Gezondheid alle pijlers

Teveel na perfectie streven mbt gewicht

21-10-2018 09:55 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
2.5 jaar geleden ben ik met behulp van de diëtiste begonnen met een koolhydraatbeperkt dieet. Toen ik begon woog ik 85 kilo.

De kilo's vlogen eraf en na een paar maand zat ik op gewicht. Maar het zat zo in mijn systeem minder eten. Ik.mocht gelukkig nu wel aardappels en pasta's eten. Dat deed ik eerst wel. Later niet meer. Op een gegeven moment woog ik 58 kilo.

Ik dacht eerst dat ik iets had omdat ik zomaar afviel. Ik kreeg ook een relatie in die tijd. Tot dit jaar woog ik opeens weer 65.5 kilo. Daar baalde ik van. In mijn relatie ben ik wat aangekomen.

Nu is die relatie gestrand en ben ik weer begonnen. Begonnen met gezonder eten etc. Laatst wel naar de diëtiste geweest en die zei dat 64 kilo een mooi gewicht was voor mij. Bij een lengte van 1.70.

Van de week woog ik eindelijk weer 63.4 kilo. Gisteren 2 oliebollen gehad en vanochtend woog ik 64.2 kilo. Gelijk voel ik mij schuldig dat ik dat heb gedaan. Gelijk ben ik weer streng tegen mijzelf.. ga ik mij er dan weer strikt aan houden en als ik een lager getal zie op de weegschaal, ben ik zo blij en voel ik mij goed.

Ik durf zelfs geen aardappelen of pasta's te eten. Bang dat ik aankom. En ik denk alleen maar gezond eten en minder koolhydraten eten. Ik streef dan echt na perfectie en wil dan een ideaalbeeld creëren wat ik voor ogen heb.

Afvallen om gezien te worden. Ik kan gewoon maar niet accepteren dat ik een gezond gewicht heb. Op sommige momenten voel ik mij gewoon dik.

Ik ben teveel bezig met dat ik niet aankom en niet dikker wordt. En soms voel ik mij schuldig als ik bijvoorbeeld iets ongezond heb gegeten.

Ik streef bijna mijn hele leven al naar perfectie, en bijna nooit tevreden met wat ik heb bereikt. Wil altijd maar doorgaan tot het uiterste
Iemand die dit herkent? Soms vind ik het best lastig omdat ik er teveel mee bezig bent..
anoniem_173910 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 10:15
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een paar kilo extra hetgeen is wat je leven beheerst, dan heb je waarschijnlijk nog geen ernstige dingen meegemaakt in je leven...... Ben blij dat je lijf gezond is en leer te genieten van wat lekkers.
Wat wil je met dit topic? Als iemand het herkent, wat dan?
koekie1980 schreef:
21-10-2018 10:48
Als je een paar kilo extra hetgeen is wat je leven beheerst, dan heb je waarschijnlijk nog geen ernstige dingen meegemaakt in je leven...... Ben blij dat je lijf gezond is en leer te genieten van wat lekkers.

Ja want zo werkt dat. Iets met controle...
zonvakantie schreef:
21-10-2018 10:32
Ik heb wel dat ik regelmatig op de weegschaal sta. Als de weegschaal niet aangeeft wat ik wil, voel ik mij slecht. Heb ook vaak dat ik soms tussen ontbijt en lunch en lunch en avond eten niks eet. Soms heb ik dan wel honger, en denk het is bijna etenstijd en dan eet ik ook niet. Brood eet ik ook niet, alleen koolhydraatarm. En dan heb ik weer een buikje en dan walg ik er van en ben ik gelijk een stuk strenger tegen mezelf
Dit is niet goed.

- Je hebt een compleet gestoorde verhouding met ete.
- Je ontzegt jezelf voedingsmiddelen als koolhydraten.
- Je laat je humeur beïnvloeden door een getal.
- Je laat je zelfbeeld afhangen van complimenten die je wel of juist niet krijgt.
- Je voelt je schuldig na het eten van bijvoorbeeld een oliebol.

Je zit al verder in de puree dan je zelf denkt. Bel maandag de huisarts en leg uit dat je hard op weg bent anorexia te ontwikkelen. Vraag een verwijzing voor therapie. Intussen doe je de weegschaal de deur uit en maak je een schema dat realistisch is. Een voorbeeld:

O: twee boterhammen met een omelet. Neem volkorenbrood en niet dat rare koolhydraararme gedoe.
T: fruit
L: twee volkorenboterhammen met beleg naar keuze. Yoghurt met een stukje fruit erbij.
T: iets waar je zin in hebt. Koekje, handje noten of iets.
A: aardappels met groente en vlees(vervanger). Of pasta met saus. Of rijst met een pretje.

Laat al die “gezonde” dingen als koolhydraatarm brood, twintigplus kaas, magere yoghurt staan en neem de volle variant. Volle melk, volle yoghurt, roomboter en dergelijke. Dit verzadigt veel meer en is ook nog eens veel lekkerder dan al die dieet-zooi.
PhoebeBananahammock schreef:
21-10-2018 10:52
Wat wil je met dit topic? Als iemand het herkent, wat dan?

Precies mijn vraag. Wil je aandacht? Je schreef namelijk eerder dat je het afvallen doet voor de aandacht van anderen: “Wat zie je er goed uit?!” Is dat het doel van dit topic? Lengte en gewicht vermelden en van ons horen dat je dit helemaal goed is en je er vast goed uitziet?

En een eetstoornis heb je al snel op Viva natuurlijk. :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Heel soms eet ik wel gebak op zondag als ik bij ouders ben en gelijk walg ik er van. Dan ga ik de hele week extra streng doen met eten. Heel soms denk ik ga meer eten. Eet ik 2 aardappels, normaal brood en een dag later weer extra gezond en minder eten.

Daardoor durf ik ook niet echt meer bij anderen te eten. Ik eet zelfs geen snacks, frituur, of in het weekend toastjes, chips etc.

Als ik zie dat ik ben aangekomen, ga ik weer extreem doen.

Ik weet niet of dit met het verleden heeft te maken, maar ook in mijn leven heb ik.dingen meegemaakt. En misschien dat dat ook een verband heeft om perfect te zijn
Alle reacties Link kopieren
TO, er zijn nu meerdere tips gegeven en degene die het meest gegeven is, is om naar de huisarts te gaan.
Vervolgens zie ik jou alleen maar meer schrijven over jouw eetgedrag en gedachten.
Wat ga je doen met de tips die gegeven worden?
Maar wat wil je nu? Wil je horen dat je fout bezig bent? Dat vind je kennelijk al. Wil je hulp, vraag het dan bij je ha. Wil je geen hulp, dan doe je dat niet. Dat gaan (en kunnen) wij niet voor je doen. Wat wil je van ons als forumleden?
anoniem_377368 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 11:18
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zonvakantie schreef:
21-10-2018 11:08
Heel soms eet ik wel gebak op zondag als ik bij ouders ben en gelijk walg ik er van.
Waarom eet je dat gebak dan?

Omdat je honger hebt? Dan eet eerst even 2 boterhammen of een appel ofzo.
Omdat je het gewoon lekker vind? Nou doen! En genieten!

Eten en dan moeten walgen slaat nergens op, dat is iets wat je jezelf aanpraat.
zonvakantie schreef:
21-10-2018 11:08
Heel soms eet ik wel gebak op zondag als ik bij ouders ben en gelijk walg ik er van. Dan ga ik de hele week extra streng doen met eten. Heel soms denk ik ga meer eten. Eet ik 2 aardappels, normaal brood en een dag later weer extra gezond en minder eten.

Daardoor durf ik ook niet echt meer bij anderen te eten. Ik eet zelfs geen snacks, frituur, of in het weekend toastjes, chips etc.

Als ik zie dat ik ben aangekomen, ga ik weer extreem doen.

Ik weet niet of dit met het verleden heeft te maken, maar ook in mijn leven heb ik.dingen meegemaakt. En misschien dat dat ook een verband heeft om perfect te zijn


Dat heet balansen. Na gebak eet je weer even wat gezonder.

Geen frituur, snacks, chips en toastjes is niks geks. Er zijn genoeg mensen die dit niet eten. Het is nu eenmaal ongezond om te eten.

Aankomen en daarop reageren is wederom balansen en voorkomen dat je weer 85 weegt.

Praat jezelf niks aan meid. Kom. Ben je bang voor een eetprobleem dan ga je naar je diëtiste en praat je erover. Zolang die jou niet naar je ha stuurt gaat het echt wel goed.
Jake99 schreef:
21-10-2018 11:15
Praat jezelf niks aan meid. Kom. Ben je bang voor een eetprobleem dan ga je naar je diëtiste en praat je erover. Zolang die jou niet naar je ha stuurt gaat het echt wel goed.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
21-10-2018 10:07
Waarom is dat om te lachen? Het is inderdaad streven naar. Alleen met de titel kon ik niet begrijpen wat er werd bedoeld.

Teveel mensen gaan nonchanlant om met taal en ik stoor mij daar ook aan.
Nonchalant en te veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het streven naar en niet na.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nou, hier mag dan mss wel geen diagnose gegeven worden, maar dat TO een eetstoornis heeft, staat als een paal boven water.

Heel snel hulp zoeken! Hoe langer je een eetstoornis hebt, hoe moeilijker het is om er ooit nog vanaf te geraken. Sterkte.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Het uiterste doel van lijnen is helemaal verdwijnen. Misschien een ander doel kiezen.

Een taal leren tot in een perfectie of nog een studie volgen naast je werk of een ander doel waarin je je helemaal tot in perfectie kunt uitleven zonder dat het een gevaar voor jezelf wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zonvakantie, als ik je loep, lees ik een getroebleerd persoon. Veel angsten, stress, naar verleden, drang naar controle. ...je hebt echt meer hulp nodig, lijkt mij.
Ik scan zo door je berichten heen, maar haal er niet uit of er echt ooit iets van hulpverlening is geweest. Heb je therapie? Of gehad? Je zit in de knoop, je komt hier zelf niet uit. Echt, ga naar je huisarts en zoek hulp. Straks heb je misschien je eetpatroon weer onder controle en dan komt er weer iets anders. Jouw probleem gaat niet over eten!
Sterkte.
doornroosje9 schreef:
21-10-2018 12:09
Nou, hier mag dan mss wel geen diagnose gegeven worden, maar dat TO een eetstoornis heeft, staat als een paal boven water.

Heel snel hulp zoeken! Hoe langer je een eetstoornis hebt, hoe moeilijker het is om er ooit nog vanaf te geraken. Sterkte.

Zozo das knap. Een diëtiste ziet het niet maar jij wel door wat TO schrijft. Het feit dat TO dit bewust in de peiler gezondheid zet i.p.v. lijf en lijn zegt genoeg. Iemand met een eetstoornis zal dit blijven ontkennen. Ook als ze zwaar ondergewicht heeft of zwaar overgewicht. (Er zijn namelijk heel veel eetstoornissen naast anorexia.) ;)
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
21-10-2018 12:17
Zozo das knap. Een diëtiste ziet het niet maar jij wel door wat TO schrijft. Het feit dat TO dit bewust in de peiler gezondheid zet i.p.v. lijf en lijn zegt genoeg. Iemand met een eetstoornis zal dit blijven ontkennen. Ook als ze zwaar ondergewicht heeft of zwaar overgewicht. (Er zijn namelijk heel veel eetstoornissen naast anorexia.) ;)
Precies. Gewicht zegt helemaal niets, het proces in je hoofd zegt alles.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
21-10-2018 12:17
Zozo das knap. Een diëtiste ziet het niet maar jij wel door wat TO schrijft. Het feit dat TO dit bewust in de peiler gezondheid zet i.p.v. lijf en lijn zegt genoeg. Iemand met een eetstoornis zal dit blijven ontkennen. Ook als ze zwaar ondergewicht heeft of zwaar overgewicht. (Er zijn namelijk heel veel eetstoornissen naast anorexia.) ;)
Loep anders even. Ik denk dat je er dan heel anders over denkt.
Jufjoke schreef:
21-10-2018 12:20
Loep anders even. Ik denk dat je er dan heel anders over denkt.

Nee ik denk er niet anders over. Loepen was echter wel heel nuttig. Dit bevestigt mijn beeld helemaal. Iets met psychische problematiek en kopieergedrag.

Ik blijf erbij. TO lekker naar de ha en bespreek daar je problematiek. Je komt vanzelf op de juiste plek terecht. Verder terug naar je diëtiste.
Jake99 schreef:
21-10-2018 12:24
TO lekker naar de ha en bespreek daar je problematiek. Je komt vanzelf op de juiste plek terecht. Verder terug naar je diëtiste.
Precies. En wij als forumleden moeten er verder geen stickers op plakken. Sticker of niet, als je een probleem hebt mag je om hulp vragen. Stickers plakken brengt hoe dan ook alleen maar schade toe als je daar niet toe bevoegd bent.
PhoebeBananahammock schreef:
21-10-2018 12:27
Precies. En wij als forumleden moeten er verder geen stickers op plakken. Sticker of niet, als je een probleem hebt mag je om hulp vragen. Stickers plakken brengt hoe dan ook alleen maar schade toe als je daar niet toe bevoegd bent.

Amen
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
21-10-2018 10:55
Precies mijn vraag. Wil je aandacht? Je schreef namelijk eerder dat je het afvallen doet voor de aandacht van anderen: “Wat zie je er goed uit?!” Is dat het doel van dit topic? Lengte en gewicht vermelden en van ons horen dat je dit helemaal goed is en je er vast goed uitziet?

En een eetstoornis heb je al snel op Viva natuurlijk. :whistle:
lees de postings van TO nog een keer door. Die laten echt wel een verstoord beeld ten opzichte van voeding, gewicht en zelfbeeld zien hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
*Toos* schreef:
21-10-2018 10:53
Dit is niet goed.

- Je hebt een compleet gestoorde verhouding met ete.
- Je ontzegt jezelf voedingsmiddelen als koolhydraten.
- Je laat je humeur beïnvloeden door een getal.
- Je laat je zelfbeeld afhangen van complimenten die je wel of juist niet krijgt.
- Je voelt je schuldig na het eten van bijvoorbeeld een oliebol.

Je zit al verder in de puree dan je zelf denkt. Bel maandag de huisarts en leg uit dat je hard op weg bent anorexia te ontwikkelen. Vraag een verwijzing voor therapie. Intussen doe je de weegschaal de deur uit en maak je een schema dat realistisch is. Een voorbeeld:

O: twee boterhammen met een omelet. Neem volkorenbrood en niet dat rare koolhydraararme gedoe.
T: fruit
L: twee volkorenboterhammen met beleg naar keuze. Yoghurt met een stukje fruit erbij.
T: iets waar je zin in hebt. Koekje, handje noten of iets.
A: aardappels met groente en vlees(vervanger). Of pasta met saus. Of rijst met een pretje.

Laat al die “gezonde” dingen als koolhydraatarm brood, twintigplus kaas, magere yoghurt staan en neem de volle variant. Volle melk, volle yoghurt, roomboter en dergelijke. Dit verzadigt veel meer en is ook nog eens veel lekkerder dan al die dieet-zooi.
Toen ik onder behandeling ging voor mijn 'obsessie' is mij eten via een schema ten zeerste afgeraden.
Waarom; heel simpel: de kans is vrij groot dat je je daar veel te strikt aan gaat houden terwijl TO juist moet leren om relaxder te worden met eten ipv extreem gedisciplineerd.
(Ook weer niet te extreem, je moet natuurlijk wel op blijven passen maar niet te extreem. Als je gezond eet en heel af en toe een taartje dan is dat echt geen ramp)

TO: ik had een hele fijne diëtiste, ik ben toen ik dreigde door te draaien gesprekken gaan voeren met iemand maar ik ging ook weer terug naar de diëtiste. Is dat een idee?
Terug naar de diëtiste en mocht dat niet genoeg zijn kun je i.m.o eventueel ook nog naar de psych. (Bij mij hielp alleen al terug naar de diëtiste al)

Wat TO kan hebben aan mensen die hetzelfde hadden, nou wat dacht je van medeleven, begrip en advies?
anoniem_377639 wijzigde dit bericht op 21-10-2018 17:12
11.72% gewijzigd
rosanna08 schreef:
21-10-2018 12:32
lees de postings van TO nog een keer door. Die laten echt wel een verstoord beeld ten opzichte van voeding, gewicht en zelfbeeld zien hoor.

Maar dat is niet per se een eetstoornis hè. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven