Gezondheid alle pijlers

Syndroom van Tietze

21-07-2024 22:33 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas heeft de huisarts bij mij het syndroom van Tietze vastgesteld. Heel vervelend, erg pijnlijk, gelukkig niet gevaarlijk. Ik ben benieuwd of iemand dit ook heeft of heeft gehad en misschien tips heeft? Ik smeer al diclofenac gel en had ook diclofenac tabletten maar die ben ik nu op vakantie vergeten 🙁. Hier is het niet vrij verkrijgbaar dus dat is een beetje jammer.

Maar op viva komen soms de beste adviezen voorbij dus je weet maar nooit!

Ik heb geen idee wat het bij mij triggert en kan gelukkig ook heel veel wél maar regelmatig klapt de pijn er echt in en dat is niet mals.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik al jaaaaaaren
Bij mij is het chronisch (ontstoken borstbeen)
Ik gebruik er ook niets voor, het zijn periodes en die zit ik uit
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is het spanning en stress
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
21-07-2024 22:46
Ja, ik al jaaaaaaren
Bij mij is het chronisch (ontstoken borstbeen)
Ik gebruik er ook niets voor, het zijn periodes en die zit ik uit
Dit is echt mijn rampscenario, dat het niet meer over gaat. Het doet me bij vlagen echt ellendig veel pijn. Vooral als ik achterover wil leunen bijvoorbeeld in een stoel, dat schiet erin. En gaan liggen is echt heel erg pijnlijk, geen enkele houding ligt echt goed en ik word ‘s nachts wakker van de pijn als ik draai. En in het algemeen diep ademhalen is erg pijnlijk. Ik zou het echt moeilijk vinden als dit niet meer over gaat.

Wel echt heftig voor jou, dapper dat je er niks voor gebruikt al snap ik ook dat je niet doorlopend medicatie wilt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet bekend met het syndroom van Tietze.

Wel met medicijnen in het buitenland. Vorige week kon ik met een recept van mijn NL HA (via e-mail gekregen) gewoon diclofenac halen bij de apotheek in Frankrijk. Het was me nl. weer eens in mijn rug geschoten op vakantie.

Waar zit je TO?
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
21-07-2024 22:52
Dit is echt mijn rampscenario, dat het niet meer over gaat. Het doet me bij vlagen echt ellendig veel pijn. Vooral als ik achterover wil leunen bijvoorbeeld in een stoel, dat schiet erin. En gaan liggen is echt heel erg pijnlijk, geen enkele houding ligt echt goed en ik word ‘s nachts wakker van de pijn als ik draai. En in het algemeen diep ademhalen is erg pijnlijk. Ik zou het echt moeilijk vinden als dit niet meer over gaat.

Wel echt heftig voor jou, dapper dat je er niks voor gebruikt al snap ik ook dat je niet doorlopend medicatie wilt gebruiken.
Bij jou zit het tussen je schouderbladen?

Bij mij is het mijn borstbeen.
Nu voel ik niets, maar als ik er op druk doet het wel pijn en schreint lang na.

Heb nog wel fysio gehad ooit, maar dat was echt te pijnlijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er iets is wat er wel verkocht mag worden boven de toonbank qua pijnstilling, waar je nu bent, gewoon proberen of je wat minder last hebt. Nergens voor nodig om op vakantie (en thuis ook niet ws) met pijn te gaan rondlopen als niet hoeft..

Fijn als andere zo'n episode kunnen en willen uitzitten,moeten zij weten.

Misschien als je aangeeft wel land je nu zit, misschien heeft iemand een tip.
Bijv als om een EU land gaat, dat recept internationaal gemaakt kan worden in juiste taal en dat je daar kan ophalen bij een apotheek misschien?
Of als echt naar is nu, vraag bij je camping/hotel of een lokale huisarts misschien je gewoon niet kan helpen?
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 21-07-2024 23:06
13.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft dit.
Gebruikt er in principe niks voor.
Stress verergert het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
21-07-2024 23:04
Mijn man heeft dit.
Gebruikt er in principe niks voor.
Stress verergert het.
En het pakken van alle spullen, het tillen van zware tassen, slechtere bedden, andere stoelen, slechter slapen ook, hitte soms ook, andere soort activiteiten dan thuis, zoals meer lopen of zwemmen ook.
Stress ook, maar net zo vaak zijn andere dingen die het tijdelijk erger maken.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 21-07-2024 23:08
7.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
21-07-2024 23:04
Als er iets is wat er wel verkocht mag worden boven de toonbank qua pijnstilling, waar je nu bent, gewoon proberen of je wat minder last hebt. Nergens voor nodig om op vakantie (en thuis ook niet ws) met pijn te gaan rondlopen als niet hoeft..

Fijn als andere zo'n episode kunnen en willen uitzitten,moeten zij weten.

Misschien als je aangeeft wel land je nu zit, misschien heeft iemand een tip.
Bijv als om een EU land gaat, dat recept internationaal gemaakt kan worden in juiste taal en dat je daar kan ophalen bij een apotheek misschien?
Of als echt naar is nu, vraag bij je camping/hotel of een lokale huisarts misschien je gewoon niet kan helpen?
Waarom zo onaardig?
Niemand zegt dat to geen pijnstiller mag gebruiken. Als het helpt dan zeker doen.

Wsch kan een plaatselijke apotheek je helpen Minik.

Sterkte!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen officiële diagnose (alleen van de fysio, dat dit het waarschijnlijk is). Bij mij helpt van die rustige yoga met alleen uitrekken.
Bij borstbeen doet het pijn, niet tussen schouderbladen. Precies als bij calvijn: als ik daar masseer, wordt het erger.

Wat wel helpt: algemene massage van hele lijf. Bij mij is het ook spanning en stress.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik heb helaas de chronische variant van Tietze, al jaren.

Wat bij mij persoonlijk helpt is om bij aanvallen voldoende pijnstilling te slikken. 3x per dag paracetamol met 2x per dag ibuprofen erbij. En 's avonds er een warme kruik op.

Ik ben ervoor naar de huisarts en fysiotherapeut geweest, maar er is niet veel aan te doen. Wat bij mij wel heel goed helpt om de aanvallen heeeeeeeeeeeeel erg te verminderen: goed rechtop zitten achter mijn bureau (dus ook stoel en alles op de juiste hoogte) en met sporten push-ups, planken en borstspieroefeningen te vermijden. Sinds ik dat consequent doe, gaat het een heel stuk beter (en is de pijnstilling niet meer nodig).
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
21-07-2024 23:08
Waarom zo onaardig?
Niemand zegt dat to geen pijnstiller mag gebruiken. Als het helpt dan zeker doen.

Wsch kan een plaatselijke apotheek je helpen Minik.

Sterkte!
Ja, ik ben onaardig en wat fijn dat je nu wel ineens een tip kan tikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij kreeg het ook het label Tietze, na eerst cardiologisch onderzoek. Achteraf (na 2jr pijn) bleek het helemaal geen Tietze, maar een geïrriteerde zenuw in de borstkas.

Schoonzus heeft wel Tietze, al een jaar of 5. Zij heeft het echt in periodes. Een paar keer per jaar en dan heeft ze ook echt veel fijn. Pijnstillende crèmes en fysio hebben haar helaas niet geholpen. Maar zij sleept zich er doorheen met de gedachte dat het periodes zijn.

Sterkte TO, (chronische) pijn is heel naar :redrose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het gehad, maar het is nu al een paar jaar over.
Ik had het idee dat overdreven rechtop zitten en je borst de ruimte geven helpt.
En misschien hummen, maar dat weet ik niet zeker.
Eigenlijk denk ik dat niks echt helpt, maar dat het iets verschil leek te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
21-07-2024 23:12
Ja, ik ben onaardig en wat fijn dat je nu wel ineens een tip kan tikken.
Huh? Ze vroeg toch wie er ervaring mee heeft?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey,

Niet zoveel tips wel ervaring. Eerste keer dat ik het kreeg was het heel heftig ik dacht dat ik een hartaanval had of trombose (hartslag was erg hoog, ben op de eerste hulp beland). Toen kon ik twee maanden echt heel weinig. Auto rijden ging bijna niet, zitten was heel pijnlijk, huishouden ging niet. Ik vond de pijn best intens ik voelde het bij elke ademhaling en ja dat doe je constant... bij mij zat de pijn ook op het borstbeen. Ik lag erg veel op de bank. Het was uitzitten. Na drie maanden kon ik weer werk oppakken en waren de klachten weg. Twee jaar later werd het getriggerd door Corona (tussen door ook nog een keer Corona gehad maar toen geen opleving gehad) dit keer duurde de klachten maar drie a vier weken en was ook lang niet zo heftig als de eerste keer.

Ik wens je veel beterschap en hoop dat je klachten snel minder worden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Muppet schreef:
22-07-2024 00:03
Hey,

Niet zoveel tips wel ervaring. Eerste keer dat ik het kreeg was het heel heftig ik dacht dat ik een hartaanval had of trombose (hartslag was erg hoog, ben op de eerste hulp beland). Toen kon ik twee maanden echt heel weinig. Auto rijden ging bijna niet, zitten was heel pijnlijk, huishouden ging niet. Ik vond de pijn best intens ik voelde het bij elke ademhaling en ja dat doe je constant... bij mij zat de pijn ook op het borstbeen. Ik lag erg veel op de bank. Het was uitzitten. Na drie maanden kon ik weer werk oppakken en waren de klachten weg. Twee jaar later werd het getriggerd door Corona (tussen door ook nog een keer Corona gehad maar toen geen opleving gehad) dit keer duurde de klachten maar drie a vier weken en was ook lang niet zo heftig als de eerste keer.

Ik wens je veel beterschap en hoop dat je klachten snel minder worden!
Jeetje, dat klinkt als een hele heftige variant.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ook naar de doktersdienst geweest inderdaad. Pas een hele tijd later is de tietze ontdekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
22-07-2024 00:06
Jeetje, dat klinkt als een hele heftige variant.
Dat was het ook, had een hartslag van 155 in “rust”. Ik was begin 30 wist niet wat me overkwam. Waarschijnlijk door de pijn, toen ik morfine kreeg werd mijn hartslag direct weer normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Ik zit ook met pijn aan mijn borstbeen, het straalt bij hevige pijn uit naar mijn ribben en rug. Ik zit met medicatie een beetje met het probleem dat ik borstvoeding geef, dus ik kan niet zomaar vanalles proberen.

Het idee van een internationaal recept is wel een hele goede! Ik zit ook in Frankrijk. Ik heb vannacht wel redelijk geslapen, dat helpt ook altijd, maar het is nog steeds erg pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een 'patient'.
Bij heftige aanvallen helpt alleen pijnstilling (ik kreeg de laatste keer ibuprofen 600 mg voorgeschreven).. Bij milde aanvallen gewoon uitzitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO het is me niet helemaal duidelijk of je ook al 4x per dag 2 paracetamol slikt. Als dat niet voldoende is, dan een NSAID erbij zoals diclofenac. Als het beter gaat dan die weer als eerste afbouwen.
Je kunt op lareb.nl opzoeken wat je mag bij borstvoeding. Medicijnen in dezelfde groep als diclofenac zijn bijv ibuprofen en naproxen, misschien dat het scheelt in beschikbaarheid zonder recept bijv. Wel rot zeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak een afspraak bij een goede chiropractor, osteopaat of fysiotherapeut. Net als alle andere soorten gewrichtsklachten en klachten van het bewegingsapparaat zijn de klachten vaak heel goed te behandelen.

Tegenwoordig met de nieuwe fasciale technieken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ibuprofen kan ik niet goed tegen en naproxen mag niet met borstvoeding, vandaar dat de huisarts direct diclofenac voorschreef.

Ik slik wel paracetamol maar dat maakt weinig verschil helaas.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven