken. Bij het voetballen op kunstgras kunnen de spelers zich ook lelijk schaven met lekkende wonden tot gevolg. Ik behandel het altijd met dat vette gaasje en de eilandpleister er over heen. Ze kunnen dan ook douchen en lekken niet alles onder. Het heelt snel, als het dan dicht is, smeren met vaseline zodat de korst zacht blijft.

Sterkte met Je schaafwonden, zo te horen ben je erg rottig gevallen.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Oppervlakkige wonden was ik met water en zeep; daarna doe ik er wat betadine op en een pleister.
Diepere sneden ontsmet ik eerst, druk het bloed uit onder stromend water en daarna plak ik de randen aan elkaar met een rol leukaplast. Dat doe ik vooral opdat ik gewoon verder kan gaan met de klus zonder dat de wond telkens open gaat.

Ik houd de wond wel in de gaten. Het is niet de bedoeling dat eronder een infectie ontstaat. Als bijvoorbeeld een dier je bijt dan injecteert hij vuil in de wond dus dat kan je zelf niet goed genoeg schoonmaken. Daarvoor is het te diep.

Als ik iets niet meer kan bewegen ga ik natuurlijk meteen naar een arts.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij Honingzalf
Alle reacties Link kopieren
Calendulan van VSM helpt ook goed tegen schaafwonden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral prettig vind aan de antwoorden in dit topic is dat je antwoord krijgt op het "waarom eigenlijk".

Ik weet nu bijvoorbeeld dat vaseline de huid niet verweekt. Op het moment dat je aan de telefoon hangt of een prik krijgt, denk je daar niet direct aan.

Ik neem op dat moment gewoon aan wat een professional me vertelt. Pas een dag later komen dit soort vragen op.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De vaseline werkt top. Bedankt voor de tip.

De korsten op mijn onderarm gingen erg jeuken. Een laag vaseline erop en daaroverheen een afgeknipte skisok. Na drie dagen is mijn onderarm inmiddels korst- en jeukvrij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
05-06-2020 08:32
Ik doe er altijd geel poeder op. Dat heet officieel dutimon poeder en deden mijn ouders vroeger op mijn schaafwonden. Of het ook het officiële verstandige advies is weet ik niet. Maar het werkt goed bij mijn kinderen.

Bedankt voor deze tip.

Het is lastig te vinden, maar een DA-drogist in Groningen heeft het.
Ik heb het op een nieuwe wond geprobeerd (ja, ik zou aandelen in pleisters moeten hebben) en die ging keurig en snel dicht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven