Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
quote:Haligh schreef op 04 mei 2015 @ 10:38:

@Varkentje, ik heb erover nagedacht om na een halfjaartje pilvrij te zijn wellicht over te stappen om de nuvaring. Maar ik lees op internet dat de kans op schimmelinfecties groter wordt. En die kreeg ik juist van de pil, het is een van de redenen dat ik ermee gestopt ben. Hoe zit dat bij jou?



@Haligh

Bij de nuvaring, die ik sinds juist 6 maanden gebruik, zit er een heel boekje met bijsluiter, uitleg over bijwerkingen etc. Ik moet zeggen dat ik gebruik Nuvaring zalig vond. Niet echt 'overgangsklachten' gemerkt... Alleen de eerste paar maanden zo'n beetje daling van mn libido precies (lees: eerder langer 'werk' om 'zin' te krijgen, zoiets ) en, ook goed, mijn buikpijn aan begin cyclus was sterk verminderd.

Ik begon overigens pas laat aan de pil, op mn 20e, omdat ik verkering begon met huidige vriend. Eerder om mij geruster te voelen, niet echt om een medische reden zoals onregelmatige cyclus



Schimmelinfectie ed. heb ik totaal niet gehad van de pil, noch Nuvaring, maar vooral laatste maanden van gebruik bij het begin van mn strip meer buikklachten. Eerder zo krampen, onbehaaglijk gevoel. Een andere reden was ook: ik ben al 9,5 aan de pil geweest en hoewel ik ze redelijk verdroeg (misschien ook weinig specifieke bijwerkingen door mn licht overgewicht?), was het voor mij precies lang genoeg geweest. Wellicht omdat ik wilde stoppen had ik ook meer moeite ermee om ze regelmatig te nemen. Deed ik overigens wel, maar met enige weerzin!

Hoewel, indien nodig zou ik als alles blijft zoals het is, wel direct kiezen voor Nuvaring als AC, alleen de prijs is beetje hoog voor kortere tijd.



Belangrijk hierin was ook, nu dat ik stop met Nuvaring, ik eens alles op natuurlijke wijze wil laten verlopen voor een tijdje. 10 jaar is alles kunstmatig geregeld geweest in mn lijf!

En, eventuele kinderen, ik ben er 30 intussen, dus doen het RUSTIG aan, laten alles zn gang gaan...
Alle reacties Link kopieren
@teaspooncat: Goed dat je van je droge huid af bent, dat is wel iets positief. Ik merk nog geen verschil met mijn huid.

Ik merk het verschil in mijn libido nu meer dat ik meer fantaseer over seks, er overdag ook over nadenk. Ik heb nog niet persee echt meer behoefte eraan maar ik ben dan ook single. Jij hebt wel een relatie toch dacht ik te lezen? Wellicht is het verschil in libido dan makkelijker te merken omdat je makkelijker aan seks kan komen. Ik woon door een buitenland studie nu ook tijdelijk samen met een roommate dus de hand aan mezelf slaan doe ik nu eigenlijk amper:P Beetje te ongemakkelijk. Niet echt de perfecte omstandigheden om te stoppen eigenlijk haha.



Het verschil is nu helemaal moeilijk te ontdekken want ik kreeg gister opeens griepklachten. Het heerst denk ik en een vriendin van me heeft mij vorig weekend aangestoken, wel gek want ik had al jaren geen griep gehad. Ik denk dat door het stoppen met de pil de weerstand flink is verminderd.



@varkentje1905: Wel goed denk ik dat jij eerst van de pil naar de nuvaring bent overgestapt en nu naar helemaal niets gaat. Wellicht zijn voor jou de overgangsklachten wel een stuk minder omdat je lichaam al aan minder hormonen is gewend.
@varkentje, dank voor je uitleg. Ik denk dat ik het in elk geval ook een halfjaar even zonder anticonceptie doe, met uitzondering van condooms dan. Ik wil ook gewoon weer even helemaal 'naturel' zijn



Trouwens, mijn 'sekservaring' is wel veranderd sinds het stoppen met de pil, maar ik kan het niet zo goed uitleggen. Mét pil had ik echt een gigantisch libido. Nu heb ik nog steeds wel vaak zin in seks maar ik heb het gevoel dat ik moeilijker opgewonden word, en soms heb ik ook het gevoel dat ik minder voel dan voorheen, en dan de keer erna lijkt het weer alsof ik meer voel. Heel erg vreemd. Maar ik heb het echt sinds het stoppen, dus ik denk wel dat het verband heeft ermee. Misschien duurt het gewoon even voordat alles weer in balans is.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die al iets langer gestopt zijn en iets meer kunnen vertellen over de ervaringen? En dan ook na hoeveel weken/dagen die optraden?



Ik merk momenteel nog niet zoveel verschil. Tijdens de stopweek had ik een beetje hetzelfde als wat @Heslin vertelde; meer nadenken over seks. Maar dat is nu weer minder, merk ik.



Verder ook geen negatieve bijwerkingen nog. Maar m'n echte stoppen ná de stopweek doe ik dus pas 3 dagen. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe snel ik bepaalde effecten kan verwachten :-)



Hoe snel verloor je bijv. een aantal kilo's (als dat al gebeurde), want daar hoop ik stiekem wel op. Het lijkt wel alsof er de afgelopen maanden een paar kilo bij is gekomen zonder oorzaak.. net zoals ik migraine heb (had..?!) zonder oorzaak.



Migraine had ik gemiddeld om de week, dus ik hoop echt dat dat wegblijft.. Zou wel heel bizar zijn.. :-D
@teaspooncat, ik kreeg in de eerste week na m'n stopweek al last van golven van misselijkheid en hoofdpijn, echt al de dag nadat ik normaal gesproken aan een nieuwe strip zou beginnen. En afgevallen was ik in twee weken.
Alle reacties Link kopieren
Oké :-) Dank je @Haligh



Misselijk ben ik gelukkig niet :-) Het enige wat ik super gek vind is m'n figuur. Maar dat heeft misschien niks met de pil te maken.. Of kun je ook opeens na x-aantal jaar slikken alsnog aankomen..? Sorry hoor, ben er gewoon een beetje chagrijnig van vandaag.



Ik voel me heel goed in m'n vel, ben gelukkig... en ik vind mezelf niet te dik. Ik ben niet slank met een maat 36/38, maar m'n broeken die ik in het najaar nog paste, kunnen opeens niet meer aan. Net als sommige bloesjes. Alsof m'n voorgevel opeens veel groter is... ik snap het gewoon niet.



Dit is overigens niet de reden dat ik stop met de pil hoor, maar ietsjes terug dunner worden zou wel fijn zijn... zucht :-S
@teaspooncat, hmm, dat chagrijnig zijn, zou dat wellicht te maken kunnen hebben met het stoppen? Ik had daar de eerste dagen ook last van.



Ik weet niet of je bent aangekomen door de pil, maar ik weet wel dat ik na jarenlang slikken ook opeens het afgelopen halfjaar klachten kreeg die pilgerelateerd waren... Dus er is een kans. Grotere borsten etc. kunnen natuurlijk wel hormonaal zijn.



En het zou inderdaad fijn zijn als je migraine ook weg zou gaan... Wie weet!
Alle reacties Link kopieren
Je stemt me al iets hoopvoller...@Haligh

Ik dénk namelijk ook dat bijv. die migraine van de pil komt.. maar waarom het dan na die jaren opeens komt, geen idee.. Al ga ik nu nog niet juichen, want in principe zou ik het na het weekend weer moeten hebben... Als het dan een tijdje uitblijft gaat de vlag uit :-D



Ik wacht alles sowieso wel een tijdje af... misschien voelt m'n lijf dan ook al weer beter.. Als ik maar niet nog meer aankom...
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat ik een pessimistisch karakter had. Van mijn 15e tot 23ste aan de pil. Half jaar gestopt. Ik ben opeens een leuk, sociaal mens. Who knew.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij een jaar of 10 geleden een keer 'n half jaar gestopt om te proberen of ik dan makkelijker af zou vallen. Maar het beviel me totaal niet, want weer elke maand hele erge buikpijn, hoofdpijn en rugpijn en heel veel bloed en nóg meer vreetbuien, dus ik ben weer lekker gaan doorslikken.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een twijfelaar. Stoppen met de pil gaat sowieso gebeuren. Mijn libido is om te janken.. Fijn om hier zoveel positieve ervaringen te lezen van iedereen! Welk anticonceptiemiddel gebruiken jullie nu? Ik dacht zelf aan de Mirena spiraal, maar ik lees op internet veel over een laag libido door de spiraal en dat is juist niet de bedoeling. Iemand ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook met jullie meelezen! Ik had precies hetzelfde als jou, het groen met witte doosje, en ze schreven me ook een andere voor. Na 1 maand toch maar weer voor de andere gevraagd. Gelukkig kennen wij onze huisarts ook beetje persoonlijk, dus ze had er een 'medische reden' van gemaakt waardoor ik hem toch nog gratis kreeg.

Nu in Schotland gisteren met een nieuwe strip begonnen, die ik hier dus gekregen heb. Ben benieuwd..



Maar ik heb dus een vriendin, dus gebruik de pil puur voor mijn menstruatie, maar steeds vaker aan het denken om te stoppen. We gaan in juni op vakantie, dus misschien erna ook maar eens proberen!

Gebruik de pil dan 9 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Zo griepje is over nu alleen nog verkoudheid, mijn haar was echt opeens super snel vet. Ik hoop dat dat komt door het zweten van de griep en niet door het stoppen met de pil.

Seks libido is nu wel echt hoog, denk er wel veel aan en ook zin in vandaag.

Ik ben nu 1,5 week gestopt ongeveer maar van afvallen heb ik nog niets gemerkt. Ik heb ook dan wel geen weegschaal maar ook in de spiegel zie ik nul verschil. Ik heb wel een stuk minder eetlust, dat is wel heel positief. Alsof ik ook veel sneller volzit, ik eet niet meer door zonder rem. Ik las dat dat een normaal verschijnsel ook is van de pil, en dat helpt natuurlijk goed met afvallen.

Zou echt heeeeel mooi meegenomen zijn!
Alle reacties Link kopieren
Hé, dat heb ik ook!! Ik heb veel minder zin in tussendoortjes, enz.
Alle reacties Link kopieren
Fijn trouwens dat je griep over is! (sorry was even druk, en ik zat al een reactie te typen haha).



Ook cool dat je je libido zo goed merkt! Bizar, zeg.. Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat :-) Je loopt ongeveer 1 week voor op mij, haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 6 maanden geleden gestopt met de pil. Dat resulteerde in misselijkheid en hoofdpijn. Daarna een spiraaltje naar binnen gewurmd en nergens meer last van. Echt een aanrader
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine update :-) Hoe gaat het met jullie?



Ik heb tot nu toe niet echt last van stemmingswisselingen of andere grote psychische veranderingen. Gelukkig :-)



Wel merk ik dat m'n eetlust minder is, maar in een positieve zin. Ik heb helemaal geen neiging meer om zoete tussendoortjes te pakken, etc. Niet dat ik voorheen enorm aan het snaaien was, maar toen dacht ik wel vaak halverwege de dag: hm.. ik heb trek in iets. En dat heb ik nu niet meer.. heel gek :-)



Wat merken jullie verder?
Hé teaspooncat! Ik kwam ook hier om even een update te geven, ik ben namelijk deze week ongesteld geworden. Netjes op tijd, er zaten precies drie weken tussen de laatste dag van m'n stopweek en m'n menstruatie.

De eerste keer ongesteld is voor mij wel weer even heftig, hoor. Buikpijn, rugpijn en moe. Maar ik ben eerlijk gezegd allang blij dat alles gewoon naar behoren werkt en ik heb er lekker aan toegegeven, zeker de eerste paar dagen rustig aan gedaan en dat ging allemaal prima.

Ik was voor de piltijd altijd zeven dagen ongesteld, dus ik verwacht eigenlijk dat dat nu ook wel zo zal zijn. We gaan het zien!



Ik herken die verminderde eetlust! Zou dat dan toch echt van de pil komen? Wat apart! De kilo's die ik kwijt ben geraakt de eerste weken ben ik trouwens nog steeds kwijt.



Fijn dat je geen last hebt van vervelende stemmingswisselingen. Nog verschil gemerkt in de migraine? Of was dat pas begin komende week dat het weer zou kunnen opspelen?



Ik begin nu ook eindelijk de positieve mentale veranderingen te merken. Ik zit lekker in m'n vel voel een soort rust van binnen. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had stoppen helaas niet die bijwerking van verminderde eetlust. Als dat zo was geweest was had ik m'n baarmoeder wel laten verwijderen als remedie tegen die ongesteldheidsellende.
Shoot first, ask questions later!
Ik las ergens de vraag wat de ervaring is na langere termijn anticonceptie-loos zijn.

Ik gebruik nu bijna een jaar helemaal niks meer, m'n menstruatie is korter dan dat het met pil was, nauwelijks hoofdpijn of andere klachten, alleen de pijn in m'n onderrug en vermoeidheid blijft maar als dat het ergste is...

Qua gewicht kan ik weinig zinnigs zeggen aangezien ik al jaren stabiel ben en er hard voor werk in de sportschool om m'n figuur te behouden.

Ik ben in m'n stopweek nog wel wat dippig/huilerig maar daarbuiten ben ik heerlijk stabiel en een normaal, gezond libido.

Dit is dus hoe het voelt om mezelf te zijn 😊
Alle reacties Link kopieren
Hi allen, ik ben ook twee weken geleden gestopt met de pil. Slikte zo'n 14 jaar de pil uit het groen witte doosje! Na het stoppen meteen een dipje gekregen in mijn afweringssysteem, resulterend in een schimmelinfectie en griep! Bah! Voel me nog steeds niet optimaal maar ga zeker even doorzetten. Hoewel seks met condooms niet ideaal is. Mijn partner vindt het helemaal niks maar heb gem overtuigd dat dit even de weg is die ik insla. Qua gewicht en huid nomenteel nog geen verandering (wat prima is). Hopelijk schiet mijn energie niveau nog omhoog als mijn griep verschijnselen weg zijn!
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,



Haligh en teaspooncat, ik heb ook beduidend minder trek. Zit niet meer zo de hele dag aan snaaien te denken en maak meer iets minder druk over! Dacht dat het ook komt omdat ik iets meer "zen" ben en ik was meer aan yoga doe, wie weet is het de combinatie.



Ik zie alleen nu al op tegen opeens ongesteld worden en niet goed weten wanneer en het niet kunnen controleren. Ik ben bang dat ik na 1 keer meteen weer terug wil aan de pil haha.



Stemmingwisselingen vallen ook mee bij mee. Behalve dat ik slecht nieuws had vorige week dus nu wel lekker chagrijnig ben daardoor.
Alle reacties Link kopieren
Twee weken gestopt en kan weer genieten van seks.
Alle reacties Link kopieren
Opvliegers zijn ook minder geworden door te stoppen met de pil.

Menstruatie kwam netjes weer na 4 weken, terwijl ik al 44 jaar ben.

Enigste probleem is dat ik wat emotioneler ben, daarvoor gebruik ik menocool en progesteroncreme via internet.Helpt beetje
Alle reacties Link kopieren
quote:Grrrlstar schreef op 10 mei 2015 @ 11:23:

Hi allen, ik ben ook twee weken geleden gestopt met de pil. Slikte zo'n 14 jaar de pil uit het groen witte doosje! Na het stoppen meteen een dipje gekregen in mijn afweringssysteem, resulterend in een schimmelinfectie en griep! Bah! Voel me nog steeds niet optimaal maar ga zeker even doorzetten. Hoewel seks met condooms niet ideaal is. Mijn partner vindt het helemaal niks maar heb gem overtuigd dat dit even de weg is die ik insla. Qua gewicht en huid nomenteel nog geen verandering (wat prima is). Hopelijk schiet mijn energie niveau nog omhoog als mijn griep verschijnselen weg zijn!Condooms zijn niet erg safe. Kan me voorstellen dat je partner daar niet blij mee is (nog naast het ongemak tijdens de seks). Maar wil hij zich dan niet laten steriliseren als jij geen hormonale anticonceptie meer wil gebruiken?
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven