Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw, voors en tegens?

12-03-2020 19:50 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik overweeg een sterilisatie en ben benieuwd wie dat ook heeft laten doen en hoe het gegaan is? Valt de ingreep mee of viel het tegen? En je menstruatie daarna? Waarom heb jij je laten steriliseren ipv je man?

Wat achtergond informatie:

Ik ben nu 36, gescheiden, en heb 2 kinderen van 12 en 14. Ik ben ruim 4 jaar geleden gescheiden, mijn ex weigerde zogezegd zichzelf te steriliseren en dit was destijds best een discussie, aangezien hij ook geen kinderen meer wilde. Ik ben 1 maal bij de gynaecoloog geweest op mijn 28e voor sterilisatie, omdat ik de discussies moe was, maar deze vond mij destijds te jong. De laatste jaren van mijn huwelijk hebben we condooms gebruikt omdat ik hormonen slecht verdraag. Meerdere malen misgegaan en morning after pillen moeten slikken.

Sinds ik weer ben gaan daten ben ik de prikpil gaan gebruiken icm condooms, maar nu na 3,5 jaar prikpil krijg ik weer dezelfde klachten als met de pil, hoofdpijn, doorbraakbloedingen en libido verlaging. Ik heb momenteel een jaar een relatie met een gescheiden man die ook 2 kinderen heeft en ook niet gesteriliseerd is.

Nu overweeg ik dus zelf een sterilisatie en wil hier binnenkort mee naar de huisarts. Ik zou graag ervaringen willen horen?
Alle reacties Link kopieren
Was Idd niet voor persoonlijke verzorging ofzo, maar voor wat dingetjes om mee te helpen de eerste dagen die wellicht te zwaar zijn, heb uiteraard geen idee hoe ik me erna voel en is wel een fijn idee dat ik de eerste dagen even op iemand terug kan vallen, in plaats van alleen thuis afgezet te worden.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-05-2020 12:50
Was Idd niet voor persoonlijke verzorging ofzo, maar voor wat dingetjes om mee te helpen de eerste dagen die wellicht te zwaar zijn, heb uiteraard geen idee hoe ik me erna voel en is wel een fijn idee dat ik de eerste dagen even op iemand terug kan vallen, in plaats van alleen thuis afgezet te worden.
Lijkt me toch echt het minste wat hij kan doen, na zijn weigering. Hij snapt dus best dat het een flinke ingreep is want zelf vindt hij het te eng ( en voor mannen is het zelfs nog een stuk makkelijker), dus waarom je als vrouw dan alles zelf zou moeten opknappen? Een beetje zorgzaamheid is toch normaal in een relatie en zeker bij zoiets.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
29-05-2020 13:52
Lijkt me toch echt het minste wat hij kan doen, na zijn weigering. Hij snapt dus best dat het een flinke ingreep is ( en voor mannen is het zelfs nog een stuk makkelijker), dus waarom je als vrouw dan alles zelf zou moeten opknappen? Een beetje zorgzaamheid is toch normaal in een relatie en zeker bij zoiets.
Ik denk dat dat het Idd meer is, blijk van waardering en zorgzaamheid. Al doet hij maar even de boodschappen en wat zware dingen sjouwen voor me. Maar het word als goed is geregeld, hij benadrukte dat vandaag nog eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk begin vorige week niet de prikpil laten prikken en laat hem nu uitwerken. Condooms blijken overigens een totale ramp, ik wist niet dat hij daar zo slecht mee om kon gaan, wat een gestuntel, zelf met hulp van mij. We hebben ze in begin maar kort gebruikt en toen viel me dit blijkbaar minder op. Maar ok.

Teleurstelling was wel dat ik pas op de lijst ben gezet voor september (ipv juni zoals ze eerst suggereerde) om de operatie in te plannen, plus nog extra afspraak in augustus terwijl er al groen licht gegeven was. Waarom dat is weet ik niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Waarom je meer dan 2 keer een gynaecoloog spreekt om je wens tot sterilisatie duidelijk te maken? Ik heb 2 gesprekken gehad inmiddels en dit word dus de 3e.
Doet hij nu alsof hij niet overweg kan met condooms? :@@:
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-06-2020 15:19
Ik heb uiteindelijk begin vorige week niet de prikpil laten prikken en laat hem nu uitwerken. Condooms blijken overigens een totale ramp, ik wist niet dat hij daar zo slecht mee om kon gaan, wat een gestuntel, zelf met hulp van mij. We hebben ze in begin maar kort gebruikt en toen viel me dit blijkbaar minder op. Maar ok.

Teleurstelling was wel dat ik pas op de lijst ben gezet voor september (ipv juni zoals ze eerst suggereerde) om de operatie in te plannen, plus nog extra afspraak in augustus terwijl er al groen licht gegeven was. Waarom dat is weet ik niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Waarom je meer dan 2 keer een gynaecoloog spreekt om je wens tot sterilisatie duidelijk te maken? Ik heb 2 gesprekken gehad inmiddels en dit word dus de 3e.
Mijn hemel, wat een kneus. :facepalm:

Is die 3e afspraak niet met anastesie? Ik zou even bellen en vragen waar dat 3e gesprek goed voor is, want je hebt al groen licht gekregen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
16-06-2020 15:27
Doet hij nu alsof hij niet overweg kan met condooms? :@@:
Nou nee, niet alsof, kreeg hem niet om, geholpen, en werd gewoon helemaal slap ect. Waardeloos dus. Lijkt er meer op dat hij dit dus niet wilde omdat hij gewoon er niet mee om kan gaan. Maar vond dit ook wel beetje apart voor een volwassen vent.
lidlʼs-annie-aardbei wijzigde dit bericht op 16-06-2020 15:51
23.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-06-2020 15:40
Mijn hemel, wat een kneus. :facepalm:

Is die 3e afspraak niet met anastesie? Ik zou even bellen en vragen waar dat 3e gesprek goed voor is, want je hebt al groen licht gekregen.
Nee anesthesist afspraak zou vlak voor de sterilisatie zijn ivm wegen enzo. Paar dagen ervoor geloof ik. Dit was wederom een afspraak met dezelfde gynaecoloog die ik al 2 keer gesproken heb en degene die ook groen licht heeft gegeven na overleg met haar team. De mevrouw die de telefoon opnam bij de balie van de poli kon niet echt duidelijkheid verschaffen behalve dat het wel normaal was om meer dan 1 afspraak te krijgen om je besluit duidelijk te krijgen. En om over alternatieven te praten, maar dat heb ik dus al gedaan. Ik wil best naar die afspraak gaan als dat in augustus is en de sterilisatie pas in september, maar vroeg mij af of anderen dit ook wel meegemaakt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-06-2020 15:48
Nee anesthesist afspraak zou vlak voor de sterilisatie zijn ivm wegen enzo. Paar dagen ervoor geloof ik. Dit was wederom een afspraak met dezelfde gynaecoloog die ik al 2 keer gesproken heb en degene die ook groen licht heeft gegeven na overleg met haar team. De mevrouw die de telefoon opnam bij de balie van de poli kon niet echt duidelijkheid verschaffen behalve dat het wel normaal was om meer dan 1 afspraak te krijgen om je besluit duidelijk te krijgen. En om over alternatieven te praten, maar dat heb ik dus al gedaan. Ik wil best naar die afspraak gaan als dat in augustus is en de sterilisatie pas in september, maar vroeg mij af of anderen dit ook wel meegemaakt hebben.
Oh... dat is dan wel weer vaag. Maar het is wel algemeen bekend dat je als vrouw wel veel meer moeite moet doen voor een sterilisatie dan een man. Ik zou zelf nog maar eens bellen en benadrukken dat je groen licht hebt gekregen en graag wil weten waar deze afspraak concreet over gaat. Het is nogal zonde van jouw tijd en van de gynaecoloog als je daar voor nop zit. Anders vragen of de gynaecoloog terug kan bellen als diegene het bij de balie niet weet. Daarmee benadruk je ook nog eens dat je het echt zeker weet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Had je dan niet beter de prikpil door kunnen laten gaan tot ná je sterilisatie?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2020 15:54
Had je dan niet beter de prikpil door kunnen laten gaan tot ná je sterilisatie?
Ja dat had gekund, achteraf, maar er werd mij eerst verteld dat de poli weer openging in juni en er geen wachtlijst was. Dus dan zou het om hooguit een maandje gaan. De prikpil is natuurlijk elke 3 maanden en duurt soms wel een jaar om uit te werken en dus even lange tijd om de bijwerkingen te laten verdwijnen. Waar ik zo snel mogelijk vanaf wilde. Vandaar die beslissing.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-06-2020 15:51
Oh... dat is dan wel weer vaag. Maar het is wel algemeen bekend dat je als vrouw wel veel meer moeite moet doen voor een sterilisatie dan een man. Ik zou zelf nog maar eens bellen en benadrukken dat je groen licht hebt gekregen en graag wil weten waar deze afspraak concreet over gaat. Het is nogal zonde van jouw tijd en van de gynaecoloog als je daar voor nop zit. Anders vragen of de gynaecoloog terug kan bellen als diegene het bij de balie niet weet. Daarmee benadruk je ook nog eens dat je het echt zeker weet.
Dat zou ik idd wel nog even kunnen doen, de gynaecoloog zelf laten terugbellen voor uitleg. Goed idee.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-06-2020 16:07
Ja dat had gekund, achteraf, maar er werd mij eerst verteld dat de poli weer openging in juni en er geen wachtlijst was. Dus dan zou het om hooguit een maandje gaan. De prikpil is natuurlijk elke 3 maanden en duurt soms wel een jaar om uit te werken en dus even lange tijd om de bijwerkingen te laten verdwijnen. Waar ik zo snel mogelijk vanaf wilde. Vandaar die beslissing.
Dan gewoon aan de normale pil? Je moet toch ook een tijdje wachten voor je sterilisatie betrouwbaar is? Of geldt dat alleen voor mannen?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2020 16:09
Dan gewoon aan de normale pil? Je moet toch ook een tijdje wachten voor je sterilisatie betrouwbaar is? Of geldt dat alleen voor mannen?
Nee is direct betrouwbaar bij vrouwen. Dus geen hormonen meer, wat mij betreft. Die 3 maanden overleef ik wel. Hoop mijn vriend ook :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-06-2020 16:11
Nee is direct betrouwbaar bij vrouwen. Dus geen hormonen meer, wat mij betreft. Die 3 maanden overleef ik wel. Hoop mijn vriend ook :hihi:
Hij wordt vanzelf handiger. Een kwestie van het graag willen en zo. :hihi:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
16-06-2020 16:13
Hij wordt vanzelf handiger. Een kwestie van het graag willen en zo. :hihi:
Precies, alternatief is: geen seks tot de sterilisatie (en het word ook nog paar weken afgeraden na de operatie) :P
Hoi, mag ik meeschrijven?


Vanmorgen groen licht gehad voor sterilisatie (verwijderen eileiders in mijn geval voor gekozen).
Ik wil sterilisatie omdat ik psychische gezien nooit een kind zou kunnen opvoeden maar wel een kinderwens heb (dus blijf bewust kinderloos en dat rouwproces is er nu eenmaal), echter heb ik last van mijn spiraal en is andere anticonceptie wegens stemmingsschommelingen die het brengt niet een optie anders was het vast moeilijker geweest om dit door te kunnen zetten.

Ik las overal verhalen dat je op jonge leeftijd (ben nu 30) moeilijk groen licht kreeg maar gezien er best al wat jaren dossierbouw was bij zowel huisarts als mijn vaste gynaecoloog over dit onderwerp. Dus heb vrijwel direct groen licht gehad, scheelt me hoop stress/zorgen en voelt als een opluchting

De operatie word om verzekeringstechnische redenen in januari uitgevoerd, dan word ik zo snel mogelijk ingepland.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je meeschrijven!

Ik wil dan een sterilisatie vanwege voltooid gezin, zoals ze dat noemen. Ik ben 36 en toch werden er nog wel veel vragen en ook dubbel gesteld vond ik. Of ik echt zeker wist dat ik geen kinderen meer wil? Ja (Zijn al 12 en 14) En als mijn vriend ze nou ineens wel nog wil? Dan heeft hij plat gezegd pech, alsof ik ze dan ineens wel wil of zo. En als een kind overlijd? Dan verlang ik niet ineens naar een baby. Toch misschien een spiraal? Ja, nog wel 4 bedoelt ze tot m’n 55e. Ja maar dat heeft voordelen met de overgang. Daar ben ik niet zo bang voor, heb liever dat mijn lichaam normaal in de overgang gaat dan onderdrukt door hormonen. Of mijn vriend zich niet wilde laten steriliseren? Nee dus.

Snap dat ze het allemaal hoort te vragen maar vind idd dat het lijkt of ze bij vrouwen moeilijker doen dan bij mannen, alsof een man het wel zo zeker kan weten en een vrouw niet.

Ach, ik heb gelukkig wel groen licht gekregen, ook verwijderen eileiders trouwens, op mijn verzoek. Ik moet nu wachten tot waarschijnlijk september. Hoop dat de Corona ellende snel voorbij is.
Ja, dat las ik dus meer, dat je heel veel vragen krijgt en meerdere gesprekken nodig zou hebben. Zeker als je nog jong bent en nul kinderen etc
Maar het eerste wat ik kreeg was bevestiging dat ze dit wel wil doen, wel nog wat dingen besproken; ook of man zich niet wilde steriliseren? Niet als optie maar gewoon 'open vraag' maar heb gewoon helder waarom ik het wil (zodat mijn lichaam het letterlijk niet meer kan, helpt mij met afsluiten van de kinderwens) en dat snapt ze echt.

September is al vlug!
Alle reacties Link kopieren
Ja t valt wel mee september, maar ik kreeg ik mei al groen licht en zou dan in juni ingepland worden, het is nu door de Corona vooruit geschoven.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
23-06-2020 16:43
Natuurlijk kan je meeschrijven!

Ik wil dan een sterilisatie vanwege voltooid gezin, zoals ze dat noemen. Ik ben 36 en toch werden er nog wel veel vragen en ook dubbel gesteld vond ik. Of ik echt zeker wist dat ik geen kinderen meer wil? Ja (Zijn al 12 en 14) En als mijn vriend ze nou ineens wel nog wil? Dan heeft hij plat gezegd pech, alsof ik ze dan ineens wel wil of zo. En als een kind overlijd? Dan verlang ik niet ineens naar een baby. Toch misschien een spiraal? Ja, nog wel 4 bedoelt ze tot m’n 55e. Ja maar dat heeft voordelen met de overgang. Daar ben ik niet zo bang voor, heb liever dat mijn lichaam normaal in de overgang gaat dan onderdrukt door hormonen. Of mijn vriend zich niet wilde laten steriliseren? Nee dus.

Snap dat ze het allemaal hoort te vragen maar vind idd dat het lijkt of ze bij vrouwen moeilijker doen dan bij mannen, alsof een man het wel zo zeker kan weten en een vrouw niet.

Ach, ik heb gelukkig wel groen licht gekregen, ook verwijderen eileiders trouwens, op mijn verzoek. Ik moet nu wachten tot waarschijnlijk september. Hoop dat de Corona ellende snel voorbij is.
Dit is puur omdat het bij mannen meestal wel te herstellen is en bij vrouwen niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja, kan zijn, maar dat is niet de insteek van een sterilisatie denk ik dan. Vrouw of man maakt niet uit. Je bent of klaar met kinderen krijgen of niet. Zo is het voor mij. En ik ga er niet ineens wel aan beginnen als ik evt een nieuwe man ontmoet die dat wil. Klaar is klaar.

Ik vind dat zoiezo raar, mannen die helemaal klaar zijn met kinderen krijgen bij hun vrouw, zich laten steriliseren en dan een jong mokkeltje ontmoeten en toch weer eraan beginnen. Herstel operatie of met behandelingen wat dan ook. Tweede leg is helemaal hip, lijkt het wel. Maar dat is weer een andere discussie denk ik.

Mijn ex kwam ook eens met dat argument tijdens een ruzie over wie zich zou laten steriliseren, dat het niet goed zou zijn voor een eventuele volgende relatie als hij gesteriliseerd zou zijn. Zo van: ik wil geen kinderen meer met jou maar misschien nog wel met een ander en oja jij mag ervoor zorgen dat ze er niet komen. Ik had toen al moeten scheiden, dat was echt het begin van het einde. Hij ging toen overigens al vreemd bleek later. En zijn nieuwe jonge vriendin heeft hij bijna 4 jaar aan het lijntje gehouden met betrekking tot samen krijgen van nog meer kinderen en ook weer bedrogen met een andere vrouw. Gelukkig was ze zo slim om bij hem weg te gaan, anders waren er uiteindelijk vast nog meer kinderen meegetrokken in een scheiding. Maar ik ga beetje off-topic :P

Ik ga me dus niet laten steriliseren met de insteek om dat evt later ongedaan te laten maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels mijn 3e afspraak achter de rug, wederom telefonisch (2x telefonisch en 1x poli inmiddels nu) en nu blijkt dat mijn gynaecoloog zelf het prima vind om mij te steriliseren, dit heeft zij ook tegen mij gezegd, maar dat er na overleg in het team blijkbaar andere gynaecologen waren die mij te jong vonden?! Om die rede en omdat ik gescheiden ben de kans op spijt groter is?!

Alsof ik dus ineens wel weer kinderen wil als ik een partner zou ontmoeten die ze wel wil. Hun voorstel nu is een Mirena, maar deze heb ik al eens gehad en is ook weer verwijderd binnen een half jaar omdat hij scheef zat. Ze zei letterlijk dat de kans dat dat nog eens gebeurt nihil is. Kan zijn, maar ik dacht dat ze het prima vond dat ik gesteriliseerd wilde worden. Ja dat vond zij ook wel, maar na overleg in het team moest ze deze mededeling doen. Ik moet dus maar een spiraal nemen en daarna nog een keer terug komen. Dan ben ik tegen de 40 en word de kans op spijt kleiner. Wat een raar gedoe, alsof ik geen zelfbeschikking meer heb over mijn eigen lichaam. Ik wil eigenlijk helemaal geen spiraal!

Ik ben nu van plan om naar een ander ziekenhuis te gaan, weet iemand of dit zin heeft?
TiumPerfectum schreef:
23-06-2020 21:02
Dit is puur omdat het bij mannen meestal wel te herstellen is en bij vrouwen niet.
Een kind op de wereld zetten is ook niet meer te herstellen, maar volgens mij dramt geen enkele gyn door over abortus als iemand door 'n ongelukje zwanger is geworden.
Ik vind het bizar hoe ze blijkbaar drammen als je voor 'n sterilisatie komt.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
19-08-2020 21:19
Ik heb inmiddels mijn 3e afspraak achter de rug, wederom telefonisch (2x telefonisch en 1x poli inmiddels nu) en nu blijkt dat mijn gynaecoloog zelf het prima vind om mij te steriliseren, dit heeft zij ook tegen mij gezegd, maar dat er na overleg in het team blijkbaar andere gynaecologen waren die mij te jong vonden?! Om die rede en omdat ik gescheiden ben de kans op spijt groter is?!

Alsof ik dus ineens wel weer kinderen wil als ik een partner zou ontmoeten die ze wel wil. Hun voorstel nu is een Mirena, maar deze heb ik al eens gehad en is ook weer verwijderd binnen een half jaar omdat hij scheef zat. Ze zei letterlijk dat de kans dat dat nog eens gebeurt nihil is. Kan zijn, maar ik dacht dat ze het prima vond dat ik gesteriliseerd wilde worden. Ja dat vond zij ook wel, maar na overleg in het team moest ze deze mededeling doen. Ik moet dus maar een spiraal nemen en daarna nog een keer terug komen. Dan ben ik tegen de 40 en word de kans op spijt kleiner. Wat een raar gedoe, alsof ik geen zelfbeschikking meer heb over mijn eigen lichaam. Ik wil eigenlijk helemaal geen spiraal!

Ik ben nu van plan om naar een ander ziekenhuis te gaan, weet iemand of dit zin heeft?
Natuurlijk heeft dat zin! Maar ik had me sowieso niet zo makkelijk af laten schepen en gewoon doorgedramt dat je NU die sterilisatie wil of je zoekt wel 'n andere gyn. Desnoods in Belgie, daar doen ze niet zo moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven