Gezondheid alle pijlers

Schaamlip-vraag (al door overgang)

05-08-2026 11:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie herkent dit? Onlangs viel mij op dat mijn binnenste schaamlippen zeker gehalveerd zijn in grootte. Ik ben al door de overgang heen (ben eind 50). Ook heb ik pijn bij penetratieseks, niet vooraan in de vagina maar verder naar binnen. Ik ben hier onlangs voor bij de huisarts geweest. Ze schreef oestrogeen voor, in de vorm van estradiol vaginale zetpillen. Die moest ik twee weken dagelijks (voor het slapen gaan) inbrengen en daarna twee keer per week. Ik heb het negen dagen volgehouden en ben ermee gestopt, wat een vieze, smerige kliederboel met continu afscheiding in allerlei kleuren. Na de laatste zetpil hield die afscheiding ook nog dagen aan, dus als ik naar twee keer in de week zou gaan zou ik er continu last van hebben. En ook altijd inlegkruisjes moeten dragen, terwijl ik juist blij ben daarvan af te zijn na de overgang. Om nog maar te zwijgen van zin in seks door die vieze zooi.
De huisarts stelt nu orale estradiol voor. Ik twijfel. Ze spreekt niet over ook progestageen, terwijl een site als thuisarts.nl daar toch wel helder over is (is meestal ook aan te bevelen als je nog een baarmoeder hebt, en die heb ik) Ook is er een wat verhoogde kans op trombose en beroerte. Omdat ik er graag met iemand over wil spreken die verstand van zaken heeft, laat ik me nu doorverwijzen naar een kliniek met o.a. gynaecologen en overgangsconsulenten, daar kan ik dan begin september terecht.
Maar ik ben benieuwd naar ervaringen hier. Zijn er forummers die ook schaamlipveranderingen merken (geen lichen sclerose, dat heb ik niet) en/of hormoonsuppletie slikken ná de overgang? Tijdens de overgang heb ik overigens geen suppletie gebruikt, ik ben daar eigenlijk probleemloos doorheen gerold.
Ik las ergens dat binnenste schaamlippen ook nagenoeg helemaal kunnen verdwijnen. Wat zijn dan de gevolgen? Geeft het klachten? Iemand daar ervaring mee?
Dank vast voor de eventuele ervaringen.
Ik herken jouw verhaal wel. De lichamelijke veranderingen.
Ik denk dat ik (55) nog wel in de overgang zit, gebruik orale oestrogeen en via Mirena progesteron.
Ik durf nog niet te stoppen met de hormonen om erachter te komen of het klaar is.

Desondanks wel die lichamelijke veranderingen en pijn bij seks. Ik accepteer maar dat het zo is en los dat op met glijmiddel.
Met hormoonsuppletie ben ik begonnen nadat ik al meer dan een jaar niet meer ongesteld was geworden (destijds 41). Ik slik het nu al zo’n vier jaar en ben er zeer tevreden over. Het werkte voor mij als een ‘pauzeknop’: haaruitval stopte, mijn huid leek zich te herstellen (niet meer de plotseling verschenen droge dunne huid), enz. Mijn huisarts verwees mij destijds door naar een gynaecoloog en daar heb ik na een paar kleine onderzoeken de beschikbare opties doorgenomen. Ik krijg nu ieder jaar een mammografie en een dexascan (die laatste omdat ik al in een voorstadium van osteoporose zat met mijn heupen maar dat is gelukkig nog niet erger geworden).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Je hebt ook vaginale oestrogeen die geen rommel geeft.
Vraag je arts om vagifem of vagirux.
Daarnaast idd royaal glijmiddel bij seks.
Dank voor de reacties. Glijmiddel bij seks helpt niet bij mijn klachten, dat heb ik al geprobeerd. Het probleem zit vooral dieper, vooraan in mijn vagina word ik bij opwinding ook van mezelf vochtig genoeg. Het glijmiddel helpt niet bij het strakke en pijnlijker gevoel dieper naar binnen.
Dat is ook nog een optie, Lilith, een ander vaginaal medicijn. Dat zal ik bespreken met de arts waarnaar ik word doorverwezen.
Liesje, nog niet naar een gynaecoloog geweest?

Heb je dit topic al gelezen:

gezondheid/lichen-scleroses/list_messages/511426

Sterkte :hug:
‘t Hoost
noglangnietjarig schreef:
05-08-2026 14:41
Liesje, nog niet naar een gynaecoloog geweest?

Heb je dit topic al gelezen:

gezondheid/lichen-scleroses/list_messages/511426

Sterkte :hug:

In de OP staat dat ze geen LS heeft.
Fucupcake schreef:
05-08-2026 14:42
In de OP staat dat ze geen LS heeft.
Oke…

Ik hoop wel dat Liesje het topic nog wil lezen.

LS wordt vaker niet meteen gezien.

Heb er zelf eerst 3 a 4 jaar mee mogen rondlopen voordat de gynaecoloog zei dat het LS was.
‘t Hoost
Het hoeft zeker geen Lichen Sclerosis te zijn, al kan dat natuurlijk wel.

AI geeft als antwoord:

Ja, het is volkomen normaal dat de binnenste (kleine) schaamlippen kleiner worden na de overgang. Door de afname van het hormoon oestrogeen verandert het weefsel, kan de huid dunner worden en kunnen de schaamlippen inkrimpen of minder vol lijken. Dit is een bekend en veelvoorkomend verschijnsel.

Ik heb tijdens de overgang ook kleinere, drogere schaamlippen gekregen en daar ben ik niet blij mee.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2026 13:17
Met hormoonsuppletie ben ik begonnen nadat ik al meer dan een jaar niet meer ongesteld was geworden (destijds 41). Ik slik het nu al zo’n vier jaar en ben er zeer tevreden over. Het werkte voor mij als een ‘pauzeknop’: haaruitval stopte, mijn huid leek zich te herstellen (niet meer de plotseling verschenen droge dunne huid), enz. Mijn huisarts verwees mij destijds door naar een gynaecoloog en daar heb ik na een paar kleine onderzoeken de beschikbare opties doorgenomen. Ik krijg nu ieder jaar een mammografie en een dexascan (die laatste omdat ik al in een voorstadium van osteoporose zat met mijn heupen maar dat is gelukkig nog niet erger geworden).
Ik wist niet dat dat ook bij de overgang hoort. Maar daar heb ik ook ineens last van.
The ocean healed my soul
Dat is heel normaal.
Blijf ik me over verbazen, hoe weinig we daar eigenlijk over leren in de loop van ons leven.

Mijn binnenste schaamlippen zijn gewoon verdwenen. En ze waren fors.

En je slijmvliezen worden droger door de overgang. Dus ook die van je vagina.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik gebruik de ovules van Synapause; oftewel vaginale oestrogeen pillen. Deze zijn er ook in creme vorm. Je brengt ze voor het slapen in en de volgende dag komt het resterende spul uit de vagina. Soms geleidelijk, soms wat meer in 1 keer. Maar ik kan niet zeggen dat het een kliederboel is. En het helpt mij ook wel goed. Ik heb alleen dan juist weer een drogere, strakkere vagina aan het begin, en niet dieper van binnen. En nog een verschil, ik ben nu in de perimenopauze.
Solomio schreef:
05-08-2026 17:07
Dat is heel normaal.
Blijf ik me over verbazen, hoe weinig we daar eigenlijk over leren in de loop van ons leven.

Dat vind ik dus ook! Want het is best even slikken wanneer je ontdekt dat je binnenste schaamlippen (bijna) verdwenen zijn. En ik vind het jammer, want de scheur in mijn rechterlip vond ik zo'n mooi aandenken aan de bevalling van mijn eerste kind.
Solomio schreef:
05-08-2026 17:07
Dat is heel normaal.

Ja, dat is ook zo.
The ocean healed my soul
Lieneke schreef:
05-08-2026 17:18
Dat vind ik dus ook! Want het is best even slikken wanneer je ontdekt dat je binnenste schaamlippen (bijna) verdwenen zijn. En ik vind het jammer, want de scheur in mijn rechterlip vond ik zo'n mooi aandenken aan de bevalling van mijn eerste kind.
Die van mij gaven veel last met fietsen, dus ik mis ze niet.
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2026 08:04
Reden: Provoceren
98.15% gewijzigd
Mephishardstylez schreef:
05-08-2026 17:49
Tjonge jonge. Ok krijg bakken commentaar als ik schrijf dat mijn libido nog niet is verdwenen, dat dat too much information is, maar moet hier wel lezen dat forummer dr voorheen forse schaamlippen zijn geslonken.
Context, context. Dit topic gaat over dit onderwerp. Als jij je geilheid wil kenbaar maken in een topic waarin het niet over het libido gaat maar over bijvoorbeeld de keuze van een stofzuiger...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ik herken wat je schrijft. Ben ook met die vaginale oestrogeen begonnen maar vond het een ellende en het hielp ook niet. Ik ben vol aan de hormoontherapie. Oestrogeen gel, orale progesteron en een mirena. Maar de echte game changer was testosteron gel. Echt, mijn vagina is eindelijk weer normaal. Niet meer die nare pijn waar geen glijmiddel tegenop kan omdat het meer lijkt of het vaginale weefsel aan de binnenkant dun en kwetsbaar was geworden en mijn eigen afscheiding was minder en ‘wateriger’. Als kers op de taart krijg ik ook weer orgasmes zoals vroeger en heb ik ook gewoon weer veel zin.
Ow, en van oestrogeen speelde mijn endometriose weer op.
Dus nee, voor mij niet.
05-08-2026 17:49
Tjonge jonge. Ok krijg bakken commentaar als ik schrijf dat mijn libido nog niet is verdwenen, dat dat too much information is, maar moet hier wel lezen dat forummer dr voorheen forse schaamlippen zijn geslonken.

Moet je echt in ieder topic komen zieken?
OlleGrieze schreef:
05-08-2026 18:13
Context, context. Dit topic gaat over dit onderwerp. Als jij je geilheid wil kenbaar maken in een topic waarin het niet over het libido gaat maar over bijvoorbeeld de keuze van een stofzuiger...
De context waarin ik schreef dat mijn libido nog niet was afgenomen, was in het topic " Wanneer ben je middelbaar".
Was dus wel degelijk relevant aangezien libido kan veranderen op middelbare leeftijd.
05-08-2026 18:47
De context waarin ik schreef dat mijn libido nog niet was afgenomen, was in het topic " Wanneer ben je middelbaar".
Was dus wel degelijk relevant aangezien libido kan veranderen op middelbare leeftijd.

Totaal niet relevant in een ander topic.
Zeker niet relevant hier inderdaad :-(
En mijn schaamlippen waren niet erg fors.

Solomio, de jouwe zijn dus vrijwel weg. Ik begrijp dat je daar geen last van hebt? Dat zijn de ervaringen waar ik naar op zoek ben. Misschien is het immers niet zo'n probleem om ze niet meer te hebben?
Rafaella, testosterongel klinkt zo tegenstrijdig? Heeft de huisarts dat voorgeschreven of iemand anders?
Liesje100 schreef:
05-08-2026 19:32
Zeker niet relevant hier inderdaad :-(
En mijn schaamlippen waren niet erg fors.

Solomio, de jouwe zijn dus vrijwel weg. Ik begrijp dat je daar geen last van hebt? Dat zijn de ervaringen waar ik naar op zoek ben. Misschien is het immers niet zo'n probleem om ze niet meer te hebben?
Ik mis ze niet iig.

Ik schrok wel toen ik het merkte, maar een rondje Google leerde me dat het normaal is.
Prima dan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven