Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden ook een dubbele longembolie gekregen terwijl ik niet rookte of rook. Bij mij werd na grondig onderzoek ook de pil als oorzaak gegeven.
Helaas heb ik wel wat blijvende restklachten erdoor gekregen. En als ik bedenk hoe kantje boord het was (mijn huisarts zei over de telefoon dat ze de bloedwaarden heeft gezien waarmee ik opgenomen was en dat ze dankbaar was dat ik levend ben aangekomen in het ziekenhuis) het geweest is zo ik mensen echt bewust willen maken van het risico dat pilgebruik met zich mee brengt.
Ik heb dagenlang met vreselijke pijnen gelopen en artsen gaven aan dat het nierstenen waren, pas bij arts nummer 6 is er bloed geprikt voor mogelijke longembolie. Toen werd ik in de avond gebeld door het ziekenhuis dat de internist al klaar stond en dat ik er zo snel mogelijk heen moest maar dat ik niet zelf mocht rijden.

Ik ben uiteraard direct gestopt met de pil en heb sindsdien een spiraal. Ik slikte de pil al 15 jaar. Ik heb er verder geen last van gehad gelukkig. Sterker nog ik heb het idee dat ik veel minder migraine heb.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik hen weleens gelezen dat migraine hormoongerelateerd kan zijn en had t zelf ook tijdens mijn zwangerschap.

Wat heftig die longembolien, de kans is klein, maar de gevolgen groot.

Ik heb ook verschillende cups moeten kopen, een dure aangelegenheid gezien de 3e pas 'paste'.... met de andere 2 kan knik kan ik dus niks meer. Ondanks het persoonlijke advies dat ik kreeg m.b.t de waarschijnlijke goede maat vanuit de website waar k ze kocht. Mijn interne bouw komt niet overeen met externe bouw zeg maar ;-)
Maar ik ben er nu blij mee
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Zomerelfje schreef:
25-07-2017 09:45
Roellien, heftig dat jij een longembolie heb gehad. Dat was voor mij uiteindelijk ook de rede om er mee te stoppen.

Mijn moeder was in de overgang er heel veel last van haar menstruatie, hiervoor heeft uiteindelijk de HA de pil voor geschreven. Helaas heeft dit ook bij haar een longembolie opgeleverd en ze heeft het niet gered. Ben nu 9 maanden voor de 2 keer van de pil af. Wel heb ik paar dagen van te vore beetje bloed verlies, de laatste 2 keer weer de eerste dagen dat ik echt leeg loop en daarna gelijk minder Buikpijn had ik nu ook. ppff echt leek wel als in het begin van de menstruatie. Zaten ook weer wat kleine klontje bij bah bah, ook iets wat ik vroeger had.
Iemand hier bekent mee?

Ik gebruik tampons, vind ik het fijnst. Cups nooit gebruikt, maandverband heel vroeger maar daar moet ik nu ook niet meer aan denken.

Wat erg dat je moeder is overleden aan een longembolie. Bah. Ik heb wat dat betreft geluk gehad. De pil is echt rotzooi. Mensen beseffen het risico niet, en oké, de kans is klein... maar de kans is er wel.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
27-07-2017 12:09
Ik heb 2 jaar geleden ook een dubbele longembolie gekregen terwijl ik niet rookte of rook. Bij mij werd na grondig onderzoek ook de pil als oorzaak gegeven.
Helaas heb ik wel wat blijvende restklachten erdoor gekregen. En als ik bedenk hoe kantje boord het was (mijn huisarts zei over de telefoon dat ze de bloedwaarden heeft gezien waarmee ik opgenomen was en dat ze dankbaar was dat ik levend ben aangekomen in het ziekenhuis) het geweest is zo ik mensen echt bewust willen maken van het risico dat pilgebruik met zich mee brengt.
Ik heb dagenlang met vreselijke pijnen gelopen en artsen gaven aan dat het nierstenen waren, pas bij arts nummer 6 is er bloed geprikt voor mogelijke longembolie. Toen werd ik in de avond gebeld door het ziekenhuis dat de internist al klaar stond en dat ik er zo snel mogelijk heen moest maar dat ik niet zelf mocht rijden.

Ik ben uiteraard direct gestopt met de pil en heb sindsdien een spiraal. Ik slikte de pil al 15 jaar. Ik heb er verder geen last van gehad gelukkig. Sterker nog ik heb het idee dat ik veel minder migraine heb.

Ik herken me er helemaal in. Wat zijn jouw restklachten, als ik vragen mag? En heb je nu een koperspiraal? Ik zit dat ook te overwegen, maar ik vind dat alsnog eng, het zijn dan geen hormonen, maar het is toch lichaamsvreemd en niet 'natuurlijk'..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen halfjaar regelmatig door dit topic gescrolled en vorige week dan de beslissing genomen met de pil te stoppen. Ik ben begin twintig en heb 5 jaar lang de pil geslikt. Destijds was het omdat ik een vriendje kreeg. Mijn menstruatie is nooit heftig geweest, ook niet voor de pil. Ik ben wel destijds wat kilo's aangekomen, maar dat kan ook samenhangen met het feit dat mijn lichaam van meisje naar vrouw ging.

Ik wilde de pil niet meer slikken omdat ik het gevoel heb dat ik niet 100% mezelf ben. Alsof er een laagje over me heen zit. Ik hoop dat dit met het stoppen van de pil weggaat. Ik ben benieuwd hoe ik mij over enige tijd zal voelen en of mijn menstruatie regelmatig wordt (voor ik met de pil begon had ik mijn menstruatie zo'n vier keer per jaar). Ik hoef verder niet af te vallen, hoop dat mijn huid net zo blijft als nu en hoop wel dat mijn extreem emotionele buien wat minder worden.
Alle reacties Link kopieren
Roelienn schreef:
05-08-2017 20:47
Ik herken me er helemaal in. Wat zijn jouw restklachten, als ik vragen mag? En heb je nu een koperspiraal? Ik zit dat ook te overwegen, maar ik vind dat alsnog eng, het zijn dan geen hormonen, maar het is toch lichaamsvreemd en niet 'natuurlijk'..
Ik heb na veel gedoe toestemming gekregen om een mirena te krijgen. Ik wilde echt geen koperspiraal omdat de kans dan groter is dat je heftig menstrueert. Het is niet natuurlijk dat klopt maar ja dacht ik bij mezelf om op mijn 30ste bijna dood te gaan was ook niet natuurlijk.

Mijn restklachten zijn voornamelijk last van rook. Last dus als mensen de bbq aanzetten of een vuurkorf, last van vuurwerk (ik kan rond de jaarwisseling zo'n 2 dagen niet naar buiten) last van drukkend weer en gewoon soms nou erg benauwd als ik bv fiets.
Ow ja en uiteraard sigaretten rook. Heel jammer op terrasjes. altijd alert zijn.

Het heeft bij mij echt wel impact momenteel ben ik om andere redenen afgekeurd maar als ik nog mijn betaalde baan had had ik daarmee moeten stoppen. Ik kwam namelijk heel vaak bij mensen over de vloer en 90% van mijn doelgroep rookt thuis. Vind ik wel heftig als ik me dat bedenk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
TrueColours schreef:
06-08-2017 23:16
Ik heb het afgelopen halfjaar regelmatig door dit topic gescrolled en vorige week dan de beslissing genomen met de pil te stoppen. Ik ben begin twintig en heb 5 jaar lang de pil geslikt. Destijds was het omdat ik een vriendje kreeg. Mijn menstruatie is nooit heftig geweest, ook niet voor de pil. Ik ben wel destijds wat kilo's aangekomen, maar dat kan ook samenhangen met het feit dat mijn lichaam van meisje naar vrouw ging.

Ik wilde de pil niet meer slikken omdat ik het gevoel heb dat ik niet 100% mezelf ben. Alsof er een laagje over me heen zit. Ik hoop dat dit met het stoppen van de pil weggaat. Ik ben benieuwd hoe ik mij over enige tijd zal voelen en of mijn menstruatie regelmatig wordt (voor ik met de pil begon had ik mijn menstruatie zo'n vier keer per jaar). Ik hoef verder niet af te vallen, hoop dat mijn huid net zo blijft als nu en hoop wel dat mijn extreem emotionele buien wat minder worden.
Welkom bij de club! Ik hoop voor je dat je je beter gaat voelen, houd ons hier maar op de hoogte hoe alles verloopt. :) Het kan dat je zowel positieve als negatieve effecten gaat merken, maar veel daarvan kan ook weer in de loop van de tijd veranderen. Heb je een vriend of dat niet?
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Wat een heftige verhalen van die longembolie... Dan ga je al helemaal anders naar de pil kijken, denk ik zo. :redrose:
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mijn laatste menstruatie: Ik was het dus een week te laat geworden. De eerste dag ging wel prima, daarna in de nacht plotseling veel pijn en de halve nacht wakker gelegen. Toch maar pijnstillers toen ook ingenomen, want het ging echt niet. Die dag ook erg veel last gehad, voelde me helemaal niet goed. De dag daarna vooral in de ochtend wat last, later in de middag bijna geen last meer en ook een stuk minder bloedverlies. Toen die dag daarna begon de dag goed, maar later ineens weer erge last, meer bloedverlies en ook nog eens vervelende darmen (deden die dagen ervoor ook al vervelend). Ik was niet thuis en moest een paar keer echt gaan zitten, omdat ik zo'n pijn had. Gelukkig ging dat al wat sneller weg en daarna geen last meer gehad en ook bijna geen bloed meer. Wel nog een paar dagen hoofdpijn en niet fit voelen.

Heel vreemd dus, het was een stuk heftiger dan de vorige keren. Ik had hiervoor maar één keer gehad dat ik zo'n pijn had en toen was ik het ook meer dan een week te laat geworden. Was wel kut dit, want zag het niet aankomen. Ik was juist net zo blij dat ik veel minder last had dan tijdens en voor de pil, maar misschien is dat de volgende keer wel weer gewoon zo.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Ik merkte al na een week verschil, toen ik gestopt was met de pil. Inmiddels zijn we 6 weken verder, en nog altijd voel ik me veel minder depressief. Soms heb ik wel eens een momentje, maar dat hoort ook bij burn-out helaas (ik zit sinds begin april thuis, blegh). Ik heb sinds 30 juni een mirena spiraal, wat tot nu toe heel goed gaat. Ik ben nu vooral benieuwd of ik ongesteld zal worden of niet. Hoe mirena uiteindelijk zal bevallen weet ik nu natuurlijk nog niet, want het schijnt dat je lichaam er meestal wel een aantal maanden aan moet wennen. Maar voorlopig ben ik zo heel tevreden en ben ik absoluut niet van plan de pil ooit weer te gaan slikken. Rommel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit vandaag alweer op dag 58 van mijn cyclus. Wordt er niet goed van dat het elke keer zo lang duurt. Er zit nog geen enkele regelmaat in helaas :(
Ik ben nu 4 maanden gestopt en als het over 2 maanden nog zo onregelmatig is, even bellen naar de huisarts..
Alle reacties Link kopieren
-catnip schreef:
07-08-2017 06:44
Welkom bij de club! Ik hoop voor je dat je je beter gaat voelen, houd ons hier maar op de hoogte hoe alles verloopt. :) Het kan dat je zowel positieve als negatieve effecten gaat merken, maar veel daarvan kan ook weer in de loop van de tijd veranderen. Heb je een vriend of dat niet?
Ik vind het heel interessant om de effecten te lezen. Ik hoop dat er geen negatieve effecten optreden! Tot nu toe heb ik alleen af en toe bloedverlies, maar niet zo heftig als bij mijn menstruaties. Ik heb geen vriend momenteel, dus dat hielp wel mee met het snel kunnen beslissen te stoppen. Ik ben benieuwd hoe het verloopt!
Alle reacties Link kopieren
Hey meiden, echt bizar wat voor een rommel de pil is, vooral na de laatste paar berichten die ik las besef ik me dat. Mijn zusje zit nog wel aan de pil, heeft ook een vriend, maar ik wil heel graag dat ze gaat stoppen maar dat willen zij en mn moeder waarschijnlijk niet. Vind dat heel kut omdat ik weet wat voor risico's er aan zitten. Iemand tips om ze toch te overtuigen? :'(

P.S. weet iemand hier of je met de menstruatiecup kan zwemmen?

:lips:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat prima gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier weer even een update. Ik ben inmiddels 2,5 week gestopt nu, dus nog niet zo lang. Maar wat ik heel erg merk is dat ik mijn verdriet niet zo goed kan uiten. Ik ben door wat omstandigheden (sinds 2 maanden) nogal verdrietig en in de war soms en dit komt eigenlijk dagelijks wel omhoog, maar ik kan niet echt huilen. Alsof die bron geheel is opgedroogd. Terwijl ik voorheen vrij snel huilde. Geen idee of het met het stoppen van de pil samenhangt of niet, maar ik vroeg me af of iemand zich erin herkent? Op zich is het wel fijn dat ik niet om het minst of geringste moet huilen, maar nu voelt het alsof het er wel in zit en eruit wil komen maar het lukt me niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik wel TrueColours, maar niet door de pil of stoppen met de pil. Wat ik dan vaak doe is zielige films kijken, waarbij ik vaak met huilen. Dan komt het bij mij vaak uiteindelijk toch, maar is het niet te persoonlijk zeg maar.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Mel, het is ieder zijn eigen keuze om wel of niet te gaan stoppen met de pil. Je kan ze niet dwingen. Bij sommige werkt het echt wel goed en hebben er geen klachten van...

Mijn horrormonen zijn ook bezig.. ppff piep dingen.. Boos en janken wil ik tegelijk doen... Leuke timing, vriend heeft dubbele afspraak geplant en ik moet weer aanpassen enz... Weekendje niet zien vond hij geen optie.... Eigen risico....
Alle reacties Link kopieren
-catnip schreef:
18-08-2017 15:39
Dat herken ik wel TrueColours, maar niet door de pil of stoppen met de pil. Wat ik dan vaak doe is zielige films kijken, waarbij ik vaak met huilen. Dan komt het bij mij vaak uiteindelijk toch, maar is het niet te persoonlijk zeg maar.

Ik was ook al op zoek gegaan naar een zielige film :-D ik ga er vanavond één kijken, we zullen zien. Verder ben ik sinds gisteren een soort van ongesteld, even zien hoe dat zich ontwikkelt. Ik houd alles bij in een app, wat best handig is zodat je er wat meer inzicht in krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Ik meld mij hier ook. Heb een groot deel van het topic gelezen en daarop besloten een account aan te maken, want ook ik wil graag stoppen met de pil. Ik slik hem nu zo'n 3,5 jaar en sinds ongeveer een jaar (?) heb ik enorm veel last van stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, hoofdpijn etc. etc.. Ik voel mij steeds minder mezelf en voel me vaak verdrietig, gespannen, ben heel snel geïrriteerd en daardoor zit ik mezelf enorm in de weg. Dit komt op zijn hoogtepunt ergens in de derde week tot en met de stopweek.

Ik slik nu steeds 2 strips achter elkaar en dan doe ik een stopweek. Zonder stopweek ben ik ook in de derde week een totaal ander persoon. Ook mijn vriend zegt regelmatig tegen mij dat hij mij gedurende die dagen niet herkent. Ik begin er steeds meer last van te krijgen en voel me vaak ontzettend rot en machteloos. Het voelt zo simpel om te zeggen "Ja sorry, het komt door de pil", maar ik voel me gewoon gevangen in mijn eigen lichaam. Meestal voel ik me in week 1 en 2 wél goed, al merk ik dat ik de laatste tijd in die weken ook zo nu en dan last begin te krijgen van stemmingswisselingen etc.

Nou goed, ik wil dus graag stoppen. Ik ben ook al bij de huisarts geweest en zij raadde mij aan 2 maanden te stoppen en dan te kijken hoe ik me voel. Nu is het volgende: ik ben nu 22 en 4 jaar samen met mijn vriend (we wonen samen overigens). Natuurlijk vind ik het geen probleem om een tijdje condooms te gebruiken, maar eigenlijk liever niet zo lang we nog geen kinderen willen, want dat duurt nog wel even. Nu kan ik niet heel veel andere anticonceptie opties vinden ZONDER hormonen dan condooms, een koperspiraal of een Lady Comp. Nu zit ik te denken dat ik wellicht, nadat ik een aantal maanden gestopt ben met de pil, zal overstappen naar een spiraal. Heeft iemand daar ervaring mee? Of hebben jullie misschien nog goeie adviezen? Ik ben vaak echt ten einde raad. @(


(Sorry trouwens als ik over dingen heen heb gelezen o.i.d., 't zijn nogal veel pagina's :P )
Ik heb sinds ongeveer 6 weken een Mirena spiraal. Die geeft dus wel hormonen af, maar heel veel minder en anders dan de pil. Gaat bij mij tot nu toe heel goed.
Welkom Winter. Ik heb zelf geen ervaringen met andere middelen buiten de pil om.

Zielige films kijken was afgelopen weekend niet handig.. zeker niet als je in de bus zit op weg naar je werk... pff...

Ben nu een dag te laat. Echt ik weet zit er aan te komen hoor. Al een paar dagen wat gekleurde vloei ( herkenbaar bij iemand?) buik wat zeurend, gisteren tijdens het uitdoen van mijn BH dacht ik.. kan ik ook met een bh slapen?!....
Mijn angst is gewoon dat ik opeens in de overgang ga terwijl ik nog geen kinderen heb.. Ik weet het slaat nergens op maar ppff.. Ben trouwens 35. Mijn moeder was pas na haar 50ste in de overgang begonnen. Haar moeder is haar baar moeder weggehaald dus ja....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net gestopt met de pil. Ik heb de berichten hier wat globaal gelezen, ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken. Het klinkt over het algemeen wel positief in ieder geval. Ik had soms het gevoel dat ik (toen ik de pil slikte) soms niet echt écht alles voelde zeg maar. Dus niet heel erg blij of heel verdrietig, maar heel neutraal. Ik ben benieuwd of dat nu gaat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
MissLotus17 schreef:
20-08-2017 08:19
Ik heb sinds ongeveer 6 weken een Mirena spiraal. Die geeft dus wel hormonen af, maar heel veel minder en anders dan de pil. Gaat bij mij tot nu toe heel goed.
Dank! Mijn huisarts begon inderdaad ook over de Mirena spiraal. Misschien toch ook maar eens uitzoeken, hoor er best positieve verhalen over.

Ik ga nu mijn derde week in (horror!), en na deze week wil ik stoppen. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn... Vind het wel spannend! Overigens, ik las ook over Care for Women, zij geven ook voorlichting/informatie over o.a. hormoonbalans en anticonceptie. Zat er over te denken om daar eens een afspraak te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? Zit geloof ik door heel Nederland.
Alle reacties Link kopieren
@-- winter
ben nu ongeveer 8 maanden gestopt met de pil en 5 ongeveer 5 maanden terug heb ik een koperspiraal laten plaatsen.

Het plaatsen was echt ontzettend tegengevallen en de pijn en krampen die ik er daarna van had ook.
Heb het even de tijd gegeven en het is gelukkig een stuk minder geworden.
Nu denk ik dat ik het veel eerder had moeten doen.
Mijn migraine is een stuk minder geworden en heb ook veel meer energie. Mijn menstruatie is nog steeds onregelmatig, maar zeker niet meer zo heftig en pijnlijk als in het begin. Heb de afgelopen week op de ergste dag maar 1 ibuprofen ingenomen tijdens mijn werk en dat was het.

Tussen het stoppen met de pil en het plaatsen van de spiraal hebben we wel tijdelijk condooms gebruikt. Ondanks dat ik het ook wel snel weer zat was was het ook wel prima te doen om die periode te overbruggen hoor! Vooral om te kijken hoe ik mij zonder pil zou voelen voordat ik voor niks zo'n spiraal liet zetten was het toch wel de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een geruststelling voor jullie! Sinds januari ben ik dus gestopt met de pil. Tot nu toe, bijna eind augustus, heb ik nog steeds maar één keer menstruatie gehad. Nu heb ik altijd al een erg onregelmatige menstruatie gehad, dat is ook de reden dat ik vroeger aan de pil ging. Toen ben ik een tijdje gestopt, om te kijken of mijn lichaam 'het zelf kon' en toen zat er ook wel eens vier maanden tussen. Volgens de dokter is het niets om zorgen over te maken. Ik ging weer aan de pil tot ik in januari dus moest stoppen vanwege longembolie. Zijn er meer die zich hierin herkennen, dat het zo erg is? Ik word er zo langzamerhand wel zat van. Dat emotionele gedoe heb ik trouwens ook heel erg gehad tijdens de pil. Maar dat kan ook toeval zijn, omdat ik het in die tijd ook heel druk had en niet lekker in m'n vel zat. Nu heb ik die labiliteit nog steeds wel een beetje, maar veel minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven