Gezondheid alle pijlers

Te laag ijzer / vegetariër

21-09-2020 12:46 106 berichten
sinds een maand of 2 ben ik vegetariër.
Volgens mij eet ik erg gezond maar had vage klachten en nu blijkt mijn ferritine/ijzer echt veel te laag te zijn.
Nu krijg ik tabletten (3x pd) maar heb begrepen dat dit niet fijn is voor maag en darmen en ik heb daar ook altijd al veel last van.
Nu heb ik 4 jaar geleden een infuus gehad bij laag ferritine tijdens de zwangerschap.
Is er iemand die een infuus kreeg zonder zwanger te zijn ipv pillen?
En zijn er meer vegetariërs bekend met een te laag ijzer?
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 08:31
Lastig! Overweeg je dan nu ook weer om vlees te gaan eten?
Vlees eten heeft me altijd tegen gestaan en opeens was ik er helemaal klaar mee.
Iemand in mijn omgeving adviseerde om echt weer vlees te gaan eten als ik ijzer tekort heb, als het echt noodzakelijk is dan moet het maar maar eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet zitten om dat tegen m'n zin te doen.
Weet iemand of die vleesvervangers qua hoeveelheid B12 en ijzer gelijk zijn aan vlees?
Ik eet bijna dagelijks iets van Valess of een ei.
Nou ik heb voor het laatst in juni vlees gegeten, ik dacht bij mezelf laat ik nou 1 keer in de week twee biologische rundvlees burgers eten. En in 1 keer in de week 2 haringfilets. Maar dat staat me serieus zo tegen, dat ik maar weer eens vegetariërs ben geworden. (Wat ik je zei ik ben vegetariër bij vlagen). We zullen wel zien waar het schip strand.
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 07:40
Heb je de Multi Care van AH? Dan zou ik die nog eens vergelijken met die van de Etos.... Vitamine B12 in die van AH 100% ADH en in die van Etos 2000% ADH. En zo zit er bijna van alles veel meer in die van de Etos dan die van de AH. Ik kan helaas geen plaatjes plakken maar ik zou ze nog eens goed vergelijken met elkaar, heb je het artikel van Vegetus gelezen?
Ja ik heb het gelezen, artikel is wat ouder. Bovendien dacht ik dat AH zijn multivitamine heeft aangepast, want eerste bevatte die multivitamine van AH geen ijzer en nu wel.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 08:33
Goed te weten!
Ik heb nu B12 in huis met 1000 microgram B12.
Maar kun je daar geen overschot van krijgen?
ja, je kunt een b12 overschot krijgen
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 08:31
Lastig! Overweeg je dan nu ook weer om vlees te gaan eten?
Vlees eten heeft me altijd tegen gestaan en opeens was ik er helemaal klaar mee.
Iemand in mijn omgeving adviseerde om echt weer vlees te gaan eten als ik ijzer tekort heb, als het echt noodzakelijk is dan moet het maar maar eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet zitten om dat tegen m'n zin te doen.
Weet iemand of die vleesvervangers qua hoeveelheid B12 en ijzer gelijk zijn aan vlees?
Ik eet bijna dagelijks iets van Valess of een ei.
Dat verschilt per vleesvervanger. Bij de ingrediënten kun je zien of B12 en ijzer zijn toegevoegd. Uit mijn hoofd is qua voedingswaarden Valess niet de beste keuze, omdat het op basis van zuivel is. Ik zie dat er wel ijzer aan is toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een B12 overschot krijgen maar dan moet je wel heeeel erg je best gaan doen! Als vegetariër en zeker veganist zijnde gaat je dat echt niet lukken tenzij je dus meerdere van deze pillen op een dag van plan bent te gaan eten 😉 maar de ADH in Nederland zijn eigenlijk minimaal (té minimaal ook volgens mijn huisarts). In andere landen is de ADH van veel vitamines en mineralen hoger dan hier. Zo zou eigenlijk elke Nederlander vanaf nu vitamine D bij moeten gaan slikken, op onze breedtegraden is de zonkracht niet sterk genoeg om ervoor te zorgen dat we voldoende vitamine D aanmaken.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Even de huisarts gebeld en het is mijn ferritine wat fors laag is.
Hb is gewoon goed :blond:
Maar bij een laag ferritine kun je dus blijkbaar ook genoeg klachten krijgen.
Normaal waarde is tussen de 20 en 150 en mijn waarde is 9.
Ik vroeg om een ijzer infuus maar dat doen ze pas onder de 5, als het echt gevaarlijk is zei ze.
Verder kan ze aan de rest van mijn bloedwaardes (nieren, schildklier etc) zien dat er waarschijnlijk geen andere onderliggende ziekte is waarvan dit de oorzaak is.
Ze zegt dat ze het heel vaak ziet bij mensen die geen vlees eten.
Ook raadde ze aan om voor mirena spiraal te gaan IPV koper ook ivm mijn pms.
Ik ben er alleen beetje benauwd voor hoe ik op die hormonen ga reageren (had bij de pil erg veel last van zware hoofdpijn etc).
Of misschien moet mijn man zich maar ff steriliseren :rrr:
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 12:21
Even de huisarts gebeld en het is mijn ferritine wat fors laag is.

Ook raadde ze aan om voor mirena spiraal te gaan IPV koper ook ivm mijn pms.
Ik ben er alleen beetje benauwd voor hoe ik op die hormonen ga reageren (had bij de pil erg veel last van zware hoofdpijn etc).
Of misschien moet mijn man zich maar ff steriliseren :rrr:
als je man zich laat steriliseren, krijg jij geen extra ijzer hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 10:13
Zo zou eigenlijk elke Nederlander vanaf nu vitamine D bij moeten gaan slikken, op onze breedtegraden is de zonkracht niet sterk genoeg om ervoor te zorgen dat we voldoende vitamine D aanmaken.
dat is ook de officiële richtlijn hoor
lilalinda schreef:
22-09-2020 12:24
als je man zich laat steriliseren, krijg jij geen extra ijzer hoor :)
Nee maar dan kan die koperspiraal eruit :p:
Heb zware menstruaties door koperspiraal.
Dus wie weet krijg ik toch meer ijzer als mijn man een knipje gaat halen :-]
Of mirena, maar ik weet niet hoor, of ik hormonsters wil. Ben er van mezelf al 1
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 10:13
Je kunt een B12 overschot krijgen maar dan moet je wel heeeel erg je best gaan doen! Als vegetariër en zeker veganist zijnde gaat je dat echt niet lukken tenzij je dus meerdere van deze pillen op een dag van plan bent te gaan eten 😉 maar de ADH in Nederland zijn eigenlijk minimaal (té minimaal ook volgens mijn huisarts). In andere landen is de ADH van veel vitamines en mineralen hoger dan hier. Zo zou eigenlijk elke Nederlander vanaf nu vitamine D bij moeten gaan slikken, op onze breedtegraden is de zonkracht niet sterk genoeg om ervoor te zorgen dat we voldoende vitamine D aanmaken.
Goed om te weten. Thanks.
Na mijn ijzer kuur, ga ik maar eens naar de Etos om multivitamines.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-09-2020 12:24
dat is ook de officiële richtlijn hoor
Toch weet bijna niemand het (of handelt er niet naar).... het is schrikbarend hoeveel mensen er rondlopen met een (ernstig) vitamine D tekort.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Met een multivitamine, krijg je dan alles binnen wat nodig is ? Of is dan extra vit D en b12 aan te raden?.
Nu al starten met multivitamine is voor mij waarschijnlijk niet handig naast de hoge dosering ijzertabletten? Gezien er in multivitamine en mijn voeding ook nog ijzer zit?
B12 kon ik er wel naast slikken zei de huisarts
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 12:58
Met een multivitamine, krijg je dan alles binnen wat nodig is ? Of is dan extra vit D en b12 aan te raden?.
Nu al starten met multivitamine is voor mij waarschijnlijk niet handig naast de hoge dosering ijzertabletten? Gezien er in multivitamine en mijn voeding ook nog ijzer zit?
B12 kon ik er wel naast slikken zei de huisarts
Dit soort dingen overleg ik in aanvang altijd even met mijn huisarts. Voor mijn man bijvoorbeeld was het geen probleem om én de voorgeschreven tabletten te nemen en de multivitamines. Bij hem wordt na constatering van tekort ook altijd na 4 weken nog eens getest. Ikzelf gebruik inderdaad vanaf nu (R in de maand) nog extra Vitamine D naast de multivitamines. Maar dat doe ik omdat ik weet dat het gehalte D bij mij snel kan kelderen ondanks dat ik wel veel buiten ben (heb paard en honden). Bloed laten wij altijd net na de winter checken, zo rond april.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 13:53
Dit soort dingen overleg ik in aanvang altijd even met mijn huisarts. Voor mijn man bijvoorbeeld was het geen probleem om én de voorgeschreven tabletten te nemen en de multivitamines. Bij hem wordt na constatering van tekort ook altijd na 4 weken nog eens getest. Ikzelf gebruik inderdaad vanaf nu (R in de maand) nog extra Vitamine D naast de multivitamines. Maar dat doe ik omdat ik weet dat het gehalte D bij mij snel kan kelderen ondanks dat ik wel veel buiten ben (heb paard en honden). Bloed laten wij altijd net na de winter checken, zo rond april.
Nou voorut ben ff naar de Etos gesprint, voor die specifieke multivitamine. Ben dat dat vlees, vis en gevolgte eten zo zat (eigenlijk al vanaf mijn 9e).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een te laag ferritine. Volgens mijn huisarts komt dat echt door bloedverlies elders. Dat is gebleken. Om der reden is mijn bm verwijderd. En nu voor t eerst een stijgende ferritine. Heb was bij mij ook altijd goed. Mocht je ijzer gaan slikken. Umcg heeft daar onderzoek naar gedaan. 1 tablet, om de dag, zou het beste werken.
Groenklavertje4 schreef:
22-09-2020 18:13
Hier ook een te laag ferritine. Volgens mijn huisarts komt dat echt door bloedverlies elders. Dat is gebleken. Om der reden is mijn bm verwijderd. En nu voor t eerst een stijgende ferritine. Heb was bij mij ook altijd goed. Mocht je ijzer gaan slikken. Umcg heeft daar onderzoek naar gedaan. 1 tablet, om de dag, zou het beste werken.
Ik had het onderzoek gelezen, waarin stond dat 3x pd niet nodig is.
Echter, heeft mijn huisarts dit wel voorgeschreven dus durf ik daar niet zo goed vanaf te wijken .
Dat is wel heftig baarmoeder verwijdering! Had je zo hevig bloedverlies dat dit noodzakelijk was? Of waren er ook nog andere oorzaken?
Ik heb geen kinderwens en vreselijk last van menstruaties en pms etc maar verwijdering is denk ik een stap te ver, voor mij persoonlijk dan.
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 18:31
10.16% gewijzigd
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 13:53
Dit soort dingen overleg ik in aanvang altijd even met mijn huisarts. Voor mijn man bijvoorbeeld was het geen probleem om én de voorgeschreven tabletten te nemen en de multivitamines. Bij hem wordt na constatering van tekort ook altijd na 4 weken nog eens getest. Ikzelf gebruik inderdaad vanaf nu (R in de maand) nog extra Vitamine D naast de multivitamines. Maar dat doe ik omdat ik weet dat het gehalte D bij mij snel kan kelderen ondanks dat ik wel veel buiten ben (heb paard en honden). Bloed laten wij altijd net na de winter checken, zo rond april.
Ja snap inderdaad dat het per persoon verschillend is.
Mag je ook preventief bloedprikken zonder klachten?

Ik moet over 4 weken ook weer prikken
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 12:21
Even de huisarts gebeld en het is mijn ferritine wat fors laag is.
Hb is gewoon goed :blond:
Maar bij een laag ferritine kun je dus blijkbaar ook genoeg klachten krijgen.
Normaal waarde is tussen de 20 en 150 en mijn waarde is 9.
Ik vroeg om een ijzer infuus maar dat doen ze pas onder de 5, als het echt gevaarlijk is zei ze.
Verder kan ze aan de rest van mijn bloedwaardes (nieren, schildklier etc) zien dat er waarschijnlijk geen andere onderliggende ziekte is waarvan dit de oorzaak is.
Ze zegt dat ze het heel vaak ziet bij mensen die geen vlees eten.
Ook raadde ze aan om voor mirena spiraal te gaan IPV koper ook ivm mijn pms.
Ik ben er alleen beetje benauwd voor hoe ik op die hormonen ga reageren (had bij de pil erg veel last van zware hoofdpijn etc).
Of misschien moet mijn man zich maar ff steriliseren :rrr:
Maar niet al na 2 maanden zo'n tekort. Ik denk dat ze dan echt naar een verklaring zoekt die niet de eerst waarschijnlijke is.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 18:26
Ik had het onderzoek gelezen, waarin stond dat 3x pd niet nodig is.
Echter, heeft mijn huisarts dit wel voorgeschreven dus durf ik daar niet zo goed vanaf te wijken .
Dat is wel heftig baarmoeder verwijdering! Had je zo hevig bloedverlies dat dit noodzakelijk was? Of waren er ook nog andere oorzaken?
Ik heb geen kinderwens en vreselijk last van menstruaties en pms etc maar verwijdering is denk ik een stap te ver, voor mij persoonlijk dan.
Nee gevoelsmatig niet enorm. Tenminste as ik zo lees van andere vrouwen. Maar wel elke keer wat meer. De laatste jaren dus wel erger. En idd ook ernstig pms. Dus ik ben heel blij met de verwijdering.
Mijn ferritine was nog lager dan 9. Ik slikte me een ongans aan ijzer, maar ja als je dat elke maand verliest.
Ik heb ruim 2 jaar hiermee gelopen. Nu na de operatie is het fors gestegen. Ik heb wel om de dag het ijzer geslikt. Maar die afweging moet je zelf maken.
Mijn huisarts is trouwens van mening dat een laag ferritine geen klachten kan verzoorzaken 😔. Bizar want ik had vreselijke klachten.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
22-09-2020 18:08
Nou voorut ben ff naar de Etos gesprint, voor die specifieke multivitamine. Ben dat dat vlees, vis en gevolgte eten zo zat (eigenlijk al vanaf mijn 9e).
Is ook goed voor je gezondheid, af en toe een sprint je trekken 😉😂
Ik zat vroeger al te kokhalzen aan tafel van een stukje rundvlees, gelukkig hoefde ik het niet te eten. Groenten en fruit daarentegen kon je mij altijd al alles voorzetten.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 18:30
Ja snap inderdaad dat het per persoon verschillend is.
Mag je ook preventief bloedprikken zonder klachten?

Ik moet over 4 weken ook weer prikken
Ja hoor, ik bel altijd en dan geef ik aan dat ik graag mijn bloed wil laten checken ivm veganist zijn en dan ligt het formulier voor bloed prikken de volgende dag klaar en kan ik dan bij de assistente ophalen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Hendrikje106 schreef:
22-09-2020 19:10
Ja hoor, ik bel altijd en dan geef ik aan dat ik graag mijn bloed wil laten checken ivm veganist zijn en dan ligt het formulier voor bloed prikken de volgende dag klaar en kan ik dan bij de assistente ophalen.
Hoe vaak doe jij dit? Dan ga ik dat ook maar eens doen.
Groenklavertje4 schreef:
22-09-2020 18:50
Nee gevoelsmatig niet enorm. Tenminste as ik zo lees van andere vrouwen. Maar wel elke keer wat meer. De laatste jaren dus wel erger. En idd ook ernstig pms. Dus ik ben heel blij met de verwijdering.
Mijn ferritine was nog lager dan 9. Ik slikte me een ongans aan ijzer, maar ja als je dat elke maand verliest.
Ik heb ruim 2 jaar hiermee gelopen. Nu na de operatie is het fors gestegen. Ik heb wel om de dag het ijzer geslikt. Maar die afweging moet je zelf maken.
Mijn huisarts is trouwens van mening dat een laag ferritine geen klachten kan verzoorzaken 😔. Bizar want ik had vreselijke klachten.
Kan wel veel klachten geven hoor!
Heb dit zelf 2x gehad nu en had echt wel flink klachten!
Mijn huisarts en de verloskundige zeiden dat het echt wel veel klachten kan geven!
Mijn HB is gewoon goed en ferritine 9. Ijzer ben ik vergeten te vragen.

Maar baarmoeder verwijdering is wel een zware operatie toch? En ook erg zwaar qua herstel? En hoe gaat dat met je hormonen?
Ik weet ook niet helemaal wat normaal is qua menstruatie.
Ik ben 7 dagen ongesteld waarvan 2 heel zwaar, maar weet niet precies wat normaal is.
Die zware dagen lek ik echt door met een superplus tampon in de nacht.
De ene maand is erger dan de andere.
Die pms vind ik nog wel vervelender.
Nadat ik kinderen heb gekregen ben ik echt een labiel wrak geworden een week voordat ik ongesteld moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
22-09-2020 19:56
Kan wel veel klachten geven hoor!
Heb dit zelf 2x gehad nu en had echt wel flink klachten!
Mijn huisarts en de verloskundige zeiden dat het echt wel veel klachten kan geven!
Mijn HB is gewoon goed en ferritine 9. Ijzer ben ik vergeten te vragen.

Maar baarmoeder verwijdering is wel een zware operatie toch? En ook erg zwaar qua herstel? En hoe gaat dat met je hormonen?
Ik weet ook niet helemaal wat normaal is qua menstruatie.
Ik ben 7 dagen ongesteld waarvan 2 heel zwaar, maar weet niet precies wat normaal is.
Die zware dagen lek ik echt door met een superplus tampon in de nacht.
De ene maand is erger dan de andere.
Die pms vind ik nog wel vervelender.
Nadat ik kinderen heb gekregen ben ik echt een labiel wrak geworden een week voordat ik ongesteld moet worden.
Ja is een zware operatie word gezegd , maar ik was zo weer op de been. Geen klachten gehad. Wel 6 weken rustig aangedaan. Nu voel ik me super. Ook doordat eindelijk m’n ferritine dus weer stijgt. Heel blij mee.
Ik was maar 6 dagen ongesteld. Waarvan 2 heel heftig met stolsels. PMS veranderd niks. Je hormonen blijven gelijk. Daar slik ik supplementen voor.
En klopt hoor. Ik had vreselijke klachten door de ferritine. Mijn gynaecoloog beaamde dit ook. Maar de huisarts vond het onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven