Gezondheid alle pijlers

Stokeren, rageren, flossen

30-03-2024 11:32 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot mijn 40e heb ik mijn mondzorg afgekund met twee keer per dag poetsen. Daarna kreeg ik steeds meer tandsteen en moest ik met een tandenstoker in de weer. Later kwam daar ook een interdentaal borsteltje bij. Bij de laatste controle bleek ik ondanks al die maatregelen toch een gaatje te hebben tussen twee kiezen. Daar kunnen voedselresten blijven zitten die je niet weg geragerd en gestookt krijgt, dus nu mag ik ook nog gaan flossen.
Maakt iedereen daar zoveel werk van? En doe je dat al je hele leven of is het echt een ouderdomsdingetje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stokers, verschillende ragers en tongschraper gebruik ik al jaren. Toch bleek ik ook een beginnend gaatje te hebben tussen mijn voortanden. Geen plek die je snel overslaat met poetsen maar daar moet ik nu flossen. Zal wel met de leeftijd te maken hebben, minder hard glazuur?
margreetder wijzigde dit bericht op 30-03-2024 11:37
5.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ragen doe ik iedere avond na het poetsen en je wil niet weten wat er dan nog tussen uit komt. Flossen was de mondhygiëniste niet weg van ivm met m'n kronen.
Meer doe ik niet en ik krijg altijd complimenten dat het zo schoon is.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
30-03-2024 11:36
Stokers, verschillende ragers en tongschraper gebruik ik al jaren. Toch bleek ik ook een beginnend gaatje te hebben tussen mijn voortanden. Geen plek die je snel overslaat met poetsen maar daar moet ik nu flossen. Zal wel met de leeftijd te maken hebben, minder hard glazuur?
Ik vond het echt verschrikkelijk. Ik heb eerder wel eens een gaatje gehad op een kauwvlak, maar dit was echt een ander verhaal. Helemaal achterin, tussen twee kiezen. Hij is er 50 minuten mee bezig geweest, incl geruststellen, een paar keer verdoven en wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hoort gewoon bij mondhygiëne. Ik begrijp niet hoe het kan dat je dat niet eerder te horen hebt gekregen. Wij leerden dat bij de tandarts al vanaf 12 jaar, begin jaren 90 dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat doe ik al jaren. Twee keer per dag poetsen plus mondwater, tongschraper en in de avond voor het poetsen eerst flossen. Ik kreeg ook het advies om daar nog ragertjes bij te gebruiken, maar daar ben ik nog niet mee begonnen.
jufjoke wijzigde dit bericht op 30-03-2024 11:45
3.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
VLIEGJE schreef:
30-03-2024 11:37
Ragen doe ik iedere avond na het poetsen en je wil niet weten wat er dan nog tussen uit komt. Flossen was de mondhygiëniste niet weg van ivm met m'n kronen.
Meer doe ik niet en ik krijg altijd complimenten dat het zo schoon is.
Want?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
30-03-2024 11:39
Dat hoort gewoon bij mondhygiëne. Ik begrijp niet hoe het kan dat je dat niet eerder te horen hebt gekregen. Wij leerden dat bij de tandarts al vanaf 12 jaar, begin jaren 90 dus.
Wij niet. Mijn kinderen ook niet. Ik wist natuurlijk wel dat het bestond, maar het is dus heel lang goed gegaan zonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik flos al sinds ik 18 ben of zo, in aanvulling op elektrisch poetsen + de moeilijke hoekjes met een compact tuft borsteltje (gebruikt ook echt niemand, maar ik vind het een ideaal ding). Voelt niet fris anders en scheelt inderdaad in tandsteen verwijderen. Rageren doe ik niet, want ik kan daar echt niks mee. Hoe dun ik de rager ook neem, ik steek ze steeds recht m’n tandvlees in tussen mijn kiezen, zo dicht staat alles op elkaar.

Hoewel het eigenlijk niet bewezen effectief is, spoel ik ook graag met mondwater. Zeker de varianten met alcohol (en fluoride) zorgen echt dat ik minder tandplak krijg in de loop van de dag.
charlie591 wijzigde dit bericht op 30-03-2024 11:48
32.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik poets en raag drie keer per dag, kan ook niet meer zonder eigenlijk. Komt inderdaad nog van alles tussen je tanden uit. Voor het naar bed gaan ook nog een keertje flossen omdat ik dat gewend ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
VLIEGJE schreef:
30-03-2024 11:37
Ragen doe ik iedere avond na het poetsen en je wil niet weten wat er dan nog tussen uit komt. Flossen was de mondhygiëniste niet weg van ivm met m'n kronen.
Meer doe ik niet en ik krijg altijd complimenten dat het zo schoon is.
Ik heb geleerd dat je flosdraad of een rager vóór het poetsen doet. Klinkt me ook logischer in de oren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfs het kleinste ragertje past niet bij mij. Ik stoker.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... d-dan-goed


Ik ragger dagelijks en poets twee keer per dag.
Volgens mij heeft tandsteen ook te maken met je ( hoeveelheid ) speeksel?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
30-03-2024 11:47
Ik heb geleerd dat je flosdraad of een rager vóór het poetsen doet. Klinkt me ook logischer in de oren.
Dat heb ik ook geleerd voor het poetsen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
30-03-2024 11:47
Ik heb geleerd dat je flosdraad of een rager vóór het poetsen doet. Klinkt me ook logischer in de oren.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, àls je het maar doet .
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke avond rageren en flossen , tandenstokers standaard in mijn tas voor tussendoor . Hier ook veel tandsteen ga twee keer per jaar naar de mondhygiëniste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe ik al jaren, heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik (midden 40) doe veel. Het voelt anders niet schoon.

Ik poets twee keer per dag elektrisch, en vaak overdag met de gewone borstel, ik stoker met rubberen ragers in diverse maten voor verschillende plekken in mijn mond, flossen doe ik niet dagelijks, maar wel regelmatig, als ik makkelijk wil doen gebruik ik mijn waterpik, ik schraap mijn tong regelmatig, ik spoel met mondwater (niet elke dag). Wel denk ik dat vooral achterin stokeren en tongschrapen goed is tegen mondlucht. Voor de achterste kiezen heb ik speciaal zo’n steviger gebogen rager.

Heb ik dit allemaal nodig? Waarschijnlijk niet, ik heb een heel sterk gebit, nauwelijks tandsteen en geen gaatjes (aanleg, mijn moeder van midden 70 heeft geen gaatjes, mijn oma van diep in de 90 had bij overleden één gevulde kies, en geen van mijn siblings heeft gaatjes).

Ik ben zo opgevoed, mijn ouders hadden mondverzorging hoog in het vaandel, en waren erg streng op tanden poetsen en alles wat erbij hoort. Een broer had een keer een gaatje in een melktand. Schande! Wij hadden onze tandenborstel mee naar de overblijf (niet dat we echt op school poetsten, daar jokten we over).
september wijzigde dit bericht op 30-03-2024 12:18
26.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
30-03-2024 11:47
Ik heb geleerd dat je flosdraad of een rager vóór het poetsen doet. Klinkt me ook logischer in de oren.
Ik moet flossen en ragen na het poetsen met nog wat tandpasta/schuim in mijn mond.
margreetder wijzigde dit bericht op 30-03-2024 12:12
3.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik poets 2 x per dag en flos en stook ‘s avonds. Ik heb boven en onder een spalkje achter mijn voortanden omdat ik een beugel heb gehad, dus die tanden stoker ik. Maar ben ook wel eens lui en doe het flossen niet, heb er vaak na een lange dag niet zoveel zin in. Dan doe ik heel snel even stoken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
30-03-2024 11:47
Ik heb geleerd dat je flosdraad of een rager vóór het poetsen doet. Klinkt me ook logischer in de oren.
Doe ik ook zo. Vind het ook vies andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
30-03-2024 11:44
Want?
Weet niet meer precies wat ze zei maar het had te maken met de ruimte tussen tandvlees en kroon. Mijn kronen zijn al wat ouder en bij sommige is het tandvlees iets teruggetrokken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
30-03-2024 11:52
https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... d-dan-goed


Ik ragger dagelijks en poets twee keer per dag.
Volgens mij heeft tandsteen ook te maken met je ( hoeveelheid ) speeksel?
Ja, maar de opbouw kun je dus tegengaan, ongeacht je speeksel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een keer van de mondhygiënist geleerd om te stoken. Dit doe ik één keer per dag naast tweemaal tandenpoetsen. Ik had nooit gaatjes maar sindsdien ook geen tandsteen meer dus goede preventie ook. Vroeger moest er wel veel meer tandsteen verwijderd worden.

Bovendien heb ik teruggetrokken tandvlees sinds de beugel op mijn 12e. Dat tandvlees wat er wel is moet gezond blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poets ook 2x per dag. Stoker en rager niet elke avond, zal zo 3x per week zijn.

Mijn tandarts historie is niet geweldig, ik ben heel lang niet geweest nadat 1 tandarts mij echt veel pijn heeft gedaan en onaangekondigd van alles ging/wilde doen. Daarna jaren niet geweest. Uiteindelijk wel weer omdat er verstandkiezen niet lekker doorkwamen. Bij dezelfde praktijk (waar ik al als kind kwam), hebben ze mij geholpen maar daarna werd ik zonder bericht uitgeschreven.

Nieuwe tandarts gevonden, echt een hele fijne praktijk met het lijkt wel een nieuwe generatie tandartsen. Goed luisteren, uitleggen, overleggen. Ik was echt heel angstig de eerste keer en kwam liever zo min mogelijk, maar tegenwoordig ga ik 2x per jaar naar de mondhygiëniste en tandarts. Die zijn allebei vol complimenten over hoe netjes alles eruit ziet.

Ik ben dus niet zo fanatiek als sommige hier, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat mijn speeksel en tanden genetisch gezien 'goed' zijn.
"I love not Man the less, but Nature more..."

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven