Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw, voors en tegens?

12-03-2020 19:50 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik overweeg een sterilisatie en ben benieuwd wie dat ook heeft laten doen en hoe het gegaan is? Valt de ingreep mee of viel het tegen? En je menstruatie daarna? Waarom heb jij je laten steriliseren ipv je man?

Wat achtergond informatie:

Ik ben nu 36, gescheiden, en heb 2 kinderen van 12 en 14. Ik ben ruim 4 jaar geleden gescheiden, mijn ex weigerde zogezegd zichzelf te steriliseren en dit was destijds best een discussie, aangezien hij ook geen kinderen meer wilde. Ik ben 1 maal bij de gynaecoloog geweest op mijn 28e voor sterilisatie, omdat ik de discussies moe was, maar deze vond mij destijds te jong. De laatste jaren van mijn huwelijk hebben we condooms gebruikt omdat ik hormonen slecht verdraag. Meerdere malen misgegaan en morning after pillen moeten slikken.

Sinds ik weer ben gaan daten ben ik de prikpil gaan gebruiken icm condooms, maar nu na 3,5 jaar prikpil krijg ik weer dezelfde klachten als met de pil, hoofdpijn, doorbraakbloedingen en libido verlaging. Ik heb momenteel een jaar een relatie met een gescheiden man die ook 2 kinderen heeft en ook niet gesteriliseerd is.

Nu overweeg ik dus zelf een sterilisatie en wil hier binnenkort mee naar de huisarts. Ik zou graag ervaringen willen horen?
Alle reacties Link kopieren
Nee wij willen beide absoluut samen geen kinderen meer. Dus dat is niet van toepassing.

Het voelt heel erg alsof hij er niet bij stilstaat wat de dingen die hij zegt en vind voor consequenties hebben voor mij. Stukje educatie daarover ontbreekt. Ik heb de prikpil, dus die kan ik gebruiken tot na de overgang, klaar. Zijn moeder heeft ook de pil geslikt tot haar 55e, omdat zijn ouders beide geen sterilisatie wilden. Hij kent ook niemand die dit wel heeft gedaan, zowel vrouwen als mannen, geen reverentie kader dus in mijn ogen. Daar kan ik uiteraard alsnog wel een rol in spelen, om het voor te leggen zoals ik het zie.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het voorstel om condooms te gebruiken tot de ingreep bij mezelf best een goeie, dan kan de prikpil ook rustig uitwerken intussen. Ik zou over 1,5 week weer moeten prikken en er is geen wachtlijst in het ziekenhuis, dus zo lang zal het niet eens zijn.

Blijft over dat ik wel alleen thuis ben in de week na de sterilisatie omdat hij geen vakantiedagen meer heeft, maar daar kunnen we het dan vanavond ook nog wel over hebben. Heeft hij bijvoorbeeld recht op zorgverlof voor zoiets als dit, weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
28-05-2020 16:16
Die sterilisatie is alleen maar de aanleiding van de ruzie hè. Het probleem is dat hij alleen aan zichzelf denkt. Dat lijkt me lastig op te lossen.
Dit ja.. Wat een hork..hij wel de lusten en jij alleen de lasten
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-05-2020 16:57
Blijft over dat ik wel alleen thuis ben in de week na de sterilisatie omdat hij geen vakantiedagen meer heeft, maar daar kunnen we het dan vanavond ook nog wel over hebben. Heeft hij bijvoorbeeld recht op zorgverlof voor zoiets als dit, weet iemand dat?
Geen idee, maar anders neemt hij toch gewoon onbetaald verlof op? Of vindt hij dat ook al teveel geld kosten?
Alle reacties Link kopieren
Het rare is dus dat hij normaal gesproken met alles juist niet alleen aan zichzelf denkt maar mii altijd meeneemt in een beslissing of voorstel. Daarom valt dit me zo vies tegen en vermoed ik dat hij er te simpel over denkt omdat hij niet beter weet. Tenminste, dat hoop ik. Ik laat nog wel even weten hoe het gesprek vanavond is gegaan, bedankt weer voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
28-05-2020 17:32
Geen idee, maar anders neemt hij toch gewoon onbetaald verlof op? Of vindt hij dat ook al teveel geld kosten?
Nouja dat vind ik dan weer beetje teveel van het goede, de helft meebetalen en een week onbetaald verlof opnemen. Maar op zich verdient hij daar zeker genoeg voor om dat te doen, mocht hij geen enkel ander verlof kunnen krijgen, dus wel het bespreken waard.
Wil jij echt die sterilisatie? Of moet het nu, omdat je het idee hebt dat er geen andere optie is?

Ik vind het maar vreemd dat je wanneer een ingreep met hetzelfde gezamenlijke doel voor de ene zoveel complexer, duurder en risicovoller is, dat je dan toch voor die optie kiest, zonder duidelijke reden.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 19:07
Wil jij echt die sterilisatie? Of moet het nu, omdat je het idee hebt dat er geen andere optie is?

Ik vind het maar vreemd dat je wanneer een ingreep met hetzelfde gezamenlijke doel voor de ene zoveel complexer, duurder en risicovoller is, dat je dan toch voor die optie kiest, zonder duidelijke reden.
Ik dacht er al langer over, ik wil nooit meer kinderen, dus dan is een sterilisatie een goede optie vind ik zelf. Dit gedoe met mijn vriend is er later bij gekomen, toen ik dit met hem besprak. Dus ik sta achter de sterilisatie, maar vind dit wel heel vervelend. Hij zou er immers ook baat bij hebben uiteindelijk.

Als ik nu alleen geweest zou zijn was de situatie weer anders, nu trek ik me dit toch wel aan.
Ok prima, maar hij wil dus niet tot de ingreep met condooms seks hebben? Begrijp ik dat goed? Dan moet jij nog weer een prikpil ter overbrugging laten plaatsen, omdat hij te beroerd is een condoom te gebruiken?

Dit zou mij echt te ver gaan. Jouw nee dat zie ik niet zitten weegt even zwaar als de zijne hè? Als jullie er niet uitkomen dan kan de conclusie ook zijn dat jullie tijdelijk geen seks hebben.
To doe gewoon die sterilisatie zoals in de op staat. Dat wat was afgesproken.
En je bent echt zo weer de oude. Maak er geen ruzie over.
*2020* schreef:
28-05-2020 21:17
To doe gewoon die sterilisatie zoals in de op staat. Dat wat was afgesproken.
En je bent echt zo weer de oude. Maak er geen ruzie over.
Haar operatie is uitgesteld ivm corona. Ben jij een man?
TanteOlivia schreef:
28-05-2020 21:24
Haar operatie is uitgesteld ivm corona. Ben jij een man?
Nee ik ben geen man en ja dat uitstel had ik gelezen.
Binnen een paar dagen was ik weer in orde.
*2020* schreef:
28-05-2020 21:27
Nee ik ben geen man en ja dat uitstel had ik gelezen.
Binnen een paar dagen was ik weer in orde.
Maar dan kan ze de ingreep toch niet 'gewoon' gaan doen? Ze hebben straks geen anti conceptie meer, dus er moet een andere oplossing komen tot de tijd dat ze zich kan laten steriliseren.

Het is nu duidelijk geworden dat hij geen andere oplossing wil, dus volgens mij blijft dan alleen geheelonthouding over.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-05-2020 16:57
En ik vind het voorstel om condooms te gebruiken tot de ingreep bij mezelf best een goeie, dan kan de prikpil ook rustig uitwerken intussen. Ik zou over 1,5 week weer moeten prikken en er is geen wachtlijst in het ziekenhuis, dus zo lang zal het niet eens zijn.

Blijft over dat ik wel alleen thuis ben in de week na de sterilisatie omdat hij geen vakantiedagen meer heeft, maar daar kunnen we het dan vanavond ook nog wel over hebben. Heeft hij bijvoorbeeld recht op zorgverlof voor zoiets als dit, weet iemand dat?
Je hebt geen verzorging nodig hoor. Je bent helemaal niet erg aangedaan door de ingreep. Het meest ingrijpende is de narcose.
Niettemin vind ik jouw vriends redenering over de kosten en de moeite bij jou laten liggen treurig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb intussen met mijn vriend gesproken en het lijkt toch echt op een soort onnozelheid wat dit betreft. Hij kent niemand in zijn familie of omgeving die gesteriliseerd is of vrouwen die klagen over hun anticonceptie. Zelfde met condooms in vaste relaties, dat is hem totaal onbekend. Dus hij snapt er gewoon weinig van, want in zijn ogen is de prikpil de komende 20 jaar veel “makkelijker“ dan een sterilisatie bij wie van ons 2 dan ook. Ik heb hem uitgelegd dat ik veel last heb van de bijwerkingen en dit niet tot mijn 55e kan volhouden zo. En ik daarom een sterilisatie wil. Maar dat dit toch ook wel iets is van ons samen, niet van mij alleen, ervan uitgaande dat wij samen blijven. Dat laatste is natuurlijk geen garantie en daarom wil ik in principe zelf een sterilisatie, zodat ik nooit meer tegen dit probleem aanloop, ook niet bij een eventuele nieuwe relatie hierna. Ik wil dat niet van hem af laten hangen, maar een beetje sympathie is wel op zijn plek. Zowel letterlijke steun als financiële.

Hij heeft wel geluisterd naar wat ik allemaal vertelde, want hij stelde uiteindelijk voor als ik dit echt wilde hij het toch zou gaan regelen om een paar dagen vrij te krijgen van zijn werk om mij te helpen na de ingreep en als ik problemen had met betalen hij ook wel mee wilde betalen. En die condooms, nouja dat overleefde hij dan wel tijdelijk als het echt moest. Die ga ik dus volgende week halen, wel benieuwd hoe dat gaat.

Zoals het er nu uitziet gaan de poliklinieken in het ziekenhuis weer langzaam open in juni en hoop ik er voor de zomervakantie vanaf te zijn. So far so good, lijkt het, hoop dat ook echt zo verloopt als hij nu beloofd heeft, zou fijn zijn.
Het hoeft niet persee in je eigen zh te gebeuren als een ander sneller is kan het daar ook even goed je polisverzekering doornemen.
Hier beginnen het zh weer redelijk normaal te draaien en afspraken te maken.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig ontstaat er begrip bij je vriend.
Wat een wereldvreemde reactie van je vriend :bonk:
Fijn dat het gesprek zo is gelopen TO, en ja er zijn inderdaad mannen die geen idee hebben wat al die hormonen met ons doen.
Ik wil eigenlijk ook een sterilisatie maar ik heb zo’n buikpijn als ik de pil niet slik dat ik niks kan (ik slik hem nu altijd door) en ben dus bang dat ik icm sterilisatie alsnog aan de pil moet.
Alle reacties Link kopieren
Ja vond het ook wel erg onwetend allemaal, blijkbaar nooit in verdiept omdat er geen aanleiding voor was. Dus hem weer wat geleerd.

Ik heb gelukkig van mijn eigen menstruatie niet veel last, dus zou blij zijn als ik er helemaal vanaf ben en mijn lichaam weer even normaal kan doen tot de overgang.
Altijd fijn als goede communicatie een probleemoplosser blijkt :)
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
28-05-2020 22:37
Altijd fijn als goede communicatie een probleemoplosser blijkt :)
Ja was ik ook erg blij mee, dat er wel over te praten viel en hij het daarna alsnog wel begreep en hoorde wat ik zei. Anders krop je alles maar op en ga je een hoop invullen ook. Daar verschilt hij enorm in ten opzichte van mijn ex, die zei gewoon: “nee” en “daarom niet” en was doof voor mijn argumenten over wat dan ook. Dat doet mijn nieuwe vriend gelukkig niet. Bedankt nogmaals voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
Zoals iemand anders ook al zei, je hebt na de operatie geen verzorging nodig. Gewoon rustig aan doen en gaan liggen als je moe bent of pijn hebt. Je kunt op zich wel alles doen, maar lang rechtop zitten is bijvoorbeeld lastig.
Ik ging 2 dagen na mijn sterilisatie gewoon naar een cursus omdat ik me prima voelde, maar dat was dus niet zo'n goed idee...
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-05-2020 16:57
En ik vind het voorstel om condooms te gebruiken tot de ingreep bij mezelf best een goeie, dan kan de prikpil ook rustig uitwerken intussen. Ik zou over 1,5 week weer moeten prikken en er is geen wachtlijst in het ziekenhuis, dus zo lang zal het niet eens zijn.

Blijft over dat ik wel alleen thuis ben in de week na de sterilisatie omdat hij geen vakantiedagen meer heeft, maar daar kunnen we het dan vanavond ook nog wel over hebben. Heeft hij bijvoorbeeld recht op zorgverlof voor zoiets als dit, weet iemand dat?
Dat is helemaal niet nodig joh! Ik had ook geen verzorging nodig aan huis nadat ik mijn baarmoeder én eierstokken had laten verwijderen.
Hij kan mooi de boodschappen doen, jij red je verder heus wel thuis.
To als je voor de vrijdag een afspraak maakt kan je maandag gewoon weer naar je werk.
Als je om 9 uur moet melden ben je om 12 uur weer buiten ( mijn ervaring)
Maak voor 's avonds een pan soep klaar lekker makkelijk en daarna heb je gewoon lekker weekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven