Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken? Wie nog meer?

27-01-2020 15:57 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal:)

Ook al zijn er tal van deze topics aangemaakt, leek het me fijn om hier toch een nieuw topic voor aan te maken. Laat ik me eerst kort voorstellen: Ik ben 25 jaar en doe een master in het buitenland. Sinds mijn 18e rook ik vast (een half pakje per dag en met een drankje op wel meer :facepalm:) Ik zal vast niet de enige zijn die meerdere stoppogingen heeft gedaan en waarbij het helaas niet is gelukt. Nu ben ik weer op dat typische punt, waarbij ik echt helemaal klaar ben met dat vieze roken.. Daarom heb ik (zojuist aha) besloten om op 1 Feb te stoppen met roken. Het lijkt me heel fijn om met een VIVA groepje samen deze keer echt te slagen! Vandaar de vraag: Wie doet er mee? Ik hoop dat we dmv dit forum elkaar tips en steun kunnen geven!

Het gaat zeker moeilijk worden (ik woon momenteel namelijk ook in een land waar je overal nog binnen mag roken :nooo:.. )Maar ik voel dat ik er wel echt klaar voor ben!

Ik hoor graag van jullie! :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom 1 februari? Als je er klaar mee bent kun je ook nu meteen stoppen!

Zelf heb ik 28 jaar gerookt en ben nu 7 jaar geleden gestopt. Is echt niet zo moeilijk als iedereen je doet geloven. Je hoeft immers niets te doen, slechts te laten!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Wat goed al 7 jaar! 'Je hoeft niets te doen, slechts te laten' is een mooie. Al weet ik uit ervaring dat mijn verslaafde brein wel wat moeilijker denkt haha...

Ik ben voor 1 februari gegaan ivm met een belangrijk tentamen op de 31ste en ik bang ben dat mijn concentratie ver te zoeken is zonder een sigaret :(
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het verstandiger is om te stoppen na je tentamen. Dan maken die paar dagen ook niks meer uit. Ik heb 3 keer een serieuze stoppoging gedaan maar ik ben zwak want het wil mij maar niet lukken om er vanaf te blijven. Ik heb eens meer dan een jaar niet gerookt maar de enorme trek in een sigaret ging maar niet weg. Elke dag was een strijd en ik droomde ook vaak dat ik rookte. Ik denk ook niet dat ik het nog ga proberen. Ik hoop echt dat het jou wel gaat lukken en wens je heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
@Vrijenblij

Ik begrijp wel wat je bedoelt.. Het is ook echt een rotverslaving, roken. Dat is mijn angst ook wel, dat ik na een jaar nog steeds continue zin blijf hebben in een sigaret. Ik hoop eigenlijk na een paar maanden al een hoop minder moeite te hebben hehe.. En dat dromen over een sigaret. Heel herkenbaar! Heb je het weleens geprobeerd met hulpmiddelen? Ik heb bv goeie verhalen oa hier op VIVA gelezen over Champix. Bedankt en mocht je, je nog bedenken dan gaan we het gewoon samen doen! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een maand terug gestopt en overgestapt op dampen met nog een klein beetje nicotine. Tot nu toe gaat het me goed af.
Ik doe mee! Niet per 1 februari, maar na de proefwerkweek van de kinderen (5 februari). Het lijkt me beter dat ik tot die tijd nog even goedgehumeurd blijf ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je! Ik ga dit topic zeker volgen, want ben ook steeds meer klaar met het roken. Heb de komende 2,5e week volgepland staan met maar liefst 5 tentamens, maar daarna ga ik ervoor! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uitgebreid gesproken met iemand uit de verslavingszorg. Hij was geen voorstander van hulpmiddelen. Daarvoor had hij twee redenen:

Als het met hulpmiddelen ‘te makkelijk’ gaat, is de kans groot dat je tijdens de vakantie of tentamenperiode denkt: toch maar weer even roken. Met een paar pleisters kan ik zo weer stoppen. Feit is echter dat je dan überhaupt niet gestopt bent!

Deze middelen triggeren jouw neuroreceptoren. Dat is het gedeelte in je brein dat steeds op zoek is naar het vervullen van de verslavingsbehoefte. De enige methode om hier van af te komen is om niet meer aan deze drang toe te geven, op wat voor manier dan ook.

Je mag eerlijk weten dat ik het 4 mnd best zwaar heb gehad. Ik was snel geprikkeld en droomde constant over roken. Maar daarna was het echt over. Ook in mindere periodes met stress heb ik echt geen behoefte aan een sigaret. Ik sportte al veel, maar ben nog meer gaan hardlopen nadat ik gestopt ben. Je moet immers aan bepaalde behoeften wel nieuwe invulling gaan geven.

Succes!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de huisarts om ondersteuning gevraagd en zij heeft Zyban voorgeschreven. Sinds 15 maart 2018 heb ik geen sigaret meer aangeraakt.
Nog een poosje een e-sigaret gehad met een smaakje zonder nicotine maar daar was ik ook snel mee gestopt.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken moet je doen als je er klaar voor bent.
Zelf heb ik 44 jaar stevig gerookt en toen ik op 1 augustus 2018 besloot om te stoppen met roken deed ik dat met volle overtuiging en zonder hulpmiddelen. Eind deze maand ben ik anderhalf jaar rookvrij.
Wat mij geholpen heeft om deze keer te slagen in mijn stop poging was een totaal andere aanpak dan bij de andere elvendertig pogingen om te stoppen.
Toen smeet ik alles weg wat me aan roken zou kunnen doen denken met als resultaat dat ik al snel 'iets' miste en peuken uit de vuilnisbak begon te vissen om maar terug te kunnen roken.
Bij de laatste poging, die dus geslaagd is, lagen de sigaretten gewoon op tafel.
Ik mocht roken maar moest niet! Ik heb mezelf ook beloofd dat ik niet eeuwig 'moet' stoppen en gewoon kan roken als ik daar zin in heb (uiteraard goed wetende dat de eerste sigaret het begin van de verslaving is).
Mijn man rookt gewoon verder en als de rook van zijn sigaret mijn kant uitkomt doet dat me helemaal niets.
Iedereen beslist immers voor zichzelf, niet?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn zoveel reacties en zeker motiverend om anderen hun succes verhalen te lezen. Die gaan me zeker helpen binnenkort! Ik ben zelf inderdaad niet van plan om hulpmiddelen te gebruiken, gewoon cold turkey! Ik ben wel van plan om te gaan sporten. Niet zozeer omdat ik bang ben om aan te komen (mag zelfs wel wat bij), maar om de slechte gewoon een beetje te kunnen vervangen met een gezonde gewoonte.
Jolijn en karenina super om te horen dat jullie ook willen stoppen! Ik hoop dat zowel de proefweek van de kinderen als de 5 (oef) tentamens goed gaan! En daarna lekker stoppen met die vieze sigaretten :)

Ik houd jullie allemaal op de hoogte vanaf de eerste dag (ga het wel fijn vinden om mijn frustratie van me af te kunnen schrijven denk ik haha) en de dagen/ weken daarop! We gaan het gewoon doen dit keer! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
@ Artesia. Super knap dat je op die manier bent gestopt met roken! Ik denk alleen dat sigaretten in huis hebben voor mij een te grote verleiding gaat zijn.. Ik wil eigenlijk gewoon nooit meer roken, maar misschien dat die strenge houding mij inderdaad gaat tegenwerken.
Veel succes! Ik ben in oktober gestopt, dus nu bijna 4 maanden.
Het boek van Alan Care heeft mijn een enorme mindset gegeven. Ik werd super gemotiveerd om te stoppen. Het ging ook best makkelijk, zag er vreselijk tegenop.
En ja, mis t roken zelf echt wel eens, maar zoooo blij dat ik er vanaf ben.

Zet m op!
Alle reacties Link kopieren
Alvast veel succes!

Ik wilde stoppen ivm de aankomende start van een IUI traject.Een paar maanden voor de start begonnen in Allan Carr / Stoppen met roken voor vrouwen.

Ging top, eerst "mag" je verder roken tot een bepaald punt waarin er wordt gevraagd je laatste sigaret te roken en daarbij te bedenken wat je eigenlijk aan het doen bent.

Nou die laatste sigaret was me toch vies, echt goor.

Sindsdien nooit meer een sigaret aangeraakt en er nooit moeite mee gehad.

Stop zoals jij denkt dat goed is, je kan het!!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, was druk met het tentamen afgelopen dagen. Ik kan niet geloven hoe snel deze week is gegaan en dat ik vanavond mijn laatste sigaret ga roken!! Ik ben nog steeds erg enthousiast en heb er bijna zin in om te stoppen (morgen piep ik vast anders ;)). Ik heb uiteindelijk (aangezien zoveel van jullie het aanraadde) een audioboek van Allen Carr gevonden en af en toe geluisterd!

Ik hou jullie zeker op de hoogte aankomende dagen! Alvast bedankt allemaal voor jullie aanmoedigende woorden :)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee!
Vandaag mijn laatste sigaret opgerookt met een lekkere bak koffie erbij en daarna de peuk uitgedrukt.
Ik was drie jaar lang gestopt en wegens omstandigheden weer begonnen met roken.

Tijd om nu eens en voor altijd korte metten te maken met die stomme verslaving.
.
Alle reacties Link kopieren
El4ra! Top :) Hoe gaat het tot nu toe?
Alle reacties Link kopieren
Olivia22 schreef:
31-01-2020 14:48
Sorry, was druk met het tentamen afgelopen dagen. Ik kan niet geloven hoe snel deze week is gegaan en dat ik vanavond mijn laatste sigaret ga roken!! Ik ben nog steeds erg enthousiast en heb er bijna zin in om te stoppen (morgen piep ik vast anders ;)). Ik heb uiteindelijk (aangezien zoveel van jullie het aanraadde) een audioboek van Allen Carr gevonden en af en toe geluisterd!

Ik hou jullie zeker op de hoogte aankomende dagen! Alvast bedankt allemaal voor jullie aanmoedigende woorden :)
Eerste week is easy! Het is nieuw, mensen vragen hoe het gaat en steken een hart onder de riem. Als die aandacht van de buitenwereld verslapt en je komt weer in de dagelijkse sleur, dan komt die gewoonte weer bovendrijven. Dat zijn de eerste moeilijke momenten. En stress-momenten die nog zullen komen (tentamens, liefdesverdriet, werk) zal een volgend obstakel zijn. Maar bedenk: een sigaret lost NOOIT een probleem voor je op. Het fijne van roken is om even een reflectiemomentje te hebben. Bedenk: je kunt ook even naar buiten lopen en een appel eten. Dat meen ik echt serieus!! Probeer die sigaret te vervangen door een gezond alternatief!

Morgen start een nieuw hoofdstuk!
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
@Olivia22, best relaxed tot nu toe.
Vrees wel dat ik morgenochtend met de koffie na het ontbijt er anders in zit.

Jij straks sterkte met je laatste sigaret!
.
Alle reacties Link kopieren
@Fitch, klopt. Voor mij is een sigaret dan ook vaak een moment om even tot mezelf te komen. Ik moet dit inderdaad vervangen voor iets anders (liefst gezonds inderdaad). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nooit zo lang volgehouden heb. Mijn max aantal dagen zonder sigaretten was een week en toen was ik ziek :(.... Dus ik moet nog gaan zien hoe het na een tijdje gaat. Ik hoop heel eerlijk gezegd dat de eerste week het moeilijkste is en dat het daarna langzaam gemakkelijker gaat.. Maar goed we gaan het zien.

@El4ra, fijn dat het (nog) goed te doen is. Ja die ochtend sigaret met koffie gaat voor mij morgen ook moeilijk zijn. Zie daar ook al een beetje tegenop. Hoeveel rookte je hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal morgen vroeg bij de koffie aan je denken, lotgenoot :D

De laatste drie maanden dat ik weer rookte rookte ik er zo'n 7 per dag ongeveer. Ik deed drie dagen met een klein pakje sigaretten.
.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb de koffie overleefd! Hoe gaat het daar El4ra?

Ah ok. Vind ik dan nog meevallen. Maar beter helemaal niet roken natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Hier alles goed, ook de koffie overleefd :)

Maar bij de koffie zat ik wel al smoesjes te bedenken van hoe erg het nou zou zijn als ik voor de aller állerlaatste keer nog een pakje sigaretten zou kopen.
Maar dat ga ik natuurlijk niet doen.

Hoeveel sigaretten rookte jij per dag ?
.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik probeer mezelf er echt van te overtuigen dat ik dat dus niet moet doen. Ik heb nu vooral vaak dat ik denk, "oh zo even een sigaret roken'' en dan het besef dat ik gestopt ben en dat komt dan wel een beetje hard aan. Ik ben nu vooral aan het niksen dus ik denk dat ik mezelf wat meer moet gaan afleiden. Ik ga wel schoonmaken ofzo;)

Ik rookte een klein pakje per twee dagen. Dus stuk of 10 denk ik. Al moet ik zeggen, dat ik hier in barren/ cafes een stuk meer rookte omdat het hier dus binnen mag (buitenland). Dus koffie/ bar en eettentjes maar even laten aha...

Wat zijn jouw plannen voor aankomende dagen? Juist veel of gewoon niks gepland?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven