Gezondheid alle pijlers

Tussenjaar in corona tijd

24-02-2021 22:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar en mijn plannen zijn allemaal niet doorgegaan o.a. door corona. Ben vast niet de enige die een leeg tussenjaar heeft nu? Ik heb allemaal ideeën bedacht voor in mn vrije tijd, maar op een gegeven moment ben ik daar dan ook klaar mee en beland ik op de bank met mijn telefoon. Gezien mijn psychische klachten en mijn enorme gepieker is dat niet goed voor me.
Alle reacties Link kopieren
Tussenjaar van je studie neem ik aan?

Je zou kunnen kijken of je toch modules kan gaan doen, of aanvullende vakken via de open universiteit?

Als je dan toch niet kan feesten/reizen, ga dan studeren op een andere manier. Maakt je opstap naar fulltime studie volgend jaar wellicht makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Heb je, toen je bedacht een tussenjaar te nemen, niet bedacht wat het plan b moest zijn? Toen had je natuurlijk ook te maken met Corona. Heb je nu helemaal niets gedaan? Want dan kan ik t me wel voorstellen dat je het zat bent....
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
24-02-2021 23:20
Heb je, toen je bedacht een tussenjaar te nemen, niet bedacht wat het plan b moest zijn? Toen had je natuurlijk ook te maken met Corona. Heb je nu helemaal niets gedaan? Want dan kan ik t me wel voorstellen dat je het zat bent....
Ook dit. Ik ken veel jongeren die havo/vwo examen hebben gedaan vorig jaar en die hun geplande tussenjaar toch maar hebben geskipt en een opleiding zijn gaan doen. Een tussenjaar nu heeft weinig meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
24-02-2021 23:20
Heb je, toen je bedacht een tussenjaar te nemen, niet bedacht wat het plan b moest zijn? Toen had je natuurlijk ook te maken met Corona. Heb je nu helemaal niets gedaan? Want dan kan ik t me wel voorstellen dat je het zat bent....
Ik had geen andere keuze. Door mn psychische klachten lukte school niet op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Elsy_____ schreef:
24-02-2021 23:34
Ik had geen andere keuze. Door mn psychische klachten lukte school niet op het moment.
Maar wat was je dan van plan in je tussenjaar? Want reizen, werken, zal dan ook geen optie zijn geweest.
Wat is het dan wat niet door kon gaan?

Heb je wel een diploma behaald? Startkwalificatie?
Alle reacties Link kopieren
Leren mediteren? Dat is zeker goed wanneer je veel piekert.
Er zijn goede apps met verschillende meditaties en waarvoor je niet hoeft te betalen.
Je kunt ook gaan oefenen met Mindfullness. Ook daar zijn goede apps voor.
Je hebt nu tijd, het kan de beste investering voor je leven zijn.
Heb je hulp voor je klachten?
Elsy_____ schreef:
24-02-2021 23:34
Ik had geen andere keuze. Door mn psychische klachten lukte school niet op het moment.
Maar dan kan je toch ook niet al die dingen gaan doen die je noemt? En toen je tussenjaar begin was de corona er toch ook al?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-02-2021 23:48
Maar dan kan je toch ook niet al die dingen gaan doen die je noemt? En toen je tussenjaar begin was de corona er toch ook al?
Welke dingen noemt ze dan?

Volgens mij hebben we hier een knipperende OP.
Dus je had een tussenjaar omdat je weinig kon vanwege psychische klachten en toen kon je weinig vanwege Corona.

Nu is de vraag natuurlijk: hoe gaat het met je psychische klachten? Wat had je willen doen, wat je waarschijnlijk bedacht hebt terwijl corona al bestond en wat heb je nu gemist? En komt het echt door corona of komt het omdat het niet wil vlotten met die psychische klachten?
Alle reacties Link kopieren
Langdurig naar bijv Thailand, je moet wel 14 dagen in quarantaine bij aankomst.
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Ik heb op het moment ook een tussenjaar. Mijn plan was om in dit jaar fulltime te gaan werken, maar voor het grootste deel van mijn werk moet ik naar het buitenland. Ook was en is er gewoon erg weinig werk nu. Ik zit dus vooral veel thuis.

Waar ik me de laatste tijd mee bezig aan het houden ben is werken aan mezelf. Ik kan wel de hele dag series en YouTube gaan zitten kijken en mindless door Instagram scrollen, maar ik heb ondervonden dat ik daar een heel ongelukkig en nutteloos gevoel van krijg. Nu spendeer ik nog steeds veel tijd op het internet, maar dan doe ik bijvoorbeeld een cursus op Coursera of EdX. Daar zijn veel interessante (gratis) cursussen te vinden die je op elk moment kan doen. Zo houd je je brein een beetje bezig. Je zou ook een taal kunnen gaan leren. Om eerlijk te zijn had ik me dat ook voorgenomen maar inmiddels weer opgegeven, toch maar weer eens aan beginnen :shame:

Verder:
- Veel wandelen, is goed voor je mentale gezondheid en geeft je de tijd om over van alles na te denken. In een andere omgeving denk je vaak ook anders.
- Ik gebruik de app Stoic als een soort journal. Elke ochtend en avond krijg je een aantal vragen en je kunt ook zelf oefeningen doen of gewoon lekker een lege pagina volschrijven. Zo schrijf ik elke dag een paar dingen op waar ik dankbaar voor ben, hoe klein ze ook zijn. Zo leer je om positiever te denken. Dat is voor mij echt key in deze periode. Soms heb ik het gevoel dat er helemaal niks leuk is en goed gaat, totdat ik er over ga nadenken. Dan denk ik, hé, ik heb echt genoten van de zon vandaag, of ik heb een nieuw recept geprobeerd en het is goed gelukt! Nog een manier om je telefoon op een nuttige manier te gebruiken dus.

Dat een tussenjaar nu geen meerwaarde heeft ben ik het niet mee eens. Ookal verloopt dit tussenjaar niet volgens plan, ik heb er zo veel van geleerd. Ik heb veel meer tijd in mezelf gestoken en ben sterker geworden. Als je maar graag genoeg wilt is geen enkele dag nutteloos.

Van leeftijdsgenoten die afgelopen jaar zijn begonnen met studeren hoor ik overigens vooral dat het drie keer niks is. Sommigen zijn nog nooit in een collegezaal geweest en moeten het maar doen met filmpjes van afgelopen jaren en zoomlessen met 300 studenten bij elkaar.

Geen idee of je wat aan dit verhaal hebt, maar stiekem vond ik het ook fijn om het even van me af te schrijven haha
Werken?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me dan toch dat je je problemen moet gaan aanpakken. Anders kun je helemaal niets. School afmaken lijkt me daarna het eerste om te doen....
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel een ontaarde moeder zijn enzo, maar als mijn niet studerende en niet werkende dochter onder mijn dak (of op mijn kosten) een jaar zat te mediteren en zelfhulpvideo's te kijken op YouTube zou ik daar toch niet zo blij mee zijn.
Ik zou zeggen, zoek werk (niets voltijds als je psychische gezondheid dat niet toelaat). Van werken leer je altijd. En ga een online cursus of opleiding doen, het enige voordeel van corona is dat zowat alles nu online kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven