Gezondheid alle pijlers

Slijmbeurstonsteking heup of iets anders?

18-02-2015 23:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

sinds 4 a 5 maanden heb ik last van veel pijn in de zitknobbel/onderrug.

De pijn is redelijk heftig, kon in bed gewoon niet draaien bijvoorbeeld. Soms had ik een dag of paar dagen geen pijn, zelfs een week zo nu en dan. Maar het kwam telkens terug.

Op dit moment is de pijn niet zo erg dat ik echt niet kan draaien in bed, maar als ik loop strompel ik gewoon en het doet gewoon erg veel zeer. Vooral de eerste stappen die ik zet nadat ik gezeten heb, daarna is het ietsje minder..

Ben natuurlijk al na een aantal weken pijn naar de dokter gegaan, die zei dat het een slijmbeursontsteking was en dat het met rust snel zou moeten genezen.

Kan het bij een slijmbeursontsteking dan dat je soms een hele poos geen last hebt?

In mijn familie komt bechterew voor, dat heb ik ook tegen de huisarts verteld, maar die zei dat daar niet kon zitten.

Ze vertelde dat ze een injectie er in kon geven als het niet over was na 6 weken.

Heeft iemand hier een slijmbeursontsteking in de heup gehad? En kwam en ging die pijn ook telkens? Denk zelf dat het toch misschien bechterew is. Huisarts was wel overtuigd dat dat het niet was toen ik kwam. Wil liever geen injectie in de slijmbeurs als het hoogst waarschijnlijk niet aan mijn slijmbeurs ligt.. Heb een fobie voor naalden namelijk.

Of zijn er nog meer opties bij deze klachten?
Onderzoek naar Bechterew lijkt mij helaas erg zinvol :( Het is inderdaad erfelijk belast.
Ik heb slijmbeursontstekingen in beide heupen en dat heb ik al jaren en met die injectie gaat het echt niet weg, was het maar waar. Ik heb er mee leren leven en de pijn is er, maar ik erken het niet meer, het hoort erbij.

Er is maar weinig zo moeilijk te genezen dan ontstekingen.
quote:Cateautje schreef op 18 februari 2015 @ 23:30:

Ik heb slijmbeursontstekingen in beide heupen en dat heb ik al jaren en met die injectie gaat het echt niet weg, was het maar waar. Ik heb er mee leren leven en de pijn is er, maar ik erken het niet meer, het hoort erbij.

Er is maar weinig zo moeilijk te genezen dan ontstekingen.

Bedankt voor je reactie, wat vervelend zeg.. Dat het niet weg ging met een injectie.

Heb je altijd pijn, of is het soms wel eens een week weg? Wil ik even weten, omdat dat bij mij het geval is en ik niet zeker weet of het wel een slijmbeursontsteking is!
Ga eens naar een goede fysio die dry needling toepast.

Ik ken nu een aantal mensen die met deze methode zijn geholpen, incl mijzelf.

De orthopeed had mij doorgestuurd naar een fysio die dry needling toepast.

Bij mij heeft het geholpen.

Mijn vader wordt ook op deze wijze behandeld, en is er ook veel beter van geworden.
quote:tiny123 schreef op 18 februari 2015 @ 23:26:

Onderzoek naar Bechterew lijkt mij helaas erg zinvol :( Het is inderdaad erfelijk belast.Ik weet het ja, ik hoop wel dat de huisarts me wel door verwijzen. Ze had namelijk gezegd dat het nooit in de bekken begint. Maar mijn vader had het ook, heb ook al voordat ik dit had een paar keer in mijn schouder en rug een tijd pijn gehad, soms 1 week, ook een keer 1 maand.
quote:nadanni schreef op 18 februari 2015 @ 23:36:

Mijn vader wordt ook op deze wijze behandeld, en is er ook veel beter van geworden.O, fijn! Dus als het toch een slijmbeursontsteking is is er wel iets dat helpt .
quote:nadanni schreef op 18 februari 2015 @ 23:36:

Mijn vader wordt ook op deze wijze behandeld, en is er ook veel beter van geworden.

Heeft mij ook heel goed geholpen. Heel blij dat er uiteindelijk geen spuit in was gezet (schouder in dit geval) want dat had de boel juist weer erger gemaakt. Kon geen jas meer fatsoenlijk aantrekken, autorijden ging moeizaam, deuren open- en dichtdoen, heel pijnlijk, laat staan erop liggen. En ja, jaren er geen last van gehad zelfs.

Maar TO, als je evt. erfelijk belast bent met Bechterew, zou ik wat meer aandringen op onderzoek om het ook echt uit te sluiten.

Sterkte!
wij slapen nooit.
Dankje iceteapeach! Ja, ik ga toch proberen er voor te zorgen dat ze me door verwijst naar een reumatoloog oid.
Bechterew heeft een bepaald klachten patroon, er worden specifieke aangetast. De klachten die jij beschrijft passen daar niet bij.

Pijn aan het zitbot kan verschillende oorzaken hebben, zoals irritatie van de aanhechting van de hamstrings, slijmbeursontsteking, of dysfunctie van het bekken.

Je zou bijvoorbeeld ook naar een fysio gaan die een echo kan maken van het zitbot om te zien of dat daar zwelling / irritatie zit, en zo ja van welke structuren.

Afhankelijk van de oorzaak, moet het behandelplan natuurlijk aangepast worden.

Een goede chiropractor, fysiotherapeut of manueel therapeut kan beoordelen wat de oorzaak is van je klachten en deze oorzaak behandelen.

Een injectie kan de ontsteking/irritatie verminderen. Maar wanneer er verder niets veranderd (door trainen of behandelen) kan de irritatie weer gewoon terug komen. Daar kan je dan weer een injectie inzetten, werkt tijdelijk, maar de klacht kan dan weer terug komen. Je komt zo in een vicieuze cirkel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor de reactie Hamerhaai! Ik wil wel naar de huisarts, maar ben best bang dat ze per ce een injectie wil zetten. Gruwel en ook, omdat meerdere mensen hier er niks aan hebben gehad.

Hamerhaai, weet je misschien of dat plots optreden van de pijn ergens specifiek bij hoort? Heb soms een paar weken geen pijn en dan is het er ineens weer :(. Ik sport niet, overbelasten ook niet denk ik, ik zit op het moment werkloos thuis namelijk ;p

Het lijkt trouwens alsof de pijn tussen mijn zitknobbel en stuitje zit. Kan het niet precies zeggen, geen pijn aan de zijkant heup of mijn been.
Ben je al eens bij een fysiotherapeut geweest?

Ik heb regelmatig een pijn die jij beschrijft, maar dan iets hoger in mijn rug. Daar zit een tussenwervelschijf die nog wel eens aan de wandel wil en verschuift. Die verschuiving betekent dat ie tegen een zenuw drukt en dan kan ik nog geen lege fles meer optillen zonder pijn.

Meestal krijg ik het met de oefeningen weer onder controle, soms niet en dan ga ik weer richting fysio. Meestal is het probleem met drie of vier keer weer aardig opgelost.
quote:Exces schreef op 19 februari 2015 @ 09:40:

Ben je al eens bij een fysiotherapeut geweest?

Ik heb regelmatig een pijn die jij beschrijft, maar dan iets hoger in mijn rug. Daar zit een tussenwervelschijf die nog wel eens aan de wandel wil en verschuift. Die verschuiving betekent dat ie tegen een zenuw drukt en dan kan ik nog geen lege fles meer optillen zonder pijn.

Meestal krijg ik het met de oefeningen weer onder controle, soms niet en dan ga ik weer richting fysio. Meestal is het probleem met drie of vier keer weer aardig opgelost.Hm, ja het kan ook nog een beknelde zenuw zijn natuurlijk. Ik ga straks een afspraak maken bij de huisarts, dan zal ik het eens bespreken. Vorige keer zei ze van: je zou naar de fysio kunnen gaan, maar ze gaf me geen doorverwijsbriefje of iets. Ze is wat makkelijk altijd.. Van zal wel meevallen.
Ik heb zelf ook twee jaar lang slijmbeursontsteking in mijn heup gehad. Die prikken van de orthopeed leken het alleen maar erger te maken en ben ik na een paar x mee gestopt. Ben toen gestart met intensieve sportfysio en dat heeft goed geholpen.

Wel belangrijk is dat ik de oorzaak wist (scheefstand bekken, beenlengte verschil en daardoor overbelaste pees aan een kant die mijn heupbot telkens uit de kom probeerde te trekken, en dat in combi met hypermobiliteit is de slijmbeursontsteking ontstaan).

Bij mij was het niet plotseling de pijn, het was continu aanwezig. Na een te lang stuk lopen/fietsen (5 minuten) hoorde je mijn heup letterlijk "plokken". Au au au!

Hopelijk heb je snel duidelijkheid over of dit een slijmbeursontsteking is of niet.

Beterschap in elk geval
Ik zou ook eens langs de fysio gaan. Ik heb iets vergelijkbaars gehad, pijn aan de zitknobbel, onderrug, maar ook aan de achterkant van m'n bovenbenen. De huisarts dacht ook dat het een slijmbeursontsteking was en schreef rust voor.

Na een paar weken rust werd het maar niet minder, eerder erger, en ben ik naar de fysio gegaan. Mijn linkeronderrug bleek vast te zitten, ik had dat zelf totaal niet door. De fysio heeft mijn onderrug 1 keer gekraakt, oefeningen voor thuis meegegeven en na een paar dagen was de pijn weg. Heel soms komt de pijn weer terug, maar dan doe ik mijn oefeningen en ben ik er weer vanaf.

Dus ga eens langs de fysio!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:likeflowers schreef op 19 februari 2015 @ 09:55:

[...]

Hm, ja het kan ook nog een beknelde zenuw zijn natuurlijk. Ik ga straks een afspraak maken bij de huisarts, dan zal ik het eens bespreken. Vorige keer zei ze van: je zou naar de fysio kunnen gaan, maar ze gaf me geen doorverwijsbriefje of iets. Ze is wat makkelijk altijd.. Van zal wel meevallen.Je hebt ook geen doorverwijsbriefje nodig voor de fysio. Gewoon gaan hoor, mijn huisarts kijkt ook altijd een beetje neer op de fysio, maar de fysio heeft me al meerdere keren geweldig geholpen terwijl de huisarts niet verder kwam dan rust...
Oke, ik dacht dat de fysio anders niet vergoed werd. Maar toch wel dan zeker . Bedankt voor de reacties! Is het dan handig om gewoon de fysio te bellen voor een afspraak? Of ook nog langs de huisarts gaan?
Of de fysio vergoed wordt ligt aan je zorgverzekering. Als je niet aanvullend verzekerd bent dan moet je het zelf betalen vrees ik, en sowieso heb je je eigen risico dat je eerst op moet maken. Bij chronische aandoeningen wordt de fysio wel vergoed dacht ik, maar dan pas vanaf een bepaald aantal (20 of zo?) behandelingen.

Wel of geen verwijsbriefje van de huisarts maakt hierbij trouwens geen verschil.
quote:gioia82 schreef op 19 februari 2015 @ 10:25:

Of de fysio vergoed wordt ligt aan je zorgverzekering. Als je niet aanvullend verzekerd bent dan moet je het zelf betalen vrees ik, en sowieso heb je je eigen risico dat je eerst op moet maken. Bij chronische aandoeningen wordt de fysio wel vergoed dacht ik, maar dan pas vanaf een bepaald aantal (20 of zo?) behandelingen.

Wel of geen verwijsbriefje van de huisarts maakt hierbij trouwens geen verschil.O dat is jammer. Hopen dat mijn ouders me toe willen komen, nu ik geen geld heb voor de fysio..
Even een update, ben bij de fysio geweest en had een bekkenverwringing. Door een val of misstap is dat waarschijnlijk ontstaan. Ze heeft alles goed gezet en het zal snel beter gaan!
Wat een goed nieuws likeflowers! Fijn dat je zo snel terecht kon!
Is inderdaad fijn! . Blij dat er een snelle oplossing voor was. Nu nog een paar dagen rustig aan doen en ik ben er vanaf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven