Gezondheid alle pijlers

Slijtage in heup - sport of dans een optie?

23-04-2019 17:51 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na onder de MRI-scan te zijn geweest, blijkt dat ik slijtage heb bij het kraakbeen in mijn heup. Auw! Bovendien erg vervelend omdat ik van bewegen hou, slijtage brengt de nodige pijn met zich mee waardoor dit niet altijd kan..

Zijn er hier meer mensen die slijtage hebben specifiek bij de heup? Hoever is het proces bij jullie en doen jullie nog wel aan sport of dans? De arts heeft bij mij bijvoorbeeld voetbal enz. afgeraden, over dans (ballet) kan hij helaas niks zinnigs zeggen terwijl ik dat graag doe... bij mij is een heupprothese nog net niet aan de orde, maar als ik tijdens het dansen wel steeds pijn voel ga ik het wel overwegen denk ik... balen ben nog maar 28 :(
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
26-04-2019 10:41
Ik wist niet dat er zoveel soorten yoga waren :p: op dit moment doe ik ook een beetje aan yin yoga, dat is een vrij lichte variant die zich focust op het langer volhouden van moeilijke houdingen. Iyengar yoga klinkt ook goed! Liep jij door de pijn ook een beetje ''scheef'' of waggelend? Ik wel namelijk, ik probeer nu recht te lopen en merk ook dat dat de pijn vermindert. Doe je naast hardlopen nog wel aan andere sport of helemaal niet meer?
\

Sorry voor de late reactie! Ik heb altijd al een beetje scheef gelopen. Naast heupproblemen heb ik een beenlengte verschil, waarvoor ik pas 2 jaar steunzolen draag, waardoor mijn beenlengte verschil verminderd is. Als ik pijn had, dan liep ik inderdaad scheef om zo mijn heup te verlichten. Ook waggelde ik inderdaad.
Momenteel loop ik niet hard. Ik blijf het te riskant vinden, hoewel mijn fysiotherapeut zegt dat ik het kan. Naast yoga, doe ik ook nog aan tennis en badminton. Ik ben wel pas weer met badminton en tennis begonnen, op raden van mijn therapeut, toen mijn heupspieren sterk genoeg waren.
Alle reacties Link kopieren
afstandsbediening1989 schreef:
30-04-2019 22:39
\

Sorry voor de late reactie! Ik heb altijd al een beetje scheef gelopen. Naast heupproblemen heb ik een beenlengte verschil, waarvoor ik pas 2 jaar steunzolen draag, waardoor mijn beenlengte verschil verminderd is. Als ik pijn had, dan liep ik inderdaad scheef om zo mijn heup te verlichten. Ook waggelde ik inderdaad.
Momenteel loop ik niet hard. Ik blijf het te riskant vinden, hoewel mijn fysiotherapeut zegt dat ik het kan. Naast yoga, doe ik ook nog aan tennis en badminton. Ik ben wel pas weer met badminton en tennis begonnen, op raden van mijn therapeut, toen mijn heupspieren sterk genoeg waren.
Wat fijn dat je nog gewoon weer aan sport kunt doen!

Heb je tijdens het doen van yoga ook wel eens pijn/gevoeligheid bij de heup? En zo ja, stop je er dan weer mee of voel je nagenoeg niks tijdens de workout? Doe jij bijvoorbeeld de split/spaghaat? Ik vind het soms een beetje lastig in te schatten welke bewegingen nou wel en niet verstandig zijn. Daarom ga ik sowieso even overleggen met de docent die het geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook lang "gewaggeld" door de pijn, ben een jaar lang heel regelmatig bij de fysio geweest om weer goed/normaal te leren lopen.
Nu loop ik bij de fysio, omdat ik door andere schoenen weer pijnklachten kreeg bij het hardlopen. En leer ik weer om netjes te lopen met hardlopen.
Moraal van het verhaal........wacht niet met nieuwe hardloopschoenen kopen tot de oude finaal versleten zijn, want doorlopen met versleten schoenen is nu wel de oorzaak van de pijnklachten.
En wat wel en niet kan, leer je vanzelf.
Ik weet dat ik maximaal zoveel kilometer kan wandelen en minder kilometers kan hardlopen.
Als ik wandel met een rugzak, gaan er kilometers af. Manlief loopt daarom met rugzak, ik loop zonder rugzak als we wandelen.
Wandelen op het strand = minder kilometers dan bij wandelen in het bos.
Lekker doorlopen geeft veel minder problemen dan slenteren in de stad. Ik vond winkelen al niet leuk, maar doe het nu helemaal niet meer. Kleren en schoenen zoek ik uit op internet, dan kijk ik waar ik het kan kopen en ga dan naar die winkels toe.
En het weer maakt ook nog uit. Droog weer = minder pijn, vochtig weer = meer pijn. Ik ga ook het liefst op vakantie in een land met een droog klimaat.
bij slijtage belasting beperken. Zwemmen belast niet en fietsen ook niet. Dans en ballet (uitdraaien van heupen) wel
aquajoggen, fitness (gedoseerde krachttraining), crosstrainer kan ook
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
03-05-2019 14:07
bij slijtage belasting beperken. Zwemmen belast niet en fietsen ook niet. Dans en ballet (uitdraaien van heupen) wel
Wat nog kan, is heel persoonlijk.
Ik kan met een behoorlijke slijtage en een heupdysplasie pijnvrij hardlopen (maar het aantal kilometers is wel begrenst). Het opbouwen van een stevig spiercorset rondom je heupen kost tijd, maar scheelt veel pijn. Daardoor kan ik ook hardlopen.
Zwemmen belast minder dan hardlopen en toch heb ik daar meer pijn van.
Het blijft daarom een kwestie van zelf uitzoeken wat gaat en wat niet gaat.
Dolfine schreef:
03-05-2019 14:53
Wat nog kan, is heel persoonlijk.
Ik kan met een behoorlijke slijtage en een heupdysplasie pijnvrij hardlopen (maar het aantal kilometers is wel begrenst). Het opbouwen van een stevig spiercorset rondom je heupen kost tijd, maar scheelt veel pijn. Daardoor kan ik ook hardlopen.
Zwemmen belast minder dan hardlopen en toch heb ik daar meer pijn van.
Het blijft daarom een kwestie van zelf uitzoeken wat gaat en wat niet gaat.
bij hardlopen draai je niet uit. Bij zwemmen doe je misschien schoolslag? dat is ook een uitdraai, ik bedoelde met zwemmen crawl. Dat moet minder last geven dan hardlopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven