Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie (vrouw)

11-08-2019 21:15 54 berichten
Ik ben 42 en heb geen kinderwens. Ik heb sinds m’n tienerjaren hormonale anticonceptie gebruikt maar ik blijk daar achteraf erg gevoelig voor te zijn.
Het koperspiraal geprobeerd maar die heeft mijn baarmoederwand geperforeerd..

Er zijn niet veel opties meer en denk nu ruim een jaar over steriliseren. Wat me tot nu toe tegen heeft gehouden is de narcose. Het is toch wel een grote ingreep.
Ik heb nu geen vaste relatie en merk dat ik niet echt geniet van sex met alleen een condoom. Voor soa’s prima, maar ben toch bang voor ongewenste zwangerschap.

Ik lees veel positieve verhalen over steriliseren en ik durf het inmiddels aan ;-)
Het enige wat ik niet echt kan vinden is goede recensies van ziekenhuizen en/of klinieken. De recensies zijn vaak algemeen of gaan ook over andere behandelingen.

Heeft er iemand goede (of juist slechte) ervaringen met een bepaald ziekenhuis en/of kliniek? Liefst omgeving Haarlem.
Ik heb ook een voorkeur voor het verwijderen van m’n eileiders, dus geen klemmetjes etc.

Ik hoor graag van jullie :-)
Als je eileiders verwijderd worden raak je in de overgang. Je baarmoeder laten verwijderen is dan effectiever; geen zwangerschap en nooit meer ongesteld!
Alle reacties Link kopieren
Als je eileiders verwijderd worden raak je niet in de overgang RB.
Ik heb ervaring met een gynaecologische ingreep (verwijdering eileiders) bij de Bergman klinieken in Amstelveen en Naarden en ben daar erg tevreden over. Ook het Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp heeft een goede gynaecologische afdeling, maar die ervaring is alweer zo'n 10 jaar geleden.
Van je eileiders verwijderen raak je niet in de overgang. De eierstokken blijven nl zitten.
Deze maken nog wel eitjes aan, maar die kunnen niet meer naar de baarmoeder.
Sterilisatie kan op verschillende manieren: clips, klemmetjes, dichtbranden of eileider (deels) verwijderen.

Mijn baarmoeder verwijderen vind ik een te grote ingreep en niet nodig. Ik heb geen last van m’n menstruatie en om nu al in de overgang te komen met alle bijbehorende klachten is het me niet waard.
Sorry maar ik vind het zo'n naar idee dat een vrouw zo'n zware operatie moet ondergaan zonder medische reden. Ik begrijp dat je helemaal niet op mijn mening of commentaar zit te wachten maar ik vind het rot voor je. Bij een man stelt het weinig voor. Kan je dat niet eisen van je bedpartner? Er zijn best veel mannen die dat op een bepaald moment in hun leven hebben gedaan.
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:37
Van je eileiders verwijderen raak je niet in de overgang. De eierstokken blijven nl zitten.
Deze maken nog wel eitjes aan, maar die kunnen niet meer naar de baarmoeder.
Sterilisatie kan op verschillende manieren: clips, klemmetjes, dichtbranden of eileider (deels) verwijderen.

Mijn baarmoeder verwijderen vind ik een te grote ingreep en niet nodig. Ik heb geen last van m’n menstruatie en om nu al in de overgang te komen met alle bijbehorende klachten is het me niet waard.
Je hebt gelijk, ik haalde dat even door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Overigens ervaring met wegbranden deel eileiders en clips op de uiteinden. Bevalt prima.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Antoon69 schreef:
11-08-2019 21:37
Sorry maar ik vind het zo'n naar idee dat een vrouw zo'n zware operatie moet ondergaan zonder medische reden. Ik begrijp dat je helemaal niet op mijn mening of commentaar zit te wachten maar ik vind het rot voor je. Bij een man stelt het weinig voor. Kan je dat niet eisen van je bedpartner? Er zijn best veel mannen die dat op een bepaald moment in hun leven hebben gedaan.
Eisen kan natuurlijk nooit.
Aangezien TO geen vaste partner heeft vind ik het erg verstandig om een sterilisatie te laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens wordt een sterilisatie voor de vrouw laparoscopisch gedaan waardoor de operatie echt niet zo zwaar is, je hebt maar 3 kleine wondjes waarvan 1 in je navel. Meestal is het binnen een uur gedaan dus zo ingrijpend is het niet, al is het natuurlijk wel een buikoperatie en moet je zeker rustig aan doen daarna.
Antoon69 schreef:
11-08-2019 21:37
Sorry maar ik vind het zo'n naar idee dat een vrouw zo'n zware operatie moet ondergaan zonder medische reden. Ik begrijp dat je helemaal niet op mijn mening of commentaar zit te wachten maar ik vind het rot voor je. Bij een man stelt het weinig voor. Kan je dat niet eisen van je bedpartner? Er zijn best veel mannen die dat op een bepaald moment in hun leven hebben gedaan.
Het is toch helemaal geen zware operatie? Laparascopisch heeft dat nauwelijks impact.
Bovendien heeft TO geen vaste partner en het voelt toch veel lekkerder om zelf de touwtjes in eigen hand te hebben.
Dank je wel Redhothead! Zat ook naar Bergman te kijken, alleen behandelen ze je in Hilversum. Hoofddorp zelf wisselende ervaringen mee..

@Antoon69, je mag best je mening geven hoor! Jouw mening is de reden waarom ik er al zo lang over nadenk en het nog niet heb laten doen.
Ik heb nu geen vaste relatie dus ik heb niets te eisen van een bedpartner ;-) En al had ik een vaste relatie, je mag wat mij betreft nooit zoiets eisen. Iedereen is vrij om over zijn eigen lichaam te beslissen. In een vaste relatie is het natuurlijk wel bespreekbaar. Mijn ex heeft zich ook laten steriliseren (na het spiraal drama) omdat we allebei geen kinderwens hebben. Die keuze was snel gemaakt. Maar diegene die de ingreep ondergaat moet er wel zelf achter staan.

Aangezien hormonale anticonceptie geen optie voor mij is, heb ik besloten om de stap te zetten. Dan weet ik zeker dat ik geen kinderen meer kan krijgen, en ben ik niet meer afhankelijk van een evt nieuwe vaste partner in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
De ingreep zelf valt wel mee. Het gebeurt middels een laparoscopie waarbij filshie clips geplaatst worden. Korte ingreep. Herstel gaat snel. En het is absoluut geen moeilijke ingreep.
I told you walking was idiotic.
redbulletje schreef:
11-08-2019 21:50
Het is toch helemaal geen zware operatie? Laparascopisch heeft dat nauwelijks impact.
Bovendien heeft TO geen vaste partner en het voelt toch veel lekkerder om zelf de touwtjes in eigen hand te hebben.


Dat dus ;-)
Misschien vind ik mannen het wel gewoon niet waard om dit als vrouw te doen. Maar ik begrijp het wel en als het via een kijkoperatie kan is het misschien een ander verhaal. Maar veel sterkte en beterschap gewenst. Waarschijnlijk gaat het allemaal enorm meevallen en bij Bergman zijn ze heel aardig.
lemoos2 schreef:
11-08-2019 21:43
Overigens ervaring met wegbranden deel eileiders en clips op de uiteinden. Bevalt prima.
Fijn om te lezen dat het prima bevalt! Ik heb alleen liever geen clips.. mijn lichaam is niet zo happig op niet-lichaamseigen-dingen. Spiraal werd ook afgestoten met baarmoederwand perforatie tot gevolg.
Geen idee of ik op clips/klemmetjes ga reageren maar neem liever geen risico.
Alle reacties Link kopieren
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:51
Dank je wel Redhothead! Zat ook naar Bergman te kijken, alleen behandelen ze je in Hilversum. Hoofddorp zelf wisselende ervaringen mee..
Ah dat is jammer dat het helemaal in Hilversum moet, is echt een fijne kliniek. Ik zou het dan ook niet weten.
Alle reacties Link kopieren
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:58
Fijn om te lezen dat het prima bevalt! Ik heb alleen liever geen clips.. mijn lichaam is niet zo happig op niet-lichaamseigen-dingen. Spiraal werd ook afgestoten met baarmoederwand perforatie tot gevolg.
Geen idee of ik op clips/klemmetjes ga reageren maar neem liever geen risico.

Doorbranden is net zo makkelijk. Geen probleem.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:58
Fijn om te lezen dat het prima bevalt! Ik heb alleen liever geen clips.. mijn lichaam is niet zo happig op niet-lichaamseigen-dingen. Spiraal werd ook afgestoten met baarmoederwand perforatie tot gevolg.
Geen idee of ik op clips/klemmetjes ga reageren maar neem liever geen risico.

Verstandige beslissing Gemini. Ik zou, door eigen ervaring, iedereen afraden lichaamsvreemde dingen te laten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
gemini39 schreef:
11-08-2019 21:58
Fijn om te lezen dat het prima bevalt! Ik heb alleen liever geen clips.. mijn lichaam is niet zo happig op niet-lichaamseigen-dingen. Spiraal werd ook afgestoten met baarmoederwand perforatie tot gevolg.
Geen idee of ik op clips/klemmetjes ga reageren maar neem liever geen risico.
I feel you. Daarom wilde ik ook geen ovabloc of gynenogwat. Heel slechte ervaringen met niet lichaamseigen voorwerpen. Maar dit geeft geen enkel probleem. En dat ik geen gekkie ben heeft de tijd bewezen: ziekenhuis voert geen ovabloc meer uit.

Lijkt mij tegenwoordig geen enkel probleem om dit voor te leggen aan de gyneacoloog en te informeren naar jouw opties.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Antoon69 schreef:
11-08-2019 21:57
Misschien vind ik mannen het wel gewoon niet waard om dit als vrouw te doen. Maar ik begrijp het wel en als het via een kijkoperatie kan is het misschien een ander verhaal. Maar veel sterkte en beterschap gewenst. Waarschijnlijk gaat het allemaal enorm meevallen en bij Bergman zijn ze heel aardig.

Dank je wel! Ik lees hier al positieve reacties dus het gaat vast goedkomen. Denk dat ik Bergman maar even ga bellen vd week.
Alle reacties Link kopieren
In welke omgeving woon je TO?
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-08-2019 22:01
I feel you. Daarom wilde ik ook geen ovabloc of gynenogwat. Heel slechte ervaringen met niet lichaamseigen voorwerpen. Maar dit geeft geen enkel probleem. En dat ik geen gekkie ben heeft de tijd bewezen: ziekenhuis voert geen ovabloc meer uit.
Oh, net als Essure dus. :(
Dank jullie wel voor al jullie lieve en positieve reacties! Ik ga zeker overleggen met de gynaecoloog: eileiders verwijderen of doorbranden. Maar voorkeur voor het eerste.
Ik ga Bergman wel even bellen, aangezien ik zelf wisselende ervaringen in Hoofddorp heb met de afdeling gynaecologie. Bergman heeft overall goede recensies en lees hier ook positieve dingen.
Alle reacties Link kopieren
REDHOTHEAD schreef:
11-08-2019 22:04
Oh, net als Essure dus. :(

Essure was niet zo succesvol. ;)
I told you walking was idiotic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven