Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil (bijna 50) ja of nee?

17-09-2019 09:06 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al vanaf mijn 20e de pil, met een tussenpoos van 2,5 jaar (waarin ik kinderen heb gekregen)
Ik vond (en vind) het heel handig dat ik door de pil minder heftig menstrueer en dat ik het ook kan overslaan als ik bijvoorbeeld op vakantie ga. Mijn menstruatie is vaak een drama met zeer overvloedig bloedverlies (sinds de cup kan ik wel 3 uur op de zwaarste dag zonder verschonen, aar de buikpijn, rugpijn en algehele malaise is er niet minder om) .

Ik heb ook een paar jaar de pil helemaal doorgeslikt, maar kreeg daar toch klachten van.
Maar ik loop al tegen de 50 nu en heb al (lichte) overgangsverschijnselen. Ik heb ook d indruk dat ik de laatste paar maanden minder vloei.

Ik hoor nu verschillende verhalen over stoppen met de pil omdat je in de overgang raakt. Mijn huisarts geeft voorkeur aan stoppen, omdat er op hormonaal al zoveel gebeurt in je lijf tijdens de overgang. Maar ik heb ook vernomen dat er huisartsen zijn die juist weer de pil aanraden om de klachten van de overgang te verminderen.

Ik ben heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ik probeer voor mezelf de voor en nadelen op een rijtje te krijgen, maar ik kom er niet zo goed uit.

Mirena werd mij (inmiddels 10 jaar geleden alweer) afgeraden omdat mijn baarmoederslijmvlies erg dun is en ook een paar keer poliepen heb laten weghalen. Maar die gynaecoloog kwam niet erg kundig op mij over .
Hierdoor kreeg ik ook problemen met volledig doorslikken van de pil, wat ik op advies van diezelfde gynaecoloog deed, en waarvan ze later zei dat ik dat nooit had moeten doen.

Iemand ervaring?
attribuutje schreef:
17-09-2019 09:42
Ik ben al jaren pil vrij en ben door de overgang gevlogen eigenlijk. Sorry, ik ben zo een mazzelaar, kleine opvliegers, stramme botten, wel wat sikkeneuriger, maar dat hoort er een beetje bij denk ik. Sorry, hier dus ook geen tips. Zo lang je nog menstrueert kun je zwanger raken, dus zou de pil blijven slikken.
Maar dat weet je dus niet als je door blijft slikken, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je vraag niet helemaal gizzmo. Ik heb pil vrij dus weinig.klachten gehad. Wie weet had ik al slikkende helemaal geen klachten gehad....maar dat geloof ik niet zo. Enige wat de pil bij mij deed was een zwangerschap voorkomen, ik werd er niet regelmatiger ongesteld.van, doorslikken heeft ook nooit gewerkt...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
17-09-2019 11:13
Ik begrijp je vraag niet helemaal gizzmo. Ik heb pil vrij dus weinig.klachten gehad. Wie weet had ik al slikkende helemaal geen klachten gehad....maar dat geloof ik niet zo. Enige wat de pil bij mij deed was een zwangerschap voorkomen, ik werd er niet regelmatiger ongesteld.van, doorslikken heeft ook nooit gewerkt...
je weet niet hoeveel klachten je had gehad zonder-pil

Bij mij is het het verschil tussen Normaal-functioneren en Schuimbekkend-in-een-gesticht :)
lilalinda wijzigde dit bericht op 17-09-2019 11:46
0.09% gewijzigd
attribuutje schreef:
17-09-2019 11:13
Ik begrijp je vraag niet helemaal gizzmo. Ik heb pil vrij dus weinig.klachten gehad. Wie weet had ik al slikkende helemaal geen klachten gehad....maar dat geloof ik niet zo. Enige wat de pil bij mij deed was een zwangerschap voorkomen, ik werd er niet regelmatiger ongesteld.van, doorslikken heeft ook nooit gewerkt...
Zolang je de pil slikt, zul je niet weten of je nog steeds menstrueert. De maandelijkse intrekkingsbloeding tijdens de pil zegt daar niets over.Dus wanneer je wel of niet meer vruchtbaar bent. Daarvoor moet je eerst stoppen om te zien of je nog ongesteld wordt.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
17-09-2019 09:42
Maar waarom zou je er doorheen moeten? Persoonlijk ga ik er liever omheen. Zeker als ik jouw bevindingen lees :$
Ja dat had ik ook liever gehad. Wat ik veel hoor is dat pilgebruik er niet voor zorgt dat je helemaal geen klachten meer krijgt. Als je dan ooit stopt schijn je toch klachten te krijgen. Zo heeft een kennis van mij nu op haar 63e ook veel klachten. Ze heeft de pil vrij lang doorgeslikt. Maar dat is per vrouw verschillend denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Er is toch nog een andere optie naast géén pil/ wel pil?
Namelijk HST (hormonale substitutietherapie). Dit vult hormonen aan die verloren gaan in de menopauze. Vooral de hormonenval van oestrogeen (met als gevolg opvliegers, slapeloosheid, droge huid erc.) wil je toch niet als je dat kunt voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2019 09:44
dat zegt mijn huisarts ook (heb een goeie, vrouw, zelf al 60)
Die vindt al dat geneuzel van (vaak mannelijke artsen): "het hoort erbij mevrouwtje", maar onzin

Ah gadver, het hoort erbij :bonk:
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
17-09-2019 11:54
Ja dat had ik ook liever gehad. Wat ik veel hoor is dat pilgebruik er niet voor zorgt dat je helemaal geen klachten meer krijgt. Als je dan ooit stopt schijn je toch klachten te krijgen. Zo heeft een kennis van mij nu op haar 63e ook veel klachten. Ze heeft de pil vrij lang doorgeslikt. Maar dat is per vrouw verschillend denk ik dan.
Ik denk niet dat overgangsklachten met terugwerkende kracht nog even om de hoek komen kijken op je 63ste. Maar goed, ik ben geen arts :A:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2019 09:42
Mijn huisarts is juist groot voorstander van de pil doorslikken om de overgang lekker rustig te laten verlopen
Van haar mag ik tot mijn 60e gerust doorgaan
(mits, geen overgewicht, niet roken, etc)
Mijn huisarts, een jonge vrouw, had het over stoppen. Maar ik pieker daar niet over. Ik slik hem al sinds mijn 14e en doe het er prima op. Paar jaar geleden 1x gestopt om te kijken wat er zou gebeuren. Nou, niks dan janken, opvliegers, droogte en andere ellende. Weer begonnen en de klachten verdwenen (zo goed als).
Ik ga ermee mijn kist in. Menstrueren doe ik al lang niet meer, daar hoef ik het niet om te doen.
Het is dus niet zo dat je blijft bloeden zo lang je de pil slikt. Ik doe soms een stopweek, of een paar dagen en soms niet. Het is meer dat ik hem soms vergeet. Ben er niet zo precies meer mee, want zwanger word ik toch niet meer.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-09-2019 00:45
Mijn huisarts, een jonge vrouw, had het over stoppen. Maar ik pieker daar niet over. Ik slik hem al sinds mijn 14e en doe het er prima op. Paar jaar geleden 1x gestopt om te kijken wat er zou gebeuren. Nou, niks dan janken, opvliegers, droogte en andere ellende. Weer begonnen en de klachten verdwenen (zo goed als).
Ik ga ermee mijn kist in. Menstrueren doe ik al lang niet meer, daar hoef ik het niet om te doen.
Het is dus niet zo dat je blijft bloeden zo lang je de pil slikt. Ik doe soms een stopweek, of een paar dagen en soms niet. Het is meer dat ik hem soms vergeet. Ben er niet zo precies meer mee, want zwanger word ik toch niet meer.
Ik denk (gesteund door veel artikelen de laatste tijd) dat de overgang een flink onderschat probleem is, vooral bij mannelijke artsen en jonge-vrouwelijke artsen.

Moet zeggen, dat toen ik op mijn 42e met hele bizarre klachten (dacht echt dat ik gek werd, snapte ineens waarom mensen hele rare dingen doen) bij de huisarts zat echt niet aan hormonale problemen dacht. En heel blij, dat de huisarts het door had, en met een oplossing kwam en niet met "neem maar rust en een bakje rechtsdraaiende yoghurt"
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen met wat voor klachten jij bij de huisarts zat, Lilalinda?
Ik heb momenteel ook nogal vage klachten waarbij ik het gevoel heb dat het van de overgang komt. Mijn huisarts is een nog jonge vrouw, waarbij ik niet echt het gevoel krijg dat ze begrijpt hoe erg de overgang kan zijn. Ik heb haar nu wel zover gekregen dat ik weer met de pil mag beginnen, dus ik hoop dat dat effect heeft.
Niets is zeker en zelfs dat niet
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-09-2019 00:45
Mijn huisarts, een jonge vrouw, had het over stoppen. Maar ik pieker daar niet over. Ik slik hem al sinds mijn 14e en doe het er prima op. Paar jaar geleden 1x gestopt om te kijken wat er zou gebeuren. Nou, niks dan janken, opvliegers, droogte en andere ellende. Weer begonnen en de klachten verdwenen (zo goed als).
Ik ga ermee mijn kist in. Menstrueren doe ik al lang niet meer, daar hoef ik het niet om te doen.
Het is dus niet zo dat je blijft bloeden zo lang je de pil slikt. Ik doe soms een stopweek, of een paar dagen en soms niet. Het is meer dat ik hem soms vergeet. Ben er niet zo precies meer mee, want zwanger word ik toch niet meer.
Zo zit ik er ook in...pil tot mijn 80ste de wereld is een betere plek met mijn hormonen in een flatline.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het doorslikken van de pil boven de 50 jaar vergroot wel de kans op borstkanker.
Ik zou het risico niet nemen en naar een alternatief kijken.
Ik ben nu 48 en ben ook voornemens om aan het eind van dit jaar te stoppen.

Ik vind het best wel eng, maar wie weet, vloei ik allang niet meer.
Beginnen kan altijd weer.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik ben 56 en slik nog steeds de pil (de Diane zelfs). De overgang verloopt er bij mij rustiger door. Mijn moeder heeft een jaar of tien lang lichamelijk en geestelijk enorm geleden onder de overgang, en dat wilde ik voorkomen (ik lijk qua hormonale zaken erg op mijn moeder). Mijn huisarts heeft gevraagd waarom ik de pil wil doorslikken, ik heb het uitgelegd, en ze gaf me groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
De Diane daar ben ik op advies wel mee gestopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
mijn gynaecoloog had t over slikken tot ongeveer 51 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Jip-en-Janneke schreef:
17-09-2019 10:26
Je moet toch voor andere anticonceptie zorgen dan? Of ben ik nou gek. Ik ben nog niet zo ver, maar zo lang je menstrueert, houd je kans op zwangerschap toch?
Mijn vriendin stopte met de pil, ze had geen bloedingen meer in de stopweek en lichte klachten die leken op die die je hebt als je in de overgang zit/gaat. Haar huisarts raadde stoppen aan. Gevolg: op haar 47e werden haar dochters van 23 en 21 grote zus van een broertje..
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
19-09-2019 13:31
Het doorslikken van de pil boven de 50 jaar vergroot wel de kans op borstkanker.
Ik zou het risico niet nemen en naar een alternatief kijken.
Ik ben nu 48 en ben ook voornemens om aan het eind van dit jaar te stoppen.

Ik vind het best wel eng, maar wie weet, vloei ik allang niet meer.
Beginnen kan altijd weer.
Andere factoren zijn daar doorslaggevender in. Pil heeft maar kleine factor.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
19-09-2019 13:31
Het doorslikken van de pil boven de 50 jaar vergroot wel de kans op borstkanker.
Dat kun je niet zo zeggen. Er is een correlatie gevonden, niet perse een causaal verband. Er is ook een andere correlatie, namelijk dat iets minder kans is op andere ziektes. In beide gevallen gaat het om een klein verschil, absoluut gezien.
Dat mag wel eens beter uitgelegd worden door artsen, zodat vrouwen niet onnodig bang worden gemaakt en een betere afweging kunnen maken.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het risico niet nemen en voor een ander middel kiezen.

https://gezondnu.nl/dossiers/gezondheid ... et-de-pil/
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik lees ook graag mee, want ik zit met hetzelfde dilemma. Ben nu 45 en slik de pil sinds mijn 18e. Moet er ook niet aan denken om te stoppen. Las nu eens in de 3 maanden een stopweek in (tegen doorbraakbloedingen) en dat zijn echt kutweken (excusez le mot).

Verbijsterend hoe weinig er bekend is over de pil en de overgang. Elke arts adviseert wat anders en iedereen lijkt er ook weer anders op te reageren. De een zegt dat je de overgang ermee uitstelt en de ander dat je hem zo stilletje doorkomt. Een soort loterij dus.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn een aantal duidelijke signalen die er op wijzen dat je in de overgang bent.
Je vagina wordt droger en minder snel vochtig tijdens seks, je schaamlippen gaan als het ware verschrompelen doordat de doorbloeding slechter wordt.

Als je dit bij jezelf opmerkt zit je dus in de overgang en kan je de keus voor jezelf misschien wat makkelijker maken.

heb je minstens een jaar niet gemenstrueerd dan zit je in de menopauze.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik ben met de pil gestopt om mijn 48ste (trombosebeen).
Heb even een spiraal geprobeerd maar ik kreeg veel klachten.
Op advies van de huisarts spiraal laten verwijderen. Zij zei: "Gezien je
leeftijd zal je menstruatie dan ook stoppen".
En ja, dat gebeurde ook. Geen voorbehoedsmiddelen meer nodig. :cheer2:
viva-amber schreef:
19-09-2019 14:15
De Diane daar ben ik op advies wel mee gestopt.
Ik slik hem al dertig jaar, het is de enige pil die ik kon vinden waarvan ik geen migraine en/of acne kreeg, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Volgens mij treden mogelijke problemen (trombose) vooral op in de eerste maanden dat je hem slikt.

Ik denk dat ik gewoon door blijf slikken totdat ik in de stopweek geen bloeding meer heb.
Alle reacties Link kopieren
obim schreef:
19-09-2019 16:41
Ik slik hem al dertig jaar, het is de enige pil die ik kon vinden waarvan ik geen migraine en/of acne kreeg, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Volgens mij treden mogelijke problemen (trombose) vooral op in de eerste maanden dat je hem slikt.

Ik denk dat ik gewoon door blijf slikken totdat ik in de stopweek geen bloeding meer heb.
De bloeding blijf je toch houden als je de pil slikt?
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven