Gezondheid alle pijlers

Spoed of niet?

23-04-2019 14:59 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het tweede topic over hetzelfde onderwerp maar ik weet me even geen raad.

Sinds 2 weken zitten mijn tanden los (vooral boven maar onder ook enkele kiezen). Ik probeer hard voedsel te vermijden en poets mijn tanden goed, ook gebruik ik nu chloorhexidine om te spoelen. Dit lijkt niks uit te maken want hoewel ik nu zachter voedsel eet (en minder: ben al 3 kilo kwijt), mijn tanden lijken alleen maar losser te gaan zitten. Tandvlees is ontstoken en een beetje teruggetrokken (3 mm), op foto's is geen extreem teruggetrokken kaakbot te zien, dit zou in de normale range vallen. Ik snap niet wat er aan de hand is en begin echt neurotisch te worden.

Tandarts wist vorige keer niet zo goed wat ze hiermee moest en schoof het af op de paradontoloog (waar ik pas over een maand heen ga). Het probleem is dat ik me nu ernstig zorgen begin te maken en bijna niet meer weet hoe ik de dag nog normaal door moet komen. Tandarts heeft vakantie, er zijn alleen een aantal tandartsen waar ik heen kan gaan in geval van spoed.

Wat is nu het handigst om te doen? Bellen of afwachten?

*Heb gebeld en kan nergens terecht...
sigmundfreud221b wijzigde dit bericht op 23-04-2019 15:22
1.77% gewijzigd
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst dat tanden die los zitten wel onder spoedgevallen staat!
Google even een spoedtandarts en kijk daar naar hun voorwaarden.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
27-04-2019 08:34
Zonder iets aan je verhaal af te willen doen, maar kan het zijn dat je het je inbeeldt dat je tanden losser gaan zitten?
Ik herken het van een paar jaar terug, toen ik door bepaalde medicatie veel gedoe kreeg met mijn gebit. Was daardoor ontzettend gefocust op mijn tanden en kiezen en leek van alles te voelen en dus ook dat er tanden losser gingen zitten. Na meermaals gerustgesteld te zijn door de tandarts is die "paniek" ergens weer langzaam weggeëbd.

Nogmaals, ik wil zeker niet zeggen dat er niets aan de hand is, maar ik weet dat je hoofd gekke dingen met je kan doen.
Dat is zo herkenbaar inderdaad! Had vroeger (toen ik 12 was) een tandarts die zei dat het toch niks uitmaakte, mijn tanden vallen er toch wel uit. Achteraf bleek dat ik door vitamine D tekort erg veel last kreeg van mijn gebit. Na medicatie is dit een heel stuk beter.
Maar heb dit lange tijd nog in mijn achterhoofd gehouden. Heel vervelend.

Je gaat je ook echt inbeelden dat de tanden los zitten.
Uiteindelijk nadat de tandarts, mondhygienist en kaakchirug me vertelden dat het echt niet zo slecht is, ben ik er overheen gegroeid.

Hoop dat het voor jou ook zo is TO! Heel veel sterkte met wachten en hopelijk heb je snel meer duidelijkheid en goede behandeling!
Alle reacties Link kopieren
Update: kan vandaag terecht bij vervangend tandarts. Kan een zak geld meenemen maar krijg hopelijk duidelijkheid.
'You can't always get what you want'
lboompje schreef:
27-04-2019 10:15
Ik las laatst dat tanden die los zitten wel onder spoedgevallen staat!
Google even een spoedtandarts en kijk daar naar hun voorwaarden.
Succes!
Als je ergens al twee weken mee rondloopt (en inmiddels al wat langer dus), dan is het geen spoed meer.
SigmundFreud221b schreef:
29-04-2019 09:48
Update: kan vandaag terecht bij vervangend tandarts. Kan een zak geld meenemen maar krijg hopelijk duidelijkheid.
Succes :hug:
SigmundFreud221b schreef:
29-04-2019 09:48
Update: kan vandaag terecht bij vervangend tandarts. Kan een zak geld meenemen maar krijg hopelijk duidelijkheid.
Ik hoop dat het je wat rust geeft. Succes!
Hoe ging het?
Alle reacties Link kopieren
Vervangend tandarts heeft hard aan m’n tanden gevoeld en hij heeft opnieuw de pockets gemeten (en hard ook), waren niet dieper geworden dan de laatste keer. Hij concludeerde op basis hiervan dat het kaakbot niet is teruggetrokken en dat m’n tanden er niet uit gaan vallen.

Zei dat hij al lang tandarts was en veel had gezien maar omdat ik jong ben en mijn gebit verder in goede staat is (ook nooit gaatjes gehad etc) vond hij het extreem onwaarschijnlijk dat er iets ernstigs aan de hand was. Hij vond het daarom ook geldverspilling om foto’s te maken en omdat dat 2 weken geleden al gedaan is denk ik dat hij daarin gelijk heeft.

Enige wat hij kon bedenken was dat mijn tanden terugschuiven naar hun oude stand (had vroeger een goeie overbeet en dat zijn ook de tanden met de meeste beweging). Komt nog bij dat ik het in m’n hoofd erger maak dan het blijkbaar is.

Vind het nog steeds erg vervelend en zie steeds op tegen eten maar ik ben voor nu wel gerust gesteld. Hopelijk staan ze op een dag weer vast...
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan toch wel redelijk geruststellend! Hopelijk wordt je goed geholpen bij de parondontoloog.
Wat fijn! Hopelijk krijg je er zelf ook wat vertrouwen in!
Alle reacties Link kopieren
Toch nog even een laatste update. Er is geen sprake van parodontitis (geen botafbraak), wel erg ontstoken tandvlees met te veel bloeding. De beweging in tanden is minimaal maar wel aanwezig en is te wijten aan het verschuiven van tanden en kiezen naar de oude stand. Dit kan ook de tandvleesproblemen in de hand hebben gewerkt. Nu 2x naar de mondhygienst voor een pocketreiniging en afwachten wat het resultaat is. Als dat niet genoeg is misschien toch overwegen om weer te gaan beugelen.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er geen paradontitis is. Ik heb ook een pocketreiniging gehad en dat werkte heel goed. Ben daarna als een malle gaan rageren en stokeren en veel spoelen met een vies goedje. Nu in de beugel om alles weer recht te krijgen.

Komt vast goed, Sigmund!
Wat een fijn nieuws!!!
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-05-2019 14:30
Fijn dat er geen paradontitis is. Ik heb ook een pocketreiniging gehad en dat werkte heel goed. Ben daarna als een malle gaan rageren en stokeren en veel spoelen met een vies goedje. Nu in de beugel om alles weer recht te krijgen.

Komt vast goed, Sigmund!
Dat absoluut! Zie wel wat op tegen de pocketreiniging maar heb het ook graag weer gezond... mij is ook geadviseerd om opnieuw te gaan beugelen (zit je dan met je goeie gedrag en nog geen opgebouwde studieschuld...). Fijn om te weten dat ik de enige niet ben!
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
De pocketreiniging werd bij mij onder verdoving gedaan. Volgens mij is dat vrij standaard hoor. Het waren een paar sessies maar het viel me erg mee. Mijn tandvlees is in korte tijd van ernstig ontstoken naar geheel gezond gegaan. Ik bloed ook nooit meer als ik floss of rager.

Die beugel vind ik wel een beetje een gedoe moet ik zeggen maar ja, het zal het waard zijn. Over een jaar heb ik mooie, rechte, gezonde tanden :)
Alle reacties Link kopieren
SigmundFreud221b schreef:
23-04-2019 14:59
Sinds twee weken [...] zachter voedsel eet (en minder: ben al 3 kilo kwijt)
Briljant dieet. Wat eet je zoal op een dag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven