Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw, voors en tegens?

12-03-2020 19:50 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik overweeg een sterilisatie en ben benieuwd wie dat ook heeft laten doen en hoe het gegaan is? Valt de ingreep mee of viel het tegen? En je menstruatie daarna? Waarom heb jij je laten steriliseren ipv je man?

Wat achtergond informatie:

Ik ben nu 36, gescheiden, en heb 2 kinderen van 12 en 14. Ik ben ruim 4 jaar geleden gescheiden, mijn ex weigerde zogezegd zichzelf te steriliseren en dit was destijds best een discussie, aangezien hij ook geen kinderen meer wilde. Ik ben 1 maal bij de gynaecoloog geweest op mijn 28e voor sterilisatie, omdat ik de discussies moe was, maar deze vond mij destijds te jong. De laatste jaren van mijn huwelijk hebben we condooms gebruikt omdat ik hormonen slecht verdraag. Meerdere malen misgegaan en morning after pillen moeten slikken.

Sinds ik weer ben gaan daten ben ik de prikpil gaan gebruiken icm condooms, maar nu na 3,5 jaar prikpil krijg ik weer dezelfde klachten als met de pil, hoofdpijn, doorbraakbloedingen en libido verlaging. Ik heb momenteel een jaar een relatie met een gescheiden man die ook 2 kinderen heeft en ook niet gesteriliseerd is.

Nu overweeg ik dus zelf een sterilisatie en wil hier binnenkort mee naar de huisarts. Ik zou graag ervaringen willen horen?
Ik ben in maart 2018 gesteriliseerd (net 30 jaar oud). Ik kreeg toch een operatie ivm endometriose, en dit gelijk maar laten doen (eigenlijk zou vriend het laten doen). Met 3 kinderen is onze kinderwens volbracht.
Ze hebben bij mij mijn eileiders dichtgebrand, op meerdere plekken, zodat de kans echt heel klein is. Icm pcos en endometriose vind ik dit meer dan zeker genoeg.

Het herstel verliep prima, na een week kon ik langzaam aan weer actief zijn, en na 3,5 week weer werken (staand werk met veel lopen, tillen, enz) maar wel met restricties qua tillen. Ik denk dat als je alleen een sterilisatie hebt dat het herstel wel sneller gaat, bij mij hebben ze tijdens de ingreep nog op heel veel plekken gesneden, waar ze normaal niet zouden komen, en ik had dus 4 sneetjes op mijn buk ipv 2.

Qua menstruatie bleef alles helaas hetzelfde. Daarom heb ik oktober 2019 een novasure gehad. Die zou ik je dus afraden, 6 weken lang gevloeid, daarna 2,5 maand prima gegaan en geen bloedverlies gehad. Toen lag ik opeens op de spoed met helse buikpijn en postablatiesyndroom (hematometrum) waardoor nog een operatie volgde..
Alle reacties Link kopieren
Mijn plan tot sterilisatie is helaas door de situatie vooruit geschoven, alle afspraken bij de huisarts en poliklinieken van het ziekenhuis die geen spoed hebben zijn voorlopig uitgesteld. Ik kan hoop ik in mei terecht bij de huisarts. Dus even afwachten.

Mijn vriend reageerde helaas erg teleurstellend, wilde dit zelf niet doen, bang dat hij hem niet meer omhoog krijgt?! Hij was ook verbaast dat ik dat overwoog voor mezelf, ik heb toch de prikpil? Ik heb spijt dat ik het ter sprake heb gebracht, aangezien ik nu een beetje dezelfde gevoelens krijg als ik ooit met mijn ex had, die suggereerde destijds dat ik best tot na mijn 50e de pil kon blijven slikken. Had voor m’n gevoel beter niks kunnen bespreken en me gewoon mettertijd laten steriliseren, dan had ik het ook nooit geweten dat hij er zo over dacht.

Maar ik moet het nu dus even afwachten, dit is geen spoed en moet dus voorlopig nog anticonceptie blijven gebruiken.
Ach gossie...wat een kerel 🤦🏻‍♀️
Pas maar op als hij de griep krijgt...gaat ie denk ik ook halfdood

Ik vind dat je zoiets normaal kan bespreken hoor en zo'n reactie zegt meer over zijn onnozelheid dan dat jij er spijt van moet hebben. Schei uit!

Ik heb het ook laten doen en het viel mij erg mee, suc6!
Alle reacties Link kopieren
Ja het is idd denk ik onnozelheid van zijn kant, maar ik was gewoon beetje teleurstellend dat blijkbaar meer mannen zo simpel denken als mijn ex. Alsof ik best wel tot na m’n 50e anticonceptie wil/kan blijven gebruiken en ik begrip moet tonen voor mannen die geen gesnij aan hun zak willen. Dat voelt toch een beetje klote dan.

Maar ik ga het ook gewoon alsnog laten doen, als de Corona ellende voorbij is dan. Ik had immers voor mijzelf het besluit al genomen. Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb intussen een gesprek bij de huisarts gehad, doorverwijzing gekregen en gesprek met de gynaecoloog gehad. Ik loop echter ergens tegenaan, financieel en ook in mijn relatie. Ik hoop dat ik niet te herkenbaar word hierdoor:

Ik heb groen licht gekregen voor de sterilisatie, de afspraak voor de ingreep moet ik nog inplannen. Maar ik moet, ondanks mijn dure aanvullende verzekering ruim €600 bijbetalen voor de sterilisatie. Ik schrok hier best wel van en ik heb zelfs nog verschillende ziekenhuizen in de buurt gebeld, maar de prijzen komen nagenoeg overeen. Ik verdien niet zoveel en heb het geld op moment ook niet. De gynaecoloog wees me erop dat een sterilisatie voor een man in het zelfde ziekenhuis maar €350 kost. Ik heb met mijn vriend gepraat en die stelde voor dat ik dan een betalingsregeling moest aanvragen. Hij draagt nu aan dat hij zelf alleen basis verzekerd is en dus de €350 voor zijn sterilisatie ook zelf moet betalen. Hij gaat wel kijken wat een aanvullende zorgverzekering kost, maar dit kan pas in 2021 uiteraard. Waarbij komt dat hij het nog steeds niet echt wil, hij zegt nu bang te zijn dat ik hem in de steek ga laten zodra hij gesteriliseerd is en het voor niks heeft gedaan. Wat ik een raar argument vind, aangezien hij zelf ook geen kinderen meer wil. Ik zit met mijn hoofd in een tweestrijd, ik kan of gaan sparen/afbetalen voor een sterilisatie voor mezelf, ik kan wachten tot mijn vriend de stap gaat zetten (denk dat of heel lang gaat duren of evt op een teleurstelling uitloopt als hij er toch vanaf ziet) en in de tussentijd moet er ook anticonceptie geregeld blijven, waar ik me nu dus echt niet meer lekker bij voel intussen, want vriend heeft aangegeven liever geen condooms te willen gebruiken in een vaste relatie. Het loopt dus heel erg vast en ik ben kwaad en teleurgesteld. Alsof mijn gezondheid, gesteldheid, lichaam en geld er niet toe doet.

Help?
Alle reacties Link kopieren
Is het bijvoorbeeld raar als ik verwacht van hem de helft mee te betalen aan de kosten van mijn sterilisatie? Ik zou dat evt voor hem ook overhebben, ook al verdient hij 3x zoveel als ik. Ik betaal de prikpil nu ook alleen, €9 per keer, en dat lijkt hij heel normaal te vinden. Ik vind het heel vervelend dat we hier onenigheid over hebben, dit is de eerste woordenwisseling die we ooit gehad hebben afgelopen (bijna) anderhalf jaar en weet niet hoe we hier uit moeten komen zonder ruzie te creëren
Als jullie een vaste relatie hebben, beide geen kinderen meer willen, zijn jullie beide verantwoordelijk voor de anticonceptie en de kosten daarvan, vind ik.

Hij wil geen condooms? Dan meebetalen.

Hij wil niet meebetalen, hij wil geen condooms, hij wil geen sterilisatie, wat wil hij dan wel?

Dat jij de financiele en fysieke lasten draagt? Alsjeblieft zeg...
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
28-05-2020 15:54
Als jullie een vaste relatie hebben, beide geen kinderen meer willen, zijn jullie beide verantwoordelijk voor de anticonceptie en de kosten daarvan, vind ik.

Hij wil geen condooms? Dan meebetalen.

Hij wil niet meebetalen, hij wil geen condooms, hij wil geen sterilisatie, wat wil hij dan wel?

Dat jij de financiele en fysieke lasten draagt? Alsjeblieft zeg...
Hij wil het zo laten als het nu is, dus ik de prikpil en geen condooms.
Ja op dat laatste komt het neer zoals het er nu voor staat. Ik baal er vreselijk van dat hij er zo makkelijk over denkt!
Ik zou gewoon opnieuw het gesprek aan gaan

Jullie willen samen seks
Jullie willen beiden geen kinderen

Hoe ga je de lasten (financieel en fysiek) eerlijk tussen jullie samen verdelen?

Laat hem maar met een voorstel komen.

Hij voelt zich niet prettig bij sterilisatie, jij niet bij de pil. Lijkt mij een prima optie dat jij je laat steriliseren waarna hij een aantal dagen voor jou zorgt en jullie de kosten delen.
Alle reacties Link kopieren
Hij zei wel dat hij me thuis wilde brengen na de sterilisatie maar dat was het dan ook echt. Ik neem uiteraard zelf ziekteverlof op maar hij zegt geen vakantiedagen meer te hebben. Heb ik dus weinig aan, geen financiële steun en geen zorgende steun
Alle reacties Link kopieren
Wat een afknapper. Ik zou zeggen: vriend weg en sparen voor sterilisatie.
Tegen de tijd dat alles achter de rug is, een empathisch en geëmancipeerd exemplaar zoeken.
Maar serieus, dit is toch een dealbreaker? Hij laat je vallen, hij is er niet voor en zal er ook niet zijn.
Wil jij geen kinderen of willen jullie geen kinderen.

Een kind kost veel meer dan die paar honderd euro, en als je echt die sterilisatie wilt, zou ik m doorzetten, ook als man niet wil.
Kun je niet ergens anders op bezuinigen?

Het zou uiteraard fijn en eerlijker zijn als hij ook zou meebetalen, maar om dat voor elkaar te krijgen
denk ik dat je over moet op drastische maatregelen als sex weigeren zolang je niet betaalt of een condoom gebruikt. ( betaal jij dan wel de helft van de condoom kosten?) Daar wordt je relatie niet heel veel leuker van. Of je deze strijd de moeite waard vind om tot het gaatje te gaan kan alleen jij beslissen.

Persoonlijk vind ik het nogal een afknapper als een man geen enkele verantwoordelijkheid wil nemen voor anticonceptie en zeker als jij aangeeft dat eea voor jou financieel lastig is.

Ik zou echter nooit kosten als argument gebruiken om mijn partner een sterilisatie op te dringen. Maar wel “ dan gebruiken we dus condooms tot ik het bedrag bijelkaar gespaard heb en anders geen sex”.

En stel dat deze relatie nu uit gaat, zou je jezelf dan alsnog laten steriliseren of niet?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
28-05-2020 16:06
Wat een afknapper. Ik zou zeggen: vriend weg en sparen voor sterilisatie.
Tegen de tijd dat alles achter de rug is, een empathisch en geëmancipeerd exemplaar zoeken.
Maar serieus, dit is toch een dealbreaker? Hij laat je vallen, hij is er niet voor en zal er ook niet zijn.
Dit is Idd een dealbreaker voor me, deze houding, klopt. Ik baal daar vreselijk van
Ik zou me zelf laten steriliseren, want deze relatie gaat waarschijnlijk niet lang stand houden.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen beide geen kinderen meer, 100% zeker.

Ik zou uiteraard gewoon meebetalen aan condooms, geen probleem.

Ik vind het ook geen probleem om mezelf te laten steriliseren, Idd met oog op dat ik dan in elk geval nooit meer zwanger kan worden, hoe dan ook, van wie dan ook.

Maar de gemakzucht waarmee hij nu redeneert irriteert me zo erg dat ik er dus kwaad van word en ik wil hier helemaal geen ruzie over maken.
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
28-05-2020 16:11
Ik zou me zelf laten steriliseren, want deze relatie gaat waarschijnlijk niet lang stand houden.
Hier ben ik na deze eerste en enige onenigheid ook bang voor, ookal wil ik het helemaal niet zo.
Die sterilisatie is alleen maar de aanleiding van de ruzie hè. Het probleem is dat hij alleen aan zichzelf denkt. Dat lijkt me lastig op te lossen.
Ik zou alleen verder gaan en doorsparen voor de sterilisatie..
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-05-2020 15:41
Ik heb intussen een gesprek bij de huisarts gehad, doorverwijzing gekregen en gesprek met de gynaecoloog gehad. Ik loop echter ergens tegenaan, financieel en ook in mijn relatie. Ik hoop dat ik niet te herkenbaar word hierdoor:

Ik heb groen licht gekregen voor de sterilisatie, de afspraak voor de ingreep moet ik nog inplannen. Maar ik moet, ondanks mijn dure aanvullende verzekering ruim €600 bijbetalen voor de sterilisatie. Ik schrok hier best wel van en ik heb zelfs nog verschillende ziekenhuizen in de buurt gebeld, maar de prijzen komen nagenoeg overeen. Ik verdien niet zoveel en heb het geld op moment ook niet. De gynaecoloog wees me erop dat een sterilisatie voor een man in het zelfde ziekenhuis maar €350 kost. Ik heb met mijn vriend gepraat en die stelde voor dat ik dan een betalingsregeling moest aanvragen. Hij draagt nu aan dat hij zelf alleen basis verzekerd is en dus de €350 voor zijn sterilisatie ook zelf moet betalen. Hij gaat wel kijken wat een aanvullende zorgverzekering kost, maar dit kan pas in 2021 uiteraard. Waarbij komt dat hij het nog steeds niet echt wil, hij zegt nu bang te zijn dat ik hem in de steek ga laten zodra hij gesteriliseerd is en het voor niks heeft gedaan. Wat ik een raar argument vind, aangezien hij zelf ook geen kinderen meer wil. Ik zit met mijn hoofd in een tweestrijd, ik kan of gaan sparen/afbetalen voor een sterilisatie voor mezelf, ik kan wachten tot mijn vriend de stap gaat zetten (denk dat of heel lang gaat duren of evt op een teleurstelling uitloopt als hij er toch vanaf ziet) en in de tussentijd moet er ook anticonceptie geregeld blijven, waar ik me nu dus echt niet meer lekker bij voel intussen, want vriend heeft aangegeven liever geen condooms te willen gebruiken in een vaste relatie. Het loopt dus heel erg vast en ik ben kwaad en teleurgesteld. Alsof mijn gezondheid, gesteldheid, lichaam en geld er niet toe doet.

Help?
Mijn hemel, wat een %#*@! Dus hij wil wel seks hebben en geen kinderen, maar hij wil er zelf geen zak voor doen. Geen condooms (wat betekent dat jij ervoor opdraait) en jij moet er maar voor zorgen wat betekent dat het je veel geld kost en een ingreep, of nog jarenlang elke dag hormonen.

Ik zou nu eens voet bij stuk houden. Hij moet het nu maar eens oplossen ipv dat hij jou aankijkt. Tot die tijd geen seks. Jij gaat hier niet voor opdraaien.

Voor mij zou dit zelfs een reden kunnen zijn om de relatie te verbreken, die houding van weglopen voor de verantwoordelijkheden en alles op jou afschuiven, dat is echt niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 20:18
Wat vervelend allemaal! Mijn ex wilde ook niet gaan, allerlei argumenten aangehoord: niet in een gezond lichaam snijden, jij kan zwanger worden niet ik, die pilletjes slikken is niet zo erg blablabla.

Ik durf dit dat ook niet echt te bespreken met mijn huidige vriend (weet wel zeker dat hij ook geen kinderen meer wil) bang voor dezelfde soort reacties. Het lijkt tegenwoordig wel alsof mannen minder gauw gesteriliseerd willen worden dan de generatie van mijn vader.
Zo slap. Echt waar. Ben zo blij dat mijn man gewoon zijn verantwoordelijkheid nam en is gegaan.. niet te flauw. Net zoals wij met alle pms,.zwangerschappen, bevallingen en menstruaties.
mabelle schreef:
28-05-2020 16:20
Zo slap. Echt waar. Ben zo blij dat mijn man gewoon zijn verantwoordelijkheid nam en is gegaan.. niet te flauw. Net zoals wij met alle pms,.zwangerschappen, bevallingen en menstruaties.
Je vergeet de jarenlange hormonen die we in ons lichaam stoppen om maar niet zwanger te raken.

Je kunt wel mooi het karakter van een man hieraan aflezen. Een man neemt zijn verantwoordelijkheid, de rest zijn bange jongetjes die liever alles afschuiven.
mabelle schreef:
28-05-2020 16:20
Zo slap. Echt waar. Ben zo blij dat mijn man gewoon zijn verantwoordelijkheid nam en is gegaan.. niet te flauw. Net zoals wij met alle pms,.zwangerschappen, bevallingen en menstruaties.
Alsof die man kan zeggen “ nou, dan doe ik die bevalling enzo wel”...
En als dan je relatie uit gaat, moet je met een volgende partner weer de discussie aan.

Ik vind dat een man volledig het recht heeft om zich niet te willen laten steriliseren.

Maar een man die weigert mee te betalen, het vooral het probleem van de vrouw vindt en ook niet eens die vrouw na de operatie wil verzorgen is in mijn ogen een lul. Die moet je niet tot een ingreep dwingen maar inruilen voor een leuke vent. En dan zelf onder het mes gaan om van het gezeur af te zijn.

Ik heb zelf een koperspiraal die kan blijven zitten tot de leeftijd dat ik kan stoppen met anticonceptie. Als die niet zou bevallen zou ik mijzelf ook later steriliseren.
( En op zich zou man geen probleem er mee hebben maar ik vind het principieel niet oké om iemand anders te vragen zijn mogelijkheid tot t krijgen van kinderen op te geven omdat ik geen kinderen meer wil).
Alle reacties Link kopieren
Ja zo voelt het nu allemaal ook, ik moet maar hormonen gebruiken tot na m’n 50e of me laten steriliseren en het zelf ook nog allemaal bekostigen. Dit vind ik ook allemaal heel erg een punt, het gaat Idd niet meer om de sterilisatie zelf maar om de verantwoordelijkheid die ik alleen moet dragen. Dit valt me zo vies tegen van hem. Ik ga er vanavond met hem over praten om dit op te helderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eis ook helemaal niet van hem dat hij het maar moet laten doen, integendeel, ik wil het zelf best laten doen. Ik vind dit alleen wel een hele vervelende wending zo.
forumfossiel schreef:
28-05-2020 16:45
Alsof die man kan zeggen “ nou, dan doe ik die bevalling enzo wel”...
En als dan je relatie uit gaat, moet je met een volgende partner weer de discussie aan.

Ik vind dat een man volledig het recht heeft om zich niet te willen laten steriliseren.

Maar een man die weigert mee te betalen, het vooral het probleem van de vrouw vindt en ook niet eens die vrouw na de operatie wil verzorgen is in mijn ogen een lul. Die moet je niet tot een ingreep dwingen maar inruilen voor een leuke vent. En dan zelf onder het mes gaan om van het gezeur af te zijn.

Ik heb zelf een koperspiraal die kan blijven zitten tot de leeftijd dat ik kan stoppen met anticonceptie. Als die niet zou bevallen zou ik mijzelf ook later steriliseren.
( En op zich zou man geen probleem er mee hebben maar ik vind het principieel niet oké om iemand anders te vragen zijn mogelijkheid tot t krijgen van kinderen op te geven omdat ik geen kinderen meer wil).
Genoeg mannen die zelf ook absoluut geen kind meer willen, zeker in een lange relatie wanneer het gezin compleet is.

Mijn man is daar een voorbeeld van. Hij was blij dat hij ook eindelijk (na 15 jaar dat die gedeelde verantwoordelijkheid vooral op mij terecht kwam), iets kon bijdragen. En dan heb ik het niet per se over zwanger zijn/ bevallen/ borstvoeding, maar vooral over de anti-conceptie die wij beide nodig hadden om ons gezin zo te krijgen als we willen, terwijl we wel onbeperkt seks konden hebben.

Als een man zelf nog een kinderwens heeft, dan is het anders, maar dat lees ik niet in haar verhaal terug?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven