Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

21-05-2020 22:13 121 berichten
2 juni ga ik stopen met roken. Dit wordt mijn veelste-vaak-opnieuw-begonnen poging, dus ik wil nu goed voorbereid zijn. Ik weet in ieder geval waar het de vorige keren misging, dus daar zoek ik tips voor. Ik wil roken, maar geen roker zijn.

Ik rook nu zo'n 15 jaar, half pakje per dag. Ik zet gewoon even op een rijtje waarom het de vorige keren misging

- Ik merkte niks van de beloofde positieve effecten (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc), alleen nadelen: Slecht slapen, stress, etc.
- Ik heb te weinig afkeer van het roken om ervan genezen te zijn, ik vind verse rook echt prettig ruiken.
- "Eentje kan wel" (Note: Dat kan niet)
-De routines doorbreken is voor mij heel moeilijk. Ik ben als ADHD'er vrijwel afhankelijk van routines.
-Mijn vriend blijft wel roken
-Niet met vrije tijd om kunnen gaan. Ik kan niet niets doen, en roken is een goede manier om niets te doen. Soms heb je dat niets doen gewoon nodig.

Misschien dat ik gaandeweg nog wat moeilijkheden verzin.

Ik heb nu het boek van Allen Carr en ik zoek tips/ervaringen die jullie hebben geholpen. Ik wil liever geen nicotinevervangende middelen gebruiken, de lichamelijke verslaving heb de vorige keren weinig tot geen moeite mee gehad. De eeste 2 weken vond ik juist altijd het makkelijkste, omdat het nieuw en spannend is (ADHD of niet he?).

Oh, en me bewust zijn van de nadelen van het roken ben ik natuurlijk al. Ik voel me best een loser omdat ik afhankelijk ben van zo'n stom staafje.
DeriWanto schreef:
21-05-2020 23:20
Succes! Bedenk ook hoeveel geld je ermee bespaart. Ik weet niet of dat je kan motiveren, maar het kan wel duizenden euro’s per jaar zijn.

Zet elke week het bespaarde geld op een aparte spaarrekening en zie het bedrag groeien. Dat kan je helpen. Misschien bedenk je er een goede beloning mee. Vakantie naar Japan of zo.

Hier heeft iemand een exactere bereiking gemaakt van alle besparingen: https://betering.nl/besparen-14-ultieme-tips/
1460 euro per jaar.

Dat is echt bizar veel geld, he?
Ik ben blij met al jullie tips! Thanks!
Plopper schreef:
21-05-2020 23:37
Nou, met een doel stoppen heb ik 2x eerder gedaan (zwangerschap en de fucking pleuris) en dat werkt. Tot het doel bereikt is.

Het waarom (gezondheid, geld, etc) helpt me op "licht" moeilijke momenten. Maar niet op de momenten waarop ik normaal achteloos met een sigaret in mijn mond sta. Snap je dat?
Er liggen nergens zoveel peuken op straat dan voor de deur van het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis, dus ja, ik snap je.
Alle reacties Link kopieren
Je kan trouwens nu al nieuwe routines bedenken.

Koop een stressballetje, ga het wereld-record touwtje springen verbeteren, kauw kauwgom tot je kaken er pijn van doen, leer jongleren, pik het kleurentouw van je kinderen en leer daar prachtige dingen mee maken, drink eerst een halve liter water voor je een sigaret mag van jezelf, ...

Nog 10 dagen te gaan om een boel dingen in te slaan :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
21-05-2020 23:46
Je kan trouwens nu al nieuwe routines bedenken.

Koop een stressballetje, ga het wereld-record touwtje springen verbeteren, kauw kauwgom tot je kaken er pijn van doen, leer jongleren, pik het kleurentouw van je kinderen en leer daar prachtige dingen mee maken, drink eerst een halve liter water voor je een sigaret mag van jezelf, ...

Nog 10 dagen te gaan om een boel dingen in te slaan :-).
Stressballen zijn een goeie! (Misschien een kleurentouw ook, maar ik weet niet wat dat is)

Oh, en uitstellen werkt bij mij dus ook niet, dan wordt het helemaal een beloning "Nu rook ik niet, morgen zie ik wel." dat is voor mij echt mindfuckery, dan ga ik om 22u naar bed en tadaaaaaaaa het is morgen en ik mag roken.

Mijn hoofd werkt best een beetje gek, soms.
https://smokefree.nl/vestigingen/

Ik heb ook deze gevonden, wordt vergoed vanuit mijn basisverzekering. Dan kan ik al snel beginnen, dus dat is positief. :)
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 23:48
Stressballen zijn een goeie! (Misschien een kleurentouw ook, maar ik weet niet wat dat is)

Oh, en uitstellen werkt bij mij dus ook niet, dan wordt het helemaal een beloning "Nu rook ik niet, morgen zie ik wel." dat is voor mij echt mindfuckery, dan ga ik om 22u naar bed en tadaaaaaaaa het is morgen en ik mag roken.

Mijn hoofd werkt best een beetje gek, soms.
Kijk voor dat touw eens op YouTube onder "Touwfiguren".

Elk kind in mijn omgeving heeft wel zo'n touw tegenwoordig :-).

En het geeft je letterlijk iets om handen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 23:48
Stressballen zijn een goeie! (Misschien een kleurentouw ook, maar ik weet niet wat dat is)

Oh, en uitstellen werkt bij mij dus ook niet, dan wordt het helemaal een beloning "Nu rook ik niet, morgen zie ik wel." dat is voor mij echt mindfuckery, dan ga ik om 22u naar bed en tadaaaaaaaa het is morgen en ik mag roken.

Mijn hoofd werkt best een beetje gek, soms.


Met een kuur Champix ben ik stressloos en definitief gestopt met roken.
Het roken smaakte op een gegeven moment zo smerig, dat ik met verlangen uitkeek naar het moment waarop ik had aangegeven te stoppen.
Wissewis schreef:
21-05-2020 23:50
Kijk voor dat touw eens op YouTube onder "Touwfiguren".

Elk kind in mijn omgeving heeft wel zo'n touw tegenwoordig :-).

En het geeft je letterlijk iets om handen.
Ja, ik heb een puberzoon van 15, dus dat soort dingen kom ik hier niet tegen. Maar het ziet er wel leuk uit, ik zag een katje! Ik kon vroeger alleen kop/schotel met een elastiek.
hannaa45 schreef:
21-05-2020 23:51
Met een kuur Champix ben ik stressloos en definitief gestopt met roken.
Het roken smaakte op een gegeven moment zo smerig, dat ik met verlangen uitkeek naar het moment waarop ik had aangegeven te stoppen.
Hoe lang ben je nu gestopt?
Succes TO, het is een lastige taak.
Oma deed het met kauwgum, midden in het afkicken lag er overal kauwgum in haar huis maar het is haar gelijk! :-)
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 23:52
Hoe lang ben je nu gestopt?


Meer dan 10 jaar!
Plopper schreef:
21-05-2020 22:20
Jaren? Och mien jongens. Ja, die cravings kijk ik ook niet naar uit. Ik hoor van heel veel mensen dat ze soms na 10 jaar nog trek hebben in een sigaret. Heftig.

Ugh. Ik had nooit moeten beginnen. Mja, da's achteraf makkelijk lullen, niemand gaat roken met het idee verslaafd te worden.
Tja....ik ben 18 jaar geleden gestopt en heb er na de eerste afkickperiode nooit meer naar verlangd.

Mijn omgeving bleef overigens ook roken en zeuren dat niet roken ongezellig was.
Grappig dat in de loop der jaren de een na de ander toch maar stopte. Hetzij uit zichzelf, hetzij dat ze doodgingen aan een aan roken gerelateerde ziekte.
Als je gevoelig bent voor het gezondheidsargument: roken vergroot niet alleen de kans op longkanker, maar ook ook op allerlei andere soorten kanker. Bv keelkanker, slokdarmkanker, darmkanker, maagkanker.
Of ziektes als copd.
Sws ondermijnt roken je gezondheid op alle fronten.

Maar het fijnste vond ik dat ik niet meer afhankelijk van roken was. Echt heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 23:38
1460 euro per jaar.

Dat is echt bizar veel geld, he?
En een pakje kost sinds april € 8. O_O

In ‘mijn’ tijd betaald ik daar € 4 voor en dat vond ik al veel. 15 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Je moet eerst afwennen; dat duurt grosso modo twee weken. Daarna moet je roken als taboe gaan zien (als je dat al niet eerder hebt gedaan) en uit je hoofd zetten. Je kent dat woord zelfs niet meer. Dat doe je door elk opkomende gedachte over "wel of niet" en "wanneer houdt het verlangen op?" tot "blijft dit altijd maar voortduren?" en "met zeventig zit ik in het bejaardenhuis nog te verlangen naar mijn saffie die ik nooit meer zal roken" en "zie je wel het lukt me nooit" hardnekkig te vervangen door een andere bezigheid. In het begin duren dan de dagen lang maar tenslotte gaan de nieuwe gedachten steeds meer voor je leven totdat ze alles hebben overgenomen.

Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lees even mee.

Een dan de vorige pogingen was met Allen Carr, maar dit was voor mij geen succes.
Na het boekje kwam mijn opstandige puber boven "jij gaat mij echt niet zeggen wat ik moet doen", :facepalm:

Dus niet direct tips.
Alle reacties Link kopieren
De laatste keer dat ik gestopt was heb ik het iets langer dan een jaar vol gehouden. De zin in een sigaret is nooit weg gegaan en ik was jaloers op iedereen die wel rookte. Eigenlijk moet ik weer stoppen want ik heb een ontsteking aan mijn tandvlees en roken doet daar geen goed aan. Ik moet van mijn tandarts nu elke dag vitamine C van 1000mg slikken omdat ik rook. Ergens wil ik wel stoppen maar ik heb telkens zo'n spijt als ik gestopt was. Er moet weer een knop om maar zo ver ben ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier gestopt zonder hulpmiddelen. Dat hield in volgens mij na dag twee een aantal dagen knijterdepressief. En daarna volhouden. Verder geen stressballetjes oid. Wat je na een paar dagen merkt is dat de lucht die je inademt veel schoner is.


Het is niet de vraag of je als roker geconfronteerd gaat worden met de gevolgen van roken maar wanneer. Misschien helpt die gedachte. Mij wel. Net als dat je aan iedere roker kan zien dat ze roken.
-Darkside- schreef:
22-05-2020 06:11
Tja....ik ben 18 jaar geleden gestopt en heb er na de eerste afkickperiode nooit meer naar verlangd.

Mijn omgeving bleef overigens ook roken en zeuren dat niet roken ongezellig was.
Grappig dat in de loop der jaren de een na de ander toch maar stopte. Hetzij uit zichzelf, hetzij dat ze doodgingen aan een aan roken gerelateerde ziekte.
Als je gevoelig bent voor het gezondheidsargument: roken vergroot niet alleen de kans op longkanker, maar ook ook op allerlei andere soorten kanker. Bv keelkanker, slokdarmkanker, darmkanker, maagkanker.
Of ziektes als copd.
Sws ondermijnt roken je gezondheid op alle fronten.

Maar het fijnste vond ik dat ik niet meer afhankelijk van roken was. Echt heerlijk.
Die afhankelijkheid zal ik echt niet gaan missen, nee. Jezus, die vind ik echt vervelend. En sneu. Vooral omdat ik er dus wel positieve dingen aanhang.
retrostar schreef:
22-05-2020 09:52
Je moet eerst afwennen; dat duurt grosso modo twee weken. Daarna moet je roken als taboe gaan zien (als je dat al niet eerder hebt gedaan) en uit je hoofd zetten. Je kent dat woord zelfs niet meer. Dat doe je door elk opkomende gedachte over "wel of niet" en "wanneer houdt het verlangen op?" tot "blijft dit altijd maar voortduren?" en "met zeventig zit ik in het bejaardenhuis nog te verlangen naar mijn saffie die ik nooit meer zal roken" en "zie je wel het lukt me nooit" hardnekkig te vervangen door een andere bezigheid. In het begin duren dan de dagen lang maar tenslotte gaan de nieuwe gedachten steeds meer voor je leven totdat ze alles hebben overgenomen.

Succes!
Krijg je dan niet heel erg het "denk niet aan roze olifant"-principe?
Reficul schreef:
22-05-2020 10:10
Hier gestopt zonder hulpmiddelen. Dat hield in volgens mij na dag twee een aantal dagen knijterdepressief. En daarna volhouden. Verder geen stressballetjes oid. Wat je na een paar dagen merkt is dat de lucht die je inademt veel schoner is.


Het is niet de vraag of je als roker geconfronteerd gaat worden met de gevolgen van roken maar wanneer. Misschien helpt die gedachte. Mij wel. Net als dat je aan iedere roker kan zien dat ze roken.
Nou, dat is dus wel een motivatie om te stoppen inderdaad. Ik ben ook niet zo'n eentje die zegt "Mijn oma rookte tot ze 150 was een pakje per dag, dus roken valt best mee"

Gelukkig.
vrijenblij20220 schreef:
22-05-2020 10:08
De laatste keer dat ik gestopt was heb ik het iets langer dan een jaar vol gehouden. De zin in een sigaret is nooit weg gegaan en ik was jaloers op iedereen die wel rookte. Eigenlijk moet ik weer stoppen want ik heb een ontsteking aan mijn tandvlees en roken doet daar geen goed aan. Ik moet van mijn tandarts nu elke dag vitamine C van 1000mg slikken omdat ik rook. Ergens wil ik wel stoppen maar ik heb telkens zo'n spijt als ik gestopt was. Er moet weer een knop om maar zo ver ben ik nog niet.
Hier ben ik dus bang voor. Dat ik er blijf naar verlangen en dat niet roken een soort zelfkastijding wordt voor me. En dat wil ik dus deze keer niet.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
22-05-2020 10:13
Hier ben ik dus bang voor. Dat ik er blijf naar verlangen en dat niet roken een soort zelfkastijding wordt voor me. En dat wil ik dus deze keer niet.
Je kunt je gedachten ook omzetten naar: zij moeten nog stoppen ik ben al door die eerste weken heen.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
22-05-2020 10:13
Hier ben ik dus bang voor. Dat ik er blijf naar verlangen en dat niet roken een soort zelfkastijding wordt voor me. En dat wil ik dus deze keer niet.
Ik droomde er zelfs over als ik gestopt was. Ik heb ook een tijdje een e-sigaret gehad maar daar ging ik veel meer van hoesten en het gaf me geen bevredigend gevoel. Ik rook al 40 jaar en ben bang dat ik er nooit vanaf kom.
Plopper schreef:
22-05-2020 10:13
Hier ben ik dus bang voor. Dat ik er blijf naar verlangen en dat niet roken een soort zelfkastijding wordt voor me. En dat wil ik dus deze keer niet.

Daarom moet je er zelf ook achter staan. Verdiep je in de redenen waarom je wil stoppen.

Het heeft volgens mij weinig zin om als een soort zelfkastijding te stoppen met roken. Dan blijf je het ook zien als een beloning die je jezelf niet geeft omdat je verstandig bent. En dan komt vanzelf ook weer een moment waarop je denkt fuck-it.

Ik merk en zie en voel elke keer weer de lol van niet roken, terwijl ik weet dat ik roken lekker vind. Ik hoef maar terug te denken aan al die ongemakken en die stress en die onzekerheid en die afhankelijkheid. En dan ben ik echt blij dat ik niet rook. Niet omdat ik mezelf moet inhouden maar omdat het gewoon zo veel fijner is om niet te hoeven roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven