Gezondheid alle pijlers

Slapen raam open/raam dicht?

12-04-2021 22:26 134 berichten
Slapen jullie met het raam open of met het raam dicht en vooral waarom?

Je mag twee opties kiezen, dus graag stemmen op open/dicht en dan de belangrijkste reden.

Raam open/raam dicht?

Totaal aantal stemmen: 695

Raam open (40%)
Raam dicht (14%)
Lekker frisse lucht (33%)
Lekker stil (6%)
Lekker warm (3%)
Bang voor insluipers (1%)
Lekker het hoofd koel houden en het lijf warm (3%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
12-04-2021 22:32
Inderdaad de regen. Goten zijn hier best breed, dus afdakje boven het open raam. Het regent niet snel in.

Man vindt regen nog meer herrie.
Hier ook (jaren ‘30 imitatiemeuk met hellende daken en uitstekende goten)
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
12-04-2021 22:28
Ik mag maar één stem uitbrengen.

Raam open omdat: hoofd koel, lichaam warm. Dat vind ik het fijnste. Het aller fijnste is het als het dan ook nog regent buiten.
Precies dit!
Altijd open, dat vinden we gelukkig allebei. Lekker frisse lucht, briesje over mijn gezicht. Ik krijg ook standaard hoofdpijn als ik slaap met dichte ramen. Zelfs in de winter staan ze op een klein kiertje. We hebben bij alle ramen haakjes zodat het raam niet stuk kan waaien.

Bang voor insluipers ben ik niet, om bij ons raam te komen moet je over een strook grind heen. Dat hoor je heel goed, zeker met het raam open. Knappe jongen die zonder geluid binnen weet te komen.
Ik draag mijn horloge ook 's nachts en dat registreert dat ik met open raam beter slaap. Man heeft dat juist bij raam dicht.
TO herkenbaar, hier dezelfde discussie met partner.

Vervelende is dat degene die het dicht wil meestal wint. Want open is zieliger voor degene die het dicht wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd raam open, zelfs als het vriest.

Als ik met het raam dicht slaap word ik met dikke ogen wakker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raam open, frisse lucht. Helaas stoken veel van onze buren een houtkachel en als wij gaan slapen dan stinkt het soms nog enorm. Dan laat ik het raam dicht, maar vaak word ik 's nachts wakker en maak ik het raam open voor de frisse lucht.
In de zomer slapen we standaard met het raam open, heerlijk.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Raam open. Alleen bij harde wind dicht want dan waai ik m'n bed uit.
Is een klein raam bijna boven mijn hoofd.
In andere muur zitten ook ramen waar altijd de ventilatieroosters van openstaan
Slaapkamerraam is 24/7 open. Alleen dicht als we op vakantie zijn, of als het in de zomer overdag heel warm is.
Frisse lucht, meer zuurstof.
Titatoverbal schreef:
12-04-2021 22:47
TO herkenbaar, hier dezelfde discussie met partner.

Vervelende is dat degene die het dicht wil meestal wint. Want open is zieliger voor degene die het dicht wil.

Man 'wint' hier sowieso de discussie als hij hooikoorts heeft. Verder beetje om en om.

Raam is vaker dicht dan open. Van november tot maart trek ik dat nog wel. Maar april/oktober is het altijd strijd. :cry:
Tiana_76 schreef:
12-04-2021 22:47
Altijd open, dat vinden we gelukkig allebei. Lekker frisse lucht, briesje over mijn gezicht. Ik krijg ook standaard hoofdpijn als ik slaap met dichte ramen. Zelfs in de winter staan ze op een klein kiertje. We hebben bij alle ramen haakjes zodat het raam niet stuk kan waaien.

Bang voor insluipers ben ik niet, om bij ons raam te komen moet je over een strook grind heen. Dat hoor je heel goed, zeker met het raam open. Knappe jongen die zonder geluid binnen weet te komen.
Mijn ramen kunnen op een kiertje van ongeveer 3-4 cm op slot. Dat helpt ook goed tegen inbrekers want die kunnen het raam niet open krijgen zonder het slot door te zagen.
Raam open voor de frisse lucht. Soms wel last van de buurmeisjes als die ook het raam open hebben, maar dat ben ik inmiddels gewend en man heeft oordopjes.
S ochtends word ik wakker vogelgeluiden en het zachte gekabbel in de vijver, heerlijk! - paartijd van de kikkers is wel een drama qua geluid overigens.
Ik sta altijd om 7 uur op en hier in de buurt is eigenlijk nooit kabaal s ochtends.
Titatoverbal schreef:
12-04-2021 22:47
TO herkenbaar, hier dezelfde discussie met partner.

Vervelende is dat degene die het dicht wil meestal wint. Want open is zieliger voor degene die het dicht wil.
Hier niet, ik heb standaard hoofdpijn en met wat ongeluk zelfs migraine als we met het raam dicht slapen, dus ik ben zieliger :)
Heel herkenbare dingen hier.
Ik het liefst open, maar in de winter vind ik het dan toch te koud, dus wel raam dicht. Voorjaar/najaar en zomer wil ik raam open, maar man niet, hij vind het koud. Heeft al een extra dekbed ;-). Ik vind regen heerlijk, hij herrie.

Wat we doen? In de winter dicht, hij met met extra dekbed ik zonder. In voorjaar/najaar meestal dicht maar er over steggelen :D
In de zomer meestal open.
Hoe lossen jullie het op Andersom?

Ik vind het trouwens grappig dat jij jezelf andersom noemt en je vaak dingen vanaf een heel andere kant (andersom) belicht in een topic. Vaak daardoor komt met een oplossing die de TO zelf nog niet zag. Heel handig, dat andersom bekijken.
Maar nu heb je zelf iets andersom met je partner en kom je er zelf niet uit.. Uhh
PhiIae schreef:
12-04-2021 22:52
Mijn ramen kunnen op een kiertje van ongeveer 3-4 cm op slot. Dat helpt ook goed tegen inbrekers want die kunnen het raam niet open krijgen zonder het slot door te zagen.

Zo'n kiertje is handig, hebben we hier wel maar kleiner. 1à2 cm ongeveer. Is net te weinig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werd er zo Gallisch van (en van het gesnurk) dat ik man gewoon verwees naar de logeerkamer alwaar hij Fort Knox kan nabouwen om ieder zuchtje frisse lucht, iedere lichtstraal of vogelgeluidje buiten te sluiten.

Ik kan ook niet slapen in een hele kleine ruimte met piepkleine raampjes zoals een camper of caravan. Slaap ik nog liever gewoon op het gras in een slaapzak. Heb anders echt het gevoel dat ik stik. Onzin natuurlijk maar ik doe geen oog dicht.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
UnexpextedMom schreef:
12-04-2021 22:47
Altijd raam open, zelfs als het vriest.

Als ik met het raam dicht slaap word ik met dikke ogen wakker.

Ja dit.
Ik word dan ook erg duf wakker met dikke ogen en hoofdpijn.
Ik heb absoluut frisse lucht nodig. Ik woon wel aan de straatkant en daar kunnen 's avonds en 's nachts nog wel eens wat rumoerige studenten of ander wat luidruchtige lui langskomen (buiten Corona-tijden dan), maar daar heb ik verder geen last van.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
12-04-2021 22:36
Dat hebben wij dus niet. Ik laat nu heel vaak de hele avond het raam open zodat het heel fris is als we gaan slapen, maar na een paar uur is dat effect weer weg.
Deed ik eerst ook. En we hebben een klein zolderraampje op de overloop en een klein kelderraampje en die staan wel altijd op een kier. Heb ik ook moeten bevechten, maar onze kelder is anders wat vochtig en dat ruik je, en ‘s nachts zetten we dan kelder- en woonkamerdeur open voor het luchten. En zolderraampje voor de ventilatie vanwege dat wasmachine en droger daar staan.

Als het aan mijn man lag ventileerden we nooit :nut:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lemoos2 schreef:
12-04-2021 22:54
Ik werd er zo Gallisch van (en van het gesnurk) dat ik man gewoon verwees naar de logeerkamer alwaar hij Fort Knox kan nabouwen om ieder zuchtje frisse lucht, iedere lichtstraal of vogelgeluidje buiten te sluiten.

Ik kan ook niet slapen in een hele kleine ruimte met piepkleine raampjes zoals een camper of caravan. Slaap ik nog liever gewoon op het gras in een slaapzak. Heb anders echt het gevoel dat ik stik. Onzin natuurlijk maar ik doe geen oog dicht.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Garlicnaan schreef:
12-04-2021 22:49
Slaapkamerraam is 24/7 open. Alleen dicht als we op vakantie zijn, of als het in de zomer overdag heel warm is.
Frisse lucht, meer zuurstof.
Dit. Raam dag en nacht open.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
12-04-2021 22:57
:rofl:
Ach altijd wat. “Door dat open raam is het niet helemaal verduisterd en krijg ik dat lichtstraaltje ‘s ochtends recht in mijn oog Lemoos”. Of: “Ik kan echt niet slapen met dat kwetterende meesje/verdwaalde kikker/kat die door de voortuin loopt” (maar ik ben dan een zeikerd omdat ik weiger te slapen naast een boorinstallatie en hem consequent por bij snurken). “Getver wat is het hier koud! Christus aan toe zeg je bevriest hier compleet! Doe dat raam dicht! Heb je de ventilatieroosters óók nog open?!”

Midden in een hittegolf kan die man nog zeuren over een ‘te kil’ briesje van een ventilator toren met daarvoor twee flessen bevroren water. Of het ‘gebrom’ van de airco.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 12-04-2021 23:04
0.32% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas dicht. Anders word ik elke ochtend om 4:30 wakker van de achterbuurman die zijn brommer onder ons raam start. Hij loopt keurig vanuit zijn tuin met de brommer aan de hand, achter alle huizen langs en langs ons huis op de hoek. Dan rijdt hij hem de stoep af en start ‘ie em. En dan ben ik wakker en val ik niet meer in slaap. Dus ja, dicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
12-04-2021 23:02
Ach altijd wat. “Door dat open raam is het niet helemaal verduisterd en krijg ik dat lichtstraaltje ‘s ochtends recht in mijn oog Lemoos”. Of: “Ik kan echt niet slapen met dat kwetterende meesje/verdwaalde kikker/kat die door de voortuin loopt” (maar ik ben dan een zeikerd omdat ik weiger te slapen naast een boorinstallatie en hem consequent por bij snurken). “Getver wat is het hier koud! Christus aan toe zeg je bevriest hier compleet! Doe dat raam dicht! Heb je de ventilatieroosters óók nog open?!”

Midden in een hittegolf kan die man nog zeuren over een ‘te kil’ briesje van een ventilator toren met daarvoor twee flessen bevroren water. Of het ‘gebrom’ van de airco.
Ik ben familie van je man, denk ik.

Ik doe ook geen oog dicht als er een mees aan 't kwetteren is of er ergens een airco aan 't loeien is.
En jep, tijdens die hittegolf slaap ik met donsdeken op mij. Zonder iets zwaars op mij (enkel een laken is te dun en licht) doe ik ook geen oog dicht.


2 scholen in de buurt hebben én een stel buurmannen die elke ochtend ergens half 5 en 5 vertrekken helpt natuurlijk ook niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen raam dat open kan, alleen een deur. Die staat op een kier met een anti-inbraak-haak en in de zomerhitte hebben we de deur helemaal open en heeft de (anti-pollen) hordeur een alarm. Dan worden we in ieder geval wakker van insluipers.

Lawaai is er alleen van vogels en kikkers. Ruziënde ganzen om 5 uur in de ochtend :evil: bijvoorbeeld. En reigers hebben een soort horror-film waardige schreeuw als ze verstoord opvliegen.
Raam open. Het hele jaar door. Ik ben net een kachel 's nachts en in een koude ruimte slaap ik beter en dieper dus word ik uitgeruster wakker. Man slaapt het verste van de raam af en is een bikkel want hij moet het ook al zonder dekbed doen. Dat pik ik namelijk in om warm te blijven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven