Gezondheid alle pijlers

Verhoogd alkalisch fosfatase (AF)

13-02-2026 17:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag liet ik bloed prikken en nu zie ik dat mijn AF verhoogd is: 130. Moet tussen de 40-120 zijn. De overige leverwaarden zijn allemaal goed.
Nu ben ik gaan googelen en daar word je niet blij van… leverziekten of botziekten waaronder botkanker.
Ik ben hier van geschrokken.

Natuurlijk bel ik maandag de HA erover maar ik ben vooral nu benieuwd of meer mensen hier een verhoogd AF hebben/hadden en of dit gewoon onschuldig was?
Het ligt ook aan je leeftijd wat de waarde mag zijn.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
13-02-2026 18:22
Het ligt ook aan je leeftijd wat de waarde mag zijn.
Ik ben 31. dat staat bij de referentiewaarden.
Hier vrouw 28 jaar en mijn AF is altijd tussen de 130-140 sinds jaren.

Geen reden tot paniek in elk geval.
Nog nooit daarvan gehoord maar voordat je paniek krjjgt; wacht maandag even af. Waarom kijk je in een uitslag als je niet begrijpt wat iets betekent?
Zou ik echt nooit doen.
Talullah schreef:
13-02-2026 18:46
Nog nooit daarvan gehoord maar voordat je paniek krjjgt; wacht maandag even af. Waarom kijk je in een uitslag als je niet begrijpt wat iets betekent?
Zou ik echt nooit doen.
Dat is toch echt het nadeel dat alles tegenwoordig snel online inzichtelijk is. De meeste mensen bezitten niet over de kennis om de waarde goed te interpreteren. Van google wordt je niets wijzers, daar kom je al snel uit bij verschrikkelijke ziektes.
Je kunt ook beter meteen beginnen te googlen bij de meest verschrikkelijke ziekte, want dan blijkt het meestal heel erg mee te vallen.
Graftak!
Zou idd niet te druk maken. Hier kind met tijdelijk enorme ASAT en ALAT (lees: in 400tal). Heeft zich hersteld en 0 klachten. Wel weten we dat ze Alfa-1-antitrypsine tekort heeft. Kortom: adem in, adem uit.
Phlox24 schreef:
13-02-2026 18:48
Dat is toch echt het nadeel dat alles tegenwoordig snel online inzichtelijk is. De meeste mensen bezitten niet over de kennis om de waarde goed te interpreteren. Van google wordt je niets wijzers, daar kom je al snel uit bij verschrikkelijke ziektes.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb ooit een keer een uitslag bekeken vóórdat ik de afspraak hierover had met de huisarts. Ik was erg ongerust maar er bleek helemaal niets aan de hand te zijn. Ik bekijk nu geen uitslagen meer, ik laat het over aan de arts. Hoef ik mij van tevoren ook niet nodeloos ongerust te maken.
Als je gaat googlen zie je veel meer mogelijke oorzaken dan dat. Alcohol, vet eten, galstenen, bepaald medicijngebruik.
Alles gaat voorbij
Waitingforthenight schreef:
13-02-2026 18:58
Zou idd niet te druk maken. Hier kind met tijdelijk enorme ASAT en ALAT (lees: in 400tal). Heeft zich hersteld en 0 klachten. Wel weten we dat ze Alfa-1-antitrypsine tekort heeft. Kortom: adem in, adem uit.
Asat, alat en gamma gt heb ik ook eens erg hoog gehad (800-900), toen was ik opgenomen in het ziekenhuis en is galblaas verwijderd.
Nu is alleen af te hoog.

Dank voor je reactie!
anoniem_pje_x schreef:
13-02-2026 18:31
Hier vrouw 28 jaar en mijn AF is altijd tussen de 130-140 sinds jaren.

Geen reden tot paniek in elk geval.
Dank voor je reactie. Weten ze de oorzaak ervan?
Joppie schreef:
13-02-2026 19:11
Als je gaat googlen zie je veel meer mogelijke oorzaken dan dat. Alcohol, vet eten, galstenen, bepaald medicijngebruik.
Ja galstenen etc dan zijn andere leverwaarden ook te hoog (ik heb overigens geen galblaas meer).
Medicatie gebruik ik wel.
Morrrra schreef:
13-02-2026 19:30
Nee er is geen verder onderzoek gedaan behalve een echo van de bovenbuik die goed was naast de overige leverwaarden. De huisarts vermoed dat het gewoon iets onschuldig is wat bij mij hoort.

Eens in het jaar prikken ze het nog een keer extra en dat is het.
Morrrra schreef:
13-02-2026 19:30
Nee er is geen verder onderzoek gedaan behalve een echo van de bovenbuik die goed was naast de overige leverwaarden. De huisarts vermoed dat het gewoon iets onschuldig is wat bij mij hoort.

Eens in het jaar prikken ze het nog een keer extra en dat is het.
Ik geef wel borstvoeding (ruim 10 maanden). Wellicht heeft dat ermee te maken
morrrra wijzigde dit bericht op 13-02-2026 20:12
13.24% gewijzigd
Wat er snel vergeten is dat gemiddelden niet bij iedereen passen. 'Een man liep vol vertrouwen een rivier in die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.'
Genoeg mensen hebben afwijkende waardes zonder het ooit te weten. Of een genetische afwijking die 90% van de mensen nooit kent, zoals Alfa 1. Dus bespreek met de arts.
Mijn leverwaardes zijn al jaren verhoogd. In eerste instantie is er wel van alles onderzocht, maar niks gevonden.
Volgens mij heb je bij ernstiger aandoeningen echt wel een veel hogere waarde.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Btw, ook zonder galblaas kan je galstenen hebben. In je galwegen.
Waarom moest je bloed laten prikken?
@Solomio: kan goed niets zijn idd, of dus iets genetisch, zoals bij mijn dochter, maar daar testen ze niet op als je verder geen klachten hebt.
Ik zou gewoon even afwachten en het maandag bespreken met je huisarts. Ik ga ook altijd googlen als mijn bloedwaardes afwijken van de normale waardes en ik niet weet wat het is. Laatste keer week eGFR af dus ik googlen. Allemaal dingen als nierfalen enzo. Belde ik de huisarts om de bloedwaarden te bespreken "alles is goed" maar mijn nieren dan? "Ook die waarde is goed gezien je leeftijd."

Kortom eerst met de arts bespreken, als het heel ernstig is hadden ze wellicht al gebeld.
Leverwaarden schieten vaak als er écht iets mis is enorm de lucht in. 130 bij normaal max 120 is maar heel minimaal. Of er wat mee moet zal ook afhangen van de reden van het bloed prikken/klachten etc dus is natuurlijk aan je (huis)arts maar ik zou hier als ik jou was in ieder geval je weekend niet door laten verpesten (en niet meer googlen!).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven