Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

21-05-2020 22:13 121 berichten
2 juni ga ik stopen met roken. Dit wordt mijn veelste-vaak-opnieuw-begonnen poging, dus ik wil nu goed voorbereid zijn. Ik weet in ieder geval waar het de vorige keren misging, dus daar zoek ik tips voor. Ik wil roken, maar geen roker zijn.

Ik rook nu zo'n 15 jaar, half pakje per dag. Ik zet gewoon even op een rijtje waarom het de vorige keren misging

- Ik merkte niks van de beloofde positieve effecten (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc), alleen nadelen: Slecht slapen, stress, etc.
- Ik heb te weinig afkeer van het roken om ervan genezen te zijn, ik vind verse rook echt prettig ruiken.
- "Eentje kan wel" (Note: Dat kan niet)
-De routines doorbreken is voor mij heel moeilijk. Ik ben als ADHD'er vrijwel afhankelijk van routines.
-Mijn vriend blijft wel roken
-Niet met vrije tijd om kunnen gaan. Ik kan niet niets doen, en roken is een goede manier om niets te doen. Soms heb je dat niets doen gewoon nodig.

Misschien dat ik gaandeweg nog wat moeilijkheden verzin.

Ik heb nu het boek van Allen Carr en ik zoek tips/ervaringen die jullie hebben geholpen. Ik wil liever geen nicotinevervangende middelen gebruiken, de lichamelijke verslaving heb de vorige keren weinig tot geen moeite mee gehad. De eeste 2 weken vond ik juist altijd het makkelijkste, omdat het nieuw en spannend is (ADHD of niet he?).

Oh, en me bewust zijn van de nadelen van het roken ben ik natuurlijk al. Ik voel me best een loser omdat ik afhankelijk ben van zo'n stom staafje.
Ik heb vannacht vrij goed geslapen, was om 5u een keer wakker. Dat was jammer.

De verslaving roept vandaag wel een stuk harder dan gisteren, ik werd al wakker met cravings. Fysiek gezien voel ik me ook niet echt anders, geloof ik.

Ik moet er wel voor waken om niet continu bezig te zijn om de verslaving maar de kop in te kunnen drukken, want dan loop ik mezelf voorbij. Dat zal namelijk niet de eerste keer zijn. :mrgreen:

En ik wil roken. Maar eigenlijk wil ik dat niet, maar wil mijn verslaving dat. En die verslaving is er niet omdat ik gestopt ben met roken, maar omdat ik ooit ben begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Hier precies hetzelfde. Het niet roken valt heel erg mee. Heb ook prima geslapen;p.. Maar het idee dat ik nooit meer mag roken, dat maakt me gewoon een beetje verdrietig. Vooral als ik denk aan een drankje in een barretje en dat zonder sigaret (waar ik woon is dat nog toegestaan) terwijl ik dan wel in de rook van een ander moet zitten..

Argh.. Ik blijf gewoon volhouden en mocht ik het echt willen, dan mag ik op mijn 80ste er nog wel 1 opsteken haha.. Die gedachte helpt wel.

Verder zijn de voordelen en mijn motivatie om te willen stoppen, groter dan het gemis van een lullig sigaretje bij een drankje!

We houden vol! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Pfff.. Heb het ineens heel lastig :( Ik kan me nog wel bedwingen hoor, maar mijn concentratie is heel ver te zoeken en heb gewoon echt zit om te roken.. Dus maar even wat schrijven hier. Wie weet helpt het haha

@Plopper, hoe gaat het bij jou? Ik zie dat jouw partner nog wel blijft roken. Lijkt me best lastig.. En wat zijn eigenlijk jouw voornaamste redenen om nu te willen stoppen met roken?
Alle reacties Link kopieren
Deze momenten gaan voorbij!
En ze worden steeds korter.
En minder heftig.

Het is geen lekkere sigaret die je ‘roept’, maar een vals gemeen kledderig terreuropleiding van een nicotinemonster. Die enkel doet alsóf hij lief en leuk is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
In mijn ervaring is stoppen als je partner ook rookt extra lastig. Of je nou samen stopt of je partner door blijft roken is beide lastig. Volgens mij is tegelijk stoppen zelfs nog lastiger dan in je eentje stoppen. Omdat meestal één van beide er minder aan toe is dan de ander, maar stopt omdat de ander stopt. En vervolgens heb je het beide zwaar en heb je beide moeilijke momenten.

Van de stellen die ik ken die beide gerookt hebben en beide gestopt zijn, zijn de meeste niet tegelijk gestopt.
Hoe gaat het nu, Olivia?

Ik heb mijn vriend nog niet gezien sinds ik gestopt ben, dus morgen komt die vuurdoop. Ik ben benieuwd. Ik had het vandaag op sommige momenten echt moeilijk. Ik was bijna op het punt om gewoon sigaretten te kopen. En toen ben ik met mezelf in gesprek gegaan, over of ik het wil of de verslaving.

Ik heb niet echt een motivatie om te stoppen (voor zover je motivatie nodig hebt om met een kankerverwekkende verslaving te stoppen), want de keren dat ik gestopt ben met een motivatie, was ik gelijk weer aan het paffen zodra die motivatie wegviel (zwangerschap en een keer de fucking pleuris).
Nu je toch gestopt bent kan je je er best eens in verdiepen hoeveel schade roken nou daadwerkelijk doet. Als roker negeerde ik dat gewoon maar een beetje. Net zoals dat plaatje op het pakje. Dat wordt zo'n 'ja ja ik weet wel dat het niet goed voor je is, bla bla, er zijn zoveel dingen niet goed voor je'.

Als je rookt heb je geen zin om jezelf ermee te confronteren. Daar ga je alleen maar van stressen en nog meer roken :biggrin:
Maar nu kan je los! Want je bent gestopt! :cheer2:
Hahaha, ik was dus niet zo. Ik wist dondersgoed waar ik mee bezig was, en alle keren dat ik eerder gestopt ben heb ik ook alles opgezocht. Precies vanwege jouw beredenering: Nu is het positief dat ik het mezelf niet meer aandoe, dus wil ik het allemaal opzoeken.

Ik weet dus ook dat nicotine je dopamine levels verkloot en mijn ADHD doet dat ook. Ik ga maar even kijken hoe ik dat verantwoord kan rechttrekken, zonder dat ik aan de Ritalin ga.
Goed bezig :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Dag 3 is aangebroken en nog steeds niet gerookt! Haha, zo herkenbaar allemaal, ik kijk ook van die enge youtube filmpjes als ik net gestopt ben met roken, maar als ik rook kop in het zand.

Eens, met partner stoppen kan extra lastig zijn. De vorige keer ben ik dan ook gestopt toen hij een paar weken van huis weg was. Het prettige aan alleen stoppen vond ik de gesprekken die je met jezelf aan kan gaan en dan bedoel ik letterlijk hardop gesprekken. Dat doe ik toch niet snel als vriend thuis is haha. Gelukkig hier nog geen irritaties *klopt af*

Nee echt een motivatie is eigenlijk helemaal niet nodig voor het willen stoppen met een nare verslaving. Nu hebben mijn vriend en ik wel uitgesproken dat we id nabije toekomst willen stoppen met de anticonceptie en willen proberen voor ons eerste kindje:) En stoppen met roken zien wij als een van de dingen die we graag zouden willen 'regelen' voordat we daaraan beginnen. Naast een fit en gezond lichaam voor een eventuele zwangerschap, gun ik mezelf dat gewoon ook voor nu en de toekomst. Dat is misschien nog wel de grootste motivatie :)

Succes vandaag, Plopper!
Alle reacties Link kopieren
Man o man, zo geïnspireerd als ik me vanochtend voelde.. Zo k*t gaat het nu.. Pff kan wel janken en lachen tegelijk o_o
Alle reacties Link kopieren
Gister had je dat om half acht ook.
Daar kwam je goed doorheen.
En dat gaat je nu ook lukken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
04-06-2020 20:18
Gister had je dat om half acht ook.
Daar kwam je goed doorheen.
En dat gaat je nu ook lukken.
Bedankt voor je hart onder de riem! Ik ga even gek dansen ofzo haha
Alle reacties Link kopieren
Als ik wil roken dan ga ik zoute zonnebloempitjes knabbelen.
Goed bezig,veel water drinken,geniet van wat je allemaal proeft,en lekker slapen als t teveel is :sun:
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de tips en vooral de steun! Had niet verwacht dat een online forum zoveel goeds kon doen, want ik moet zeggen, het werkt echt heel bevorderend voor mijn mind set. Dus bij deze: Bedankt allemaal :)

En tegen die vieze sigaretten zeg ik nog altijd :puh:
Goed bezig :cheer:
Ik heb vandaag 2 hijsen gehad en werd instant beroerd. 😅

Daarnaast begint mijn mond zeurderig pijn te doen en ga maar vitamine C slikken en spoelen met perioaid.

Ik heb nog een boek besteld, Heel Nederland stopt (oid). Ik merk dat Allen Carr toch bepaalde afkickverschijnselen ontkent die ik wel ervaar en dat het net iets te optimistisch is mbt de euforie van het niet-roker zijn.

Ik heb nog écht wel veel cravings en merk dat ik vooral op geconditioneerde momenten zoals na het eten of bij het plannen van de dag. "Oh, even tanden poetsen, roken en dan weg", om vervolgens te schrikken want ik rook niet meer. 🤦‍♀️
Plopper schreef:
04-06-2020 22:40
"Oh, even tanden poetsen, roken en dan weg", om vervolgens te schrikken want ik rook niet meer. 🤦‍♀️


Getver zeg, had je net een frisse mond, ging er direct een sigaret achteraan? :sick:
Alle reacties Link kopieren
Verder niet meer gerookt plopper? Wel fijn dat die paar hijsjes nu al zo slecht vielen. Zie het vooral niet als een faal, want een terugval kan altijd gebeuren. Gewoon weer verder gaan met waar je mee bezig bent! :)

Vandaag valt me alles mee moet ik zeggen. Wel valt het me op dat hoe minder ik mezelf toelaat over roken/ sigaretten na te denken, hoe gemakkelijker het is. Dus als ik even denk aan een sigaret of tegen een moment aanloop waar ik normaal een sigaret zou opsteken, dan denk ik 'nope..' en probeer ik zo snel mogelijk aan iets anders te denken of ga ik even wat actiefs doen.

Een zeurderige pijn id mond komt mij niet bekend voor ivm stoppen met roken? Wellicht heeft het iets te maken met de doorbloeding van het tandvlees?
Ik vind het best apart als je bedenkt dat je jezelf deze gewoonte/verslaving veroorzaakt hebt. Afgezien van de sluwe marketing, de extra verslavende stoffen die ze er in stoppen, de sociale druk en de voorbeeldfunctie van 'influenzers'.

Voor je ging roken miste je niks in je leven. Roken heeft niks ingevuld wat je niet had. En je weet ook dat je zonder te roken een veel beter en veel fijner leven hebt. En toch denk je dat je het mist. Kan je na gaan hoe een verslaving jezelf voor de gek kan houden. Daar heb je niemand voor nodig, dat doe je gewoon helemaal zelf.

Maar dat is nu dus mooi klaar. Ook dat doe je zelf. Je houdt jezelf niet meer voor de gek. Je bent nu eerlijk naar jezelf en je laat jezelf er niet meer mee weg komen.

Ik voel me zoveel beter over mezelf nu ik niet meer rook. Het enige positieve wat roken me gebracht heeft is dat ik trots ben op mezelf ik gestopt ben. :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven