Gezondheid alle pijlers

Te laag ijzer / vegetariër

21-09-2020 12:46 106 berichten
sinds een maand of 2 ben ik vegetariër.
Volgens mij eet ik erg gezond maar had vage klachten en nu blijkt mijn ferritine/ijzer echt veel te laag te zijn.
Nu krijg ik tabletten (3x pd) maar heb begrepen dat dit niet fijn is voor maag en darmen en ik heb daar ook altijd al veel last van.
Nu heb ik 4 jaar geleden een infuus gehad bij laag ferritine tijdens de zwangerschap.
Is er iemand die een infuus kreeg zonder zwanger te zijn ipv pillen?
En zijn er meer vegetariërs bekend met een te laag ijzer?
Alle reacties Link kopieren
Is het gecontroleerd met een vingerprik? Dat schijnt niet zo betrouwbaar te zijn. Ik ben niet vegetarisch, maar ik heb snel last van een te laag ijzer. Vanzelfsprekend zou ik het advies van je arts opvolgen, maar daarna kun je het wellicht op pijl houden floradix? Daar krijg ik niet zo'n last van mijn darmen van.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
21-09-2020 18:17
Ondanks bijna 40 jaar vegetarisch eten heb ik echt een prima ijzer/ferritine.
Nog nooit gehoord eigenlijk bij vegetariërs.

Hier hetzelfde. Al veertig jaar vegetariër, waarvan meer dan tien jaar veganist. En al die tijd is mijn ijzergehalte prima (zelfs vrij hoog voor een vrouw). En ja, het wordt regelmatig gecontroleerd, aangezien ik bloeddonor ben.
Belle73 schreef:
21-09-2020 18:46
Is het gecontroleerd met een vingerprik? Dat schijnt niet zo betrouwbaar te zijn. Ik ben niet vegetarisch, maar ik heb snel last van een te laag ijzer. Vanzelfsprekend zou ik het advies van je arts opvolgen, maar daarna kun je het wellicht op pijl houden floradix? Daar krijg ik niet zo'n last van mijn darmen van.
Nee met bloedprikken.
Dankje voor de tips.
Weet jij de oorzaak waarin jij er snel last van hebt?
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-09-2020 18:51
Nee met bloedprikken.
Dankje voor de tips.
Weet jij de oorzaak waarin jij er snel last van hebt?
Geen idee, maar mijn vader had er ook snel last van. Misschien zit het in de familie. Gelukkig menstrueer ik nauwelijks dankzij het spiraaltje.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Niet iedereen neemt ijzer even goed op en ijzer uit vlees is weer makkelijker opneembaar dan uit plantaardige voedingsbronnen. Let je ook op je vitamine C inname? Dankzij vitamine C wordt ijzer beter opgenomen. Calcium remt de opname van ijzer daarentegen.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-09-2020 18:12
Jij hebt dit dus ook vaker gehad.
Ben nog steeds verbaasd eigenlijk want eet echt best gezond.
Maar zou het dan kunnen zijn dat de ene persoon er vatbaarder voor is dan de ander?
En moeten ze dan niet onderzoeken waarom iemand slecht ijzer opneemt?
Vond je het niet vervelend om weer vlees te eten?
Ik vermoed eigenlijk dat ik al langer dan dat ik vegetariër ben met een tekort rond loop, maar dat dit het extra zetje was.
Na 4 weken moet ik weer bloed prikken trouwens, waarschijnlijk kunnen ze dan zien of ik ijzer goed opgenomen heb.
Moet jij nu nog weleens laten prikken ter controle?

Ja, ik heb het vaker gehad. Toen ik jong was, was ik behoorlijk erg ongesteld en heb toen volgens mij 3x bloedarmoede gehad. Het was elk jaar wel raak.. Op advies van de huisarts ben ik toen op mijn 14e met de pil begonnen. Wat een verschil!

Toen jarenlang geen last meer gehad, tot ik dus vegetarisch ging eten. Ik was ook een paar maanden bezig en kreeg vermoeidheidsklachten. Bloed laten prikken en laag ferritine en hb. Tijdens de ijzerkuur weer begonnen met wat vlees te eten. Vond ik destijds niet leuk, maar mijn huisarts raadde het ook aan. Blijkbaar ben ik er gevoelig voor en ik vind mijn gezondheid belangrijker. Ben toen wel overgestapt op voornamelijk grasgevoerd vlees, probeer de bioindustrie te ontlopen. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Ik hoef het niet meer te laten prikken voor controle, maar ik moet wel blijven opletten voldoende ijzer binnen te krijgen en een koperspiraal is me ook afgeraden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-09-2020 12:46
sinds een maand of 2 ben ik vegetariër.
Volgens mij eet ik erg gezond maar had vage klachten en nu blijkt mijn ferritine/ijzer echt veel te laag te zijn.
Nu krijg ik tabletten (3x pd) maar heb begrepen dat dit niet fijn is voor maag en darmen en ik heb daar ook altijd al veel last van.
Nu heb ik 4 jaar geleden een infuus gehad bij laag ferritine tijdens de zwangerschap.
Is er iemand die een infuus kreeg zonder zwanger te zijn ipv pillen?
En zijn er meer vegetariërs bekend met een te laag ijzer?
Ik heb niet alles doorgelezen dus weet niet of het al een keer gezegd is maar ik denk niet dat jouw lage ijzer gehalte iets met het vegetariër zijn te maken heeft. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat je dit tekort in zo’n korte periode oploopt. Ik ben al heel lang veganist en laat elk jaar mijn bloed testen maar ik heb nog nooit een te laag ijzer gehalte gehad. Wel moet ik B12 bij slikken maar ik neem een multivitamine die speciaal voor veganisten is dus daar ook geen tekort aan en in de winter neem ik extra vitamine D in (maar dat zou bijna heel Nederland moeten doen eigenlijk...). Mijn man daarentegen moet wel op zijn ijzer gehalte letten, die heeft Colitis Ulcerosa en zijn ijzer is wel snel te laag omdat zijn darmen het minder goed opnemen. Hij neemt ook de multivitamine en gebruikt daarbij Floradix, deze combinatie houdt het goed op peil bij hem.
Ervaar je ook klachten? Bijvoorbeeld ook maag- en darmklachten wanneer je de ijzer tabletten niet slikt? Dan zou je daar misschien eens verder naar moeten laten kijken.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
21-09-2020 21:20
Ik heb niet alles doorgelezen dus weet niet of het al een keer gezegd is maar ik denk niet dat jouw lage ijzer gehalte iets met het vegetariër zijn te maken heeft. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat je dit tekort in zo’n korte periode oploopt. Ik ben al heel lang veganist en laat elk jaar mijn bloed testen maar ik heb nog nooit een te laag ijzer gehalte gehad. Wel moet ik B12 bij slikken maar ik neem een multivitamine die speciaal voor veganisten is dus daar ook geen tekort aan en in de winter neem ik extra vitamine D in (maar dat zou bijna heel Nederland moeten doen eigenlijk...). Mijn man daarentegen moet wel op zijn ijzer gehalte letten, die heeft Colitis Ulcerosa en zijn ijzer is wel snel te laag omdat zijn darmen het minder goed opnemen. Hij neemt ook de multivitamine en gebruikt daarbij Floradix, deze combinatie houdt het goed op peil bij hem.
Ervaar je ook klachten? Bijvoorbeeld ook darmklachten wanneer je de ijzer tabletten niet slikt? Dan zou je daar misschien eens verder naar moeten laten kijken.
Dankje voor je reactie.
Misschien heb je gelijk in dat het niet komt door ontbreken van vlees.
Ik besef nu dat ik de klachten al veel langere periode heb .
Wat vervelend dat je man die darmziekte heeft.
Ik heb al sinds kind last van mijn darmen wat altijd werd geschaard onder prikkelbare darm.
Sinds mijn dochter koemelk allergie bleek te hebben heb ik ook een geprobeerd om minder (nauwelijks ) zuivel te eten en mijn darmen zijn nu al maanden rustig gelukkig.
Wel veel last van mijn maag, maar ik las dat misselijkheid ook door ijzergebrek kan komen?
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-09-2020 21:30
Dankje voor je reactie.
Misschien heb je gelijk in dat het niet komt door ontbreken van vlees.
Ik besef nu dat ik de klachten al veel langere periode heb .
Wat vervelend dat je man die darmziekte heeft.
Ik heb al sinds kind last van mijn darmen wat altijd werd geschaard onder prikkelbare darm.
Sinds mijn dochter koemelk allergie bleek te hebben heb ik ook een geprobeerd om minder (nauwelijks ) zuivel te eten en mijn darmen zijn nu al maanden rustig gelukkig.
Wel veel last van mijn maag, maar ik las dat misselijkheid ook door ijzergebrek kan komen?
iiiiiiie ik kon nu even met een trap op de rem, hup naar de huisarts
ijzergebrek kan komen door de Helicobacter pylori de maagzweerbacterie
je moet echt snel alles laten onderzoeken hoor
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
21-09-2020 21:30
Dankje voor je reactie.
Misschien heb je gelijk in dat het niet komt door ontbreken van vlees.
Ik besef nu dat ik de klachten al veel langere periode heb .
Wat vervelend dat je man die darmziekte heeft.
Ik heb al sinds kind last van mijn darmen wat altijd werd geschaard onder prikkelbare darm.
Sinds mijn dochter koemelk allergie bleek te hebben heb ik ook een geprobeerd om minder (nauwelijks ) zuivel te eten en mijn darmen zijn nu al maanden rustig gelukkig.
Wel veel last van mijn maag, maar ik las dat misselijkheid ook door ijzergebrek kan komen?
Prikkelbare darmsyndroom wordt vaak een beetje afgedaan als iets eenvoudigs, zo van: we hebben alles onderzocht maar kunnen niks vinden dus heb je PDS. Maar het is wel degelijk iets serieus en met de juiste begeleiding valt het ook goed te behandelen echter zul je wel veel gevoeliger zijn op je darmen en is het iets waar je de rest van je leven rekening mee moet houden. Als ik jou was zou ik met je maag- en darmklachten naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen voor de MDL arts. Je kunt zelf van alles gaan proberen nu maar ik zou eerst laten onderzoeken of er niet een lichamelijke reden is waarom je ijzer tekort hebt.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar ik heb een ijzerinfuus gehad. Ik moest ook pillen slikken maar was zelf bang dat het dan heel langzaam zou gaan. Aan huisarts voorgelegd dat ik een infuus wilde. Ze had het nog nooit meegemaakt maar ze had niet echt bezwaar. Na het infuus waren mijn waarden in 1x weer heel hoog. Precies wat ik wilde.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, misselijkheid kan een gevolg zijn van ijzertekort.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt mij niet duidelijk wat er nou te laag is, je Hb of je ferritine/ ijzer? Of allebei?
HIer ook iemad die zodra ze vegetarier wordt (ik ben dat bij vlagen jarenlang) ijzer meteen keldert. Zo ernstig dat ik flauwval neigingen krijg, ik ga nu kijken of ik het zelf kan oplossen door elke ochtend een multivitamine met ijzer te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
21-09-2020 22:11
HIer ook iemad die zodra ze vegetarier wordt (ik ben dat bij vlagen jarenlang) ijzer meteen keldert. Zo ernstig dat ik flauwval neigingen krijg, ik ga nu kijken of ik het zelf kan oplossen door elke ochtend een multivitamine met ijzer te nemen.
Er zijn een aantal multivitamines die speciaal voor vegetariërs en veganisten zijn maar ze zijn lang niet allemaal even goed.
In dit artikel https://vegetus.nl/de-valse-veiligheid- ... vitamines/ staan een aantal multivitamines die wel goed zijn. Mijn man en ik gebruiken nu die van Etos en daar zijn we erg tevreden over! Voorheen die van Vegetology maar die moest ik bestellen, nu kan ik gewoon naar de winkel en dat vind ik toch net iets makkelijker.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
21-09-2020 23:33
Er zijn een aantal multivitamines die speciaal voor vegetariërs en veganisten zijn maar ze zijn lang niet allemaal even goed.
In dit artikel https://vegetus.nl/de-valse-veiligheid- ... vitamines/ staan een aantal multivitamines die wel goed zijn. Mijn man en ik gebruiken nu die van Etos en daar zijn we erg tevreden over! Voorheen die van Vegetology maar die moest ik bestellen, nu kan ik gewoon naar de winkel en dat vind ik toch net iets makkelijker.
Ik heb die multivitamine van de AH genomen, lijkt me niet dat die zo veel kan verschillen als Etos. Heb beide vluchtig vergeleken en zou zeggen zelfde product, ander merk :)
Koppigwijf schreef:
21-09-2020 22:11
HIer ook iemad die zodra ze vegetarier wordt (ik ben dat bij vlagen jarenlang) ijzer meteen keldert. Zo ernstig dat ik flauwval neigingen krijg, ik ga nu kijken of ik het zelf kan oplossen door elke ochtend een multivitamine met ijzer te nemen.
Is er bij jou een tekort gesignaleerd?
Zou dat voldoende zijn met supplementen om ook echt een tekort aan te vullen?
venessa schreef:
21-09-2020 21:54
Niet alles gelezen maar ik heb een ijzerinfuus gehad. Ik moest ook pillen slikken maar was zelf bang dat het dan heel langzaam zou gaan. Aan huisarts voorgelegd dat ik een infuus wilde. Ze had het nog nooit meegemaakt maar ze had niet echt bezwaar. Na het infuus waren mijn waarden in 1x weer heel hoog. Precies wat ik wilde.
Ja ik weet het. Is zo makkelijk en had geen bijwerkingen. Voelde me heel snel weer beter.
Ben je ook veel misselijk geweest bij ijzergebrek?
lilalinda schreef:
21-09-2020 21:32
iiiiiiie ik kon nu even met een trap op de rem, hup naar de huisarts
ijzergebrek kan komen door de Helicobacter pylori de maagzweerbacterie
je moet echt snel alles laten onderzoeken hoor
Oh dat klinkt niet gezellig. Ik had sowieso voorgenomen om vandaag even langs te gaan voor vragen.
mindervanmij schreef:
21-09-2020 19:04
Niet iedereen neemt ijzer even goed op en ijzer uit vlees is weer makkelijker opneembaar dan uit plantaardige voedingsbronnen. Let je ook op je vitamine C inname? Dankzij vitamine C wordt ijzer beter opgenomen. Calcium remt de opname van ijzer daarentegen.
Had ik idd ook begrepen. Tnx voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
21-09-2020 23:36
Ik heb die multivitamine van de AH genomen, lijkt me niet dat die zo veel kan verschillen als Etos. Heb beide vluchtig vergeleken en zou zeggen zelfde product, ander merk :)
Heb je de Multi Care van AH? Dan zou ik die nog eens vergelijken met die van de Etos.... Vitamine B12 in die van AH 100% ADH en in die van Etos 2000% ADH. En zo zit er bijna van alles veel meer in die van de Etos dan die van de AH. Ik kan helaas geen plaatjes plakken maar ik zou ze nog eens goed vergelijken met elkaar, heb je het artikel van Vegetus gelezen?
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 07:12
Is er bij jou een tekort gesignaleerd?
Zou dat voldoende zijn met supplementen om ook echt een tekort aan te vullen?
Ik ben nu 44, de eerste keer dat ik vegetarier werd was ik 10. Op mijn twaalfde had ik een dusdanig tekort dat ik duizelingen had en flauwviel. Kreeg toen ijzertabletten. Weer vlees gaan eten, na een paar jaar weer vegetarier. Weer hetzelfde verhaal. Of supplementen gaan helpen, dat ga ik uitvinden :)
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 07:14
Oh dat klinkt niet gezellig. Ik had sowieso voorgenomen om vandaag even langs te gaan voor vragen.
maar dat is oplosbaar hoor
succes bij de huisarts zo!
Koppigwijf schreef:
22-09-2020 08:00
Ik ben nu 44, de eerste keer dat ik vegetarier werd was ik 10. Op mijn twaalfde had ik een dusdanig tekort dat ik duizelingen had en flauwviel. Kreeg toen ijzertabletten. Weer vlees gaan eten, na een paar jaar weer vegetarier. Weer hetzelfde verhaal. Of supplementen gaan helpen, dat ga ik uitvinden :)
Lastig! Overweeg je dan nu ook weer om vlees te gaan eten?
Vlees eten heeft me altijd tegen gestaan en opeens was ik er helemaal klaar mee.
Iemand in mijn omgeving adviseerde om echt weer vlees te gaan eten als ik ijzer tekort heb, als het echt noodzakelijk is dan moet het maar maar eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet zitten om dat tegen m'n zin te doen.
Weet iemand of die vleesvervangers qua hoeveelheid B12 en ijzer gelijk zijn aan vlees?
Ik eet bijna dagelijks iets van Valess of een ei.
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 07:40
Heb je de Multi Care van AH? Dan zou ik die nog eens vergelijken met die van de Etos.... Vitamine B12 in die van AH 100% ADH en in die van Etos 2000% ADH. En zo zit er bijna van alles veel meer in die van de Etos dan die van de AH. Ik kan helaas geen plaatjes plakken maar ik zou ze nog eens goed vergelijken met elkaar, heb je het artikel van Vegetus gelezen?
Goed te weten!
Ik heb nu B12 in huis met 1000 microgram B12.
Maar kun je daar geen overschot van krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven