Gezondheid alle pijlers

Tips gynaecoloog sterilisatiewens

16-04-2018 16:59 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Al heel mijn leven heb ik geen kinderwens. Nu ik 30 ben, bijna 31, weet ik het zeker: die eileiders moeten worden doorgebrand. Ik kan niet tegen de pil, een spiraal heb ik gepoogd te laten plaatsen, maar dat is mislukt. Nu ben ik bij twee verschillende gynaecologen geweest, maar beiden willen ze me niet verder helpen, want ik zou spijt kunnen krijgen van mijn beslissing, omdat ik te jong ben en geen partner heb. Ik werd doorverwezen naar een medisch psycholoog en die zou moeten beslissen of ik wel of geen sterilisatie zou krijgen.

Dit vind ik dus echt belachelijk. Ik ben een volwassen vrouw, ik zit niet meer in de risicogroep van <30jaar, ik kan prima beslissen over mijn toekomst en het wel of niet hebben van een man zou geen verschil moeten maken, want heb is en blijft mijn keus. Ik wil helemaal geen gesprek met een psycholoog gaan voeren, want ik voel me niet serieus genomen daardoor. Mijn huisarts had op de tweede verwijzing ook vermeld dat ik een jaar geleden al heb aangegeven dat ik gesteriliseerd wil worden en dat zij achter mijn sterilisatiewens staat. Dit mocht niet baten.

Nu mijn vraag: Zijn er dames die (recentelijk) zijn gesteriliseerd op/rond 30-jarige leeftijd, toen ze geen partner hadden en ook geen kinderen, zonder dat daar geneuzel met een psycholoog aan te pas kwam? Bij welke arts, in welk ziekenhuis heb je het laten doen? Dan wil ik met die arts ook een afspraak maken.
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:23
En wie heeft er baat bij het tegenhouden van 'n sterilisatie? So what als een vrouw later toch spijt krijgt. Jammer dan. Komt ze wel overheen als het 'n bevlieging op latere leeftijd betreft.
+1
Beter spijt dat je ze niet hebt dan omgekeerd.

Ik ben 35 en ook nog nooit een kinderwens gehad.
Ik vind het ook gezeik dat ze zo moeilijk doen maar ik snap het ook wel.
Geen kinderwens komt nou eenmaal minder voor dan wel. (Althans dat denk ik)

Ik heb er zelf ook een tijd aan gedacht om ooit de knoop een x door te hakken maar ik denk dat dat in mijn geval geen goed idee is. (Ik heb namelijk zonder hormonale anticonceptie nogal last van mijn hormonen)
Alle reacties Link kopieren
Via zilveren kruis heb je niet eens een verwijzing nodig.

En check je verzekering ff voor de vergoeding.

Hier uiteindelijk met (lichtelijke) spoed me baarmoeder en 1 eierstok er uit.

Nu dus geen pil of iets meer.

Het viel mij heel zwaar maar ik begrijp je wens echt helemaal.

Ik zou zeggen als je het echt wilt: gewoon doorzoeken.

Ik moet wel 12x naar een psycholoog.
Alleen dan na de operatie (die had iets haast)
Ik praat met die mvr lekker over me hondjes. En gooi er al mijn frustraties ff uit.

Meer is het niet.
Alle reacties Link kopieren
tja de medische wereld is helemaal gek.
Mijn moeder wilden ze niet opereren, terwijl ze dreigde te stikken in haar tumor!!
Geen routine-ingreep, kans op complicaties blabla

Stel voor dat je een papier ondertekent waarin je aangeeft geen kinderen te willen en hier ook niet op terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
@Phoebe: Ik werd juist helemaal gek van de pil. Het was echt een verademing toen ik daarmee was gestopt. Jarenlang de pil geslikt en ik was bijzonder labiel. Eerst was het de pubertijd, later flink depressief voor een paar jaar, zonder dat er echt verbetering in zat. Uiteindelijk ook gestopt met de pil en enkele maanden later kwam ik uit mijn diepe dal. Ik zag toen nog geen relatie ertussen, maar toen ik weer begon met de pil begon ik al snel weer helemaal vast te draaien.

@ lolly: Ik ben ervoor verzekerd zonder beperking van ziekenhuis of limietbedrag. Wel heftig hoor als het ineens met spoed moet. Wilde je (nog) kinderen?

@ miedo: had ik ook al voorgesteld, maar dat was niet voldoende. De artsen waren niet in staat om zelf te beoordelen dus moest een psycholoog dat doen.
Kunstenkitsch schreef:
16-04-2018 17:21
Je kan wel heel boos zijn en het betuttelend vinden, maar je zal de eerste niet zijn die toch ineens een kind wil. Nu zeg ik niet dat dit bij jou zal gebeuren, maar er zijn genoeg vrouwen en mannen geweest die toch een kind wilden na een sterilisatie.
Dit dus. Het gaat niet om jou persoonlijk, maar artsen zijn voorzichtig omdat ze weten dat vrouwen van een jaar of 30 nogal eens van gedachten veranderen. En bij een vrouw van 25 is die kans al helemaal aanwezig.

Voor mannen geldt overigens hetzelfde. Ik heb al zoveel mensen van gedachten zien veranderen in de fase van 20-40, dat ik heel goed snap dat je het als gyneacoloog niet aandurft.
Lil0u schreef:
16-04-2018 20:37
Dit dus. Het gaat niet om jou persoonlijk, maar artsen zijn voorzichtig omdat ze weten dat vrouwen van een jaar of 30 nogal eens van gedachten veranderen. En bij een vrouw van 25 is die kans al helemaal aanwezig.

Voor mannen geldt overigens hetzelfde. Ik heb al zoveel mensen van gedachten zien veranderen in de fase van 20-40, dat ik heel goed snap dat je het als gyneacoloog niet aandurft.
Wat heeft die gynaecoloog er voor last van als jij later van gedachten verandert dan?
Dat geldt toch voor elke operatie? Daarvoor bestaat er zoiets als informed consent.
SpringDing schreef:
16-04-2018 21:14
Wat heeft die gynaecoloog er voor last van als jij later van gedachten verandert dan?
Dat geldt toch voor elke operatie? Daarvoor bestaat er zoiets als informed consent.
Precies!
Ze zitten er ook niet mee als een (te oude/jonge) vrouw wél een zwangerschap uitdraagt en het valt haar tegen.
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
16-04-2018 21:14
Wat heeft die gynaecoloog er voor last van als jij later van gedachten verandert dan?
Dat geldt toch voor elke operatie? Daarvoor bestaat er zoiets als informed consent.
Hij wordt geacht het weer te fiksen. Is een zware operatie (duur), geen garantie dat het geslaagd is, ivf trajecten. Je hebt het over duizenden euro's, zo niet tienduizenden.

Geen idee hoeveel heimelijke twijfelaars zo'n psycholoog onderschept, maar je kunt behoorlijk wat consulten betalen, van wat 1 gedachten verandering kost.
Dropdrop schreef:
16-04-2018 21:38
Hij wordt geacht het weer te fiksen. Is een zware operatie (duur), geen garantie dat het geslaagd is, ivf trajecten. Je hebt het over duizenden euro's, zo niet tienduizenden.

Geen idee hoeveel heimelijke twijfelaars zo'n psycholoog onderschept, maar je kunt behoorlijk wat consulten betalen, van wat 1 gedachten verandering kost.
Dat hoeft toch niet vergoed te worden voor spijtoptanten?
Er worden ook 18-jarigen omgebouwd, wat als die spijt krijgen?
redbulletje schreef:
16-04-2018 21:44
Dat hoeft toch niet vergoed te worden voor spijtoptanten?
Er worden ook 18-jarigen omgebouwd, wat als die spijt krijgen?
En je denkt dat die geen psycholoog te spreken krijgen vooraf?
SallySpectra schreef:
16-04-2018 21:45
En je denkt dat die geen psycholoog te spreken krijgen vooraf?
Ja natuurlijk, maar die zijn nog lang niet op de leeftijd dat ze mogelijk kinderen zouden kunnen willen en dat kunnen ze niet meer na zo'n operatie.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat wordt wel vergoed. Ivf zit in de basisverzekering, refertilisatie in de aanvullende.

Ik denk omdat mensen wel meer stomme dingen doen waardoor ze de zorgverzekering veel geld kosten. Als je 'eigen schuld' niet gaat vergoeden, kun je bezig blijven.
Dropdrop schreef:
16-04-2018 21:51
Maar dat wordt wel vergoed. Ivf zit in de basisverzekering, refertilisatie in de aanvullende.

Ik denk omdat mensen wel meer stomme dingen doen waardoor ze de zorgverzekering veel geld kosten. Als je 'eigen schuld' niet gaat vergoeden, kun je bezig blijven.
Ja, zo kun je wel bezig blijven. Eigen schuld (onvoorzichtig) en eigen keuze verschilt nogal. Wat kan dat ene gesprek nu kwaad?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie persoonlijk ook niet in wat het voor kwaad kan om eens een diep gesprek te voeren met iemand die ervoor geleerd heeft, voordat je zo'n ingreep laat uitvoeren.

Los van de kosten: het potentiële onvruchtbaarheidsleed is zo groot.

Nou geloof ik je echt wel hoor to. Voor jou is het puur praktisch, want je hebt er goed over nagedacht, dus waarschijnlijk komt er iets uit dat gesprek van 'mevrouw lijkt stabiel, doordacht, de gevolgen van de ingreep te overzien en heeft geen onverwerkte emotionele zaken met betrekking tot het moederschap die haar oordeel zouden kunnen vertroebelen' blabla klaar
redbulletje schreef:
16-04-2018 21:48
Ja natuurlijk, maar die zijn nog lang niet op de leeftijd dat ze mogelijk kinderen zouden kunnen willen en dat kunnen ze niet meer na zo'n operatie.
Zoveel mensen zijn dat echt niet, die een geslachtsoperatie op hun 18e krijgen. En daar komt wel wat meer bij kijken dan een gesprek met een psycholoog. Best een onzinnige vergelijking.
https://www.bergmanclinics.nl/vrouwenzo ... rbereiding

Ik zie nergens een leeftijd, ze hebben contracten met zorgverzekeraars en je bespreekt voornamelijk je wensen met de huisarts. Wellicht is dit iets voor je, TO?

Anders; gewoon zakelijk insteken tijdens het gesprek met de psycholoog. Je bent je bewust van de gevolgen van je beslissing en dat is precies wat je wilt. Een arts is inderdaad niet opgeleid om de motivatie achter deze keuze te toetsen.
SallySpectra schreef:
16-04-2018 22:20
Zoveel mensen zijn dat echt niet, die een geslachtsoperatie op hun 18e krijgen. En daar komt wel wat meer bij kijken dan een gesprek met een psycholoog. Best een onzinnige vergelijking.
Zo onzinnig vind ik dat niet, want de geslachtsveranderaars kunnen uiteindelijk ook nooit een kind produceren, dus ik neem aan dat dat onderwerp ook aan bod komt bij hun psychologische test. Vind iemand steriliseren 'n pak minder ingrijpend dan z'n hele sekse ombouwen. Je zou dáár maar spijt van krijgen....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 22:43
Zo onzinnig vind ik dat niet, want de geslachtsveranderaars kunnen uiteindelijk ook nooit een kind produceren, dus ik neem aan dat dat onderwerp ook aan bod komt bij hun psychologische test. Vind iemand steriliseren 'n pak minder ingrijpend dan z'n hele sekse ombouwen. Je zou dáár maar spijt van krijgen....
Mooi gezegd Redbulletje :-)
Alle reacties Link kopieren
SpringDing schreef:
16-04-2018 21:14
Wat heeft die gynaecoloog er voor last van als jij later van gedachten verandert dan?
Die probeert kwaliteitszorg te leveren en zo goed mogelijk te handelen. Als je weet dat een handeling die je uitvoert vaak achteraf tot spijt leidt, kan ik me voorstellen dat je die vanuit (jouw idee van) professionaliteit niet wilt uitvoeren. Een arts is er immers niet om zijn schouders op te halen en te denken 'ach, whatever, wat jij wilt, niet mijn probleem'. En daarnaast nog 1 in het kader van kwaliteitszorg: een operatie om het (hopelijk...) te herstellen kost klauwen met geld. Ook iets waar een arts zich bewust van hoort te zijn en afwegingen in hoor te maken.

Ik snap gynaecologen die het doen op jonge leeftijd, zeker als de huisarts een go geeft... Maar ik snap het evengoed als hij of zij de keuze maakt hier zelf niet aan mee te willen doen zonder uitgebreid onderzoek.
Dropdrop schreef:
16-04-2018 21:38
Hij wordt geacht het weer te fiksen. Is een zware operatie (duur), geen garantie dat het geslaagd is, ivf trajecten. Je hebt het over duizenden euro's, zo niet tienduizenden.

Geen idee hoeveel heimelijke twijfelaars zo'n psycholoog onderschept, maar je kunt behoorlijk wat consulten betalen, van wat 1 gedachten verandering kost.
Zeer simpel op te lossen hoor: spijt? Zelf betalen. Dat zet mensen waarschijnlijk meer aan het denken dan een gesprekje met een psycholoog hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sirkullen schreef:
16-04-2018 17:17
Ik wil niet met een psycholoog praten, omdat ik mijn wens met de huisarts al een jaar geleden heb besproken. Die was toen ook al akkoord en zei dat ze het op de doorverwijzing zou vermelden. Ik vind het onnodig betuttelend en ik voel me niet serieus genomen. Een man op 30 jarige leeftijd met hetzelfde verzoek wordt zonder problemen geholpen.
Dit is niet waar. Er zijn zat urologen die om dezelfde redenen een vasectomie weigeren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 17:59
Mocht je toevallig ook ongesteldheidsklachten hebben kun je ook nog proberen je baarmoeder verwijderd te krijgen ipv alleen maar een knip door je eileiders.
Dat is echt niet zomaar gedaan hoor, alleen als je buitensporig veel klachten hebt die niet op alternatieve therapie reageren. Een sterilisatie is een kleine ingreep, een baarmoederverwijdering is een hele operatie, met de nodige risico's. Dat doen ze dus niet zomaar.
SpringDing schreef:
16-04-2018 22:49
Zeer simpel op te lossen hoor: spijt? Zelf betalen. Dat zet mensen waarschijnlijk meer aan het denken dan een gesprekje met een psycholoog hoor.
Achteraf ja. En dat wil men nu juist voorkomen.
Wees maar blij dat ze zo zorgvuldig zijn. Ik ken meer dan vijf mensen die op hun 30e geen kinderen wilden en ze nu toch (gewenst en wel) hebben. Waarom niet gewoon een koperspiraal? Daar heb je 10 jaar geen omkijken naar en je zit niet met hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
16-04-2018 21:38
Hij wordt geacht het weer te fiksen. Is een zware operatie (duur), geen garantie dat het geslaagd is, ivf trajecten. Je hebt het over duizenden euro's, zo niet tienduizenden.

Geen idee hoeveel heimelijke twijfelaars zo'n psycholoog onderschept, maar je kunt behoorlijk wat consulten betalen, van wat 1 gedachten verandering kost.
En met een beetje pech krijg je als arts een klacht aan je broek omdat je patiënt nu ineens vindt dat ze toch niet voldoende is voorgelicht en omdat de arts haar had moeten beschermen tegen dit soort permanente ingrepen... Het zal niet de eerste keer zijn. Het is aan de arts om te beslissen of een ingreep noodzakelijk is, zorg in Nederland werkt niet on demand voor patiënten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven