Gezondheid alle pijlers

Tips gynaecoloog sterilisatiewens

16-04-2018 16:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Al heel mijn leven heb ik geen kinderwens. Nu ik 30 ben, bijna 31, weet ik het zeker: die eileiders moeten worden doorgebrand. Ik kan niet tegen de pil, een spiraal heb ik gepoogd te laten plaatsen, maar dat is mislukt. Nu ben ik bij twee verschillende gynaecologen geweest, maar beiden willen ze me niet verder helpen, want ik zou spijt kunnen krijgen van mijn beslissing, omdat ik te jong ben en geen partner heb. Ik werd doorverwezen naar een medisch psycholoog en die zou moeten beslissen of ik wel of geen sterilisatie zou krijgen.

Dit vind ik dus echt belachelijk. Ik ben een volwassen vrouw, ik zit niet meer in de risicogroep van <30jaar, ik kan prima beslissen over mijn toekomst en het wel of niet hebben van een man zou geen verschil moeten maken, want heb is en blijft mijn keus. Ik wil helemaal geen gesprek met een psycholoog gaan voeren, want ik voel me niet serieus genomen daardoor. Mijn huisarts had op de tweede verwijzing ook vermeld dat ik een jaar geleden al heb aangegeven dat ik gesteriliseerd wil worden en dat zij achter mijn sterilisatiewens staat. Dit mocht niet baten.

Nu mijn vraag: Zijn er dames die (recentelijk) zijn gesteriliseerd op/rond 30-jarige leeftijd, toen ze geen partner hadden en ook geen kinderen, zonder dat daar geneuzel met een psycholoog aan te pas kwam? Bij welke arts, in welk ziekenhuis heb je het laten doen? Dan wil ik met die arts ook een afspraak maken.
Je kan wel heel boos zijn en het betuttelend vinden, maar je zal de eerste niet zijn die toch ineens een kind wil. Nu zeg ik niet dat dit bij jou zal gebeuren, maar er zijn genoeg vrouwen en mannen geweest die toch een kind wilden na een sterilisatie.
Kunstenkitsch schreef:
16-04-2018 17:21
Je kan wel heel boos zijn en het betuttelend vinden, maar je zal de eerste niet zijn die toch ineens een kind wil. Nu zeg ik niet dat dit bij jou zal gebeuren, maar er zijn genoeg vrouwen en mannen geweest die toch een kind wilden na een sterilisatie.
Precies. En dat is ook de reden, denk ik zo, dat dat gesprek een vereiste is. Niet om jou te pesten, TO.
hamerhaai schreef:
16-04-2018 17:17
Ja, iedereen mag zwanger worden in Nederland, daar zijn geen beperkingen voor. En dat zwangeren van rond de 40 hebben een verhoogd risico, maar die zijn echt niet zo dramatisch als soms voorgesteld wordt. Net zo min, als het hebben van kinderen op oudere leeftijd voor zowel de ouder als het kind niet dramatisch erg is.
En wie heeft er baat bij het tegenhouden van 'n sterilisatie? So what als een vrouw later toch spijt krijgt. Jammer dan. Komt ze wel overheen als het 'n bevlieging op latere leeftijd betreft.
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:23
En wie heeft er baat bij het tegenhouden van 'n sterilisatie? So what als een vrouw later toch spijt krijgt. Jammer dan. Komt ze wel overheen als het 'n bevlieging op latere leeftijd betreft.
Dat is maar de vraag natuurlijk.
Ik ken 2 mannen die voor hun 35e gesteriliseerd werden: 1 spijtoptant (met hersteloperatie ten gevolg) en een wiens vrouw een post-partum psychose heeft gehad van de tweede.

Ik vind het niet raar dat er een psychologisch consult aan vooraf gaat en zou dat maar gewoon 'ondergaan'.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
16-04-2018 17:18
Je kan het idioot belachelijk vinden, maar het is blijkbaar wel de vereiste.

Zolang je dus niet "door die hoepel springt" is je wens tot sterilisatie blijkbaar toch niet zo extreem groot.
Of niet groot genoeg om effe dat 1 uurtje uit te zweten.
"Soms zal men twijfelen over de juistheid van de keuze tot sterilisatie van een patiënt, bijvoorbeeld bij een jonge vrouw zonder kinderen of zonder vaste relatie. Het dilemma hierbij is dat een weigerende houding de behandelingsrelatie schaadt, waarbij het gevaar dreigt dat patiënte elders haar gelijk gaat halen. In deze omstandigheden biedt bedenktijd vaak de oplossing, waarbij een consult bij een maatschappelijk werkende of een second opinion van een ervaren collega eveneens tot bezinning kunnen leiden. Soms is het inbouwen van een bedenktijd verstandig." (bron: richtlijnendatabase)

Het gaat simpelweg om bezinning en bedenktijd. Ik heb een jaar bedenktijd gehad.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-04-2018 17:14
Waarom voel je je niet serieus genomen als je een gesprek met een psycholoog hebt?
Er zijn wel meer ingrepen waarvoor dat een vereiste is.

Precies. Een geslachtsoperatie of de pil van Drion krijg je ook niet zomaar. Alles wat zo ingrijpend is wordt extra getoetst.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kan verongelijkt en boos doen en stampvoeten dat je je recht moet krijgen en serieus genomen wordt, maar de dagelijkse praktijk van die arts is dat mensen er op terugkomen.

En dat er dan een hoop drama en geld voor nodig is om toch nog een kind voor elkaar te krijgen.

Ga gewoon naar dat gesprek. Je wordt niet aangetast in je trots en recht op zelfbeschikking. Dat is jouw perceptie. Die arts wil zichzelf indekken. Help hem daarbij en je kunt weer vrolijk verder met dichtgebrande eileiders.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
16-04-2018 17:27
Ja je kan verongelijkt en boos doen en stampvoeten dat je je recht moet krijgen en serieus genomen wordt, maar de dagelijkse praktijk van die arts is dat mensen er op terugkomen.

En dat er dan een hoop drama en geld voor nodig is om toch nog een kind voor elkaar te krijgen.

Ga gewoon naar dat gesprek. Je wordt niet aangetast in je trots en recht op zelfbeschikking. Dat is jouw perceptie. Die arts wil zichzelf indekken. Help hem daarbij en je kunt weer vrolijk verder met dichtgebrande eileiders.

Dit dus. En verder: zeur niet zo.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-04-2018 17:23
Precies. En dat is ook de reden, denk ik zo, dat dat gesprek een vereiste is. Niet om jou te pesten, TO.
Ik val in de categorie vrouwen waarvan 6% spijt krijgt, en 94% van de categorie krijgt geen spijt. Het gaat er niet om dat ik denk dat ze me willen pesten, ik vind het erg betuttelend en onnodig.
Het is gewoon een gesprek hè TO, geen elektroshock-therapie of iets dergelijks.
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:29
Ik val in de categorie vrouwen waarvan 6% spijt krijgt, en 94% van de categorie krijgt geen spijt. Het gaat er niet om dat ik denk dat ze me willen pesten, ik vind het erg betuttelend en onnodig.
Oh. Een pricipekwestie dus. Nou veel succes er verder mee dan.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
16-04-2018 17:29
Het is gewoon een gesprek hè TO, geen elektroshock-therapie of iets dergelijks.

Jamaar, het gaat om het principe, snap dat toch...
Alle reacties Link kopieren
Maar goed. We kunnen hier een discussie gaan voeren over of ik wel of niet naar een psycholoog moet gaan. Ik vind dat ik hierover voldoende met de huisarts heb gesproken en voldoende wachttijd heb gehad. Nu ben ik dus op zoek naar tips van andere forumleden over bij welke arts in welk ziekenhuis ze geholpen zijn.
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:32
Maar goed. We kunnen hier een discussie gaan voeren over of ik wel of niet naar een psycholoog moet gaan. Ik vind dat ik hierover voldoende met de huisarts heb gesproken en voldoende wachttijd heb gehad. Nu ben ik dus op zoek naar tips van andere forumleden over bij welke arts in welk ziekenhuis ze geholpen zijn.

En da's dus niet de bedoeling; namen van personen noemen.
Ik zou mijn frustratie hierover graag op die psych afreageren. Dus gewoon gaan dan ben je er zsm mee klaar.
Kijk hier eens:

https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... atie-vrouw
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
16-04-2018 17:43
Kijk hier eens:

https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... atie-vrouw
Dank je!
Ik snap heel goed dat je geen mening of advies van een psycholoog nodig hebt maar als dat nu de kortste weg is dan zou ik ervoor gaan.
Ben het wel met je eens dat het betuttelend is.
Mocht je toevallig ook ongesteldheidsklachten hebben kun je ook nog proberen je baarmoeder verwijderd te krijgen ipv alleen maar een knip door je eileiders.
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat wel een beetje ver hoor Redbulletje. Ik ervaar juist helemaal geen menstruatieklachten.
Maar wellicht een domme vraag. Je hebt nu geen partner wat is de noodzaak om dan gesteriliseerd te worden? Je blijft dan toch gewoon ongesteld of dat niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je het onnodig vindt, zeker als je huisarts - die je beter kent neem ik aan - zelfs op de verwijsbrief zet dat dit naar zijn inzicht een weloverwogen keuze is. Ik snap echter ook dat een gynaecoloog hier moeite mee heeft en dit onder een bepaalde leeftijd simpelweg niet wil doen. 6% is best veel als je kijkt naar absolute aantallen immers... En hij probeert ook maar te handelen naar het principe van niet schaden. Betutteling zou ik het dus niet willen noemen. Maar als je in de lijst op ZorgkaartNederland (wilde hem ook al voor je posten) contact opneemt met meerdere gynaecologen vind je echt wel iemand die je huisarts op zijn professionaliteit gelooft. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
16-04-2018 18:19
Maar wellicht een domme vraag. Je hebt nu geen partner wat is de noodzaak om dan gesteriliseerd te worden? Je blijft dan toch gewoon ongesteld of dat niet?
Helemaal geen domme vraag hoor. Ik heb geen "levenspartner", maar wel een aantal jaar een man in mijn leven. We hebben beide geen behoefte aan een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Hagedis. Ik ben de lijst aan het doorwerken en ga morgen bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven