Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje bij heftige menstruatie, ervaringen

16-04-2024 11:24 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het zat!

Zo, dat ben ik kwijt.

Ik heb begin februari een spiraaltje laten plaatsen vanwege heftige menstruatieklachten.
Al vanaf mijn 12e heftig, langdurig bloedverlies. De huisarts nam me nooit serieus. Het hoort erbij! :facepalm:
De pil had de menstruatie onder controle, dan weet ik wanneer het komt. Het bloedverlies was wel verminderd door de pil.
Gestopt met de pil omdat ik doorbraakbloedingen kreeg en de hormonen zat was. Ik had al meer dan 20 jaar onverklaarbare hoofdpijn. Niemand wist waardoor. Gestopt met de pil, hoofdpijn weg. :cheer2:
Volgens de huisarts kan dit niet door de pil komen, is toeval. :blabla:

Bij een gynaecoloog terecht gekomen na lang aandringen bij de huisarts.
Deze heeft een poliep weggehaald en een spiraaltje geplaatst.

Ik heb de afgelopen 2,5 maand sinds de spiraal geplaatst is zes dagen geen bloedverlies gehad. De meeste dagen licht bloedverlies, nu ben ik aan de negende dag van mijn menstruatie bezig. Het bloedverlies is nog steeds flink in hoeveelheid, wel minder dan het was. Alleen meer dagen dan normaal. Dus er al echt iets mee opschieten? :rrr:

Dus ik ben het even zat!
De huisarts zegt geduld, het wordt beter. De gynaecoloog zei, drie maanden chaos dan wordt het beter. Geduld.
Ik heb best geduld vind ik zelf. Maar ik ben het even spuugzat!

Wat zoek ik hier, even mijn hart luchten. Misschien heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en gaat het nu wel beter?

Ik heb mezelf voorgenomen de spiraal minstens zes maanden te laten zitten. De eerste maand had ik verschrikkelijke hoofdpijn, dat is weg, gelukkig.
Maar het voortdurende bloedverlies, ppffff, geef mij mijn normale menstruatie maar...

Is er hoop?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook spiraaltje gekregen na heel lang erge overgangsklachten en ontzettend bloedverlies. De weken na spiraaltje plaatsten eigenlijk constant iets bloedverlies gehad. Daarna werd het minder.
Toen een hele periode gehad dat ik na sex bloedverlies had.
Nu al maanden geen menstruatie gehad. Ook geen bloedverlies na sex.

Dus hoe vervelend ook, geduld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spiraaltje zorgt er bij mij voor dat ik geen bloedverlies meer heb. Hopelijk werkt dat binnenkort bij jou ook zo. Ik ben er héél blij mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je inmiddels ook al een andere huisarts? Ik lees hier alleen maar dat hij jouw klachten niet serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke spiraal heb je? Mirena of koper?
In het geval van Mirena: daar zitten hormonen in, maar na 3 maanden zouden de meeste bij werkingen weg moeten zijn

Koper: geen hormonen, maar hevig menstrueel bloedverlies is een contra indicatie aangezien bloedverlies vaak verergert.

Ik snap je overigens helemaal. Met hormonen geen monsterlijke menstruaties maar wel heel veel andere klachten dus hormonen zijn geen optie, maar de menstruatie is hels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie reacties!

Mirena spiraal ja, na lang twijfelen dit besloten samen met de gynaecoloog. Deze was niet geamuseerd dat mijn eerste bezoek aan hem zolang op zich had laten wachten...

Zeker een andere huisarts, gelukkig! Deze neemt me zeker serieus en denkt hierin ook mee.

Mijn menstruatie is al vanaf mijn 12e hel. Nu ben ik 42 en het is en blijft drama... Ik denk er zelfs over om alles maar weg te laten halen. Zo klaar mee...

Er is ook vermoeden van endometriose, dus dat helpt allemaal niet mee. Om dat te "remmen" toch maar voor de spiraal gegaan.

Soms weet je het gewoon niet meer. Waar doe je goed aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je 42 bent is novasure ook een goede optie voor bloedverlies. Behalve als er daadwerkelijk endometriose is inderdaad. Heb je ook veel pijn?

Ik zit momenteel in het diagnostisch traject voor endometriose.

Ik heb met implanon geen menstruatie gehad maar wel veel hoofdpijn en migraine, spierspanning en psychische klachten. Het was een decennium PMS, achteraf gezien
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb trouwens Kyleena spiraal
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb na het plaatsen van een Mirena vanwege menstruatieklachten inderdaad een maand of drie bijna elke dag bloedverlies gehad. Daar had ik me een beetje in vergist want ik wilde m juist vanwege langdurige menstruaties. Ik vloeide meer niet dan wel zeg maar. Maar na die drie maanden, of misschien vier, nu al een jaar of vijf helemaal niks meer! Dus ik in mijn geval klopt het dat even geduld hiermee wel loont. Hopelijk wordt het snel beter voor jou
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee. Zelfde verhaal, kon ook normale pil niet meer verdragen, maar wel nodig om niet leeg te lopen, uiteindelijk afgelopen jaar minipil gebruikt, maar na 5 maanden mee gestopt…. Vloeide steeds 5 dagen wel, 2 niet.. was wel heel lichte vloei, maar genoeg om mn cup steeds te moeten dragen. Huisarts heeft spiraal ook nog als laatste optie. Maar dat zijn zelfde hormonen als minipil dus ben beetje bang dat ik dan ook weer half jaar bezig ben zonder resultaat dus ik ben net als OP ook heel benieuwd naar andere ervaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het verschilt echt per persoon als ik het altijd zo hoor.
Hier als puber altijd de super tampons van kruidvat gebruikt en dan echt de allergrootste! Na een uur moest er zeker een nieuwe in en dan rond 9 dagen ongesteld. Sinds mirena vaak ongesteld, maar zoveel minder. Tot die uit ging werken. Toen wist ik weer hoe erg het was. Onregelmatig én heftige menstruaties inclusief de verschrikkelijke krampen. Nu 2e mirena geplaatst en wat een verademing weer. Minder ongesteld, minder bloedverlies en dit meteen al na plaatsing. Wel onregelmatig, maar dat zal ik denk altijd wel blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liet op mijn 46ste een Mirena plaatsen. Het duurde wel een paar maanden voordat het voortdurende bloedverlies voorbij was. Daarna jarenlang geen bloeding. Echt heel fijn!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik mijn spiraaltje liet plaatsen werd er ook gezegd dat het na drie maanden beter zou worden. Ik ben daarna nauwelijks meer ongesteld geweest. Hou vol!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!
Ik ben 40 en omdat ik ook zo'n hevig bloedverlies had elke maand heb ik in november 2023 een mirena laten plaatsen.
Mijn baarmoeder is er nog van over de flos. Bloed te pas en te onpas een beetje, 1 keer per maand wat meer (de 'echte' menstruatie?)
Heb hem buiten mijn menstruatie laten zetten, mijn dochter tijdens. Zij heeft helemaal niet meer gebloed.

Denk dat ik gewoon pech heb?
Ik geef het nog even maar heel gelukkig ben ik er nog niet mee O_O
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn (Kyleena)spiraal 10 weken na de geboorte van onze jongste laten plaatsen. Inmiddels 2,5 jaar geleden. De eerste 3 of 6 maanden lang gevloeid. Maar toen werd het regelmatiger en de hoeveelheid bloed werd echt stukken minder! Waar ik na de zwangerschappen de grootste tampon moest gebruiken, kon ik het op een gegeven moment af met alleen een minitampon. Helaas bleef ik wel 6 a 7 dagen bloeden, bij een cyclus van 26 dagen. Ook al was het weinig, het is toch irritant.

Op een gegeven moment (1,5 jaar na het plaatsen) werd ik dat zat en moest ik voor iets anders bij de gynaecoloog zijn, dus heb ik deze vraag ook gesteld. Ik heb nooit last gehad van de pil en de gyn gaf aan dat ik rustig weer aan de pil kon gaan. Ik zou er over gaan nadenken, maar met de maand werd de menstruatie ineens korter. Inmiddels heb ik nog maar 3 dagen licht bloedverlies en kan ik het (als ik zou willen) een hele dag af met 1 minitampon.

Dus ja, het is echt een kwestie van geduld hebben.

Helaas geen garanties.. Ik had een collega die maar last van constante bloedingen bleef houden (maand of 10 al) en zij is uiteindelijk op aanraden van gyn voor een combi van spiraal en pil gegaan. Maar zij was begin 20 en had geen last van de pil.

Ik zou nog even doorzetten en na een half jaar beslissen wat je wil. Ik was het ook echt zat na een paar maanden, maar nu wil ik niet meer anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook al lang flink bloedverlies gehad. Vorig jaar een spiraal laten plaatsen, dat hielp in t begin iets qua hoeveelheid, maar werd de menstruatie wel iets langer.

Toppunt voor mij was een menstruatie van drie weken, toen heb ik opnieuw een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog met de mededeling dat mijn baarmoeder eruit mag. Dat gaat binnenkort gebeuren. Novasure was geen optie vanwege de vorm van mijn baarmoeder. Er is geen kinderwens meer, en ik ben er klaar mee om me maandelijks te laten beperken en me onzeker te voelen of t allemaal wel goed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, sorry, ik heb helaas geen leuker verhaal voor je.

Zoals jij jouw menstruatie beschrijft, zo was mijn menstruatie ook na het plaatsen van de (hormoon)spiraal (Mirena).

Ik heb het uiteindelijk 9 maanden volgehouden. Ik was van de 4 weken ongeveer 3 weken 'bezig' met vloeien. Eerst wat helder en daana elke dag bruin. Ik had 1 weekje pauze.

Ik had ook het idee dat ik vaker blaasontstekingen had. Sinds ik hem vorig jaar zomer heb laten verwijderen heb ik nog 1 (vermoeden van) blaasontsteking gehad. Daarvoor had ik er bijna elke maand eentje.

Ik heb augustus 2023 de Novasure behandeling laten uitvoeren (kan alleen als je geen kinderwens hebt). Ik ben er echt onwijs blij mee, want het is echt een verademing om nauwelijks meer te menstrueren. De lengte is zoals vroeger (een dag of 8), maar de hoeveelheid is nog maar een fractie van wat het was.
Alle reacties Link kopieren Quote
De ervaringen zijn heel wisselend, precies wat ik verwacht had.
Het is toch wat met de maandelijkse troep zeg.

Endometriose, ja, hij heeft een sterk vermoeden dat het zo is. Om het echt vast te stellen zou een kijkoperatie nodig zijn, daar heb ik voor bedankt. Er is vorig jaar een darmtumor weggehaald, één buikoperatie is even voldoende. Er waren wel wat verklevingen te zien naar aanleiding van de operatie.
Toen de gynaecoloog de poliep vond was dat weer even spannend genoeg. Ik ben klaar met de ziekenhuizen! Maar zij niet met mij vrees ik...

Ik ga me maar even vasthouden aan de positieve verhalen. Als het na een half jaar niet beter is zal dat wel niet meer gebeuren, dan gaat het kreng, de spiraal eruit.

Novasure, ja, daarvoor kwam ik bij de gynaecoloog terecht. Ik eiste zo'n beetje een novasure. Ik mag en kan een novasure maar hij raadde het sterk af vanwege de poliep, darmkanker verhaal, enz. Het is bijna onmogelijk de baarmoeder te onderzoeken inwendig na een novasure, dan wordt het een operatie als ik ooit weer baarmoeder gerelateerde klachten krijg. Dat heb ik dus eventueel nog in de wacht staan maar lijkt me dus niet de beste optie.

De pil, menstruatie ging prima daarmee, de hoofdpijn was hel, nooit meer...
Alle reacties Link kopieren Quote
MiNi schreef:
16-04-2024 13:42
Ik lees mee. Zelfde verhaal, kon ook normale pil niet meer verdragen, maar wel nodig om niet leeg te lopen, uiteindelijk afgelopen jaar minipil gebruikt, maar na 5 maanden mee gestopt…. Vloeide steeds 5 dagen wel, 2 niet.. was wel heel lichte vloei, maar genoeg om mn cup steeds te moeten dragen. Huisarts heeft spiraal ook nog als laatste optie. Maar dat zijn zelfde hormonen als minipil dus ben beetje bang dat ik dan ook weer half jaar bezig ben zonder resultaat dus ik ben net als OP ook heel benieuwd naar andere ervaringen.
De gynaecoloog is zeker nog een optie. Ik bloedde na mijn 40e 3 a 4 dagen zo heftig dat ik elk uur de grootste tampon moest verwisselen. Daarna kreeg ik een dag of 5 een normale menstruatie. Er bleek bij mij niks aan de hand te zijn behalve het begin van de perimenopauze en dan wordt het niet minder. De gynaecoloog heeft toen een Novasure voorgesteld en nu ben ik bijna een jaar niet meer ongesteld. Nou ja je cyclus blijft bestaan, maar geen menstruatie meer. Heerlijk, dat had ik een paar jaar eerder moeten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook mijn hele leven al aan het tobben met zware pijnlijke menstruaties, ik had chronische bloedarmoede ervan. Hormonen gaan niet vanwege migraine, dus mijn opties werden steeds beperkter.

Meerdere malen las ik over positieve ervaringen met acupunctuur.Ik was sceptisch maar heb het toch geprobeerd. Ik moet zeggen dat het een enorme verbetering opgeleverd heeft. Ik doe dit in combinatie met het innemen van DIM complex van Vitakruid (die dosis en samenstelling van dit merk is voor mij het belangrijkste) en tampons van Daye waarin CBD zit. Het is een heel klantvriendelijk en betrouwbaar bedrijf waar ik deze tampons bestel, ik gebruik ze al een flinke tijd nu en krijg altijd de pakketjes op tijd thuisbezorgd (zijn niet in de winkel te koop).

Ik heb nog maar een menstruatie van 3 dagen nu met zeker 60% minder bloedverlies en pijn. Het is geen goedkope oplossing, maar dit was voor mij een laatste optie voordat ik drastische stappen wilden gaan nemen richting een baarmoederverwijdering. Acupunctuur bleek ik voor verzekerd te zijn, dus een groot gedeelte heb ik vergoed gekregen.

Ik begrijp dus wat je doormaakt, al heb ik geen spiraaltje (gehad). Sterkte ermee en ik hoop dat het snel beter zal gaan voor je :daisy:
Alle reacties Link kopieren Quote
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had hevige langdurige menstruaties en sinds de plaatsing van de Mirena is mijn menstruatie na twee maanden helemaal gestopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dim complex van vitakruid. Nog nooit van gehoord! Daar ga ik over lezen. Dank!
Acupunctuur ga ik ook over lezen.

Ik dacht ook nooit aan een spiraaltje te beginnen. De hoofdpijnen door de hormonen waren echt niet te doen.
Maar na de eerste maand hoofdpijn met spiraal moet ik zeggen dat het nu al een maand weg is, wel als mijn menstruatie komt, maar verder niet meer, gelukkig.

Toch heel wat mensen waar het stopt na een tijdje. Laat dat voor mij ook zo zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
16-04-2024 22:58
De gynaecoloog is zeker nog een optie. Ik bloedde na mijn 40e 3 a 4 dagen zo heftig dat ik elk uur de grootste tampon moest verwisselen. Daarna kreeg ik een dag of 5 een normale menstruatie. Er bleek bij mij niks aan de hand te zijn behalve het begin van de perimenopauze en dan wordt het niet minder. De gynaecoloog heeft toen een Novasure voorgesteld en nu ben ik bijna een jaar niet meer ongesteld. Nou ja je cyclus blijft bestaan, maar geen menstruatie meer. Heerlijk, dat had ik een paar jaar eerder moeten doen.
Novasure staat nog op mijn lijstje. Maar ben pas 38 en dan is de kans heel groot dst baarmoedersllijmvlies weer vrij net terug groeit. Op mn 30e is al vastgesteld dat mijn klachten komen door erg dik baarmoederslijmvlies. Na de bevalling gingen de sluizen helemaal open. Gelukkig toen een cup ontdekt want ook ik moest een super binnen 1 uur verschonen, die cup houd 25ml, daar kan ik een uur of 4 mee vooruit op de zware dagen (gelukkig kraantje in toilet op werk). Dus met cup is het nog wel vol te houden, tot ik oud genoeg ben voor novasure. Heb die optie nl ook al besproken met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes met het volhouden. Hier twee keer een jaar of 5, 6 een Mirena gehad en ik zweer erbij. Mijn hevige menstruaties én buikpijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven