Gezondheid alle pijlers

Spoed of niet?

23-04-2019 14:59 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het tweede topic over hetzelfde onderwerp maar ik weet me even geen raad.

Sinds 2 weken zitten mijn tanden los (vooral boven maar onder ook enkele kiezen). Ik probeer hard voedsel te vermijden en poets mijn tanden goed, ook gebruik ik nu chloorhexidine om te spoelen. Dit lijkt niks uit te maken want hoewel ik nu zachter voedsel eet (en minder: ben al 3 kilo kwijt), mijn tanden lijken alleen maar losser te gaan zitten. Tandvlees is ontstoken en een beetje teruggetrokken (3 mm), op foto's is geen extreem teruggetrokken kaakbot te zien, dit zou in de normale range vallen. Ik snap niet wat er aan de hand is en begin echt neurotisch te worden.

Tandarts wist vorige keer niet zo goed wat ze hiermee moest en schoof het af op de paradontoloog (waar ik pas over een maand heen ga). Het probleem is dat ik me nu ernstig zorgen begin te maken en bijna niet meer weet hoe ik de dag nog normaal door moet komen. Tandarts heeft vakantie, er zijn alleen een aantal tandartsen waar ik heen kan gaan in geval van spoed.

Wat is nu het handigst om te doen? Bellen of afwachten?

*Heb gebeld en kan nergens terecht...
sigmundfreud221b wijzigde dit bericht op 23-04-2019 15:22
1.77% gewijzigd
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
23-04-2019 19:30
https://gezondr.nl/loszittende-tanden-k ... anduitval/

Ben je ook al bij je huisarts geweest ?
Nee. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat die voor me zou kunnen doen (daarbij heeft mijn huisarts ook vakantie nu)
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Rook je of heb je diabetes?
samen sta je sterker
viva-amber schreef:
23-04-2019 19:22
Wanneer er pockets zijn dan bestaan daar wel behandelingen voor.
Precies. Daarvoor staat toch een afspraak? En zelfs dan heeft het weken/ maanden nodig om te genezen
Alle reacties Link kopieren
maestro schreef:
23-04-2019 20:32
Rook je of heb je diabetes?
Roken absoluut niet, diabetes hoop ik niet... (geen signalen)
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Morgen gewoon de tandarts bellen welke invalt voor de jouwe. En is er geen suggestie die wordt gedaan; een willekeurige bij je in de buurt opbellen en het voorleggen. Waarschijnlijk mag je langskomen, dan kan er in ieder geval iemand naar kijken die er verstand van heeft en ook wel weet waar je moet zijn als je niet bij de tandarts moet zijn. Verzekeringstechnisch maakt dat op de eindstreep niks uit dat je naar een invaller gaat. Alleen houdt er rekening mee dat je eerst zelf de rekening moet betalen ter plaatse, maar dat je dit wel vergoed krijgt op basis van waarvoor je verzekerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Verwijzing kaakchirurg?
Alle reacties Link kopieren
en?
S-Meds schreef:
23-04-2019 20:48
Precies. Daarvoor staat toch een afspraak? En zelfs dan heeft het weken/ maanden nodig om te genezen
Klopt, inderdaad. Bij mij heeft het een half jaar geduurd voor mijn pockets helemaal dicht waren en mijn tandvlees weer helemaal mooi geheeld was en mooi om de kiezen heen lag. Ik had ook een lange wachttijd. Maar mijn tanden zaten ook niet los voor zover ik weet. Dat dacht ik trouwens wel, maar een beetje speling is normaal. De mondhygieniste zal vermoedelijk eerst de pockets meermaals grondig moeten reinigen, bij mij duurde dat 3 sessies. Daarna kreeg ik een antibiotica kuur en nu moet ik 3x per jaar terug voor onderhoud. Viel achteraf best mee en het genas echt snel. De sessies waren in 2 maanden compleet en meteen toen zag ik enorme vooruitgang met het bloeden en was mijn tandvlees alweer mooi roze. De diepte check was bizar. Eerst was 92% van mijn tandvlees onstoken en terug getrokken, aan het eind van de behandeling nog maar 11%.

TO, hoe is het nu? Kon je vandaag nog ergens terecht?
Alle reacties Link kopieren
Als je al meerdere (tand)artsen hebt gebeld en niemand ziet na je verhaal de noodzaak om je eerder te laten komen, zou ik maar vertrouwen op het oordeel van mensen die het beter weten en iets leuks gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Update: kon nergens terecht en voor morgen zijn de tandartsen in de omgeving gesloten of vroeg dicht. Het enige wat ik nu heb kunnen doen is een afspraak maken bij mijn eigen tandarts voor over 2 weken. Het is qua kosten ook onverstandig om nu naar een andere tandarts te gaan omdat er dan opnieuw foto's gemaakt worden die eigenlijk onnodig zijn. Zit uiteraard nog steeds in de stress en hoop dat het in ieder geval stabiel blijft de komende weken.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
24-04-2019 17:21
Als je al meerdere (tand)artsen hebt gebeld en niemand ziet na je verhaal de noodzaak om je eerder te laten komen, zou ik maar vertrouwen op het oordeel van mensen die het beter weten en iets leuks gaan doen.
ook weer waar!
Alle reacties Link kopieren
SigmundFreud221b schreef:
25-04-2019 17:13
Update: kon nergens terecht en voor morgen zijn de tandartsen in de omgeving gesloten of vroeg dicht. Het enige wat ik nu heb kunnen doen is een afspraak maken bij mijn eigen tandarts voor over 2 weken. Het is qua kosten ook onverstandig om nu naar een andere tandarts te gaan omdat er dan opnieuw foto's gemaakt worden die eigenlijk onnodig zijn. Zit uiteraard nog steeds in de stress en hoop dat het in ieder geval stabiel blijft de komende weken.
Nou dat wordt nog twee weken pap eten dan voor jou.
Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Misschien maar langs de huisarts gaan? Straks vallen je tanden eruit :-? , je zou toch op zijn minst iets van antibiotica verwachten als het er zo aan toe is..
Alle reacties Link kopieren
Naar de spoedeisende hulp!!
Merel7 schreef:
26-04-2019 16:43
Naar de spoedeisende hulp!!
Als je er al twee weken mee loopt is het niet echt spoed meer.
Merel7 schreef:
26-04-2019 16:43
Naar de spoedeisende hulp!!
Wat een onzin
Voor de spoedeisende hulp moet je eerst langs de huisartsenpost. Als die het geen spoed vindt kun je niet zomaar op de SEH terecht.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
26-04-2019 17:24
Voor de spoedeisende hulp moet je eerst langs de huisartsenpost. Als die het geen spoed vindt kun je niet zomaar op de SEH terecht.
Wat een onzin. Ik ben er een paar weken geleden nog heen gereden zonder consult van de HA en werd prima geholpen. Was wel een ander euvel.
@TO, ik zou geen twee weken wachten hiermee, dit klinkt echt niet goed. De andere forummers geven goede adviezen over de volgende stappen.
Dubbel
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 26-04-2019 21:03
98.19% gewijzigd
S-Meds schreef:
26-04-2019 21:00
Zonder verwijzing naar de SEH kost geld want eigen risico. Huisartsenpost niet
S-Meds schreef:
26-04-2019 21:03
Met verwijzing gaat het ook van je eigen risico af.
Zonder iets aan je verhaal af te willen doen, maar kan het zijn dat je het je inbeeldt dat je tanden losser gaan zitten?
Ik herken het van een paar jaar terug, toen ik door bepaalde medicatie veel gedoe kreeg met mijn gebit. Was daardoor ontzettend gefocust op mijn tanden en kiezen en leek van alles te voelen en dus ook dat er tanden losser gingen zitten. Na meermaals gerustgesteld te zijn door de tandarts is die "paniek" ergens weer langzaam weggeëbd.

Nogmaals, ik wil zeker niet zeggen dat er niets aan de hand is, maar ik weet dat je hoofd gekke dingen met je kan doen.
lise1985 schreef:
27-04-2019 08:14
Met verwijzing gaat het ook van je eigen risico af.
Klopt. Zonder verwijzing kan je geweigerd worden of vergoed de verzekeraar niets als er niks echt dringends aan de hand is.

Ze kan de HAP bellen als ze echt denkt dat de tanden er vandaag uit gaan vallen.
lise1985 schreef:
27-04-2019 08:14
Met verwijzing gaat het ook van je eigen risico af.
Ja maar de HAP valt niet onder ER
S-Meds schreef:
27-04-2019 10:05
Ja maar de HAP valt niet onder ER
Yup. De HAP is heel wat anders dan de SEH.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven