Gezondheid alle pijlers

Teveel na perfectie streven mbt gewicht

21-10-2018 09:55 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
2.5 jaar geleden ben ik met behulp van de diëtiste begonnen met een koolhydraatbeperkt dieet. Toen ik begon woog ik 85 kilo.

De kilo's vlogen eraf en na een paar maand zat ik op gewicht. Maar het zat zo in mijn systeem minder eten. Ik.mocht gelukkig nu wel aardappels en pasta's eten. Dat deed ik eerst wel. Later niet meer. Op een gegeven moment woog ik 58 kilo.

Ik dacht eerst dat ik iets had omdat ik zomaar afviel. Ik kreeg ook een relatie in die tijd. Tot dit jaar woog ik opeens weer 65.5 kilo. Daar baalde ik van. In mijn relatie ben ik wat aangekomen.

Nu is die relatie gestrand en ben ik weer begonnen. Begonnen met gezonder eten etc. Laatst wel naar de diëtiste geweest en die zei dat 64 kilo een mooi gewicht was voor mij. Bij een lengte van 1.70.

Van de week woog ik eindelijk weer 63.4 kilo. Gisteren 2 oliebollen gehad en vanochtend woog ik 64.2 kilo. Gelijk voel ik mij schuldig dat ik dat heb gedaan. Gelijk ben ik weer streng tegen mijzelf.. ga ik mij er dan weer strikt aan houden en als ik een lager getal zie op de weegschaal, ben ik zo blij en voel ik mij goed.

Ik durf zelfs geen aardappelen of pasta's te eten. Bang dat ik aankom. En ik denk alleen maar gezond eten en minder koolhydraten eten. Ik streef dan echt na perfectie en wil dan een ideaalbeeld creëren wat ik voor ogen heb.

Afvallen om gezien te worden. Ik kan gewoon maar niet accepteren dat ik een gezond gewicht heb. Op sommige momenten voel ik mij gewoon dik.

Ik ben teveel bezig met dat ik niet aankom en niet dikker wordt. En soms voel ik mij schuldig als ik bijvoorbeeld iets ongezond heb gegeten.

Ik streef bijna mijn hele leven al naar perfectie, en bijna nooit tevreden met wat ik heb bereikt. Wil altijd maar doorgaan tot het uiterste
Iemand die dit herkent? Soms vind ik het best lastig omdat ik er teveel mee bezig bent..
anoniem_173910 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 10:15
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naar perfectie streven! Ik heb er ook een handje van.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
pas op dat je geen eetstoornis ontwikkelt...
Nouschi schreef:
21-10-2018 09:56
Naar perfectie streven! Ik heb er ook een handje van.

:proud:
Nouschi schreef:
21-10-2018 09:56
Naar perfectie streven! Ik heb er ook een handje van.

:rofl:
Marana-- schreef:
21-10-2018 09:57
pas op dat je geen eetstoornis ontwikkelt...
Ze is er al niet ver meer vandaan als ik het zo lees. Proberen zowel wat gewicht als eetpatroon een gezond gemiddelde te ontwikkelen. En voor de rest ermee leren leven dat je misschien makkelijk aankomt maar dat zondigen ook wel eens mag.
Succes!
Marana-- schreef:
21-10-2018 09:57
pas op dat je geen eetstoornis ontwikkelt...
Dat is dit toch al?
Andersom schreef:
21-10-2018 10:01
:proud:
:rofl:
Waarom is dat om te lachen? Het is inderdaad streven naar. Alleen met de titel kon ik niet begrijpen wat er werd bedoeld.

Teveel mensen gaan nonchanlant om met taal en ik stoor mij daar ook aan.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 21-10-2018 10:12
4.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als jij er last van hebt en het je belemmert moet je hulp zoeken.

Dat begint bij de huisarts.

Verder herken ik het met gewicht bezig zijn wel. Het schuldig voelen enzo. En denken dat je dikker bent dat werkelijk is. Heeft met zelfbeeld te maken. Bij mij werd dat minder naarmate ik ouder werd.

Hoe oud ben jij?

Gezond eten is prima. Goed om mee bezig te zijn. Die twee oliebollen zijn ook heel goed, om de balans te houden en het vol te houden moet je af en toe wat lekkers nemen. Maar geniet er dan ook van.

Ik denk dat je wel koolhydraten nodig hebt, zeker als je sport. Maar dat mag je zelf bepalen natuurlijk. Alles met mate.

Perfectionisme vind ik niet iets slechts. Kan tot mooie resultaten leiden en het geeft voldoening.

Maar wat is het uiterste in jouw geval? Heb je een voorbeeld?

Zoek een andere hobby waar je je in kan storten zodat de focus van het eten af gaat.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
21-10-2018 10:07
Als jij er last van hebt en het je belemmert moet je hulp zoeken.

Dat begint bij de huisarts.

Verder herken ik het met gewicht bezig zijn wel. Het schuldig voelen enzo. En denken dat je dikker bent dat werkelijk is. Heeft met zelfbeeld te maken. Bij mij werd dat minder naarmate ik ouder werd.

Hoe oud ben jij?

Gezond eten is prima. Goed om mee bezig te zijn. Die twee oliebollen zijn ook heel goed, om de balans te houden en het vol te houden moet je af en toe wat lekkers nemen. Maar geniet er dan ook van.

Ik denk dat je wel koolhydraten nodig hebt, zeker als je sport. Maar dat mag je zelf bepalen natuurlijk. Alles met mate.

Perfectionisme vind ik niet iets slechts. Kan tot mooie resultaten leiden en het geeft voldoening.

Maar wat is het uiterste in jouw geval? Heb je een voorbeeld?

Zoek een andere hobby waar je je in kan storten zodat de focus van het eten af gaat.
Ik ben 30.
Wat ik als doel voor ogen heb is dat ik dan complimenten krijg van oh wat zie je er goed uit. Ben je afgevallen? Dat kreeg ik ook toen ik 2.5 jaar geleden begon. Gewoon dat gevoel dat ik er dan goed uit zie.

Ik werk als huishoudelijke medewerkster bij cliënten thuis. Dus ben hele dagen in beweging en alle huishoudelijke taken. Ik sport niet. Maar ben elke dag in beweging.

Soms frustreert het mij dat ik er teveel mee bezig ben.
gizzmo-returns schreef:
21-10-2018 10:05
Dat is dit toch al?


Diagnoses stellen mag niet vandaar mijn voorzichtige bewoordingen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Sowieso stoppen met veel te wegen. Dat is stap 1
zonvakantie schreef:
21-10-2018 10:19
Ik ben 30.
Wat ik als doel voor ogen heb is dat ik dan complimenten krijg van oh wat zie je er goed uit. Ben je afgevallen? Dat kreeg ik ook toen ik 2.5 jaar geleden begon. Gewoon dat gevoel dat ik er dan goed uit zie.

Ik werk als huishoudelijke medewerkster bij cliënten thuis. Dus ben hele dagen in beweging en alle huishoudelijke taken. Ik sport niet. Maar ben elke dag in beweging.

Soms frustreert het mij dat ik er teveel mee bezig ben.
zoek hulp
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel overigens, en die cijfers op de weegschaal fluctueren gewoon zo... Je bent echt niet na de volgende dag gelijk al aangekomen van die oliebollen.
zonvakantie schreef:
21-10-2018 10:19

Wat ik als doel voor ogen heb is dat ik dan complimenten krijg van oh wat zie je er goed uit. Ben je afgevallen? Dat kreeg ik ook toen ik 2.5 jaar geleden begon. Gewoon dat gevoel dat ik er dan goed uit zie.


Je bent toen in korte tijd meer dan 25 kilo afgevallen. Het is logisch dat mensen dat dan zien en je complimenten geven.
Nu ben je in hun ogen nog net zo slank als toen je minder dan 60 kilo woog. En dus geven ze die complimenten niet meer. Complimenten krijg je na een opvallende verandering. Vergelijk het met naar de kapper gaan. Als je alleen laat bijpunten zegt niemand iets, ook al ziet het er weer beter uit. Als je er 15cm af laat knippen zien mensen het wel en krijg je complimenten.

Het is niet gezond om als doel te hebben: complimenten krijgen. Afvallen moet je doen als je gewicht ongezond is, en je doel is dat een gezond gewicht. Dat heb je nu.

Ik raad je aan om wat je vertelt in je OP en in deze post eens precies zo te vertellen aan de huisarts.
Meiske, zoek hulp.
Dit beheerst je leven.
Alle reacties Link kopieren
Een gesprekje bij de huisarts kan geen kwaad denk ik. Je zit nog vast in dat negatieve zelfbeeld van toen je jezelf te dik vond.

Ik denk dat je meer kan winnen door daar aan te weken dan door meer af te vallen voor complimenten.
I wanna live my life with the volume full!
mammezel schreef:
21-10-2018 10:07
Waarom is dat om te lachen? Het is inderdaad streven naar. Alleen met de titel kon ik niet begrijpen wat er werd bedoeld.

Teveel mensen gaan nonchanlant om met taal en ik stoor mij daar ook aan.

Dat is om te lachen omdat ik hetzelfde kwam posten. Noushi, Star en ik kennen elkaar daarin wel. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel dat ik regelmatig op de weegschaal sta. Als de weegschaal niet aangeeft wat ik wil, voel ik mij slecht. Heb ook vaak dat ik soms tussen ontbijt en lunch en lunch en avond eten niks eet. Soms heb ik dan wel honger, en denk het is bijna etenstijd en dan eet ik ook niet. Brood eet ik ook niet, alleen koolhydraatarm. En dan heb ik weer een buikje en dan walg ik er van en ben ik gelijk een stuk strenger tegen mezelf
Bel morgenochtend de huisarts en maak een afspraak om hierover te praten.
zonvakantie schreef:
21-10-2018 10:19
Ik ben 30.
Wat ik als doel voor ogen heb is dat ik dan complimenten krijg van oh wat zie je er goed uit. Ben je afgevallen? Dat kreeg ik ook toen ik 2.5 jaar geleden begon. Gewoon dat gevoel dat ik er dan goed uit zie.

Ik werk als huishoudelijke medewerkster bij cliënten thuis. Dus ben hele dagen in beweging en alle huishoudelijke taken. Ik sport niet. Maar ben elke dag in beweging.

Soms frustreert het mij dat ik er teveel mee bezig ben.

Snap je dat dit geen heel handige reden is om af te vallen? Doe het voor jezelf, voor je conditie, voor je gezondheid, maar niet voor de complimenten want die houden ooit op. Ik ben veertig jaar superslank geweest, dan krijg je dus nooit een compliment want dat is hoe de mensen je kennen. Nu ben ik wat voller en doe ik wel eens een halfslachtige poging om een kilo of twee/drie kwijt te raken. Voor mezelf.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 10:42
0.32% gewijzigd
Van 2 oliebollen kom je echt geen anderhalve pond aan hoor.
Tamago schreef:
21-10-2018 10:37
Van 2 oliebollen kom je echt geen anderhalve pond aan hoor.

Dat wegen die oliebollen samen geeneens.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
21-10-2018 09:57
pas op dat je geen eetstoornis ontwikkelt...
Te laat........
TO,
Dit had ik kunnen schrijven. Ik heb exact hetzelfde.
(Al is het bij mij al jaren geleden dat ik veel afgevallen ben, ook via een diëtiste, maar niet koolhydraat beperkt)
Een paar jaar terug liep die obsessie bijna uit de hand dus ik ben ervoor behandeld, maar nu iedereen het weer zoveel over gezond eten heeft ben ik ook weer redelijk veel ermee bezig en ik blijf toch gevoelig voor het onderwerp gewicht en eten. (Ik heb bovendien twee zussen die mager zijn dus ik praat mezelf makkelijk aan dat ik op moet passen)

Ik lees dus mee, maar ik heb wel een tip: weegschaal de deur uit!
Ja dan heb je minder controle en dat lijkt eng maar ik weet uit ervaring dat die weegschaal anders echt een obsessie wordt.
(Ik weeg zo'n 64/65 kilo bij 1,67. Niet graatje mager maar ook niet te dik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven