Gezondheid alle pijlers

Slapen raam open/raam dicht?

12-04-2021 22:26 134 berichten
Slapen jullie met het raam open of met het raam dicht en vooral waarom?

Je mag twee opties kiezen, dus graag stemmen op open/dicht en dan de belangrijkste reden.

Raam open/raam dicht?

Totaal aantal stemmen: 695

Raam open (40%)
Raam dicht (14%)
Lekker frisse lucht (33%)
Lekker stil (6%)
Lekker warm (3%)
Bang voor insluipers (1%)
Lekker het hoofd koel houden en het lijf warm (3%)
Kan je je mindset zetten op 'wat heerlijk, ik hoef er nog niet uit' theeleutje?
Wij hadden ook een buur die om dat tijdstip weg moest. Hij deed heel zachtjes en ik slaap door veel dingen heen, maar blijkbaar triggerde zijn voordeur-geluid ('klik' bij het dichtrekken) mijn waakzaamheid over of er bij onze voordeur werd ingebroken, want ik werd daar vaak wakker van. Als ik dan 'stap stap glok broem' hoorde wist is dat het de buurman was die wegreed. En dan kon ik heerlijk slapen want oh wat lag ik nog lekker in bed en dan was het past 4:30 en dan mocht ik dus nog heel lang.
Het allerliefst dicht want ik kan slecht slapen als ik het koud heb maar sinds mijn koolmonoxyde-avontuur nu toch met het rooster open.
Raam dicht want ik ben een lichte slaper en zonder avondklok kan er savonds laat en snachts nog best wat verkeer door de straat komen. En dan heb ik het nog niet over de aangeschoten mensen die al schreeuwend door de straat lopen of net hun auto onder mijn slaapkamer raam hebben geparkeerd en eerst nog wat kletsen met anderen voor ze wegrijden na een avondje stappen.

Afgelopen zomer heb ik wel een paar keer met open raam geslapen want sliep toch al slecht met die hitte. En had oordoppen gekocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Henk-en-Roelie schreef:
12-04-2021 23:22
Het allerliefst dicht want ik kan slecht slapen als ik het koud heb maar sinds mijn koolmonoxyde-avontuur nu toch met het rooster open.
Ik heb destijds jouw ervaring nog ‘misbruikt’ om mijn pleidooi voor een open raam kracht bij te zetten 8-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Raam open, dat is veel gezonder. In de winter is mijn kamer zo’n 14 graden, schat ik. Dan is naar de wc gaan wel even afzien, maar onder mijn dekbed heerlijk warm. Ik heb het eerder te warm dan te koud, dus vaak blijven mijn voeten boven het dekbed :)
Henk-en-Roelie schreef:
12-04-2021 23:22
Het allerliefst dicht want ik kan slecht slapen als ik het koud heb maar sinds mijn koolmonoxyde-avontuur nu toch met het rooster open.
Ter overtuiging van man, kan dat verhaal hier nog een keer?
Henk-en-Roelie schreef:
12-04-2021 23:22
Het allerliefst dicht want ik kan slecht slapen als ik het koud heb maar sinds mijn koolmonoxyde-avontuur nu toch met het rooster open.
:-o
Alle reacties Link kopieren Quote
Opvallend dat zoveel mensen graag met het raam open slaapt, ik vind het niks. Hier dicht in principe vanwege buitengeluiden en ook omdat het dan niet donker genoeg is/dan wel 's morgens te vroeg licht wordt in de kamer.
Alleen als het zomers erg warm is niet.
Ik hou wel van een koele slaapkamer dus er wordt goed gelucht en geen verwarming.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben geen raam in de slaapkamer... (echt, welke architect dat bedacht heeft....). Alleen een schuifpui (die zo ongeveer op straat uitkomt). Die staat altijd open als we slapen. Zomer en winter. Alleen bij harde storm gaat 'ie dicht. Ik lig dus bijna op straat (lig aan de kant van de pui). ;-)
Manlief doet 'm wel dicht als hij opstaat en ik blijf liggen, want ik slaap overal doorheen. Dit ter voorkoming van ongewenst bezoek als ik in mijn eentje lig te slapen. ;-)
Oh, we hebben een waakhond.

Vaak ook nog de plafondventilator aan. Ik heb een extra dekbed, maar vind een koude slaapkamer lekker. Manlief is een kacheltje en ligt vaak maar half onder het dekbed. Brr......

Raam dicht vind ik echt vreselijk. Zo muf en benauwd. Verwarming op de slaapkamer is altijd uit.
Altijd open, anders word ik helemaal duf wakker.
Merk wel dat ik beter slaap nu er met de avondklok nauwelijks verkeer is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd open , hou van frisse lucht
Alle reacties Link kopieren Quote
raam open en verwarming uit. ik hou van slapen in een koude kamer. Vriend legt vaak een extra dun dekbed over zijn kant.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Altijd dicht. Ik kan heel slecht tegen geluid en heb hier meeuwen op mijn dakterras die de hele zomer enorm veel kabaal maken. In de winter zijn ze er niet maar dan nog houd ik alles dicht. Ik heb het tegenwoordig altijd koud dus slapen met mijn raam open, brr moet er niet aan denken. Ik lucht wel alles door elke ochtend, ook in de winter maar daarna gaat het lekker weer dicht. Ik heb wel een ventilatiesysteem in mijn appartement dus de lucht word hier altijd gecirculeerd.
In de zomer slaap ik een enkele keer met alle ramen wagenwijd open, tijdens een hittegolf maar dat vind ik dan echt niet fijn.
Bang voor inbrekers ben ik niet want ik woon op de derde etage maar ik houd gewoon niet van al dat lawaai buiten. Lekker het raam dicht. Van fluitende vogeltjes die me wakker maken word ik alleen maar stront chagrijnig.

Ik slaap wel altijd zonder de verwarming aan trouwens, in de winter gooi ik de elektrische deken een uurtje aan zodat ik in een warm bed stap maar dan gaat hij uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefst het raam open, maar vanwege geluid doe ik het niet. Wij wonen in een klein dorp, maar wonen precies onder een vliegroute en hebben hanen, kippen en schapen om ons heen lopen die best wat geluid produceren.
In ons oude huis van voor de oorlog, met enkel glas, hoefden wij geen raam open te zetten om het fris en geventileerd te houden maar in ons huidige nieuwbouwhuis zeker wel. Alleen de ventilatieroosters is voor mij te weinig frisse lucht.
Alle reacties Link kopieren Quote
aardbeienslof schreef:
13-04-2021 07:46
In ons oude huis van voor de oorlog, met enkel glas, hoefden wij geen raam open te zetten om het fris en geventileerd te houden maar in ons huidige nieuwbouwhuis zeker wel. Alleen de ventilatieroosters is voor mij te weinig frisse lucht.
Ik had dat idd ook in mijn nieuwbouwhuis. Nu verhuisd maar hier zijn de roosters anders, die zijn beter ofzo (hier ook gewoon isolerende beglazing).
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
[quote=TsumTsum post_id=32757573 of net hun auto onder mijn slaapkamer raam hebben geparkeerd en eerst nog wat kletsen met anderen voor ze wegrijden na een avondje stappen.

[/quote]

Daar heb ik hier in het begin zo vaak over geklaagd bij de buren. Wonen in een appartement op de begane grond en de parkeerplaats is voor onze slaapkamer. Er is ( voor corona) wel elke avond ergens bezoek hier en veel mensen lopen dus helemaal mee naar beneden om hier buiten bij de auto nog een kwartier verder te kletsen.
En dan op luid volume 10 keer " houdoe" " doei" etc en dan vinden ook nog de mensen die weggaan het nodig om midden in de nacht bij het wegrijden te toeteren. Echt je zou ze de kost moeten geven die dat doen.
Vandaar dus ook raam dicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg hoofdpijn als de slaapkamer te warm is, dus geen verwarming aan, roosters open en in de zomer raam op een kier.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren Quote
hier altijd het raam open, ook al vriest het 's nachts erg we vinden de frisse lucht heerlijk.

helaas hebben we aan de kant waar wij slapen, achterburen die vanaf begin lente tm einde herfst meerdere keren per week 'gezellig buiten zitten' met anderen tot diep in de nacht. en dan dus toch helaas maar ramen dicht.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren Quote
Potjethee schreef:
13-04-2021 01:07
Opvallend dat zoveel mensen graag met het raam open slaapt, ik vind het niks. Hier dicht in principe vanwege buitengeluiden en ook omdat het dan niet donker genoeg is/dan wel 's morgens te vroeg licht wordt in de kamer.
Alleen als het zomers erg warm is niet.
Ik hou wel van een koele slaapkamer dus er wordt goed gelucht en geen verwarming.
Hier zetzelfde.
Ik erger me heel snel aan geluid en als ik in bed lig moet het gewoon stil zijn én ik heb oordoppen in.
Als het echt heel warm is in de zomers zet ik mijn raam open, maar zet ook wel de ventilator aan om buiten te overstemmen.
Gister een blaffende hond toen ik eenmaal lag, dat kan ik dus al niet hebben..

Overdag zet ik wel het raam in mijn slaapkamer open en ook heb ik van die ventilatieroosters die standaard open staan.

Edit: buren die na 22.00 uur nog buiten zitten. Sorry, maar dat kan ik ook niet hebben, ook niet als het op normaal volume is
noas_1993 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 09:24
6.88% gewijzigd
Andersom schreef:
12-04-2021 22:45
Dat inderdaad. Vind ik ook zo heerlijk in de tent of vouwwagen.
Ik zou nooit in mijn wijk willen slapen alsof ik buiten slaap. :rofl:
lemoos2 schreef:
12-04-2021 23:26
Ik heb destijds jouw ervaring nog ‘misbruikt’ om mijn pleidooi voor een open raam kracht bij te zetten 8-)
:D
Maar dat is geen misbruik maken van mijn ervaring, juist verstandig om je slaapkamer voldoende te ventileren terwijl je slaapt, maar jouw man had toch al van die koolmonoxydemelders gekocht die had aangezien voor brandmelders?
Of was jij dat niet ( lange -en korte termijngeheugen is nooit meer goed gekomen bij mij ;) )
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik altijd open, zomers en in de winter. Anders krijg ik hoofdpijn...

Man daarin tegen heeft het liefst alles dicht, zomers en in de winter en bij voorkeur de kachel op 21 graden...

De kachel blijft uit nu op de slaapkamer gelukkig.
Helaas gaat man later slapen dan ik en gaat het raam dus ook dicht zodra hij naar bed gaat :(
Titatoverbal schreef:
12-04-2021 23:31
Ter overtuiging van man, kan dat verhaal hier nog een keer?
Maar dan kaap ik dit topic :O
Ok, ik zal proberen het kort te houden.
Jaren lang geduvel met de ketel, bijvullen, 's winters altijd een monteur moeten bellen omdat de ketel gekke storingen had en de ketel maakte een verdacht geluid. Ondertussen had ik vage gezondheidsklachten zoals vaak misselijk, mega-migraine, moe ( later juist slapeloosheid) etc.
Toen kreeg ik een nieuwe ketel dus ik dacht 'hoera' nu wordt het eindelijk normaal, maar nee, iedere winter weer diverse monteurs moeten bellen en in een korte tijd had mijn nieuwe ketel een nieuw expansievat, printplaatje en is de thermostaat diverse malen vervangen.
Tot dit najaar, weer een monteur erbij, ik vertelde van het vreemde aanzuigende geluid van die ketel, volgens de monteur hoorde dat en ik moest hogere temperaturen stoken ( durfde ik niet wegens wantrouwen ketel en angst voor een torenhoge rekening ). Door het lawaai van die ketel trok ik 's nachts de stekker eruit. Dat is niet goed voor de ketel/pomp maar achteraf ben ik blij dat ik dat heb gedaan,
Toen vertelde ik dat er ook water langs de muur sijpelde zo nu en dan. Dat zou lekkage zijn van het dak dus meer werklui over de vloer en toen bleek het dat een pijp niet aangesloten was aan het rookkanaal ( al die jaren dat ik hier woon! ) en in de andere pijp zat een lek.
Het is allemaal gelukkig verholpen en nu werkt de ketel eindelijk normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd open of het nu -20 is of + 20.Toen ik mijn man leerde kennen sliep die het liefst tegen de warme kachel aan.....Dus als jij wil dat ik blijf slapen dan kachel uit en raam open.En aangezien hij wilde dat ik bleef slapen kreeg ik mijn zin :cheer: Nu 23 jaar later is die niet anders gewend..Bang voor inbrekers zijn we niet ons dakterras zit aan de slaapkamer en in daar te komen moeten ze aardig wat capriolen uithalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven