Uitstrijkje bevolkinsgonderzoek
zondag 15 maart 2015 om 14:08
Vandaag trof ik tussen de post een brief aan om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek t.b.v. baarmoederhalskanker en of ik dus een uitstrijkje wil laten maken bij de huisarts. Hoewel ik hier mee mee wil doen, zie ik er erg tegenop. Ik heb een vrouwelijke huisarts met wie ik goed klik en voor wie ik al vaker 'met de benen wijd' ben geweest. Echter kom ik nu op Google tegen dat de assistentes vaak uitstrijkjes maken en ik heb echt géén zin om dit door een van de assistentes te laten doen. Ze wonen in hetzelfde dorp als ik (zie ze soms bij mij in de buurt, in tegenstelling tot de huisarts), ik vind ze wel aardig maar ze zijn me iets te 'dichtbij' daarbij heb ik heel veel moeite om voor een vreemde mij zo bloot te stellen. Hebben jullie ervaring met het aangeven bij de huisarts dat je liever niet wil dat een assistente dit doet? En hoe werd hier op gereageerd? Ik zit nu al in de stress voor het maken van een afspraak, dus liever geen reacties in de trant van 'stel je niet zo aan de assistente is ook een vrouw ' . Alvast bedankt voor jullie reacties!
maandag 16 maart 2015 om 12:58
Hee Pupetta,
Heb je al een afspraak gemaakt? Ik begrijp dat je er tegenop ziet en begrijp ook dat je het liever niet door de assistente wilt laten doen om de reden die je zelf aangeeft. Ik heb een afspraak gemaakt maar zie er ook echt verschrikkelijk tegenop. Ik heb gevraagd naar een thuistest en de assistente heeft dit met de huisarts besproken maar ze zei dat ze die testen nog niet hebben, dat ze ook de resultaten nog niet weten en volgens de huisarts was het belangrijk dat ik een stap zou maken ivm mijn angst.
De (aardige) assistente heeft nu een afspraak gemaakt waarin we veel tijd hebben en dan gaan we zien hoever we komen. Ze zei dat ze er veel ervaring mee heeft, ook met mensen die het heel erg moeilijk vinden en het nog nooit niet gelukt is. Ik ben bang voor de pijn, ik durf niet dat er iets in mij gaat ben en ik ben bang om opnieuw het gevoel te hebben dat er over grenzen wordt heen gegaan (reden waarom ik moeite heb met uitstrijkje). Assistente zegt dat als ik stop zeg ze dat ook gelijk zal doen.
Ik overweeg nu toch die afspraak maar weer af te zeggen of te verplaatsen.....
Heb je al een afspraak gemaakt? Ik begrijp dat je er tegenop ziet en begrijp ook dat je het liever niet door de assistente wilt laten doen om de reden die je zelf aangeeft. Ik heb een afspraak gemaakt maar zie er ook echt verschrikkelijk tegenop. Ik heb gevraagd naar een thuistest en de assistente heeft dit met de huisarts besproken maar ze zei dat ze die testen nog niet hebben, dat ze ook de resultaten nog niet weten en volgens de huisarts was het belangrijk dat ik een stap zou maken ivm mijn angst.
De (aardige) assistente heeft nu een afspraak gemaakt waarin we veel tijd hebben en dan gaan we zien hoever we komen. Ze zei dat ze er veel ervaring mee heeft, ook met mensen die het heel erg moeilijk vinden en het nog nooit niet gelukt is. Ik ben bang voor de pijn, ik durf niet dat er iets in mij gaat ben en ik ben bang om opnieuw het gevoel te hebben dat er over grenzen wordt heen gegaan (reden waarom ik moeite heb met uitstrijkje). Assistente zegt dat als ik stop zeg ze dat ook gelijk zal doen.
Ik overweeg nu toch die afspraak maar weer af te zeggen of te verplaatsen.....
maandag 16 maart 2015 om 13:11
Bij onze huisartsenpraktijk wordt het uitstrijkje afgenomen door de Praktijk Ondersteuner.
De laatste keer was dit een bekende van me en zij gaf me zelf de keus:
Of zij zou het doen maar als ik het ongemakkelijk vond dan zou ze even iemand anders vragen. (dus onbekend persoon)
De laatste keer was dit een bekende van me en zij gaf me zelf de keus:
Of zij zou het doen maar als ik het ongemakkelijk vond dan zou ze even iemand anders vragen. (dus onbekend persoon)
Bekijk de dingen eens van een positieve kant
maandag 16 maart 2015 om 22:19
quote:Yente1985 schreef op 16 maart 2015 @ 12:58:
Hee Pupetta,
Ik overweeg nu toch die afspraak maar weer af te zeggen of te verplaatsen.....Vandaag toch uiteindelijk een afspraak gemaakt. Gezegd dat ik bij m'n eigen huisarts wil langskomen en met haar bespreek wat er aan de hand is. Dus ik ga er vanuit dat het goed komt
Hee Pupetta,
Ik overweeg nu toch die afspraak maar weer af te zeggen of te verplaatsen.....Vandaag toch uiteindelijk een afspraak gemaakt. Gezegd dat ik bij m'n eigen huisarts wil langskomen en met haar bespreek wat er aan de hand is. Dus ik ga er vanuit dat het goed komt
dinsdag 17 maart 2015 om 21:37
Ha, ik ben juist heel blij dat die uitstrijkjes door de assistentes worden gedaan en logisch ook. Mijn HA is trouwens een man. Vorig jaar had ik een assistente, die ken ik van gezicht ( moeder van school/ woont in mijn wijk) maar dat vond ik totaal niet erg en zij deed het erg snel en relaxed. Vijf jaar terug ging het moeizaam met een andere assistente en ik had echt zoiets van dit; dit nooit weer, maar toch gegaan en 't viel ontzettend mee.
woensdag 18 maart 2015 om 08:30
Stof tot nadenken: huisartsen zijn al erg overbelast, spreekuren staan hartstikke vol. Het is toch fijn dat voor onderzoekjes of testen waar je geen universitaire opleiding voor nodig hebt (uitstrijkje, bloeddruk meten, etc) gedaan kan worden door een praktijk ondersteuner. Scheelt weer een consult bij de huisarts, en is er weer een afspraak mogelijk voor iemand die echt de huisarts moet spreken.
Voor het bespreken van 2 "problemen" moet je meestal een dubbele afspraak maken. De "ik vraag wel of dat ze het direct doet omdat ik toch al bij de huisarts ben" dat gaat niet altijd lukken. Huisartsen proberen niet te veel uit te lopen. Wel zo aardig voor de andere patiënten in de wachtkamer.
Natuurlijk heeft iedereen het recht om te vragen of dat de huisarts het uitstrijkje maken doet. maar er is een reden dat deze onderzoeken tegenwoordig steeds vaker door een praktijkondersteuner gedaan worden. Zo moeilijk is dit niet, je kan tenslotte dit ook zelf doen met een thuistest .............
Voor het bespreken van 2 "problemen" moet je meestal een dubbele afspraak maken. De "ik vraag wel of dat ze het direct doet omdat ik toch al bij de huisarts ben" dat gaat niet altijd lukken. Huisartsen proberen niet te veel uit te lopen. Wel zo aardig voor de andere patiënten in de wachtkamer.
Natuurlijk heeft iedereen het recht om te vragen of dat de huisarts het uitstrijkje maken doet. maar er is een reden dat deze onderzoeken tegenwoordig steeds vaker door een praktijkondersteuner gedaan worden. Zo moeilijk is dit niet, je kan tenslotte dit ook zelf doen met een thuistest .............
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 18 maart 2015 om 09:31
Zojuist afspraak gemaakt dus ik dacht ook met of assistente of praktijk ondersteuner of de huisarts in opleiding. Maar nee hoor gewoon de huisarts zelf.
Weinig zin in maar wel voor goede doel. Zie je huisarts 1x per 2 jaar en de andere ken ik niet eens. Maar kan me voorstellen dat in een dorp dit anders is. Gewoon bellen en zeggen dat je met de HA een afspraak wilt.
Weinig zin in maar wel voor goede doel. Zie je huisarts 1x per 2 jaar en de andere ken ik niet eens. Maar kan me voorstellen dat in een dorp dit anders is. Gewoon bellen en zeggen dat je met de HA een afspraak wilt.