Gezondheid alle pijlers

Tandarts: wat moet ik hiermee??

22-11-2019 17:44 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden is de tandarts waar ik al geruime tijd patiënt was ermee gestopt.
Ik heb bij hem echt nooit problemen gehad, hij legde alles altijd duidelijk uit en ik had echt vertrouwen in hem.
Ik ben toen overgestapt naar een tandartspraktijk van Dental Clinics.

Van het begin af aan is er elke keer iets.
Bij mezelf is er een keer een behandeling gedaan met achteraf een controle foto; alles zag er prima uit, de 2 kiezen erachter ook: niks op aan te merken. Een maand of 2 later kwam ik voor de halfjaarlijkse controle en was de tandarts bij tandsteen verwijderen echt constant bij 1 kies aan een vulling aan het trekken: echt ze bleef aan de gang. De conclusie vervolgens: er moest van alles gebeuren want die kies was heel zwak. Dezelfde kies dus die 2 maanden daarvoor op de foto nog helemaal in orde was.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat zij net zolang aan die vulling heeft zitten trekken tot hij kapot ging.

Aangegeven dat ik bij die tandarts niet meer gepland wilde worden.

Daarna ook nog een aantal akkefietjes, waarbij ik er geen enkel vertrouwen in heb dat het klopt wat zij zeggen.

Vandaag moest mijn puber voor controle. Zij gaat van jongs af elk half jaar naar de tandarts; een jaar of 2 geleden een klein gaatje, maar verder nooit iets (kreeg ook altijd die fluor gebitjes).
Ze komt thuis met de mededeling dat ze 6(!) gaatjes heeft en 3 vervolgafspraken moet maken.
Ik vind dit wel zo raar... hoe kan het dat er een half jaar geleden niks aan de hand was en dat ze nu opeens maar liefst 6 gaatjes zou hebben.
Ik heb de praktijk al gebeld, dan krijg je een telefoniste aan de lijn die weet te melden dat het echt in het systeem staat en dat zij er niet bij was in de behandelkamer.

Weet iemand hier meer van; kan het dat er opeens zoveel gaatjes zijn, terwijl er eigenlijk nooit iets aan de hand was?
Wat zouden jullie doen? Andere tandarts zoeken.... ; tandarts spreken die dit geconstateerd heeft.....?

Ik heb er echt een slecht gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar een andere gaan, kijken wat zij zeggen en dan beslissen waar je blijft komen.
Alle reacties Link kopieren
Andere tandarts zoeken.

Nooit gaatje gehad. Verhuisd naar een nieuwe plaats en dus een nieuwe tandarts genomen. Opeens wel gaatjes (kan...) en ik mocht ook zwart betalen... Er zat een bijna-gaatje die ze wilde vullen, maar ik wilde het pas als er echt iets was. Verhuisd naar een andere tandarts, en nu , 10 jaar later, nog steeds geen gaatjes gevuld. Ook het bijna-gaatje van toen niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een second opinion vragen. Je hoeft gaatjes niet altijd te behandelen, las ik laatst in een Australische studie. Gaatjes die nog oppervlakkig zijn herstellen soms vanzelf. Áls ze er al zitten.
Alle reacties Link kopieren
Second opinion vragen bij een onafhankelijke tandarts
Er valt niets te verdienen aan een gaaf gebit en naar aanleiding daarvan zijn er tandartsen die in een gaaf gebit boren en je wijsmaken dat het hoognodig is.
Alweer een hele tijd geleden is er een reportage over op televisie geweest, vandaar ik dit weet.
Mijn vorige tandarts was op een gegeven moment ook niet meer te vertrouwen en ben ik overgestapt en als ik jou was zou ik dat voor jouw gezin ook maar weer doen en dan bij een tandarts die niet aangesloten is bij een grotere BV waar ze alleen maar het verdienen van veel geld van belang vinden.
Alle reacties Link kopieren
Een goeie vulling gaat niet zomaar stuk.

Wat is de reden dat de andere tandarts is gestopt?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verder kijken... En dan beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Op zoek naar een andere tandarts. Zou zeker bij je kind niet zomaar laten boren. Kind moet nog zijn/haar hele leven met hetzelfde gebit doen.

Ken je de site zorgkaartnederland.nl ? Een goed cijfer daar zegt ook niet altijd wat, maar toch.
Ze moeten ergens hun geld aan verdienen en dat doen ze dus zo.

Ik zou op zoek gaan naar een tandarts die grotendeels alleen werkt.
Die heeft geen tijd voor dit soort grappen.
Alle reacties Link kopieren
naar een andere tandarts gaan.
foto’s geven een beeld maar zijn absoluut geen garantie
Marnamai schreef:
22-11-2019 17:52
Ze moeten ergens hun geld aan verdienen en dat doen ze dus zo.

Ik zou op zoek gaan naar een tandarts die grotendeels alleen werkt.
Die heeft geen tijd voor dit soort grappen.
Onzin, de meeste tandartsen zitten overvol met patienten
Herkenbaar. Nooit wat gehad, ivm verhuizing naar een nieuwe tandarts en elke controle was wel wat. Ik moest opeens ook naar de "preventieassistente" a 12 euro per 5 min. Uhu.

Weer een verhuizing verder en weer moesten er fotos gemaakt worden, weer een gaatje. Er werden minuten gefactureerd die echt niet gemaakt waren. Sinds dit gezeik wil ik na elke behandeling direct de kosten en speficicaties zien en doorloop die met de tandarts zodat ik niet achteraf verrasd wordt. Ook wil ik zien waar de gaatjes zitten en wat de kleurtjes betekenen. Gevoelsmatig heb ik er dan meer grip op en maak ik het hem moeilijker om me op te lichten.

Ik heb inmiddels een basaal wantrouwen jegens tandartsen. Net als tegen garages. Men zal ze altijd nodig hebben dus daar maken ze mooi misbruik van.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 22-11-2019 17:56
0.83% gewijzigd
Marnamai schreef:
22-11-2019 17:52
Ze moeten ergens hun geld aan verdienen en dat doen ze dus zo.

Ik zou op zoek gaan naar een tandarts die grotendeels alleen werkt.
Die heeft geen tijd voor dit soort grappen.
Tegen mij werd juist gezegd "ik werk in loondienst dus heb er niks aan om extra te factureren".
Alle reacties Link kopieren
Van die gaatjes is inderdaad wel herkenbaar. Ik had altijd 1 of 2 gaatjes (bleek later door vitamine D tekort). Een keer niks gehad, half jaar later kwam de tandarts met 12 gaatjes. Omdat er al meer mis ging bij haar Second opinion ergens anders aangevraagd, en bleken er 2 te zijn.

Ik zou als ik jou was ook een Second opinion aanvragen bij een andere praktijk. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dat hoor je vaak, dat als je naar een nieuwe gaat er 'ineens' van alles aan de hand is. Ik had dat ook ooit: ik zou zogenaamd 13 (!!) gaatjes hebben.
Ik zou naar een ander gaan. Je gevoel is hier nu sowieso niet meer goed.
Snowpink schreef:
22-11-2019 17:56
Tegen mij werd juist gezegd "ik werk in loondienst dus heb er niks aan om extra te factureren".
Ik merk in mijn omgeving dat net al die groeps-tandartsen vaak ineens gaatjes zien die er niet zijn.
Mensen die al 20 jaar geen enkel probleem hebben, switchen naar die tandarts omdat hun oude met pensioen gaat en ineens mogen ze 7 keer extra komen voor imaginaire gaatjes en dergelijke.

En dat de tandarts die alleen werkt waar ik al 30 jaar ga dat niet heeft.

Ik ben nu al bang voor de dag dat mijn tandarts op pensioen gaat.
De hele buurt zit hier propvol en heeft wachtlijsten en patiëntenstops, dus dat wordt dan ook een popie-jopie dure groepspraktijk.
Want dat zijn de enigen die wél plaats hebben.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio TO? Zelf ben ik erg blij met de mijne (voor zover mogelijk; het is en blijft een tandarts) en zou hem je kunnen aanbevelen
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Tja. Da’s echt typisch Dental Clinics. Die zijn super commercieel.

Ik ben er helemaal voor om gaatjes zo vroeg mogelijk op te sporen en in de kiem te smoren, maar Dental Clinics staat er om bekend dat ze ergens zoveel mogelijk behandelingen uit willen slepen. Inderdaad, als er vorige keer op de foto’s niets zichtbaar was, is het raar dat het nu opeens helemaal mis is. Want gaatjes ontwikkelen zich vrij langzaam.
Alle reacties Link kopieren
Het is goed mogelijk dat er in een half jaar gaatjes ontstaan. Over het algemeen hebben de meeste tandartsen voldoende werk en hoeven ze dit niet te creëren. Maar ik heb ook zeker slechte tandheelkunde gezien. Het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in je arts, ga voor een second opnion.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig een zelfde soort situatie. Bijna 40 en nog zelfs maar een gaatje gehad. Bij de laatste controle blijkt mijn tandarts langdurig ziek en staat er een vervanger in de praktijk. Prima, maar die zegt dus ineens dat er 4! kiezen getrokken moeten worden en er nog verschillende gaatjes zijn. Er is een foto gemaakt á € 100,00, maar mij kunnen ze alles wijsmaken, ik zie daar niks op.

Hij wilde dus meteen afspraken maken voor het trekken van de kiezen. Ik vroeg of het haast had, aangezien ik 0 klachten heb. Heb de eerste afspraak in januari staan, maar ga eerst voor een second opinion, want ik vertrouw het echt niet.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik hoor dit ook vaker in mijn omgeving. Ik zit bij een kleinschalig praktijk en vraag meteen offertes op, die ze overigens verplicht zijn om te geven boven 250 euro. Ik heb het eens uit gezocht na dat ik een vermogen had betaald in 1 jaar voor tandarts kosten (OK de behandelingen waren nodig maar volgens mij had het wel wat minder duur kunnen zijn).

Ik ben dit jaar niet eens naar de periodieke controle geweest. Mondhygienisten zien ook wel of er iets is of niet. En ik heb nooit in mijn leven een gaatje gehad, zou me verbazen als ik in eens 14 gaatjes zou hebben als een andere tandarts er naar kijkt.

Ik zou meteen weg zijn bij zo iemand hoor, dat is niet normaal.
Juniper_ schreef:
22-11-2019 18:17
Ik heb toevallig een zelfde soort situatie. Bijna 40 en nog zelfs maar een gaatje gehad. Bij de laatste controle blijkt mijn tandarts langdurig ziek en staat er een vervanger in de praktijk. Prima, maar die zegt dus ineens dat er 4! kiezen getrokken moeten worden en er nog verschillende gaatjes zijn. Er is een foto gemaakt á € 100,00, maar mij kunnen ze alles wijsmaken, ik zie daar niks op.

Hij wilde dus meteen afspraken maken voor het trekken van de kiezen. Ik vroeg of het haast had, aangezien ik 0 klachten heb. Heb de eerste afspraak in januari staan, maar ga eerst voor een second opinion, want ik vertrouw het echt niet.
Niet doen hoor!!! @(
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-11-2019 17:48
Je hoeft gaatjes niet altijd te behandelen, las ik laatst in een Australische studie. Gaatjes die nog oppervlakkig zijn herstellen soms vanzelf. Áls ze er al zitten.
Klopt, zo'n gaatje heb ik in een kies. Het zit aan de wang kant, dus ik zie het (als ik mijn best doe), maar nergens last van.
Tandarts houdt het in de gaten, wordt niet erger, dus niet behandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven