Gezondheid alle pijlers

Spit en last van staartbeentje/heup

04-12-2025 21:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu al 2,5 week zoet met spit in m’n rug. Heb de eerste week pijnmedicatie gehad maar ik kreeg daar last van van mijn maag ondanks maagbeschermers. Ben toen overgestapt naar alleen paracetamol en dat helpt een klein beetje om de scherpe randjes eraf te halen. Maar verder doet het niks. Het word niet minder zeg maar. Ik heb naast pijn in mijn onderrug dat het ook doortrekt naar mijn staartbeentje en één kant van mijn heup. Lopen en zitten wissel ik steeds want beide blijft pijn doen. Van die zeurende pijn. Op dit moment werk ik niet maar ik merk wel dat werk mij nu al richting “proberen op therapeutische basis” duwt. Ik heb een baan waar ik veel loop, stil sta en moet sjouwen. Iets wat ik allemaal niet lang kan volhouden / niet kan. Ik heb hier best stress van en baal ook waarom dit allemaal zo lang moet duren. Word er ook een beetje moedeloos van. Ik ben een vrij actief persoon en dit belemmert mij in alles. Ik ga 2x per week naar de fysio en doe thuis oefeningen. Fysiotherapeut ziet alleen verbetering in mijn onderrug maar niet in mijn staartbeentje/heup.

Meer mensen die dit hebben gehad en hoelang duurde het bij jou tot je weer hersteld was?
Maar is het wel spit? Klinkt eigenlijk meer als je SI-gewricht, als het zo uitstraalt..
Au, vervelend! Is het er zomaar in geschoten?

Ik heb wat tips van chatGPT gevraagd toen ik spit had een halfjaar geleden. Merkte toen al snel dat rekken (op rug liggen en knie naar borst) averechts werkte en ben voor een combi van hitte, pijnstilling en ontspanningsoefeningen gegaan. Met staan en tillen droeg ik een rugbrace. Na een dag of 10 was de kramp eruit en bleef het ook weg.

Voor mij dus geen oefeningen en geen massage of druk, het ging er alleen maar van krampen.

Sterkte!

Toen SI gewricht vast zat ben ik ervoor naar een chiropractor geweest maar dat werkte maar kort, het was vooral een kwestie van sterkere core (lage buikspieren) en houding verbeteren.
Na een aantal jaren waarin het redelijk ging heb ik sinds een jaar ook weer geregeld een aanval van spit. De laatste keer heb ik er ook weken last van gehad. Nu maar weer aan het trainen o.l.v. de fysio, waarin de nadruk op mijn buikspieren ligt. Merk al verbetering. Maar het heeft tijd nodig.
Blijf wel in beweging!
Elizabethie schreef:
04-12-2025 22:40
Na een aantal jaren waarin het redelijk ging heb ik sinds een jaar ook weer geregeld een aanval van spit. De laatste keer heb ik er ook weken last van gehad. Nu maar weer aan het trainen o.l.v. de fysio, waarin de nadruk op mijn buikspieren ligt. Merk al verbetering. Maar het heeft tijd nodig.
Blijf wel in beweging!
Ik heb dit jaren gedaan met de fysio fitness en die gore trainen tot ik bij het rugcentrum in Zeist terecht kwam daar zeiden ze dat is alsof je rechter knie pijn doet en je linker knie gaat trainen om voor twee te werken. Traject daar ging echt om de lage rugspieren versterken en heeft onwijs geholpen
where ever you go, go with your heart
Sok schreef:
04-12-2025 22:11
Maar is het wel spit? Klinkt eigenlijk meer als je SI-gewricht, als het zo uitstraalt..
Fysio zegt van wel dmv een aantal vragen en tests.

Het is begonnen in m’n heup, daarna staartbeentje en onderrug. Het is geleidelijk gegaan in een paar dagen. Het staartbeentje voelde ik ineens na 4x getrapt te hebben op de fiets.
Dubbel
mae wijzigde dit bericht op 04-12-2025 23:01
97.98% gewijzigd
To , je kunt als je twijfelt ook een verwijzing vragen voor verder onderzoek
Ik ben naar de rugkliniek in Amsterdam geweest echt super fijn. Voor mij best een reis maar je krijgt in 1 dag mri en een ct en gesprek met de arts. Ik bleek een syndroom te hebben bertelotti
En atrose in mijn onderrug met veel vocht ect
En daar boven op kwam die spit
where ever you go, go with your heart
Ik was inderdaad van plan naar de huisarts te gaan als ik na het weekend geen verbetering voel. Niet dat ik hem niet geloof de fysio maar het duurt me te lang. En misschien dat ik eens aan de huisarts vraag wat zij ervan denkt over verder onderzoek.
Deze klachten had ik toen een hernia had.
Toen zei de fysio dat het geen hernia was aan de hand van een paar testjes.
Bleek op de MRI wel een hernia te zijn.
De fysio heeft niet altijd gelijk. Zonder aanvullend onderzoek kan je het niet zeker weten.
Sterkte!
Fakama schreef:
05-12-2025 09:02
De fysio heeft niet altijd gelijk. Zonder aanvullend onderzoek kan je het niet zeker weten.
Sterkte!
Klopt. De huisarts vertelde mijn man dat hij een hernia had. De fysio zei dat alle symptomen vertelden dat hij een hernia en stenose had en adviseerde een MRI. De fysio had gelijk.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Afgezien van alle goede adviezen om om nader onderzoek te vragen, moet je er ook rekening mee houden dat het bij spit gewoon een week of 6 duurt voordat je je weer min of meer normaal voelt, en misschien wel langer. Wat er precies misgaat in die rug is bij iedereen anders en moeilijk precies vast te stellen bovendien, maar het is een soort kneuzing en die heeft hersteltijd nodig.

Nadat ik op mijn 30e een hernia kreeg heb ik sindsdien vrij regelmatig een spit-aanval, en dit is mijn ervaring, die redelijk overeenkomt met wat huisarts/fysio/osteopaat aanhouden.

Mij helpt een combinatie van blijven bewegen (in huis, straat op en neer, klein blokje om, op geleide van pijn met de tijd steeds wat meer en wat verder) en rust het beste. En onder rust versta ik 3 a 4 keer per dag 15 a 20 minuten liggen. Rondhobbelen met een pijnlijk lijf is voor je hele lijf heel vermoeiend, doet de spit ook geen goed. Zo'n ligpauze helpt om mijn lijf en mijn geest even op adem te laten komen.

Sterkte, het is een beroerde klacht!
Bijna alle rugpijn gaat over met bewegenbewegenbewegen, maar dat duurt gewoon lang, je kan er makkelijk 6 weken of meer zoet mee zijn. Foto's en dergelijke hebben niet zo veel zin: ook foto's van pijnloze ruggen vertonen afwijkingen, en op foto's van pijnlijke ruggen valt soms niets te zien. En in het grootste deel van de gevallen blijft de behandeling hetzelfde: pijnstilling, blijven bewegen en geduld.
Maargoed, je kan natuurlijk altijd voor de zekerheid even naar de huisarts, die heeft er verstand van.
Ik heb al 3 jaar zó'n pijn dat ik er nauwelijks van slaap.
Wil je niet ontmoedigen, maar die kans is er ook.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Klinkt mij als de hoogste tijd voor verder onderzoek.
Maybe we'll have a pandemic again this year. Or two.
Week 3 van de Extremely Demotivational Calendar
Lilla schreef:
05-12-2025 14:49
Bijna alle rugpijn gaat over met bewegenbewegenbewegen, maar dat duurt gewoon lang, je kan er makkelijk 6 weken of meer zoet mee zijn. Foto's en dergelijke hebben niet zo veel zin: ook foto's van pijnloze ruggen vertonen afwijkingen, en op foto's van pijnlijke ruggen valt soms niets te zien. En in het grootste deel van de gevallen blijft de behandeling hetzelfde: pijnstilling, blijven bewegen en geduld.
Maargoed, je kan natuurlijk altijd voor de zekerheid even naar de huisarts, die heeft er verstand van.
Je negeert hier even alle hernia's en andere vernauwingen van het wervelkanaal?
Joppie schreef:
05-12-2025 10:12
Klopt. De huisarts vertelde mijn man dat hij een hernia had. De fysio zei dat alle symptomen vertelden dat hij een hernia en stenose had en adviseerde een MRI. De fysio had gelijk.
Maar de fysio is niet opgeleid om deze diagnoses te stellen.
Laat ik het vriendelijk zeggen: fysio's zitten er ook weleens naast.
Fakama schreef:
Sterkte!
Dit. Ik blijk ernstige vernauwingen te hebben in mijn wervelkanaal. Nu ik het weet, realiseer ik me hoeveel klachten ik heb afgedaan als 'spierpijn', die zeer wrsch al de eerste tekenen van deze vernauwing waren.
Solomio schreef:
07-12-2025 08:21
Je negeert hier even alle hernia's en andere vernauwingen van het wervelkanaal?
Zeker niet. Ook daarbij zal in de meeste gevallen het beleid - zeker in deze fase - zijn: pijnstilling en blijven bewegen.
Lilla schreef:
07-12-2025 09:06
Zeker niet. Ook daarbij zal in de meeste gevallen het beleid - zeker in deze fase - zijn: pijnstilling en blijven bewegen.
Ja, ter overbrugging van een betere oplossing.
Maar dan moet je wel weten wat de oorzask is, dus eerst verder onderzoek.
Solomio schreef:
07-12-2025 09:16
Ja, ter overbrugging van een betere oplossing.
Maar dan moet je wel weten wat de oorzask is, dus eerst verder onderzoek.
Nee niet ter overbrugging, als eerste keuze van behandeling. Als dat niet werkt, kan er iets anders nodig zijn. Maar dat weet je echt pas veel veel later - sowieso zal blijven bewegen en geduld het eerste advies zijn. Dus tot die tijd is het niet nodig de oorzaak te weten, en is er dus ook geen reden voor dure en (zorg)belastende onderzoeken.

Dit alles natuurlijk zolang er geen uitzonderlijke alarmsignalen zijn, maar dat zijn uitzonderingen. Om dat uit te sluiten kan overleg met huisarts wellicht handig zijn, als to dat wil.
Dubbel
Fakama schreef:
Sterkte!
En maakte dat uit voor de behandeling, of bleef die hetzelfde?
Lilla schreef:
07-12-2025 09:28
Nee niet ter overbrugging, als eerste keuze van behandeling. Als dat niet werkt, kan er iets anders nodig zijn. Maar dat weet je echt pas veel veel later - sowieso zal blijven bewegen en geduld het eerste advies zijn. Dus tot die tijd is het niet nodig de oorzaak te weten, en is er dus ook geen reden voor dure en (zorg)belastende onderzoeken.

Dit alles natuurlijk zolang er geen uitzonderlijke alarmsignalen zijn, maar dat zijn uitzonderingen. Om dat uit te sluiten kan overleg met huisarts wellicht handig zijn, als to dat wil.
Volstrekt mee oneens.
Ik ben blij dat mijn huisarts heeft doorgepakt en me niet eerst eindeloos heeft laten doormodderen met mijn klachten.
Solomio schreef:
07-12-2025 09:40
Volstrekt mee oneens.
Ik ben blij dat mijn huisarts heeft doorgepakt en me niet eerst eindeloos heeft laten doormodderen met mijn klachten.
Dan waren er bij jou vast goede redenen om t anders te doen, en gelukkig maar dat je huisarts dat heeft gedaan!
Maar voor de grote groep zal onderzoek (in de vorm van foto’s, doorverwijzingen enz) na 2.5 week pijn echt meer kosten dan opleveren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven