Gezondheid alle pijlers

van roker naar gelegenheidsroker

22-01-2020 21:30 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Drie jaar heb ik ongeveer 5 tot 6 sigaretten per dag gerookt, waardoor ik mezelf als een lichte roker beschouw maar graag wil ik alleen nog op gelegenheden roken (feestje of terras). Nu ben ik 11 dagen gestopt met roken, en ik heb het er zwaarder mee dan verwacht. Nu weet ik natuurlijk dat sigaretten vreselijk verslavend zijn, maar toch geloof ik er in dat met veel zelfdiscipline je de verslaving de baas kunt zijn.
Zo heb ik vaak gehoord dat het onmogelijk is om van vaste roker naar gelegenheidsroker te gaan? Telt dat voornamelijk voor mensen die al 30 jaar 25 sigaretten per dag roken? Of kan dit nog mogelijk zijn voor een achttienjarige ongeveer 5 sigaretten per dag rookte?

Alvast bedankt!

Liefs, Joy
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je gelegenheidsroker willen zijn? Je bent al 11dagen gestopt! Zet door en blijf af van die smerige, dure, ongezonde zooi.
.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 21:30
[...]
Je hebt het over je verslaving de baas zijn maar volgens mij ben je hem zelf niet de baas aangezien je een gelegenheidsroker wil worden. Stop dan meteen helemaal, dit getuigt ook niet van veel zelfdiscipline. Niets is onmogelijk trouwens. Ik ken verstokte rokers die na jaren zwaar gerookt te hebben alsnog gestopt zijn op eigen kracht. Óf je stopt volledig of je stopt helemaal niet. Als je blijft roken tijdens feestjes moet je jezelf afvragen hoe het met je motivatie gesteld is.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2020 22:47
Reden: quoten OP
39.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je gelegenheidsroker willen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt Alan Carr niet gelezen.
Nee, de verslaving wordt weer actief gevoed als je voor de gelegenheid één sigaret rookt. De niet te stillen hunkering zal weer de kop opsteken en je niet met rust laten totdat je de volgende sigaret aansteekt.
Net als met alcohol. Je kunt niet een beetje drinken als je verslaafd bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geprobeerd, de kat zit naast me, maar die laat zich niks wijsmaken
Nee dat kan niet echt. Je bent verslaafd. Of niet. Het is ook onzin om gelegenheidsroker te willen zijn. Dan ben je gewoon een verslaafde die minder vaak rookt. Stop er beter mee voor je pakje per dag rookt... Het is voor een niet verslaafde geen probleem om nooit te roken dus je bent gewoon verslaafd.
Door toch telkens af en toe te roken houd je je verslaving in stand.
Gewoon helemaal stoppen is echt de enige manier, je hoort het niet voor niets zo vaak van iedereen.

En verder wil ik je aanraden om het boek ‘de opluchting’ van Jan Geurts te lezen. Dat heeft mij goed geholpen bij het stoppen. En nog steeds als ik een roker zie of ruik ben ik zoooooo blij dat ik niet meer verslaafd ben. Het leven is zoveel leuker en fijner zonder roken. Ook bij ‘gelegenheden’. Echt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-01-2020 21:34
Ik heb het geprobeerd, de kat zit naast me, maar die laat zich niks wijsmaken
:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook geprobeerd en de obsessie werd alleen maar erger. Als je 'gewoon' rookt dan rook je wanneer je zin hebt. Als je alleen maar op speciale gelegenheden rookt dan zit je zo'n beetje constant in een afkickfase. Vreselijk.

Hoe smerig ik roken ook vind, ik weet dat ik er nooit meer eentje op kan steken want ik vrees dat ik dan echt weer terug bij af ben, ook al heb ik al jaren niet meer gerookt.
Alle reacties Link kopieren
ik ben in 2018 gestopt na 40+ jaar gerookt te hebben. Ongeveer een pakje shag per twee dagen. Tussendoor een keer vier jaar gestopt en toen na één sigaretje met O&N heel snel weer verslaafd geraakt.
Voor mij is het makkelijker om helemaal niet meer te roken. Dat gun ik jou ook :hug:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Ik ben van vaste roker naar gelegenheidsroker gegaan. Jaren heb ik zeker een pakje per dag gerookt en ik ben op eigen houtje gestopt. Ik rook nu alleen met feestjes of festivals gewoon omdat ik t wel nog steeds lekker vind.
M’n pakje ligt hier gerust in de la zonder dat ik er eentje rook.
Het kan dus wel en nee, ik beschouw niet alles als een feestje.
Ik ben jaren gelegenheidsroker geweest en toen jaren verslaafd. Terug naar gelegenheidsroker gaat niet. Eén sigaret is altijd aanleiding tot meer. Gewoon gestopt dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het. Weken niet roken en dan bij die ene vriendin wel.
Maar ik ben nooit echt verslaafd geweest m.i. heb nooit echt last gehad om te stoppen. Het is bij mij voornamelijk gewenning geweest
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat je veel beter helemaal kunt stoppen begrijp ik. Ook zal ik daar meer voordelen uit halen, en is mijn motivatie misschien ook wat dubbel. Wel wil ik erbij toelichten dat ik in een studentenhuis woon, op een kunstacademie zit, en een bijbaantje heb ik de horeca. Dit kan klinken als achterhaalde smoesjes, maar ik weet dat er in deze situaties nog gerookt gaat worden. Roken is absoluut slecht, net als alcohol of ongezond voedsel. Daarom alles met mate, want ik eet wel eens een zak chips, ik drink wel eens een biertje, daar geniet ik van net als van een sigaret die ik mezelf niet verbieden wil, maar wel wil ik het beperken.

Hopelijk heb ik zo meer kunnen toelichten wat mijn motivatie is, helemaal stoppen zit er voor mij nu nog niet in...
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 21:47
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat je veel beter helemaal kunt stoppen begrijp ik. Ook zal ik daar meer voordelen uit halen, en is mijn motivatie misschien ook wat dubbel. Wel wil ik erbij toelichten dat ik in een studentenhuis woon, op een kunstacademie zit, en een bijbaantje heb ik de horeca. Dit kan klinken als achterhaalde smoesjes, maar ik weet dat er in deze situaties nog gerookt gaat worden. Roken is absoluut slecht, net als alcohol of ongezond voedsel. Daarom alles met mate, want ik eet wel eens een zak chips, ik drink wel eens een biertje, daar geniet ik van net als van een sigaret die ik mezelf niet verbieden wil, maar wel wil ik het beperken.

Hopelijk heb ik zo meer kunnen toelichten wat mijn motivatie is, helemaal stoppen zit er voor mij nu nog niet in...
je bent dus gewoon nog niet gestopt?
Alle reacties Link kopieren
Kan best, ik drink ook maar bij 2 gelegenheden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik ongeveer 9 jaar vast gerookt met 8 sigaretten per dag ongeveer. Nu rook ik eigenlijk alleen als ik uitga of af en toe eens een sigaret, maar dan laat ik het ook bij 1. Ik raak niet verslaafd na 1 sigaret te roken en er ligt gewoon een pakje sigaretten in mn kast. De dag daarna heb ik niet meer zin in een sigaret. Dus ja als ik wil zou ik in principe ook kunnen stoppen.

Ik rookte vaak op vaste momenten dus was het meer een gewoonte dan dat ik er ook zin in had. Dus na het eten bijv. Dat was even wennen om het niet meer te doen, maar nu denk ik er zelf niet eens meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het wel. Maar dan moet je wel echt weinig gelegenheden hebben per jaar denk ik.

Zelf al een paar jaar gestopt, rookte evenveel als jou. En ik kan best wel 1 keer per jaar op een weekend lekker roken en dan de rest van het jaar niet.

Maar elk weekend roken geeft denk ik vraag naar meer door de weeks
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 21:47
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat je veel beter helemaal kunt stoppen begrijp ik. Ook zal ik daar meer voordelen uit halen, en is mijn motivatie misschien ook wat dubbel. Wel wil ik erbij toelichten dat ik in een studentenhuis woon, op een kunstacademie zit, en een bijbaantje heb ik de horeca. Dit kan klinken als achterhaalde smoesjes, maar ik weet dat er in deze situaties nog gerookt gaat worden. Roken is absoluut slecht, net als alcohol of ongezond voedsel. Daarom alles met mate, want ik eet wel eens een zak chips, ik drink wel eens een biertje, daar geniet ik van net als van een sigaret die ik mezelf niet verbieden wil, maar wel wil ik het beperken.

Hopelijk heb ik zo meer kunnen toelichten wat mijn motivatie is, helemaal stoppen zit er voor mij nu nog niet in...
Het zijn ook achterhaalde smoesjes. Dan ben je niet gestopt en wil je het ook niet echt. Beste is in jouw geval dan om geen pakjes te kopen tot je een feestje hebt zodat je niet in de verleiding kan komen.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 21:47
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat je veel beter helemaal kunt stoppen begrijp ik. Ook zal ik daar meer voordelen uit halen, en is mijn motivatie misschien ook wat dubbel. Wel wil ik erbij toelichten dat ik in een studentenhuis woon, op een kunstacademie zit, en een bijbaantje heb ik de horeca. Dit kan klinken als achterhaalde smoesjes, maar ik weet dat er in deze situaties nog gerookt gaat worden. Roken is absoluut slecht, net als alcohol of ongezond voedsel. Daarom alles met mate, want ik eet wel eens een zak chips, ik drink wel eens een biertje, daar geniet ik van net als van een sigaret die ik mezelf niet verbieden wil, maar wel wil ik het beperken.

Hopelijk heb ik zo meer kunnen toelichten wat mijn motivatie is, helemaal stoppen zit er voor mij nu nog niet in...
Af en toe roken is veel slechter dan af en toe een zakje chips.
Als je dat niet begrijpt, begrijp ik niet wat je op de kunstacademie doet. Dat zou toch een opleiding zijn voor min of meer verstandige mensen.
Of misschien is dat de verslaving die tegen je praat (en dus onzin vertelt).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 21:47
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Dat je veel beter helemaal kunt stoppen begrijp ik. Ook zal ik daar meer voordelen uit halen, en is mijn motivatie misschien ook wat dubbel. Wel wil ik erbij toelichten dat ik in een studentenhuis woon, op een kunstacademie zit, en een bijbaantje heb ik de horeca. Dit kan klinken als achterhaalde smoesjes, maar ik weet dat er in deze situaties nog gerookt gaat worden. Roken is absoluut slecht, net als alcohol of ongezond voedsel. Daarom alles met mate, want ik eet wel eens een zak chips, ik drink wel eens een biertje, daar geniet ik van net als van een sigaret die ik mezelf niet verbieden wil, maar wel wil ik het beperken.

Hopelijk heb ik zo meer kunnen toelichten wat mijn motivatie is, helemaal stoppen zit er voor mij nu nog niet in...
In jouw geval is het woordje ’gelegenheidsroker’ dus gewoon een excuus om niet helemaal te stoppen.
Waar ben je bang voor? Dat anderen het ‘raar’ vinden als je niet een sigaretje mee paft?
Alle reacties Link kopieren
iris1986p schreef:
22-01-2020 21:55
Maar dan moet je wel echt weinig gelegenheden hebben per jaar denk ik.

TO ziet haar thuis & baantje al als rookplekken
dat wordt dus niks
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen wil je helemaal niet stoppen/minderen
.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven