Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil (bijna 50) ja of nee?

17-09-2019 09:06 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al vanaf mijn 20e de pil, met een tussenpoos van 2,5 jaar (waarin ik kinderen heb gekregen)
Ik vond (en vind) het heel handig dat ik door de pil minder heftig menstrueer en dat ik het ook kan overslaan als ik bijvoorbeeld op vakantie ga. Mijn menstruatie is vaak een drama met zeer overvloedig bloedverlies (sinds de cup kan ik wel 3 uur op de zwaarste dag zonder verschonen, aar de buikpijn, rugpijn en algehele malaise is er niet minder om) .

Ik heb ook een paar jaar de pil helemaal doorgeslikt, maar kreeg daar toch klachten van.
Maar ik loop al tegen de 50 nu en heb al (lichte) overgangsverschijnselen. Ik heb ook d indruk dat ik de laatste paar maanden minder vloei.

Ik hoor nu verschillende verhalen over stoppen met de pil omdat je in de overgang raakt. Mijn huisarts geeft voorkeur aan stoppen, omdat er op hormonaal al zoveel gebeurt in je lijf tijdens de overgang. Maar ik heb ook vernomen dat er huisartsen zijn die juist weer de pil aanraden om de klachten van de overgang te verminderen.

Ik ben heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ik probeer voor mezelf de voor en nadelen op een rijtje te krijgen, maar ik kom er niet zo goed uit.

Mirena werd mij (inmiddels 10 jaar geleden alweer) afgeraden omdat mijn baarmoederslijmvlies erg dun is en ook een paar keer poliepen heb laten weghalen. Maar die gynaecoloog kwam niet erg kundig op mij over .
Hierdoor kreeg ik ook problemen met volledig doorslikken van de pil, wat ik op advies van diezelfde gynaecoloog deed, en waarvan ze later zei dat ik dat nooit had moeten doen.

Iemand ervaring?
lilalinda schreef:
17-09-2019 10:45
Huisarts gaf als tip, na ene paar jaar een paar maande stoppen en kijken hoe je lichaam dan reageert
Ik ben gestopt na sterilisatie man zo'n 6 jaar geleden. Ben nu halverwege de 40. Mijn lichaam heeft echt lang moeten ontpillen. Persoonlijk denk ik dat een paar maanden stoppen geen reëel beeld geven.

Ik ben blij...ik merk echt verschil. Ik ben fitter en ook op seksueel vlak is er wat veranderd. Mijn lichaam reageert anders zonder pil. Laatste tijd is menstruatie en pijn wel weer terug maar ik ga nooit weer beginnen.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
19-09-2019 16:53
De bloeding blijf je toch houden als je de pil slikt?
Nee. Ik niet. Bloedingen hadden zelfde patroon als bij de normale overgang, zonder pil. Eerst werden ze heftiger, toen onregelmatig en minder en nu al jaren niks meer.
.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
19-09-2019 16:53
De bloeding blijf je toch houden als je de pil slikt?
Volgens mij ook
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel laat begonnen met menstrueren (bijna 17) en dus (?) laat overgangsklachten gekregen. Met 53 jaar een Mirena-spiraal laten plaatsen. Nu 60 jaar en in februari spiraal laten verwijderen; tjonge, wat een tegenvaller. Geen bloedingen maar volop opvliegers, nachtelijk transpireren en overal pijn in spieren en botten. Dus tja; wat is wijsheid.......?
Alle reacties Link kopieren
hapje schreef:
19-09-2019 17:43
Dus tja; wat is wijsheid.......?
Met je huisarts overleggen
pepexx schreef:
19-09-2019 16:53
De bloeding blijf je toch houden als je de pil slikt?
Bij mij wordt de bloeding in de stopweek steeds minder en korter.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-09-2019 17:48
Met je huisarts overleggen
Probleem is dat de ene huisarts dit zegt, en de andere weer wat anders. Uiteindelijk moet je toch zelf beslissen of je hormonen wil nemen en zo ja in welke vorm.
Je zou ook eens naar een overgangsconsulent kunnen gaan, zoals bv care for women.
https://careforwomen.nl/
.
Alle reacties Link kopieren
obim schreef:
20-09-2019 09:24
Bij mij wordt de bloeding in de stopweek steeds minder en korter.
dat herken ik, word volgend jaar 50, en slik in principe de pil door
Als ik beetje doorbraakbloeding krijg, las ik stopweek in. Verlies dan veel minder (vooral weefsel) weinig rood bloed
Alle reacties Link kopieren
obim schreef:
20-09-2019 09:24
Bij mij wordt de bloeding in de stopweek steeds minder en korter.
Oké
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven