Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje huisarts of zelf

29-06-2018 10:03 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
De brief voor een uitstrijkje viel op de mat deze week. Ik las daarin dat het via je huisarts (of assistent van) moet of anders met een zelftest.
Nu is mijn huisarts heel leuk hoor, maar het is een oude man. De assistente is zijn vrouw.

Ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om door een van hen een uitstrijkje te laten maken.

Heeft iemand ervaring met de zelftest?
Madeliefjees schreef:
29-06-2018 10:16
Waar kan je dat dan gratis bestellen? Ik ben niet geweest omdat ik er teveel tegenop zag (ja ik weet het, stom), en kon niks vinden over een gratis zelftest.
Je kan het alleen opvragen als je een oproep voor je uitstrijkje hebt gehad. Inloggen met je digid op de site van het bevolkingsonderzoek.
En dan is het inderdaad gratis.
Alle reacties Link kopieren
Die zelftest was er 2 jaar geleden nog niet. Jammer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2018 16:06
Reden: spam
99.25% gewijzigd
Ik laat het bij de huisarts, en door de huisarts zelf doen. Ik heb het niet zo op assistentes die opeens dat soort handelingen mogen uitvoeren, maar dat ligt aan mij.
lise1985 schreef:
29-06-2018 16:01
Ik laat het bij de huisarts, en door de huisarts zelf doen. Ik heb het niet zo op assistentes die opeens dat soort handelingen mogen uitvoeren, maar dat ligt aan mij.
Dat is niet opeens, die worden daar gewoon voor opgeleid.
Gewoon de zelftest. Is niet heel moeilijk ofzo.
gizzmo-returns schreef:
29-06-2018 16:02
Dat is niet opeens, die worden daar gewoon voor opgeleid.
Ja, dat weet ik ;-)

Daarom zei ik ook dat dat aan mij ligt. Ik vind de assistentes die hier werken niet zo prettig en daarom laat ik het liever door de huisarts zelf doen. Daar heb ik een beter gevoel bij. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.
Madeliefjees schreef:
29-06-2018 15:59
Die zelftest was er 2 jaar geleden nog niet. Jammer.
Ik heb hem nu bijna 2 jaar geleden gehad die brief, toen kon het bij mij wel al.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
29-06-2018 16:03
Ja, dat weet ik ;-)

Daarom zei ik ook dat dat aan mij ligt. Ik vind de assistentes die hier werken niet zo prettig en daarom laat ik het liever door de huisarts zelf doen. Daar heb ik een beter gevoel bij. Maar nogmaals, dat ligt aan mij.
Zo moeilijk is een uitstrijkje maken niet, ik denk dat de assistentes het best kunnen, maar ik heb ook liever de HA zelf. Meer omdat ik me prettiger voel bij haar als persoon.

Niet dat het me heel veel uitmaakt, ik heb er verder niet zo veel moeite mee. Ik kan me indenken dat die drempel voor sommigen heel erg hoog is maar als je twijfelt, echt, het is een eitje!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje schreef:
29-06-2018 16:07
Zo moeilijk is een uitstrijkje maken niet, ik denk dat de assistentes het best kunnen, maar ik heb ook liever de HA zelf. Meer omdat ik me prettiger voel bij haar als persoon.

Niet dat het me heel veel uitmaakt, ik heb er verder niet zo veel moeite mee. Ik kan me indenken dat die drempel voor sommigen heel erg hoog is maar als je twijfelt, echt, het is een eitje!
Dit speelt bij mij ook nog eens mee ja.
Wat een moeilijk gedoe. Ga lekker naar de huisarts. Assistente doet het uitstrijkje. Nog geen 2 minuten werk en ik heb er helemaal niets van gevoelt. Alleen na de tijd een beetje menstruatieachtig gevoel in de onderbuik.

Er zijn al duizenden/miljoenen vrouwen voor een uitstrijkje bij de huisarts geweest. Die hebben alles wel gezien hoor.

Ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoelt. Komt ook omdat ik al 2 bevallingen heb gehad waar ook menigeen tegen mijn onderkantje heeft gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Hou er wel rekening mee dat als bij de zelftest het HPV virus word aangetroffen je nog een steeds een uitstrijkje gemaakt moet worden bij de huisarts en dat dit extra stress oplevert.

En bij het normale uitstrijkje word er na een positieve test meteen op cel nivo gekeken waardoor je meteen de uitslag krijgt of je afwijkende cellen hebt.
niekjeelastiekje schreef:
29-06-2018 16:09
Wat een moeilijk gedoe. Ga lekker naar de huisarts. Assistente doet het uitstrijkje. Nog geen 2 minuten werk en ik heb er helemaal niets van gevoelt.
Hier deed de assistente het zelfs beter dan de huisarts...
Browniechocolate schreef:
29-06-2018 16:22
Hou er wel rekening mee dat als bij de zelftest het HPV virus word aangetroffen je nog een steeds een uitstrijkje gemaakt moet worden bij de huisarts en dat dit extra stress oplevert.

En bij het normale uitstrijkje word er na een positieve test meteen op cel nivo gekeken waardoor je meteen de uitslag krijgt of je afwijkende cellen hebt.
Ligt er maar net aan hoe je bent.
Ik heb dit jaar ook de zelftest gedaan. Na de officiele oproep aangevraagd via DigiD (zoals in de brief vermeld stond). Ik heb het binnen een minuut uitgevoerd. 1 been op een krukje, ding naar binnen, paar keer ronddraaien en klaar. Hele spul in eeen envelop en op de bus. Binnen een week had ik de uitslag.

Als de uitslag goed is ben je klaar. Vinden ze wel iets dan moet je alsnog naar de huisarts voor een echt uitstrijkje.

Volgende keer doe ik het weer zo!
Alle reacties Link kopieren
Oude man = veel ervaring = snel en pijnloos uitstrijkje. Mijn arts doet er 10s over en daar voel ik niets van.
Moet er niet aan denken om dit door mijn HA te laten doen, uitstrijkjes gebeuren hier bij de gynaecoloog.
Hadewychh schreef:
29-06-2018 19:58
Moet er niet aan denken om dit door mijn HA te laten doen, uitstrijkjes gebeuren hier bij de gynaecoloog.
Waar is hier?

Gaat vast niet over het bevolkingsonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Hadewychh schreef:
29-06-2018 19:58
Moet er niet aan denken om dit door mijn HA te laten doen, uitstrijkjes gebeuren hier bij de gynaecoloog.
Nou ja, zo moeilijk is het niet hoor... Beetje zonde van een duur consult bij de gynaecoloog denk ik dan...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik heb de zelftest gedaan en vond het ideaal. Een eendebek doet bij mij pijn (zodanig dat ik er de dagen erna nog pijn aan heb), dus ik vond dit echt een geweldige uitkomst. De test zelf wordt heel duidelijk uitgelegd en is heel makkelijk te doen. Geen centje pijn. Letterlijk en figuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat het doen door de assistente. Die hebben er volgens mij meer ervaring mee dan de huisarts. Even ongemakkelijk, maar zo gebeurd en dan weet je zeker dat je het juiste test.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je echt niet wil, dan beter thuis test dan niet.
Er staat me trouwens ook iets bij van dat je voor een uitstrijkje naar een andere praktijk mag als je dan liever hebt.
Lily1504 schreef:
29-06-2018 10:14
En ik vind het toch ook nooit prettig voelen, dat gehark daar beneden. Niet echt pijnlijk, maar toch minimaal onprettig. Dus liever dat een ander dat doet i.p.v. ikzelf.

Edit: Ik lees net dat je zelf niet naar binnen gaat.
Lily, heb jij sex? Hoe ervaar je dat?
Vraag is zeer direct echter oprecht. Ik schrik een beetje van het beeld dat je oproept bij mij over hoe jij over je eigen geslachtsdeel schrijft en dus je eigen beleving.
Ik ken de zelftest niet. Ik zou bang zijn dat ik het niet juist doe en dus een waardeloze test met onjuist testresultaat verkrijg.
Liever door een pro laten doen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
30-06-2018 10:14
Ik ken de zelftest niet. Ik zou bang zijn dat ik het niet juist doe en dus een waardeloze test met onjuist testresultaat verkrijg.
Liever door een pro laten doen dus.

Dit. Ik zou ook liever meteen goed onderzoek laten doen. En ja, het is inderdaad even ongemakkelijk, ik denk dat geen enkele vrouw er naar uitkijkt om een uitstrijkje te laten doen. Maar het is nou ook weer niet zó vreselijk erg dat je het daarom maar niet zou laten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven