Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw, voors en tegens?

12-03-2020 19:50 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik overweeg een sterilisatie en ben benieuwd wie dat ook heeft laten doen en hoe het gegaan is? Valt de ingreep mee of viel het tegen? En je menstruatie daarna? Waarom heb jij je laten steriliseren ipv je man?

Wat achtergond informatie:

Ik ben nu 36, gescheiden, en heb 2 kinderen van 12 en 14. Ik ben ruim 4 jaar geleden gescheiden, mijn ex weigerde zogezegd zichzelf te steriliseren en dit was destijds best een discussie, aangezien hij ook geen kinderen meer wilde. Ik ben 1 maal bij de gynaecoloog geweest op mijn 28e voor sterilisatie, omdat ik de discussies moe was, maar deze vond mij destijds te jong. De laatste jaren van mijn huwelijk hebben we condooms gebruikt omdat ik hormonen slecht verdraag. Meerdere malen misgegaan en morning after pillen moeten slikken.

Sinds ik weer ben gaan daten ben ik de prikpil gaan gebruiken icm condooms, maar nu na 3,5 jaar prikpil krijg ik weer dezelfde klachten als met de pil, hoofdpijn, doorbraakbloedingen en libido verlaging. Ik heb momenteel een jaar een relatie met een gescheiden man die ook 2 kinderen heeft en ook niet gesteriliseerd is.

Nu overweeg ik dus zelf een sterilisatie en wil hier binnenkort mee naar de huisarts. Ik zou graag ervaringen willen horen?
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
12-03-2020 20:15
Omdat ik 100 procent zeker wist dat ik echt nooit meer kinderen wilde. Er is namelijk geen hersteloperatie mogelijk. En mijn gyn is er dus een groot voorstander van ivm verminderde kans op eierstokkanker wat meestal in de eileiders ontstaat.
Ik ga dit zeker bespreken! Bedankt voor het delen
Zo gepiept. Je mag dezelfde dag nog naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Doen. Nooit meer afhankelijk van hormonen of mannen die niks willen. Je bent nu nog jong, je hebt er nog 15 jaar profijt van.

Ik ben bijna 42 en heb gisteren een koperspiraal laten zetten. Ik vind de business case voor een sterilisatie inmiddels negatief, dat had ik 8 jaar geleden moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
12-03-2020 20:21
Nou misschien maar goed dat je ex het niet heeft laten doen dan. Voor hetzelfde geld heeft ie na jou nog kinderen willen krijgen/gekregen.

Ik zeg doen!
Nee hij was juist de eerste die er zeker van was nooit meer kinderen te willen, maar legde dit vervolgens bij mij neer. Ik wist dit een paar jaar later pas zeker dat ik geen kinderen meer wilde.

En hij heeft inmiddels een relatie met een hele jonge vrouw achter de rug, net uit elkaar, omdat hij van haar ook geen kinderen wilde en zij wel. Hij was gewoon een egoïst.
Ik heb het in februari laten doen. Bij mij zijn de eileiders compleet verwijderd. Ik mocht zelf kiezen voor volledig verwijderen, dichtbranden of clips. Ik heb ze volledig laten verwijderen omdat een zwangerschap er dan echt niet meer in zit en het risico op eierstokkanker minder wordt.

Ik ben op woensdagmiddag geholpen, had die avond erg veel last van de narcose (kon mijn ogen niet openhouden). Donderdag was ik nog wat moe en wat lichte kramp en vrijdag was ik weer helemaal de oude. Wel nog even voorzichtig gedaan met tillen etc. Maar had geen pijn verder. Maandag was ik weer aan het werk.

Het viel me 100% mee.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
12-03-2020 20:25
Doen. Nooit meer afhankelijk van hormonen of mannen die niks willen. Je bent nu nog jong, je hebt er nog 15 jaar profijt van.
Dat is zeker waar, de grootste rede ook voor mij, nooit meer over na hoeven denken en normaal de overgang in kunnen ect zonder hormonen
Alle reacties Link kopieren
Trijntje84 schreef:
12-03-2020 20:26
Ik heb het in februari laten doen. Bij mij zijn de eileiders compleet verwijderd. Ik mocht zelf kiezen voor volledig verwijderen, dichtbranden of clips. Ik heb ze volledig laten verwijderen omdat een zwangerschap er dan echt niet meer in zit en het risico op eierstokkanker minder wordt.

Ik ben op woensdagmiddag geholpen, had die avond erg veel last van de narcose (kon mijn ogen niet openhouden). Donderdag was ik nog wat moe en wat lichte kramp en vrijdag was ik weer helemaal de oude. Wel nog even voorzichtig gedaan met tillen etc. Maar had geen pijn verder. Maandag was ik weer aan het werk.

Het viel me 100% mee.
Dankjewel voor je reactie, ik ga dit meenemen als vraag aan de gynaecoloog, of mijn eileiders helemaal verwijderd kunnen worden als methode van sterilisatie, ik wist eigenlijk niet eens dat dit zomaar mag, maar dat zou super zijn, zitten veel voordelen aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb me een jaar geleden ook laten steriliseren. Eerst zou ex het doen, omdat de ingreep bij mannen wat makkelijker is. Maar hij krabbelde terug en toen ben ik onder het mes gegaan. We wilden allebei geen kinderen en ik slik de pil al heel lang niet meer, omdat ik die hormonen niet meer in mijn lijf blief. Ging allemaal vlot en bijna geen last gehad van de operatie. Prima beslissing geweest. Wel duur, ik heb er een extra aanvullende verzekering voor genomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds de inmiddels omstreden essure methode gehad, ik voelde me twee dagen wat slapjes en daarna ging het leven gewoon door.
Heb daarna ook nog nooit last gehad. Heerlijk nooit meer anticonceptie, ik kan het je aanbevelen. De essure word inmiddels niet meer uitgevoerd.
Carpe Diem
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 20:28
Dankjewel voor je reactie, ik ga dit meenemen als vraag aan de gynaecoloog, of mijn eileiders helemaal verwijderd kunnen worden als methode van sterilisatie, ik wist eigenlijk niet eens dat dit zomaar mag, maar dat zou super zijn, zitten veel voordelen aan.
Nog 1 tip voor het geval je het niet (volledig) vergoed krijgt: er zit veel verschil in de prijs van deze ingreep tussen de ziekenhuizen. Even rondkijken wat het kost bij verschillende ziekenhuizen is de moeite waard. Het ziekenhuis hier om de hoek was bijv €700 duurder dan het ziekenhuis op 15 minuten rijden. Dat vond ik wel de moeite.

Mocht je in regio Utrecht wonen. In het UMC Utrecht mag je sowieso kiezen voor volledige verwijdering van de eileiders.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 20:18
Wat vervelend allemaal! Mijn ex wilde ook niet gaan, allerlei argumenten aangehoord: niet in een gezond lichaam snijden, jij kan zwanger worden niet ik, die pilletjes slikken is niet zo erg blablabla.

Ik durf dit dat ook niet echt te bespreken met mijn huidige vriend (weet wel zeker dat hij ook geen kinderen meer wil) bang voor dezelfde soort reacties. Het lijkt tegenwoordig wel alsof mannen minder gauw gesteriliseerd willen worden dan de generatie van mijn vader.
Gok dat ze een ( mini) tijd is geweest dat ze gewoon te horen kregen dat ze er niet meer op mochten. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Trijntje84 schreef:
12-03-2020 20:34
Nog 1 tip voor het geval je het niet (volledig) vergoed krijgt: er zit veel verschil in de prijs van deze ingreep tussen de ziekenhuizen. Even rondkijken wat het kost bij verschillende ziekenhuizen is de moeite waard. Het ziekenhuis hier om de hoek was bijv €700 duurder dan het ziekenhuis op 15 minuten rijden. Dat vond ik wel de moeite.

Mocht je in regio Utrecht wonen. In het UMC Utrecht mag je sowieso kiezen voor volledige verwijdering van de eileiders.
Dat is een goede tip! Ik ben wel heel goed aanvullend verzekerd trouwens, maar dat is zeker de moeite waard om ff te checken.

Nee niet regio Utrecht, maar er zitten hier wel meerdere ziekenhuizen in een straal van 30km, dus dat kan ik wel uitzoeken
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
12-03-2020 20:34
Gok dat ze een ( mini) tijd is geweest dat ze gewoon te horen kregen dat ze er niet meer op mochten. ;-)
Dat zou maar zo kunnen :P
Hangmat schreef:
12-03-2020 20:13
Met clipjes zijn er (op een vrouwenleven )nog 3-5 zwangerschappen per 1000, dus niet per jaar... Die zwangerschappen ontstaan omdat er een clipje losschiet. Dat is onmogelijk bij een eileider verwijdering. Ik zou die optie dus bespreken met je gyn.

Baarmoeder verwijdering is een grote operatie, dat doe je ook niet zomaar. Daarbij ben je dan nog niet van je hormonale toestanden af want dan moeten je eierstokken eruit, dan zit je in de overgang en daar zitten de meeste vrouwen ook niet echt op te wachten meestal.
Ik vond het een prima te handelen operatie (laparascopisch). Mijn eierstokken werden overigens op medisch advies verwijderd, maar die zou ik zeker houden als daar geen medische noodzaak voor is om te voorkomen te vroeg in de overgang te komen.
Zou het in elk geval zeker aankaarten bij de gyn als je die baarmoeder liefst kwijt wil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baarmoeder mag wat mij betreft blijven zitten, het verwijderen van de eileiders neem ik wel mee als optie. Ik had zonder anticonceptie niet zo’n last van mijn menstruatie, dus dat is geen probleem, als die daarna terugkeert
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 19:56
Dat heb ik Idd gelezen dat een sterilisatie een zeer kleine kans op zwangerschap geeft. Zelfde voor de meeste ac uiteraard.

Ik durf dit eigenlijk niet goed bij mijn vriend aan te kaarten, of hij ooit een sterilisatie overweegt, bang voor weer zulke nare reacties als die mijn ex gaf destijds.
Een sterilisatie bij een vrouw is een grotere ingreep dan bij een man. Als vrouw ga je onder narcose, krijg je een buikoperatie.
Bij een man is de ingreep veel minder ingrijpend, kan tegenwoordig zelfs bij bepaalde huisartsen uitgevoerd worden.
Mocht het je interesseren: de kosten verschillen ook: voor een man kleine 400,-, een vrouw boven de 1000,-
Pien252 schreef:
12-03-2020 20:42
Een sterilisatie bij een vrouw is een grotere ingreep dan bij een man. Als vrouw ga je onder narcose, krijg je een buikoperatie.
Bij een man is de ingreep veel minder ingrijpend, kan tegenwoordig zelfs bij bepaalde huisartsen uitgevoerd worden.
Mocht het je interesseren: de kosten verschillen ook: voor een man kleine 400,-, een vrouw boven de 1000,-
Klopt. Echt TO, praat gewoon eerst eens met je partner.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
12-03-2020 20:43
Klopt. Echt TO, praat gewoon eerst eens met je partner.
Dat ga ik toch maar eens doen denk ik, gewoon even peilen.
Pien252 schreef:
12-03-2020 20:42
Een sterilisatie bij een vrouw is een grotere ingreep dan bij een man. Als vrouw ga je onder narcose, krijg je een buikoperatie.
Bij een man is de ingreep veel minder ingrijpend, kan tegenwoordig zelfs bij bepaalde huisartsen uitgevoerd worden.
Mocht het je interesseren: de kosten verschillen ook: voor een man kleine 400,-, een vrouw boven de 1000,-
En dan heeft je partner zich laten steriliseren, gaat de relatie uit enkeling je weer n nieuwe partner.... Als je echt zeker weet dat je geen kinderen meer wilt, zou ik de verantwoordelijkheid daarvoor zeker als vrouw toch echt zelf in de hand willen houden, ook al is de operatie duurder en ingrijpender.

Ik heb zwelg een koperspiraal, en als het goed is heb ik geen anticonceptie meer nodig als die er uit moet. Als mijn man zelf gesteriliseerd wil worden omdat hij ook geen kinderen meer wil is dat prima, maar zijn lichaam dus zijn beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Dat is voor mij nu ook de grootste rede nu, ik wil het zelf zoveel mogelijk in de hand hebben. Omdat ik heel zeker weet nooit meer kinderen te willen. Ook geen ja maar als. Nu ik gescheiden ben vind ik de beslissing iets minder heftig dan toen ik nog getrouwd was en mijn ex weigerde. Maar ik vind beide steriliseren zeker ook een goede optie! Maar dat zou ik wel moeten bespreken met mijn vriend. We willen dit jaar gaan samenwonen en verder samen, dus dan hoort het uiteraard gewoon bespreekbaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 20:59
Dat is voor mij nu ook de grootste rede nu, ik wil het zelf zoveel mogelijk in de hand hebben. Omdat ik heel zeker weet nooit meer kinderen te willen. Ook geen ja maar als. Nu ik gescheiden ben vind ik de beslissing iets minder heftig dan toen ik nog getrouwd was en mijn ex weigerde. Maar ik vind beide steriliseren zeker ook een goede optie! Maar dat zou ik wel moeten bespreken met mijn vriend. We willen dit jaar gaan samenwonen en verder samen, dus dan hoort het uiteraard gewoon bespreekbaar te zijn.
Je kunt toch ook eerst kijken hoe partner er tegenover staat?
Als hij open staat voor een sterilisatie, bespaart dat jou wel een buikoperatie.
Mocht jullie relatie ooit uitgaan kun je altijd nog een sterilisatie overwegen, of mogelijk is het tegen die tijd niet eens meer nodig omdat je dan bijvoorbeeld al niet meer vruchtbaar bent.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
12-03-2020 21:01
Je kunt toch ook eerst kijken hoe partner er tegenover staat?
Als hij open staat voor een sterilisatie, bespaart dat jou wel een buikoperatie.
Mocht jullie relatie ooit uitgaan kun je altijd nog een sterilisatie overwegen, of mogelijk is het tegen die tijd niet eens meer nodig omdat je dan bijvoorbeeld al niet meer vruchtbaar bent.
Daar heb je zeker een punt. Ik weet simpelweg niet hoe hij erover denkt omdat ik dit niet met hem besproken heb nog. Ik ben gewoon bang voor dezelfde soort reacties als mijn ex gaf of dat het een bange poepert is en ik dan teleurgesteld raak. Vandaar dat ik het voor nu bij mezelf gehouden heb qua beslissing tot sterilisatie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
12-03-2020 20:54
Ik heb zwelg een koperspiraal, en als het goed is heb ik geen anticonceptie meer nodig als die er uit moet. Als mijn man zelf gesteriliseerd wil worden omdat hij ook geen kinderen meer wil is dat prima, maar zijn lichaam dus zijn beslissing.
Hoe oud ben jij nu dat je hierna kan stoppen? Ik heb nl een buurvrouw gehad die op haar 47e nog zwanger raakte terwijl ze in de overgang zat en ik zit niet te wachten op zo’n verassing zeg maar, dat ik stop met anticonceptie om in de overgang te kunnen gaan en ineens zwanger ben.
Als de spiraal er uit moet, ben ik 53; tegenwoordig mag koperspiraal 10 jaar blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als de gynaecoloog een sterilisatie nog niet wil doen vanwege leeftijd of andere redenen wilde ik ook een koperspiraal nemen, zonder hormonen, Fijn te weten dat die 10 jaar kunnen blijven zitten. Maar ik ga het dit weekeind eerst nog met mijn vriend bespreken en ik heb volgende week een afspraak met de huisarts. Bedankt voor alle reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven