Gezondheid alle pijlers

Studenten depressie? Burn-out? Dip? Iemand die kan helpen?

08-01-2019 23:46 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik de laatste tijd heb. Thuis heb ik nergens last van, op school niet, bij vriendinnen niet, op het werk niet, maar als ik alleen ben in mijn studentenkamer dan slaan mijn emoties compleet om.

Na school ben ik constant uitgeput, niet moe, maar uitgeput. Ik heb geen energie voor wat dan ook. Meestal ga ik dan even liggen en een dutje doen, maar de afgelopen keren ging dit steeds mis. Ik wil dutjes van rond een halfuur doen, maar deze dutjes worden de hele tijd 2,3,4 en de laatste 5 uur lang. Ik heb niet eens door dat ik zolang slaap en ik voel mij hierna altijs nogsteeds moe en vooral heel lui.

Mijn eetlust gaat ook heel erg achteruit. Ik denk dat ik een probleem heb. Elke keer als ik voor de spiegel sta, ookal is het voor mijn make-up, haar of kleren, ik zie mijzelf altijd als dik lichaam in de spiegel. Ik heb altijd spijt nadat ik iets heb gegeten en voel mij niet meer lekker in mijn vel. Ik denk alleen maar aan de hoeveelheid vet op mijn eigen lichaam. Ik weet dat ik gezond ben, de stem in mijn achterhoofd zegt dat ook. Die stem zegt “kom op je weegt precies genoeg voor je lengte, je eet gevarieerd en een beetje vet is goed en gezond voor iedereen en ook jij”, maar die andere stem blijft maar zeggen dat mijn armen, benen, buik allemaal te vet is en dat het allemaal wegmoet. Ik heb constant een strijd in mijn hoofd.

Maar ik heb een masker op of niet echt een masker, buiten mijn kamer ben ik het veelste drukke, gezellige en vooral praatgrage meisje. Niemand zou ooit kunnen zien dat ik mij niet goed voel en erover praten vind ik lastig. Mijn beste vriendin zit als uitwisseling in Amerika en het 6 uur verschil icm school maakt praten lastig, mijn zusje zit nog op de middelbare school en ik wil graag een voorbeeld voor haar zijn, dus haar ga ik niet lastigvallen met dat het eigenlijk niet goed met mij gaat, de laatste persoon waarbij ik dit wél zou willen toevertrouwen is iemand waarmee ik vorig jaar lang mee gedate heb, ik ken hem al langer en hij was altijd mijn vertrouwingspersoon. Maar om nou weer terug naar mijn ‘ex-vlam’ te gaan, vind ik ook lastig. Het was niets voor niets gestopt, ookal zijn wij nogsteeds vrienden.
Ik mis hem wel.

De strijd van school, stress, eenzaamheid en eten neemt heel veel energie in beslag en ik voel mij leeg. Ik las vroeger allemaal van die forums en het enige wat ik dacht was “praat erover”, maar het is toch makkelijker gezegd dan gedaan. Heeft iemand nog andere tips?

Ik sport al wel 2x in de week, ik ga nog wel naar al mijn lessen, zelfs de colleges, ik heb elke week wel een sociaal iets, zoals een borrel of gewoon werk (horeca)
Naar de huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Huisarts. Morgen meteen bellen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-01-2019 00:16
Naar de huisarts!
Ik ben hier op kamers 5 dagen in de week en de huisarts werkt ‘s weekends niet. Ik woon ook in het noorden en mijn kamer is helemaal zuid nederland. Verder ben ik ook 17, ik heb liever niet dat mijn ouders het weten. Wat kan de huisarts eigenlijk doen? (Geen commentaar, gewoon nieuwsgierig)
Teslajacobsen schreef:
09-01-2019 00:38
Ik ben hier op kamers 5 dagen in de week en de huisarts werkt ‘s weekends niet. Ik woon ook in het noorden en mijn kamer is helemaal zuid nederland. Verder ben ik ook 17, ik heb liever niet dat mijn ouders het weten. Wat kan de huisarts eigenlijk doen? (Geen commentaar, gewoon nieuwsgierig)
Zoek een huisarts in jouw omgeving. Erg onhandig als je huisarts nog bij je ouders zit, terwijl je daar door de week nooit bent (op vakanties na).

Bel morgen een praktijk in de buurt en vraag of je je daar aan mag melden.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
09-01-2019 00:43
Zoek een huisarts in jouw omgeving. Erg onhandig als je huisarts nog bij je ouders zit, terwijl je daar door de week nooit bent (op vakanties na).

Bel morgen een praktijk in de buurt en vraag of je je daar aan mag melden.
Komen mijn ouders daar niet achter dan? Aangezien ik nog geen 18 ben?
Teslajacobsen schreef:
09-01-2019 00:58
Komen mijn ouders daar niet achter dan? Aangezien ik nog geen 18 ben?
Je kunt toch gewoon uitleggen dat je dat handiger vindt, omdat je nu op kamers woont? Daar is niets geks aan. Sterker nog, het is erg onverstandig om een huisarts op zo'n grote afstand te hebben. Niet voor niets houden veel praktijken een postcodegebied aan.

Toen ik als 17-jarige op kamers ging, ben ik ook zelf op zoek gegaan naar een huisarts. Mijn ouders vonden daar niets van.

Verder kan de huisarts een inschatting maken van jouw situatie en je eventueel doorverwijzen naar een praktijkondersteuner of therapeut. Maar wellicht komt de huisarts wel met iets heel anders, zoals een bloedonderzoek (gezien je vermoeidheid).
Alle reacties Link kopieren
Wat een huisarts kan?

Hij kan je bloed laten testen om te kijken of je iets onder de leden hebt.

Hij kan je doorverwijzen om beter om te leren gaan met je eetgewoontes.

Hij kan je doorverwijzen om te praten met iemand, om te achterhalen waar die leegte/gevoelens vandaan komen. En hoe je daarmee om leert gaan.

Hij kan je medisch checken of doorverwijzen voor verder onderzoek.

En ga zo maar door. Een huisarts ziet soms meer dan je denkt. Ga gewoon eens in gesprek, laat hem dit lezen en ga samen kijken wat jij nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso handig om een huisarts in de buurt te hebben. Je weet maar nooit wanneer je die nodig hebt. Je kan onmogelijk dan steeds op en neer naar huis reizen.

Vertel dat aan je ouders, ze zullen het vast begrijpen. En waarschijnlijk zullen zij ook akkoord moeten geven, omdat je nog minder jarig bent.

Wat jij dan verder daar met de huisarts bespreekt, zal nooit zonder jouw toestemming aan je ouders worden verteld.
Alle reacties Link kopieren
‘Pap, mam, ik wil graag een huisarts in het zuiden zoeken, want ik vind het niet handig als ik voor een verstuikte enkel of wat eczeem naar het noorden moet.’
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
09-01-2019 01:18
Het is sowieso handig om een huisarts in de buurt te hebben. Je weet maar nooit wanneer je die nodig hebt. Je kan onmogelijk dan steeds op en neer naar huis reizen.

Vertel dat aan je ouders, ze zullen het vast begrijpen. En waarschijnlijk zullen zij ook akkoord moeten geven, omdat je nog minder jarig bent.

Wat jij dan verder daar met de huisarts bespreekt, zal nooit zonder jouw toestemming aan je ouders worden verteld.
Precies dit! En doen hoor, hij/zij kan bloedonderzoek doen en je eventueel doorverwijzen naar een praktijkondersteuner die je kan helpen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven