Gezondheid alle pijlers

Speekselsteen? Ik wordt er helemaal gek van.

31-03-2020 18:01 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
een tijdje terug poste ik een topic over wie er ervaringen had met een allergie (dacht ik toen). Veel goed advies en een week of 2 later kreeg ik weer de pijnscheuten in me onderkaakspeekselklier.

Laat ik even bij het begin, beginnen. Ik heb nu bijna 4 weken terug een heftige reactie gehad na het drinken van wat muntthee. Nooit heb ik dit meegemaakt en heb voor zover ik weet ook geen allergieën ergens voor. Ik gaf de schuld aan mijn kies die daar toevallig in de buurt van de klier zit en ontstoken is. (Wortelpuntonsteking). Echter vond ik de reactie zo vaag en heftig dat ik toen verder ben gaan googlen en uitkwam op speekselstenen. Nooit heb ik hiervan gehoord! Het ging als volgt, slokje thee, ineens een heel prikkende tong aan één zijkant en keel en bam voor ik het wist was daar een lymfklier die helemaal opgezet was.

Na een paar dagen zakte de zwelling af en een cliënt waar ik vaak kom en tevens oud arts heeft even zitten voelen. Niks ernstigs, kan een ontstoken klier zijn maar kon de vinger niet leggen op de tong en keel die zo prikte. Afijn, het zakte af dus ik was al blij en dacht dit zal vast eenmalig zijn. Tot anderhalf week geleden. In neem een stukje banaan en voordat ik wist, prikkende tong, keel en voila weer een gezwollen klier. Onderhand ben ik ervan uit gegaan dat het een speekselsteen moet zijn en dus flink aan de zure matten en napoleons en citroenen. Ik schrok enorm van de reactie die ik op dat stukje banaan had en dacht zal het dan een allergie zijn? Maar ik eet altijd bananen, hoe dan? Toch een afspraak bij de huisarts maar de volgende dag was de zwelling weg! De dokter voelde overal en diep maar kon niks vinden. Stelde me gerust dat het, als het ernstig is echt niet weer kleiner zou worden. Kwaadaardige klieren blijven juist groeien en wat het nou wel was kon ze niet zeggen aangezien ze niks kon voelen. Klier voelt niet hard trouwens, maar week. Ik kan de klier makkelijk omhoog duwen in mijn onderkaak.

Ok, zwelling weg en ik dacht waarschijnlijk was de banaan een stukje op de verse wond dus uitkijken met eten aangezien dit alleen gebeurt als ik iets eet, maakt niet uit wat. (Intussen gaan de zure matten erin en ga zo maar door op de hoop...)

En nu gisteren.. even wat smeerkaas gegeten en ja hoor weer die tintelingen in keel en aan zijkant tong. Alhoewel dit niet meer zo heftig was gelukkig als voorgaande keren. Ik wordt er onderhand gek van. De dokter heb ik nog niet gebeld en dat zou een volgende stap moeten zijn maar zoals we weten is de corona nu hoogste prioriteit en kom ik aan met dit.

Blijkbaar helpen de zure dingen niet. Ik vraag me nu af wie dit ook heeft mee gemaakt en heb je er iets anders aan gedaan zodat het over ging? De symptomen wijzen op een speekselsteen en het gebeurt alleen als ik iets eet. Ben een beetje de wanhoop nabij :-(
summerjamm wijzigde dit bericht op 31-03-2020 18:08
2.87% gewijzigd
Ik heb precies hetzelfde!

Wat bij mij helpt: de klier masseren van boven naar beneden ( op Google zijn plaatjes te vinden hoe precies). En Naproxen wil ook nog wel eens helpen.
Alle reacties Link kopieren
waarom eet je heel veel suiker (zure matten, napoleons)?
Een overdaad aan suiker is toch geen goed idee als je iets mankeert?
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
31-03-2020 18:07
waarom eet je heel veel suiker (zure matten, napoleons)?
Een overdaad aan suiker is toch geen goed idee als je iets mankeert?
dubbeljus, ik eet een hele koe op om af te zijn van dit rotte gevoel. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
tantesidonia schreef:
31-03-2020 18:06
Ik heb precies hetzelfde!

Wat bij mij helpt: de klier masseren van boven naar beneden ( op Google zijn plaatjes te vinden hoe precies). En Naproxen wil ook nog wel eens helpen.

Nou ik heb me rot gezocht naar ervaringen op het internet maar echt helemaal niks! Dus ben ik even blij met jou! Heb je die tintelingen ook in de keel en tong nadat je iets gegeten hebt?

En heb je toevallig een link van de plaatjes? Naproxan staat genoteerd. Ik vroeg nog aan de huisarts of ik het iets moest doen mocht de klier weer opzetten en zij, zei dat ik er juist veel vanaf moet blijven :huh:
Ik zocht nog even het plaatje van het masseren, maar kan ik niet meer vinden. Staan wel goede beschrijvingen, hier bijvoorbeeld

https://www.thuisarts.nl/speekselsteen/ ... ekselsteen
Alle reacties Link kopieren
summerjamm schreef:
31-03-2020 18:08
dubbeljus, ik eet een hele koe op om af te zijn van dit rotte gevoel. Sorry.


Dat maakt mij niks uit, ik vroeg alleen wat de logica erachter is. Het lijkt mij namelijk niet logisch.
Heb je ergens gelezen dat dat zou helpen?
Ik herken je symptomen helemaal!

Ik kan er ook geen peil op trekken wanneer op de dag het gebeurt en kan niet ontdekken bij welk eten het vaker voorkomt. Ik heb het soms ook als ik witte wijn drink.

Massage werkt echt heel goed bij mij. dat Naproxen werkt kwam ik bij toeval achter :-)
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
31-03-2020 18:13
Dat maakt mij niks uit, ik vroeg alleen wat de logica erachter is. Het lijkt mij namelijk niet logisch.
Heb je ergens gelezen dat dat zou helpen?

Ah ok, door de zuurheid ga je dus meer speeksel aanmaken waardoor het mogelijk is dat steen door de aangemaakte speeksel wordt weg gevoerd.

Nou dat helpt hier niet :(
Alle reacties Link kopieren
tantesidonia schreef:
31-03-2020 18:11
Ik zocht nog even het plaatje van het masseren, maar kan ik niet meer vinden. Staan wel goede beschrijvingen, hier bijvoorbeeld

https://www.thuisarts.nl/speekselsteen/ ... ekselsteen

Ik heb die van thuisarts gelezen inderdaad. Ik heb geprobeerd het van kaakhoek naar kin te masseren. Dus net onder de kaak. Onderhand een dooie duim hier want ook dat helpt niet. Alleen na een nachtje slapen lijkt de schade ineens erg mee te vallen.
Alle reacties Link kopieren
tantesidonia schreef:
31-03-2020 18:15
Ik herken je symptomen helemaal!

Ik kan er ook geen peil op trekken wanneer op de dag het gebeurt en kan niet ontdekken bij welk eten het vaker voorkomt. Ik heb het soms ook als ik witte wijn drink.

Massage werkt echt heel goed bij mij. dat Naproxen werkt kwam ik bij toeval achter :-)

Fijn dat het werkt! Die ga ik dan ook halen. Echt thanks voor je tips! Ik heb op verschillende sites gelezen dat sommige stenen zelfs operatief verwijderd moeten worden of zelfs de hele klier die eruit moet. En toen ben ik naar wat foto's gaan kijken op Google van speekselstenen.. sodeju! O_O
Het kostte mij in het begin ook wat moeite, op een gegeven moment heb ik op Wikipedia gekeken hoe de speekselklier precies loopt, om in de goede richting te masseren. Sindsdien is het een fluitje van een cent :-)
summerjamm schreef:
31-03-2020 18:20
Fijn dat het werkt! Die ga ik dan ook halen. Echt thanks voor je tips! Ik heb op verschillende sites gelezen dat sommige stenen zelfs operatief verwijderd moeten worden of zelfs de hele klier die eruit moet. En toen ben ik naar wat foto's gaan kijken op Google van speekselstenen.. sodeju! O_O
Ranzig he?! :O
Kun je geen afspraak met de tandarts maken ipv de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
tantesidonia schreef:
31-03-2020 18:23
Het kostte mij in het begin ook wat moeite, op een gegeven moment heb ik op Wikipedia gekeken hoe de speekselklier precies loopt, om in de goede richting te masseren. Sindsdien is het een fluitje van een cent :-)
Hoe masseer je zelf? Dan ga ik jou manier proberen :proud:

Ja die stenen zagen er echt ranzig uit. Ik heb altijd gehoord van gal en nierstenen maar deze dingen..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook eens in de zoveel tijd. Kan er ook geen logica in ontdekken. De ene keer trekt de zwelling na een paar uur weg, de andere keer blijft het dagen zeuren. Ik had t 20 jaar geleden voor het eerst, toen was ik zwanger en gaf ik dat de schuld maar het blíjft terugkomen. Zuur eten helpt bij mij ook niet, zuur drinken wel (grapefruitsap oid). Masseren helpt ook maar dat doet pijn!
summerjamm schreef:
31-03-2020 18:28
Hoe masseer je zelf? Dan ga ik jou manier proberen :proud:
Ja jee, hoe masseer ik zelf ? :lol:

Ik gebruik mijn duim, en begin aan de bovenkant van de klier ( is duidelijk zichtbaar , bij jou vast ook ? ). Daarna volg ik de klier met mijn duim. Daarbij zet ik best wel wat kracht! En misschien is het verbeelding, maar het lijkt net alsof ik met mijn tong aan de binnenkant van mijn wang ( soms in de kaak), een heel klein openingetje voel. Dan masseer ik die kant op, en meestal is het met een kwartiertje weg. De zwelling blijft nog even, maar na een nachtje slapen zie je er niks meer van.

Hopelijk klinkt het niet te vaag, heel veel beter kan ik het niet beschrijven, haha.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me erg vervelend! Maar je weet niet zeker of het een speekselsteen is, behandelt het wel zo en dat helpt niet? Dan lijkt mij de logische stap om een afspraak bij de tandarts te maken en het hem/ haar voor te leggen.

Veel succes, hopelijk kom je er snel achter wat het is
Zoals Vivapimpelmees zegt ; het doet wel pijn :winkie:
Alle reacties Link kopieren
https://www.livekijken.nl/onder-zijn-to ... jk-akelig/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ook een fijne : https://dailybuzz.nl/buzz/internet-kan- ... -mond.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ntvt.nl/tijdschrift/editie/ ... ndoeningen

Ook wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
31-03-2020 18:26
Kun je geen afspraak met de tandarts maken ipv de huisarts?

Nou ik had morgen een afspraak bij de tandarts voor de Wortelpuntonsteking, maar die is dus ivm de maatregelen uitgesteld :( dan had de endotoloog wel even kunnen kijken idd..
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
31-03-2020 18:35
Ik heb dit ook eens in de zoveel tijd. Kan er ook geen logica in ontdekken. De ene keer trekt de zwelling na een paar uur weg, de andere keer blijft het dagen zeuren. Ik had t 20 jaar geleden voor het eerst, toen was ik zwanger en gaf ik dat de schuld maar het blíjft terugkomen. Zuur eten helpt bij mij ook niet, zuur drinken wel (grapefruitsap oid). Masseren helpt ook maar dat doet pijn!

Oei dan heb jij het wel erg lang, wel naar de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
tantesidonia schreef:
31-03-2020 18:38
Ja jee, hoe masseer ik zelf ? :lol:

Ik gebruik mijn duim, en begin aan de bovenkant van de klier ( is duidelijk zichtbaar , bij jou vast ook ? ). Daarna volg ik de klier met mijn duim. Daarbij zet ik best wel wat kracht! En misschien is het verbeelding, maar het lijkt net alsof ik met mijn tong aan de binnenkant van mijn wang ( soms in de kaak), een heel klein openingetje voel. Dan masseer ik die kant op, en meestal is het met een kwartiertje weg. De zwelling blijft nog even, maar na een nachtje slapen zie je er niks meer van.

Hopelijk klinkt het niet te vaag, heel veel beter kan ik het niet beschrijven, haha.

Gisteren was hij wat zichtbaar. In de zin dat het bij de onderkaak wat bollig leek als de andere kant. Ik voelde daar door die klier wat verzwaring maar het was niet echt zichtbaar. Meestal is het hier echt binnen.

Ik ga het proberen je tactiek! Dank je :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven