Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

21-05-2020 22:13 121 berichten
2 juni ga ik stopen met roken. Dit wordt mijn veelste-vaak-opnieuw-begonnen poging, dus ik wil nu goed voorbereid zijn. Ik weet in ieder geval waar het de vorige keren misging, dus daar zoek ik tips voor. Ik wil roken, maar geen roker zijn.

Ik rook nu zo'n 15 jaar, half pakje per dag. Ik zet gewoon even op een rijtje waarom het de vorige keren misging

- Ik merkte niks van de beloofde positieve effecten (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc), alleen nadelen: Slecht slapen, stress, etc.
- Ik heb te weinig afkeer van het roken om ervan genezen te zijn, ik vind verse rook echt prettig ruiken.
- "Eentje kan wel" (Note: Dat kan niet)
-De routines doorbreken is voor mij heel moeilijk. Ik ben als ADHD'er vrijwel afhankelijk van routines.
-Mijn vriend blijft wel roken
-Niet met vrije tijd om kunnen gaan. Ik kan niet niets doen, en roken is een goede manier om niets te doen. Soms heb je dat niets doen gewoon nodig.

Misschien dat ik gaandeweg nog wat moeilijkheden verzin.

Ik heb nu het boek van Allen Carr en ik zoek tips/ervaringen die jullie hebben geholpen. Ik wil liever geen nicotinevervangende middelen gebruiken, de lichamelijke verslaving heb de vorige keren weinig tot geen moeite mee gehad. De eeste 2 weken vond ik juist altijd het makkelijkste, omdat het nieuw en spannend is (ADHD of niet he?).

Oh, en me bewust zijn van de nadelen van het roken ben ik natuurlijk al. Ik voel me best een loser omdat ik afhankelijk ben van zo'n stom staafje.
Reficul schreef:
22-05-2020 10:20
Je kunt je gedachten ook omzetten naar: zij moeten nog stoppen ik ben al door die eerste weken heen.
Dat is een beetje wat Allen Carr in zijn boek zet. Dat je best medelijden mag hebben met rokers. Het is redelijke hersenspoeling, maar als het helpt dan helpt het.
vrijenblij20220 schreef:
22-05-2020 10:21
Ik droomde er zelfs over als ik gestopt was. Ik heb ook een tijdje een e-sigaret gehad maar daar ging ik veel meer van hoesten en het gaf me geen bevredigend gevoel. Ik rook al 40 jaar en ben bang dat ik er nooit vanaf kom.
Wil jij geen programma volgen?
vrijenblij20220 schreef:
22-05-2020 10:21
Ik droomde er zelfs over als ik gestopt was. Ik heb ook een tijdje een e-sigaret gehad maar daar ging ik veel meer van hoesten en het gaf me geen bevredigend gevoel. Ik rook al 40 jaar en ben bang dat ik er nooit vanaf kom.

Kan je na gaan dat je jezelf al zo lang in de stress helpt .. je bent al 40 jaar een beetje aan het stoppen. Je hebt al 40 jaar stress omdat je rookt en omdat je niet stopt terwijl je wel wil stoppen. Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf bepalen, maar zou jij dat een ander gunnen? Zou jij een ander adviseren om te gaan roken of zou je adviseren om er niet aan te beginnen?
-Shifty- schreef:
22-05-2020 10:23


Ik merk en zie en voel elke keer weer de lol van niet roken, terwijl ik weet dat ik roken lekker vind. Ik hoef maar terug te denken aan al die ongemakken en die stress en die onzekerheid en die afhankelijkheid. En dan ben ik echt blij dat ik niet rook. Niet omdat ik mezelf moet inhouden maar omdat het gewoon zo veel fijner is om niet te hoeven roken.
Ik hoop dat het voor mij ook zo gaat. De eerste periode zal dat vast heel statisch moeten, dat ik dat soort gesprekken 100x per dag met mezelf moet houden.

Maar dat geeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 23:38
Misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Ik heb gehoord van veel mensen dat de bijwerkingen bijzonder intens zijn.
Dromen, hele bijzondere dromen. En iedereen ging dood in mijn dromen; partner, broer, moeder en stiefvader. Ze kwamen allemaal voorbij en leek levensecht, naar wakker worden dus. Ik ben er toen ook mee gestopt. Maar, de eerste stappen waren daardoor wel gezet. Ik ben nu wel mooi al 3 jaar gestopt met roken, na vele pogingen die altijd na korte tijd mislukten.

Maar wat anderen zeggen, je moet er wel echt klaar mee zijn en willen stoppen. Kan mij voorstellen dat het met een rokende partner wel moeilijker wordt, juist het eerste jaar vond ik het moeilijker in de buurt van rokers. Wordt er in huis gerookt of alleen buiten? Indien ook in huis misschien een optie dat partner buiten gaat roken? Iemand die rookt en dan van buiten naar binnen komt dat gaat na kort stoppen al heel erg stinken is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
22-05-2020 10:27
Dat is een beetje wat Allen Carr in zijn boek zet. Dat je best medelijden mag hebben met rokers. Het is redelijke hersenspoeling, maar als het helpt dan helpt het.
Het is ook gewoon waar. Als ik nu een sigaret op zou steken zou ik het door mijn lichaam voelen gaan en alle energie zou uit me gezogen worden. Nee, bedankt. Dit heb jij nog elke dag zonder dat je het door hebt. Ik schaamde me ook voor het feit dat ik rookte en dacht dat ik het kon Maskeren met een luchtje. Begrijp nu niet hoe ik dat kon denken.
Roken past ook niet meer bij deze tijd. Je bent bijna paria als je nog rookt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag stoppen. Heb vorig jaar een afspraak gemaakt om met hulp te stoppen , maar de dokter vond het geen geschikt moment. Die zal het nu nog steeds geen geschikt moment vinden ,maar ben er wel klaar mee.

Ben langere tijd gestopt jaaaaren geleden. Toen had ik een asbak in de schuur gezet en als de trek echt erg werd, rook ik daar eens aan en bedacht dat die troep niet meer in mijn lichaam zat. Dat hielp wel.
...
Sansi schreef:
22-05-2020 10:31
Dromen, hele bijzondere dromen. En iedereen ging dood in mijn dromen; partner, broer, moeder en stiefvader. Ze kwamen allemaal voorbij en leek levensecht, naar wakker worden dus. Ik ben er toen ook mee gestopt. Maar, de eerste stappen waren daardoor wel gezet. Ik ben nu wel mooi al 3 jaar gestopt met roken, na vele pogingen die altijd na korte tijd mislukten.

Maar wat anderen zeggen, je moet er wel echt klaar mee zijn en willen stoppen. Kan mij voorstellen dat het met een rokende partner wel moeilijker wordt, juist het eerste jaar vond ik het moeilijker in de buurt van rokers. Wordt er in huis gerookt of alleen buiten? Indien ook in huis misschien een optie dat partner buiten gaat roken? Iemand die rookt en dan van buiten naar binnen komt dat gaat na kort stoppen al heel erg stinken is mijn ervaring.
Mijn vriend gaat buiten staan, dat heb ik al geregeld. En niet meer in de auto roken waar ik bij ben. We wonen niet samen, dus het is niet een dagelijkse confrontatie, gelukkig.

En ik ben echt klaar met de verslaving, maar nog niet met het roken. Ofzo.
Reficul schreef:
22-05-2020 10:36
Het is ook gewoon waar. Als ik nu een sigaret op zou steken zou ik het door mijn lichaam voelen gaan en alle energie zou uit me gezogen worden. Nee, bedankt. Dit heb jij nog elke dag zonder dat je het door hebt. Ik schaamde me ook voor het feit dat ik rookte en dacht dat ik het kon Maskeren met een luchtje. Begrijp nu niet hoe ik dat kon denken.
Roken past ook niet meer bij deze tijd. Je bent bijna paria als je nog rookt.
Niet meer continu moe zijn zal een verbetering zijn. Ik merkte dat de vorige keren dus niet, dus eigenlijk had ik moeheid al geaccepteerd als onderdeel van volwassen zijn.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-05-2020 10:28
Kan je na gaan dat je jezelf al zo lang in de stress helpt .. je bent al 40 jaar een beetje aan het stoppen. Je hebt al 40 jaar stress omdat je rookt en omdat je niet stopt terwijl je wel wil stoppen. Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf bepalen, maar zou jij dat een ander gunnen? Zou jij een ander adviseren om te gaan roken of zou je adviseren om er niet aan te beginnen?
Natuurlijk adviseer ik iedereen om er niet aan te beginnen. Ik ben ook heel erg blij dat mijn kinderen niet roken.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
22-05-2020 10:28
Wil jij geen programma volgen?
Ik ben jaren geleden eens gestopt na het lezen van een boek van de Belgische schrijver Eric Eraly. De gemakkelijk stoppen met roken methode. Ik herkende mezelf helemaal in het boek en had geen afkickverschijnselen behalve niet slapen en aankomen in gewicht maar de zin in een sigaret gaat maar niet weg bij mij. Ik zit pas weer lekker in mijn vel als ik weer rook. Toen ik na meer dan een jaar niet gerookt te hebben de eerste sigaret weer op stak werd ik helemaal duizelig. Zo stom om dan toch weer door te gaan.
vrijenblij20220 schreef:
22-05-2020 10:52
Ik ben jaren geleden eens gestopt na het lezen van een boek van de Belgische schrijver Eric Eraly. De gemakkelijk stoppen met roken methode. Ik herkende mezelf helemaal in het boek en had geen afkickverschijnselen behalve niet slapen en aankomen in gewicht maar de zin in een sigaret gaat maar niet weg bij mij. Ik zit pas weer lekker in mijn vel als ik weer rook. Toen ik na meer dan een jaar niet gerookt te hebben de eerste sigaret weer op stak werd ik helemaal duizelig. Zo stom om dan toch weer door te gaan.
Ik had dat na mijn zwangerschap. Duizelig en beroerd. Maar toch doorroken :facepalm:
Quaintrelle schreef:
22-05-2020 10:41
Ik wil ook graag stoppen. Heb vorig jaar een afspraak gemaakt om met hulp te stoppen , maar de dokter vond het geen geschikt moment. Die zal het nu nog steeds geen geschikt moment vinden ,maar ben er wel klaar mee.

Ben langere tijd gestopt jaaaaren geleden. Toen had ik een asbak in de schuur gezet en als de trek echt erg werd, rook ik daar eens aan en bedacht dat die troep niet meer in mijn lichaam zat. Dat hielp wel.
Waarom moet de dokter het een geschikt moment vinden als u wil stoppen?
Plopper schreef:
22-05-2020 10:10
Die afhankelijkheid zal ik echt niet gaan missen, nee. Jezus, die vind ik echt vervelend. En sneu. Vooral omdat ik er dus wel positieve dingen aanhang.
Wat is het voordeel van roken dan?

Zeker tegenwoordig, je mag nergens meer binnen roken, je moet steeds naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tot mijn 75e gestopt met roken, daarna zie ik wel weer verder. Dus later als ik oud ben ‘mag’ ik weer.

Voordelen merk ik in aantal nog weinig, maar die ene die ik wel merk is groot genoeg om vol te houden. Niet meer dat constante nadenken en rekenen. Niet meer wanneer kan ik weer roken, heb ik nog wel genoeg sigaretten voor morgen.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt. In het begin hielp het me om te weten en ervaren dat echt moeilijke momenten maar drie minuten duren ofzo. En ook steeds minder vaak gaan voorkomen. Verder werd ik zo enorm ziek en beroerd dat ik echt nóóóóit meer zou kunnen beginnen, omdat ooit weer gaan stoppen echt geen optie was. (achteraf bleek dit niets met stoppen te maken te hebben , maar dat wist ik niet en het heeft me dus erg geholpen)

Ooit heb ik een Engels filmpje gezien voor een medicijn wat je kunt maken tegen drang om weer te roken. Dan moet je een lege jampot pakken en en een asbak in legen. Flink wat water erbij en even schudden. Als je drang krijgsdaad je het deksel open en neem je een flinke snuif van de jampotlucht.

Verder zou je een lijst kunnen maken van dingen die je kunt/mag kopen van het geld dat je bespaart.
Even suf: bovenaan goedkopere dingen en daaronder steeds duurdere. Je kunt dan steeds doorsparen voor iets groters, maar ook steeds (of af en toe) kleinere beloningen verdienen. (<— je kunt dus je kortere termijn beloningen pakken als je die nodig hebt zonder dat je dan ‘af’ bent en net zo goed weer kunt gaan roken)

O, en jij wilt een beetje stoppen voor het nu, maar vooral voor later. Want die doodstikrochel krijg je ooit wel als je nu niets doet. Nu niet roken is even lastig tijdens het stoppen, maar als je gestopt bent is het echt fijn dat je dat gehad hebt.

Ik zou trouwens dolgraag af en toe een sigaret opsteken. Ik durf dat risico niet te nemen, te bang dat ik dan weer terug bij af raak en weer door die ellende moet. Ik wacht tot ik 75 ben :proud:
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
-Darkside- schreef:
22-05-2020 11:27
Wat is het voordeel van roken dan?

Zeker tegenwoordig, je mag nergens meer binnen roken, je moet steeds naar buiten.
Positieve voor velen is de nicotineshot die ze krijgen. Als je begint neemt de sigaret dat langzaam over. Dit werkt hetzelfde met melatonine en waarom dat vandaag de dag niet meer word geadviseerd. Het neemt de plaats in van je “natuurlijke productie”.

Dus het positieve is dat je je shot aan nicotine krijgt en daardoor je niet meer gehaast / gestresst voelt.
feow schreef:
22-05-2020 11:38
Ik ben tot mijn 75e gestopt met roken, daarna zie ik wel weer verder. Dus later als ik oud ben ‘mag’ ik weer.

Voordelen merk ik in aantal nog weinig, maar die ene die ik wel merk is groot genoeg om vol te houden. Niet meer dat constante nadenken en rekenen. Niet meer wanneer kan ik weer roken, heb ik nog wel genoeg sigaretten voor morgen.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt. In het begin hielp het me om te weten en ervaren dat echt moeilijke momenten maar drie minuten duren ofzo. En ook steeds minder vaak gaan voorkomen. Verder werd ik zo enorm ziek en beroerd dat ik echt nóóóóit meer zou kunnen beginnen, omdat ooit weer gaan stoppen echt geen optie was. (achteraf bleek dit niets met stoppen te maken te hebben , maar dat wist ik niet en het heeft me dus erg geholpen)

Ooit heb ik een Engels filmpje gezien voor een medicijn wat je kunt maken tegen drang om weer te roken. Dan moet je een lege jampot pakken en en een asbak in legen. Flink wat water erbij en even schudden. Als je drang krijgsdaad je het deksel open en neem je een flinke snuif van de jampotlucht.

Verder zou je een lijst kunnen maken van dingen die je kunt/mag kopen van het geld dat je bespaart.
Even suf: bovenaan goedkopere dingen en daaronder steeds duurdere. Je kunt dan steeds doorsparen voor iets groters, maar ook steeds (of af en toe) kleinere beloningen verdienen. (<— je kunt dus je kortere termijn beloningen pakken als je die nodig hebt zonder dat je dan ‘af’ bent en net zo goed weer kunt gaan roken)

O, en jij wilt een beetje stoppen voor het nu, maar vooral voor later. Want die doodstikrochel krijg je ooit wel als je nu niets doet. Nu niet roken is even lastig tijdens het stoppen, maar als je gestopt bent is het echt fijn dat je dat gehad hebt.

Ik zou trouwens dolgraag af en toe een sigaret opsteken. Ik durf dat risico niet te nemen, te bang dat ik dan weer terug bij af raak en weer door die ellende moet. Ik wacht tot ik 75 ben :proud:
Hier kan ik wel wat mee. Als ik 75 ben, mag ik weer roken. Hahaha. En misschien moet ik het geld wel structureel overboeken naar mijn "funrekening", het is toch al gebudgeteerd.
-Darkside- schreef:
22-05-2020 11:27
Wat is het voordeel van roken dan?

Zeker tegenwoordig, je mag nergens meer binnen roken, je moet steeds naar buiten.
Rationeel gezien weet ik natuurlijk dat er 0 voordelen zijn. Maar ik vind het echt lekker en belonend.
Alle reacties Link kopieren
Hier hielp een operatie plannen. Ik was het diep van binnen al een poos zat, maar nooit een poging ondernomen omdat ik er geen fiducie in zag. Kennelijk heb of had ik een noodzaak nodig. Dus ik plande die operatie, las voorafgaand het boek ' de opluchting' om mijn mindset goed te krijgen en heb me aangemeld bij stoptober.
Ik wist dat dit geen poging was maar een besluit. Ik heb gehuild na mn laatste peuk en ook de eerste ochtend zonder :hihi: Maar het lukte dus. Na 2 dagen boos en gefrustreerd zijn heb ik toch heeeeel voorzichtig een hijs genomen (gevonden in huis) maar vond het SMERIG, die teersmaak ieuwwwwwwww. Gouw weggegooid en sindsdien nooit meer aangeraakt. Ik zou liegen als ik zeg dat ik de eerste weken geen cravings had, vooral met een drankje op. Maar ik was te bangepoeperig om weer verslaafd te raken en mega complicaties te krijgen na die operatie.

Helaas ging de operatie niet door vanwege de C. Maar ik ben er iig klaar voor als ik aan de beurt ben in het ziekenhuis.

Echte lichamelijke voordelen heb ik ook niet gemerkt hoewel ik toch echt 2 pakjes javaanse jongens per week rookte. Nooit slijm opgehoest, meer lucht/energie of geur/smaak. Maar ik had als roker al weinig last. Ook nooit een rokershoest gehad en mensen noemden mij toen ook al een fijnproever/ruiker. Maar mss komt dat nog (de merkbare voordelen)
Het gevoel van vrijheid is wel echt heerlijk!

Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
22-05-2020 12:57
Rationeel gezien weet ik natuurlijk dat er 0 voordelen zijn. Maar ik vind het echt lekker en belonend.
Klopt, en zodra jij je peuk hebt uitgedrukt beginnen de ontwenningsverschijnselen weer tot je weer een sigaret opsteekt.(de beloning)

Dat heet een verslaving;)

Waarom je ongelukkig wordt de eerste weken na het stoppen met roken, de dopaminereceptoren van rokers:

http://neurowiki.nl/index.php/nl/het-ve ... -en-roken/
Reficul schreef:
22-05-2020 13:50
Klopt, en zodra jij je peuk hebt uitgedrukt beginnen de ontwenningsverschijnselen weer tot je weer een sigaret opsteekt.(de beloning)

Dat heet een verslaving;)

Waarom je ongelukkig wordt de eerste weken na het stoppen met roken, de dopaminereceptoren van rokers:

http://neurowiki.nl/index.php/nl/het-ve ... -en-roken/
Ik ken die theorie inderdaad, en door mijn ADHD heb ik al minder dopamine, waardoor ik er nog gevoeliger voor ben.

Ik heb even met mezelf gekletst en ben tot de conclusie gekomen dat het bij mijn vorige keren ook misging omdat het voelde als volhouden en wachten. Wachten tot het niet roken normaal werd.

Ja, dat gebeurde dus niet waardoor ik op een gegeven moment zoiets had van "fuck it, duurt te lang. Ik ga wel weer roken."

Ik ga me vanavond aanmelden bij die cursus/begeleiding. Baadt het niet enzo....
Santaaa schreef:
22-05-2020 11:55
Positieve voor velen is de nicotineshot die ze krijgen. Als je begint neemt de sigaret dat langzaam over. Dit werkt hetzelfde met melatonine en waarom dat vandaag de dag niet meer word geadviseerd. Het neemt de plaats in van je “natuurlijke productie”.

Dus het positieve is dat je je shot aan nicotine krijgt en daardoor je niet meer gehaast / gestresst voelt.
Kun je dus beter nicotinekauwgum nemen.


Nicotine is overigens geen hormoon dat je lichaam ook zelf produceert. Je bedoelt serotonine of dopamine denk ik?
Plopper schreef:
22-05-2020 13:54
Ik ken die theorie inderdaad, en door mijn ADHD heb ik al minder dopamine, waardoor ik er nog gevoeliger voor ben.

Ik heb even met mezelf gekletst en ben tot de conclusie gekomen dat het bij mijn vorige keren ook misging omdat het voelde als volhouden en wachten. Wachten tot het niet roken normaal werd.

Ja, dat gebeurde dus niet waardoor ik op een gegeven moment zoiets had van "fuck it, duurt te lang. Ik ga wel weer roken."

Ik ga me vanavond aanmelden bij die cursus/begeleiding. Baadt het niet enzo....
Goed zo!
-Darkside- schreef:
22-05-2020 18:43
Kun je dus beter nicotinekauwgum nemen.


Nicotine is overigens geen hormoon dat je lichaam ook zelf produceert. Je bedoelt serotonine of dopamine denk ik?
Ik rook zelf niet, en ik weet niet de exacte stofjes enige dat ik weet is het de stofjes andere natuurlijke stofjes hun plaats innemen en daardoor voel je je gestresst.

Daarom hoor je mensen ook altijd zeggen dat ze rustig worden van roken. Terwijl dat rationeel gezien natuurlijk vreemd is. Rook inademen is over het algemeen niet iets waar wij als mensen rustig van worden, eerder juist gestresst :)
Quaintrelle schreef:
22-05-2020 10:41
Ik wil ook graag stoppen. Heb vorig jaar een afspraak gemaakt om met hulp te stoppen , maar de dokter vond het geen geschikt moment. Die zal het nu nog steeds geen geschikt moment vinden ,maar ben er wel klaar mee.

Ben langere tijd gestopt jaaaaren geleden. Toen had ik een asbak in de schuur gezet en als de trek echt erg werd, rook ik daar eens aan en bedacht dat die troep niet meer in mijn lichaam zat. Dat hielp wel.

Ik zou denken als jij er klaar voor bent dan ben je er ook klaar mee.
Goeie tip wel van die asbak. TO zou eens alle peuken die ze nu rookt tot ze stopt in een bakje moeten gooien. Dan zie je ook hoeveel dat nog is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven