Steeds terugkerende schimmelinfectie
zaterdag 7 maart 2026 om 08:03
Sinds twee jaar heb ik steeds terugkerende schimmelinfecties. Afgelopen keer heb ik drie weken gesmeerd en eerst drie dagen eitjes ingebracht. Vier weken van verlost geweest en gisteren begon het weer! De jeuk is niet te doen.
Sinds twee jaar heb ik ook een mirena spiraal. Volgens de huisarts kan het daar niet door komen. Eerder door mijn eigen hormonale veranderingen. Toch denk ik dat er een verband is. Nog nooit een schimmelinfectie gehad, de laatste twee jaar wel zes keer per jaar en gelijk langdurig iedere keer. Ik vind het te toevallig! Ik ben 43 jaar.
Ik ga maandag de huisarts weer bellen en het nogmaals benoemen. Misschien eerst eens een kuurtje proberen kijken of het daarna wegblijft. Maar anders denk ik aan verwijderen spiraal om te zien of het dan wegblijft.
Iemand ervaringen met schimmelinfecties die na verwijderen spiraal niet meer terugkeerden?
Menstruatie heb ik niet meer, ik heb vorig jaar een novasure gehad. De spiraal is direct geplaatst omdat dit verklevingen na de ingreep zou voorkomen en de restbloedingen zou ondervangen. Ik bloedde zo hevig, veel en lang (ook met spiraal) dat de gynaecoloog dacht dat alleen een novasure niet genoeg zou zijn maar de spiraal ook nodig was. Vanwege de verklevingen heb ik hem laten plaatsen want ik heb al verklevingen door meerdere ingrepen in mijn buik.
Ik word gestoord van de jeuk! Nog tips? Ik smeer me gek! Ppfff.
Sinds twee jaar heb ik ook een mirena spiraal. Volgens de huisarts kan het daar niet door komen. Eerder door mijn eigen hormonale veranderingen. Toch denk ik dat er een verband is. Nog nooit een schimmelinfectie gehad, de laatste twee jaar wel zes keer per jaar en gelijk langdurig iedere keer. Ik vind het te toevallig! Ik ben 43 jaar.
Ik ga maandag de huisarts weer bellen en het nogmaals benoemen. Misschien eerst eens een kuurtje proberen kijken of het daarna wegblijft. Maar anders denk ik aan verwijderen spiraal om te zien of het dan wegblijft.
Iemand ervaringen met schimmelinfecties die na verwijderen spiraal niet meer terugkeerden?
Menstruatie heb ik niet meer, ik heb vorig jaar een novasure gehad. De spiraal is direct geplaatst omdat dit verklevingen na de ingreep zou voorkomen en de restbloedingen zou ondervangen. Ik bloedde zo hevig, veel en lang (ook met spiraal) dat de gynaecoloog dacht dat alleen een novasure niet genoeg zou zijn maar de spiraal ook nodig was. Vanwege de verklevingen heb ik hem laten plaatsen want ik heb al verklevingen door meerdere ingrepen in mijn buik.
Ik word gestoord van de jeuk! Nog tips? Ik smeer me gek! Ppfff.
zaterdag 7 maart 2026 om 08:16
zaterdag 7 maart 2026 om 08:42
Die eitjes werkten bij mij ook niet lekker. Ik smeer nu zelf inwendig wat.Anjer29 schreef: ↑07-03-2026 08:16Heb je al eens Fluconazol gekregen van de huisarts? Die eitjes kreeg ik juist altijd extra jeuk van. Sinds ik die Fluconazol heb (150mg, orale pillen) slik ik die zodra ik ook maar iets voel van infectie en is het binnen 24uur helemaal weg.
Sterkte, het is zo vervelend die jeuk!
Nee, nog niet, de vorige keer wel om fluconazol gevraagd maar ik moest smeren. Ik ga er maandag weer om vragen.
Er is een partner in beeld maar door de voortdurende schimmelinfecties en jeuk heb ik niet veel zin meer! Dus daar ligt het niet aan.
zaterdag 7 maart 2026 om 09:17
Ben je er zeker van dat het een schimmel is en geen bacterie? Is het wel eens op kweek gezet?
Ik zou om een consult vragen bij de huisarts om eens goed door te praten wat de oorzaak kan zijn dat het telkens terugkeert.
Volgens mij kun je namelijk ook bij bepaalde medicijnen of bijv bij diabetes last hebben van terugkerende schimmel.
Ik neem aan dat je alle andere aandachtspunten al kent (katoen ondergoed, geen zeep etc)
Ik zou om een consult vragen bij de huisarts om eens goed door te praten wat de oorzaak kan zijn dat het telkens terugkeert.
Volgens mij kun je namelijk ook bij bepaalde medicijnen of bijv bij diabetes last hebben van terugkerende schimmel.
Ik neem aan dat je alle andere aandachtspunten al kent (katoen ondergoed, geen zeep etc)
zaterdag 7 maart 2026 om 09:34
Een Mirena-spiraal kon volgens mijn huisartsts wel de kans op een schimmelinfectie vergroten. Het spiraaltje kan fungeren als een opslagplaats voor schimmels.
Ik heb nu geen Mirena meer nodig maar heb hier in het verleden wel mee te maken gehad. Niet zo frequent als jij maar voor de Mirena had ik er nooit last van en met de Mirena echt wel 1 of 2x per jaar.
Ik heb nu geen Mirena meer nodig maar heb hier in het verleden wel mee te maken gehad. Niet zo frequent als jij maar voor de Mirena had ik er nooit last van en met de Mirena echt wel 1 of 2x per jaar.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:23
Ik had ook een mirena spiraal laten zetten. Voorheen 1x in mijn hele leven last gehad van een schimmelinfectie en het jaar nadat ik hem had laten zetten was het gewoon 6x raak. Volgens mijn huisarts kon het ook niet aan de spiraal liggen. Maar ik heb hem er 2,5 jaar geleden uit laten halen en sindsdien geen een schimmelinfectie meer gehad.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:27
Een Mirena-spiraal kon volgens mijn huisartsts wel de kans op een schimmelinfectie vergroten. Het spiraaltje kan fungeren als een opslagplaats voor schimmels.
Mijn huisarts zegt dus dat het niet door de spiraal kan komen, maar 40 jaar zonder spiraal, nooit een infectie gehad. Twee jaar een spiraal en er komt geen eind aan. Ik vind het opvallend!
Ben je er zeker van dat het een schimmel is en geen bacterie? Is het wel eens op kweek gezet?
Nee, nooit een kweek gemaakt. De huisarts stelt visueel vast dat het een schimmelinfectie is, ik krijg eitjes (die ik niet meer gebruik want vreselijk branderig gevoel) en moet zelf zalf kopen en dat lost het dan wel op maar voor korte duur en ik moet lang smeren. Soms zit er drie maanden tussen en nu maar vier weken. Ik ga maandag de huisarts bellen en vragen om een kweek.
Ja, bekend met alle voorzorgsmaatregelen. Katoenen ondergoed in de ochtend en avond een schone, één keer per dag spoelen met lauw water, verder niks. Ik eet minder suiker, enz.
zaterdag 7 maart 2026 om 10:28
Ik zoek het dus ook echt in deze hoek! Dank voor je reactie.Badeendje92 schreef: ↑07-03-2026 10:23Ik had ook een mirena spiraal laten zetten. Voorheen 1x in mijn hele leven last gehad van een schimmelinfectie en het jaar nadat ik hem had laten zetten was het gewoon 6x raak. Volgens mijn huisarts kon het ook niet aan de spiraal liggen. Maar ik heb hem er 2,5 jaar geleden uit laten halen en sindsdien geen een schimmelinfectie meer gehad.
zaterdag 7 maart 2026 om 13:23
Ik heb LS. Maar de hormoonzalf verergerde de klachten, toen heeft de huisarts behandeld voor schimmelinfectie en dat loste het toen vlot op. Het blijft zoeken en het blijft gedoe! Ik ben het een beetje zat allemaal.Sinneljocht schreef: ↑07-03-2026 13:00Als dit aanhoudt laat je dan ook eens checken op Lichen Sclerosus. Dit is een aandoening aan de genitaliën die vaak na de overgang begint. Vrouwen tobben soms jaren met jeuk en vermoeden schimmel maar dan blijkt het LS te zijn.
zaterdag 7 maart 2026 om 13:30
zaterdag 7 maart 2026 om 15:09
Nooit een schimmelinfectie gehad maar ineens aan de lopende band. Nooit last van onderhuidse acne (of welke acne dan ook) gehad maar ineens pijnlijke steenpuisten in mijn gezicht. Nooit een libido van 0,0 gehad. Het gevoel dat mijn lijf continu dat ding eruit wilde werken en ik dus 24/7 krampen had ook drie maanden na plaatsing nog, kon niet want hij was goed geplaatst. Lag allemaal niet aan de Mirena maar zat tussen mijn oren zogenaamd.
Of het nu ‘tussen mijn oren’ zat en het een soort placeboreactie is geweest van mijn lijf of toch gewoon heel duidelijk dat rotding: alles verdween als sneeuw voor de zon toen dat ding eruit was.
Of het nu ‘tussen mijn oren’ zat en het een soort placeboreactie is geweest van mijn lijf of toch gewoon heel duidelijk dat rotding: alles verdween als sneeuw voor de zon toen dat ding eruit was.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 7 maart 2026 om 15:41
Ok, dat is heftig zeg. Ken je het forum op Facebook? Dit is een besloten groep waar veel tips uitgewisseld worden. Ook daar lees ik weleens over vrouwen die LS hebben maar ook last van schimmelinfecties. Misschien kan je daar de info vinden die je nodig hebt?
zaterdag 7 maart 2026 om 17:32
Blij dat ik niet de enige ben. Ik had net hetzelfde, vooral die krampen. Vreselijk. Daarna overgestapt op een kleinere spiraal (Kyleena geloof ik dat het heet) en nooit meer ergens last van gehad.LemoosGaatDoor schreef: ↑07-03-2026 15:09Nooit een schimmelinfectie gehad maar ineens aan de lopende band. Nooit last van onderhuidse acne (of welke acne dan ook) gehad maar ineens pijnlijke steenpuisten in mijn gezicht. Nooit een libido van 0,0 gehad. Het gevoel dat mijn lijf continu dat ding eruit wilde werken en ik dus 24/7 krampen had ook drie maanden na plaatsing nog, kon niet want hij was goed geplaatst. Lag allemaal niet aan de Mirena maar zat tussen mijn oren zogenaamd.
zaterdag 7 maart 2026 om 17:55
Als het al de zoveelste infectie is op 2 jaar zou ik de spiraal er tijdelijk laten uithalen.
En kijken wat 3 maanden zonder spiraal brengt.
Een nieuwe spiraal is snel ingebracht.
Eventueel zou ik er samen met partner nog één kuurtje doen. Maar als die niet helpt ... dan maar de test met - eventueel tijdelijk - uithalen.
En kijken wat 3 maanden zonder spiraal brengt.
Een nieuwe spiraal is snel ingebracht.
Eventueel zou ik er samen met partner nog één kuurtje doen. Maar als die niet helpt ... dan maar de test met - eventueel tijdelijk - uithalen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 7 maart 2026 om 18:58
Ik heb gelezen over een bacterie, maar dan moet er een vervelende geur zijn en afwijkende afscheiding maar dat heb ik allemaal niet, jeuk zou dan ook minimaal zijn maar de jeuk die ik nu voel is enorm. Echt walgelijk!
Op basis daarvan zal de huisarts een bacterie uitgesloten hebben.
De LS, ik heb gelukkig een milde variant wat ik erg goed onder controle heb met de nodige zalfjes. Misschien is het mild omdat we er op tijd bij waren? De Facebook groep ben ik een tijdje lid van geweest, maar de behandeling van mijn huisarts werd daar in twijfel getrokken en daar werd behoorlijk over doorgedramd, toen was ik er wel klaar mee en heb de groep verlaten.
Ik ga maandag de huisarts bellen en een afspraak maken. Ik laat me niet meer zo wegsturen, daar ben ik wel klaar mee.
De spiraal had sowieso mijn voorkeur niet. Eerst was het omdat ik alles geprobeerd moest hebben voor ik een novasure mocht ondergaan. Na de novasure was het om verklevingen te verminderen. Maar ik heb vanmiddag gelezen dat dit alleen de eerste drie maanden na de ingreep effect heeft.
Van mij mag het ding wel weg!
Bedankt voor de reacties, "fijn" te lezen dat anderen ook de ervaringen hebben met schimmelinfecties in combinatie met de spiraal.
Soms heb je even de bevestiging nodig dat je niet gek bent!
Op basis daarvan zal de huisarts een bacterie uitgesloten hebben.
De LS, ik heb gelukkig een milde variant wat ik erg goed onder controle heb met de nodige zalfjes. Misschien is het mild omdat we er op tijd bij waren? De Facebook groep ben ik een tijdje lid van geweest, maar de behandeling van mijn huisarts werd daar in twijfel getrokken en daar werd behoorlijk over doorgedramd, toen was ik er wel klaar mee en heb de groep verlaten.
Ik ga maandag de huisarts bellen en een afspraak maken. Ik laat me niet meer zo wegsturen, daar ben ik wel klaar mee.
De spiraal had sowieso mijn voorkeur niet. Eerst was het omdat ik alles geprobeerd moest hebben voor ik een novasure mocht ondergaan. Na de novasure was het om verklevingen te verminderen. Maar ik heb vanmiddag gelezen dat dit alleen de eerste drie maanden na de ingreep effect heeft.
Van mij mag het ding wel weg!
Bedankt voor de reacties, "fijn" te lezen dat anderen ook de ervaringen hebben met schimmelinfecties in combinatie met de spiraal.
Soms heb je even de bevestiging nodig dat je niet gek bent!
zondag 8 maart 2026 om 16:28
Onbegrijpelijk dat huisartsen zeggen dat je door de spiraal geen schimmelinfectie kunt krijgen.
Als ik het farmacotherapeutisch kompas open en bij bijwerkingen kijk, dan staat er dat meer dan 10 % van de mirena gebruiksters vulvo-vaginale mycotische infecties door maken.
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... trel__iud_
Die eitjes en zalven deden bij mij weinig. Fluconazol helpt hier wel!
Als ik het farmacotherapeutisch kompas open en bij bijwerkingen kijk, dan staat er dat meer dan 10 % van de mirena gebruiksters vulvo-vaginale mycotische infecties door maken.
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... trel__iud_
Die eitjes en zalven deden bij mij weinig. Fluconazol helpt hier wel!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in