Gezondheid alle pijlers

Schaamlip-vraag (al door overgang)

05-08-2026 11:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie herkent dit? Onlangs viel mij op dat mijn binnenste schaamlippen zeker gehalveerd zijn in grootte. Ik ben al door de overgang heen (ben eind 50). Ook heb ik pijn bij penetratieseks, niet vooraan in de vagina maar verder naar binnen. Ik ben hier onlangs voor bij de huisarts geweest. Ze schreef oestrogeen voor, in de vorm van estradiol vaginale zetpillen. Die moest ik twee weken dagelijks (voor het slapen gaan) inbrengen en daarna twee keer per week. Ik heb het negen dagen volgehouden en ben ermee gestopt, wat een vieze, smerige kliederboel met continu afscheiding in allerlei kleuren. Na de laatste zetpil hield die afscheiding ook nog dagen aan, dus als ik naar twee keer in de week zou gaan zou ik er continu last van hebben. En ook altijd inlegkruisjes moeten dragen, terwijl ik juist blij ben daarvan af te zijn na de overgang. Om nog maar te zwijgen van zin in seks door die vieze zooi.
De huisarts stelt nu orale estradiol voor. Ik twijfel. Ze spreekt niet over ook progestageen, terwijl een site als thuisarts.nl daar toch wel helder over is (is meestal ook aan te bevelen als je nog een baarmoeder hebt, en die heb ik) Ook is er een wat verhoogde kans op trombose en beroerte. Omdat ik er graag met iemand over wil spreken die verstand van zaken heeft, laat ik me nu doorverwijzen naar een kliniek met o.a. gynaecologen en overgangsconsulenten, daar kan ik dan begin september terecht.
Maar ik ben benieuwd naar ervaringen hier. Zijn er forummers die ook schaamlipveranderingen merken (geen lichen sclerose, dat heb ik niet) en/of hormoonsuppletie slikken ná de overgang? Tijdens de overgang heb ik overigens geen suppletie gebruikt, ik ben daar eigenlijk probleemloos doorheen gerold.
Ik las ergens dat binnenste schaamlippen ook nagenoeg helemaal kunnen verdwijnen. Wat zijn dan de gevolgen? Geeft het klachten? Iemand daar ervaring mee?
Dank vast voor de eventuele ervaringen.
Fucupcake schreef:
05-08-2026 14:42
In de OP staat dat ze geen LS heeft.
Huisartsen herkennen het lang niet altijd, dus als to was, zou ik niet zo stellig zeggen dat het geen LS is.

Ik had weinig klachten, maar wel uiterlijke veranderingen. Huisarts: geen LS. Gynaecoloog: u heeft LS.
Solomio schreef:
05-08-2026 19:42
Ik mis ze niet iig.

Ik schrok wel toen ik het merkte, maar een rondje Google leerde me dat het normaal is.
Prima dan.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-08-2026 08:08
Reden: Provoceren
10.65% gewijzigd
Flipflop schreef:
05-08-2026 19:51
Huisartsen herkennen het lang niet altijd, dus als to was, zou ik niet zo stellig zeggen dat het geen LS is.

Ik had weinig klachten, maar wel uiterlijke veranderingen. Huisarts: geen LS. Gynaecoloog: u heeft LS.
Ik heb helemaal geen klachten die op LS wijzen maar mijn schaamlippen zijn wel aan het verdwijnen. Moet ik dan toch langs de huisarts? Ik had het eigenlijk al toegeschreven aan de overgang.
KamilleT schreef:
05-08-2026 20:03
Ik heb helemaal geen klachten die op LS wijzen maar mijn schaamlippen zijn wel aan het verdwijnen. Moet ik dan toch langs de huisarts? Ik had het eigenlijk al toegeschreven aan de overgang.
Welnee, hoef je echt niet mee naar de huisarts.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
Liesje100 schreef:
05-08-2026 19:33
Rafaella, testosterongel klinkt zo tegenstrijdig? Heeft de huisarts dat voorgeschreven of iemand anders?
Hoezo tegenstrijdig? Vrouwen hebben ook testosteron, alleen minder dan vrouwen. Mijn ervaring ermee is dus dat mijn vagina weer is zoals het was toen we ik een dertiger was. Heel blij mee.
De gynaecoloog heeft het voorgeschreven. Het is in Nederland nog niet zo gangbaar maar er is al veel onderzoek naar gedaan. Veel vrouwen die het gebruiken, hebben er baat bij
rafaella schreef:
05-08-2026 23:45
Hoezo tegenstrijdig? Vrouwen hebben ook testosteron, alleen minder dan vrouwen. Mijn ervaring ermee is dus dat mijn vagina weer is zoals het was toen we ik een dertiger was. Heel blij mee.
De gynaecoloog heeft het voorgeschreven. Het is in Nederland nog niet zo gangbaar maar er is al veel onderzoek naar gedaan. Veel vrouwen die het gebruiken, hebben er baat bij
mannen
;)
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik gebruik oestrogel, progresteron capsules en testosteron gel.

Zonder ben ik een mentaal en fysiek een wrak.
noglangnietjarig schreef:
05-08-2026 14:41
Liesje, nog niet naar een gynaecoloog geweest?

Heb je dit topic al gelezen:

gezondheid/lichen-scleroses/list_messages/511426

Sterkte :hug:
Precies waar ik ook gelijk aan dacht.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Ik heb inmiddels de verwijzing en kan binnenkort terecht bij een gynaecoloog (privékliniek, hier in het ziekenhuis is de wachttijd voor niet spoed blijkbaar een jaar). Dan ga ik bovenstaande zeker allemaal bespreken. Dank voor de reacties!
Herkenbaar voor mij. Ook bij mij zijn de binnenste schaamlippen grotendeels verdwenen en vrijen lukt niet, dat is te pijnlijk (bij mij voelt de huid bij de ingang strak en heel gevoelig). Lichen sclerosus is het niet (er is een biopt genomen om het zeker te weten), volgens de gynaecoloog van de vulva poli komt het echt door de overgang en hebben veel vrouwen er last van. Is heel normaal zei ze. Ik gebruik 2x per week een estradiol crème, daar heb ik verder geen last van, alleen ‘s morgens wat verlies van een kleine hoeveelheid crème dat niet is opgenomen door de huid. Aan de gynaecoloog van het ‘gewone’ ziekenhuis had ik overig niets in dit verhaal (verkeerde diagnose, verkeerde medicatie), dus ik ben blij dat ik voor een second opinion naar een vulva poli ben gegaan, ook al kon ze me verder niet helpen om het op te lossen. Ik weet nu in ieder geval waardoor het komt en dat er niets ernstigs aan de hand is (al vind ik het natuurlijk wel vervelend).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven