Gezondheid alle pijlers

Teken

16-04-2018 09:47 57 berichten
Het wordt weer lekker weer en er wordt gewaarschuwd tegen teken.

Hoe beschermen jullie je kinderen? Ik heb namelijk jongens en die liggen tegenwoordig graag in de struiken tijdens het spelen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
ik controleer aan het eind van een dag
(mezelf ook, wandel graag door het gras)
Je kunt niet heel veel doen uit voorzorg. Ze schijnen niet van knoflook te houden, dus je zou dat lekker veel kunnen eten :-D
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag.
Knoflook eten is een goede tip.
En paar druppels tea tree olie op de huid druppelen.Desnoods verdunnen.

20%deet mogen kinderen wel gebruiken.Maar ik vind het een beetje eng spul.Spray het alleen bij mijn enkels.
Walchelijke beestjes hé.

Ik heb er gisteren meer dan 30 bij de oppaskatten afgehaald. Voor hen is er gelukkig een pil of druppels tegen (? weet niet welke, ga ik zo bij de dierenarts ophalen)
Dat gaat in ieder geval in de bloedbaan en zorgt dat de teken gelijk dood gaan.

Misschien is er zoiets ook wel voor kinderen? Als je in een tekenrijk gebied woont best de moeite om te checken.
Lyme krijgen is vreselijk.

Ik heb in mijn jeugd na een tekenbeet hele nare klachten overgehouden.
Is nooit met 100% zekerheid te zeggen maar de artsen achten de kans groot dat de ontstekingen aan mijn oogspieren daarmee te maken hadden.
Ben er jaren mee zoet geweest :(
Anti-daas, horzel, teek
is een spray op basis van etherische oliën
voor mens en dier te gebruiken

Afbeelding
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen naast alert zijn op bultjes enzo. En dat je het alleen oploopt in bos of struik is niet waar. Ik ben 1x gebeten door een teek en die heb ik van de hond gekregen. Verder niks aan overgehouden gelukkig maar hij zat er ook hooguit een uur of 2-3.
Ik loop zo wel even naar de apotheek voor informatie, misschien deet op de sokken spuiten?

Ik vind teken echt vreselijk, gelukkig nog nooit 1 tegengekomen.

Maar nu ze zo vaak in de bosjes spelen ben ik bang dat ze er wel komen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Scratte post_id=28390389 time=1523868057 user_id=94360]
Walchelijke beestjes hé.

Ik heb er gisteren meer dan 30 bij de oppaskatten afgehaald. Voor hen is er gelukkig een pil of druppels tegen (? weet niet welke, ga ik zo bij de dierenarts ophalen)
Dat gaat in ieder geval in de bloedbaan en zorgt dat de teken gelijk dood gaan.

Ik wil niet vervelend doen, maar de teken moeten dan weleerst de kat bijten voordat de teek doodgaat.

Ik ga maar citroen/eucalyptus olie halen bij Holland and Barett.
Met die 40% deet krijg je ook geen garanties toch?
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 11:00
1.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-04-2018 09:52
ik controleer aan het eind van een dag
(mezelf ook, wandel graag door het gras)
Ik ben altijd bang dat ik ze niet zie. Of zijn ze echt heel herkenbaar?
miedo schreef:
16-04-2018 11:00
Ik wil niet vervelend doen, maar de teken moeten dan weleerst de kat bijten voordat de teek doodgaat.


Joh.. Dat snap ik toch zelf ook wel.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 11:00
Ik ben altijd bang dat ik ze niet zie. Of zijn ze echt heel herkenbaar?
ik weet natuurlijk niet zeker of ik er nooit 1 over het hoofd gezien heb.
maar ja, ik vind ze wel erg herkenbaar. Als je denkt: wat heb ik daar nou voor raar zwart bobbeltje... is het een teek
Alle reacties Link kopieren
Scratte schreef:
16-04-2018 11:04
Joh.. Dat snap ik toch zelf ook wel.
Daarmee bedoelde ik: dan kan een teek je ook al met de borrelia besmetten, ook al gaattie daarna dood.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs als die middelen werken zou ik toch elke dag je kinderen (en jezelf) controleren. Dat is stomvervelend.
Het belangrijkste is ze zo snel mogelijk te verwijderen, en als je een teek vindt de beetplek een paar dagen in de gaten te houden. Een tip die ik ooit van mijn huisarts kreeg was om direct goed op te schrijven welke dag en op precies welke plek de beet zat. Erythema (die rode kring) kan ook na een paar weken op komen zetten.
nounou
Ik heb al weer genoeg kul gelezen in dit topic, dus voor iedereen die geïnteresseerd is in de werkelijkheid:

https://www.tekenradar.nl/
In mijn geval zag ik duidelijk dat het een teek was want het zag er niet als een normaal bultje uit en ik dacht pootjes te zien. Toen heeft mijn moeder dat rotbeest eruit getrokken. Mijn vader had er een keer een op zijn rug waar hij toevallig achterkwam toen hij na het douchen in de spiegel keek. Had al wel een kring enzo en mijn vader is er toen wel ziek van geweest.

Als ik ergens een bultje voel kijk ik altijd even in de spiegel.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
16-04-2018 11:00
Ik ben altijd bang dat ik ze niet zie. Of zijn ze echt heel herkenbaar?
Gewoon elk donker plekje wat je niet herkent even goed bekijken. Een teek is echt een vreemd bobbeltje. Nimfen (jonge teken) zijn trouwens veel kleiner dan volwassen teken, die heb ik ook weleens gehad. Raar verhaal : ik voel ze zitten, de teken. Het jeukt.
Ik heb elk jaar wel 1 of 2 tekenbeten, maar pas 1 keer een erythema gehad, direct antibiotica gehad van de huisarts, verder niets aan de hand.
nounou
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
16-04-2018 11:12
Ik heb al weer genoeg kul gelezen in dit topic, dus voor iedereen die geïnteresseerd is in de werkelijkheid:

https://www.tekenradar.nl/
misschien kun je ook de 'kul' even aanwijzen
Alle reacties Link kopieren
Ik controleer iedereen 's avonds even als we overdag gewandeld hebben en ik blijf alert op de typische rode cirkel. Verder kun je weinig doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik door medicijnen last van mijn ogen.Dus dat controleren blijft er bij mij een beetje bij.
Gelukkig heb ik geen tuin, maar ga wel bij het meer liggen.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 11:31
22.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
16-04-2018 11:25
Ik controleer iedereen 's avonds even als we overdag gewandeld hebben en ik blijf alert op de typische rode cirkel. Verder kun je weinig doen.
Je kunt ze ook in je eigen tuin oplopen, hoor !
Gewoon als je even een kwartiertje wat prutst met de planten, of op je eigen grasveldje. Smerige beesten.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Teken zitten ook in gras

Bij onze dierenwinkel hebben ze spul dat je op de enkels kunt spuiten, zodat de teek niet omhoog kruipt. Maarja, als je kinderen (jij hebt jongens maar meisjes spelen net zo goed in het groen, mag ik hopen) hebt, dan blijft het contact met gras/struiken niet tot de enkels beperkt, natuurlijk.
Later is nu
Zitten teken eigenlijk ook in kunstgras?
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
16-04-2018 11:30
Je kunt ze ook in je eigen tuin oplopen, hoor !
Gewoon als je even een kwartiertje wat prutst met de planten, of op je eigen grasveldje. Smerige beesten.
Mijn tuin is zo goed als helemaal betegeld, maar inderdaad, het zou kunnen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat mensen nog wel eens willen doen, als ze zo'n volgezogen teek van hond of kat verwijderen, is het beest in de tuin ofzo gooien. Dat vieze grijze lichaam zit dus vol met jonge teekjes. Gooi je die in je tuin, heb je gelijk een tuin vol teken.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven