Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

12-07-2023 20:21 122 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is zover. Ik ga stoppen met roken. Volgende week ben ik nog een weekje op kamp, maar zondag 23 juli gaat het na 17 jaar echt gebeuren. Natuurlijk is nu beter dan over anderhalve week, maar ik denk dat dat een goed moment voor me is. Ik ga er echt voor en al verwacht ik dat het moeilijk gaat worden wil ik echt slagen. Zijn er forummers die ook stoppen of gestopt zijn en goede tips hebben? Ik hoop dat ik wat medestanders kan vinden hier. :hello:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee veel succes! Ik rook zelf nu wel weer. Wil er ook mee stoppen maar geniet er nu nog wel van. De keren dat ik er mee stopte was het wel gelijk stoppen, zonder dat ik mezelf een ultimatum stelde van nog een aantal dagen of weken. Want dan ging ik aftellen en kwam onbewust een druk op mezelf. Dat is hoe ik het ervaarde en ik rookte dan ook gelijk weer de dag erna haha.

Maar wellicht werkt het heel goed voor jou. Ik hoop dat je het vol gaat houden. Wat mij in ieder geval helpt is de standaard momenten te doorbreken door iets totaal anders te doen. Even de afwas of even buikspieroefeningen doen. Iets er in de plaats voor doen wat een positief iets opwekt. En jezelf een schouderklopje kan geven. Ook al is het de afwas..

Succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, al jaren geleden. Succes!🍀
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet ook stoppen, het wordt gewoon veel te duur!! Maar het is ook voor gezondheid zoveel beter natuurlijk. Misschien doe ik de 23ste wel met je mee. Samen staan we sterker!
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel succes! Ik ben inmiddels een aantal jaar gestopt en pleisters hebben mij gigantisch geholpen, dat had ik niet verwacht!
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes. Wat mij heeft geholpen: meteen stoppen als je de motivatie hebt, wachten haalt je momentum weg. Pleisters helpen echt tegen de scherpe randjes. En verder niet te veel drama van maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
In 2019 gestopt en ik rookte zeker 20 sigaretten per dag. Ik heb het gedaan mbv een vaper zonder nicotine, het boek De Opluchting en de hypnose filmpjes op YouTube.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk zoveel reacties! Ja het wordt ook echt te duur en ik vind het steeds vervelender worden dat ik ergens op straat moet staan en het kost ook zoveel tijd haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lookie schreef:
12-07-2023 20:43
Ik moet ook stoppen, het wordt gewoon veel te duur!! Maar het is ook voor gezondheid zoveel beter natuurlijk. Misschien doe ik de 23ste wel met je mee. Samen staan we sterker!
Oe dat zou tof zijn! Hou me op de hoogte :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
perzikthee wijzigde dit bericht op 12-07-2023 22:00
Reden: Dubbel
98.01% gewijzigd
Rodelelie schreef:
12-07-2023 21:05
Veel succes! Ik ben inmiddels een aantal jaar gestopt en pleisters hebben mij gigantisch geholpen, dat had ik niet verwacht!
Hier hetzelfde! Ik heb nog wekenlang pleisters gebruikt. Het hielp echt met het afkicken en dan vooral met de stress en prikkelbaarheid.
Ik zou een stoppen met roken app installeren en meepraten in de chat. Dat werkt heel goed als afleiding en je hebt allemaal lotgenoten die hetzelfde door maken. En die mijlpalen motiveren ook heel erg.
Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
12-07-2023 22:19
Hier hetzelfde! Ik heb nog wekenlang pleisters gebruikt. Het hielp echt met het afkicken en dan vooral met de stress en prikkelbaarheid.
Ik ga het ook met pleisters doen. Hopelijk werkt het voor mij ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieverkeerd schreef:
12-07-2023 22:23
Ik zou een stoppen met roken app installeren en meepraten in de chat. Dat werkt heel goed als afleiding en je hebt allemaal lotgenoten die hetzelfde door maken. En die mijlpalen motiveren ook heel erg.
Succes!
Ik heb er al 1 gedownload. Geen idee of er een chatfunctie inzit. Dat ga ik eens even checken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik in ieder geval niet zou doen, is de avond van te voren als een debiel alles nog maar willen roken wat los en vast zit, (want dan ben je alleen maar de nadruk aan het leggen, dat je afscheid moet nemen van iets waar je geen afscheid van wíl nemen), maar gewoon roken en naar bed gaan op een manier die je normaal ook zou doen. En je dan voornemen om op te staan als niet roker. Heeft bij mij gewerkt (toegegeven ik was zwanger, dus had een fikse stok achter de deur) Ik heb nog jarenlang het laatste niet leeggerookte pakje peuken in huis gehad, zonder in de verleiding te zijn gekomen om er weer een op te steken.
Superveel succes!
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is al jaren geleden dat ik gestopt ben, maar houd in elk geval rekening met een periode van lichamelijke afkick. Misschien dat dat met nicotinepleisters minder is, maar dan volgt die wellicht nog als je met die pleisters stopt (weet ik niet).
Maar de lichamelijke afkick is ongeveer ongesteld moeten worden keer tien… Niet te genieten, onredelijk, helemaal fout in je vel. Je lichaam moet eraan wennen weer zelf alle receptoren te vullen met endorfines en alle andere stofjes: dat wordt nu gedeeltelijk door de nicotine gevuld en laat dus leegte achter straks.

En wat mij enorm hielp voor het niet aankomen (ik viel daardoor zelfs af toen ik stopte), is dat het trek hebben in een sigaret in je lijf (vooral buik) hetzelfde voelt als trek hebben in eten. Kijk als je trek krijgt dus op de klok: is het tijd voor eten (lunch, tussendoortje, wat ook), dan kun je eten. Is het daar geen tijd voor, dan heb je dus kennelijk trek in een sigaret: dat duurt een minuut of 10 a 15 en gaat daarna vanzelf over. Niet compenseren met eten dus, maar “gewoon” over laten waaien. Door dit aan te houden vielen - naast het stoppen met roken - alle zogenaamde snaaimomenten weg, en vielen we dus af in plaats van aan te komen.

De eerste weken zijn het zwaarst, omdat je overal op moet letten en niet te genieten bent, maar daarna wordt het snel beter. Althans, dat is mijn ervaring. Misschien heb je er wat aan.
Succes in elk geval! Dapper, ik hoop dat het je er goed doorkomt!

O, en vergeet niet te genieten van alle momenten dat je ineens géén stress hebt door het stoppen (geen “staat hier een asbak, mag ik roken,” “Nog even vlug een peuk voordat ….” “Tien minuten pauze: roken, plassen, thee halen, kan ik nóg een peuk?” Etc. Het scheelt veel stress, je houdt tijd over!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gestopt door het boek van Allen Carr te lezen. Nu 9 jaar zonder sigaretten.
20jr rookvrij, cold turkey gestopt, rookte 2 pakjes per dag en Alan Carr hielp mij met die ene zin " je wordt 's nachts toch niet wakker omdat je moet roken?"
En klaar! Geen afkickverschijnselen, geen moeite, gewoon klaar en nooit meer een trekje genomen. Echt heel af en toe nog wel eens zin in een sigaretje maar dat gevoel gaat ook zo weer voorbij. Vind het ook nog steeds lekker ruiken :)

Oh en de laatste avond was Oudjaarsavond. Heb de hele avond zowat de ene met de andere aangestoken en om 12 uur alles in de vuilnisbak gemikt.

Succes, ik wens je dat het je lukt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ruim 1,5 jaar gestopt & ik wilde (in tegenstelling tot de meesten) helemaal niet in beweging komen.. ik was immers zo gewend dat als ik wat ging doen, ik daarna altijd rookte. Ik zag op tegen die momenten en heb het mezelf ook gegund om dan maar vooral heel weinig te doen.
Verder hielp bij mij zodra ik trek kreeg om thee te maken. Zoals gezegd is de trek vaak binnen 10 minuten weg & dat was voor mij voldoende om de tijd te laten verstrijken.
Ook een app bijgehouden en forums gelezen om vooral bevestigd te krijgen; waar ik doorheen ga is normaal!
Verder was ik zo obsessief met roken bezig (vooral wanneer kan ik weer) dat ik mezelf dat steeds heb voorgehouden: roken = veel stressvoller uiteindelijk.

Nu geen moeite meer mee, ook niet gevoel iets te hebben verloren of te missen oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het niet beter om te stoppen voordat je op kamp gaat?

Je doorbreekt je routine en gewoontes en hebt afleiding.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Alle reacties Link kopieren Quote
wekkerradio schreef:
13-07-2023 11:03
Is het niet beter om te stoppen voordat je op kamp gaat?

Je doorbreekt je routine en gewoontes en hebt afleiding.
Daar heb ik wel over nagedacht, maar dan maak ik het mezelf wel echt heel erg moeilijk. Er wordt daar zoveel gerookt. Het is natuurlijk gewoon een excuusje, maar voor mij wel een geldig excuusje haha. Na kamp heb ik nog een aantal weken vakantie (lang leve het onderwijs haha) dus dat is voor mij een mooi moment. Hopelijk heb ik het er dan niet meer zo lastig mee als het schooljaar weer begint.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claudia2010 schreef:
12-07-2023 23:29
Ik ben gestopt door het boek van Allen Carr te lezen. Nu 9 jaar zonder sigaretten.
Hier ook dat boek gelezen en dat heeft me enorm geholpen!

Inmiddels al jaren gestopt, na het bewust roken van mijn overigens vieze (door het boek) laatste sigaret er nooit moeite mee gehad en nog steeds vaak heel blij dat ik gestopt ben.

Succes, zet hem op!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
12-07-2023 23:01
lichamelijke afkick. Misschien dat dat met nicotinepleisters minder is, maar dan volgt die wellicht nog als je met die pleisters stopt
Nee, die pleisters bouw je af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bijna 2 weken gestopt na een terugval van een paar jaar.

Ik was het zo vreselijk spuugzat. Te duur, kapotte muis in je bakkes in de ochtend en (voor mij t belangrijkste) schaamte naar mijn kinderen.

Ik heb nog nooit zo weinig moeite gehad om niet te roken.
Nicotine is na 2 weken uit je lichaam dus geen lichamelijke verslaving. Het zit in je hoofd!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven