Gezondheid alle pijlers

Verkrampen tijdens slaap

21-03-2024 17:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al een poos blijk ik tijdens mijn slaap helemaal te verkrampen. Ik druk zo hard met mijn hand op het matras dat er zich op de knokkels eelt heeft gevormd. Ook druk ik mijn hoofd zo stevig in het kussen dat het lijkt alsof mijn oor zich vacuüm trekt. Als ik ga slapen voel ik me niet gestrest, ga in een ontspannen houding liggen en slaap ook binnen een paar minuten in. Maar als ik 's nachts wakker word lig ik dus helemaal verkrampt. Met als gevolg de volgende ochtend vaak een vervelend en pijnlijk gevoel in mijn oor en knokkels die heel erg jeuken en ik soms open krab. Voor de knokkels heb ik vettige zalf maar hier valt niet tegenop te smeren. Ik ben een zijslaper, ga bij het slapen gaan wel op mijn rug liggen maar in mijn slaap draai ik toch weer op mijn zij. Wie herkent dit en heeft de oplossing?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verwerk jij ‘s nachts? Met andere woorden; hoe gaat het overdag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
21-03-2024 17:50
Wat verwerk jij ‘s nachts? Met andere woorden; hoe gaat het overdag?
Hele goede vraag sluit ik me bij aan.
Soms heb je niet altijd door dat er overdag dingen spelen zoals stress, drukke baan en/of druk gezin. Maar ook constant negatieve gedachten kunnen meespelen.

Heb je dit elke nacht? Misschien kun je voor jezelf eens bijhouden wanneer je het hebt en wat je die dag allemaal hebt gedaan.

Jij kent jouw lichaam het beste als je denkt dat het medisch is dan kan een doorverwijzing voor slaaponderzoek/neuroloog geen kwaad.

Wordt ook wel eens verkramd wakker met buikpijn en vaak komt dat bij mij door een nachtmerrie.
nuevenniet wijzigde dit bericht op 21-03-2024 20:16
Reden: typo
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou langs de huisarts gaan, eigenlijk. Om slaapapneu uit te sluiten en ook ochtendstijfheid horend bij reuma/artrose. Dat laatste heb ik, maar ik haal m'n knokkels niet open, ik moet op slechte dagen ff ontdooien in de douche.
Alle reacties Link kopieren Quote
Magnesium schijnt te helpen bij het ontspannen slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het als ik gestresst ben en te druk om dat bewust te zien en er iets mee te doen. Enorm kaakklemmen en ik maak dan vuisten. Soms word ik wakker omdat ik mn handen zo hard tot vuisten knijp en dan blijf knijpen dat het zeer doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peertjes schreef:
21-03-2024 18:57
Ik herken het als ik gestresst ben en te druk om dat bewust te zien en er iets mee te doen. Enorm kaakklemmen en ik maak dan vuisten. Soms word ik wakker omdat ik mn handen zo hard tot vuisten knijp en dan blijf knijpen dat het zeer doet.
Knarsen en kaakklemmen heb ik ook gehad. Deed mijn kaak 's morgens gewoon pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
21-03-2024 19:05
Knarsen en kaakklemmen heb ik ook gehad. Deed mijn kaak 's morgens gewoon pijn.
Ja, herkenbaar. Tot zenuwpijn aan toe.

Heb je onbewust toch stress, of ben je een druk persoon vanuit jezelf, loop je jezelf te vaak voorbij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb exact hetzelfde. Ik heb zelf ook geen stress. Ik heb ook de tip van magnesium gekregen en daar ga ik mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
21-03-2024 19:05
Knarsen en kaakklemmen heb ik ook gehad. Deed mijn kaak 's morgens gewoon pijn.
Ik had onlangs een wortelkanaal behandeling nodig omdat ik tijdens mijn slaap m'n vulling kapot had gebeten. Ik had al langere tijd pijn in m'n kaken 's ochtends, toen snapte ik het!
Ik had niet bewust stress, maar onbewust waarschijnlijk toch
Alle reacties Link kopieren Quote
yellowpino schreef:
21-03-2024 19:05
Knarsen en kaakklemmen heb ik ook gehad. Deed mijn kaak 's morgens gewoon pijn.
Ik had onlangs een wortelkanaal behandeling nodig omdat ik tijdens mijn slaap m'n vulling kapot had gebeten. Ik had al langere tijd pijn in m'n kaken 's ochtends, toen snapte ik het!
Ik had niet bewust stress, maar onbewust waarschijnlijk toch
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor ook veel over magnesium. Zelf geprobeerd, maar bij mij deed het weinig.

Een magnesium zoutbad werkte dan weer wel, alleen heb geen bad meer.

Jullie hebben me op een idee gebracht. Een magnesium voetenbadje :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou ook kunnen proberen vitamine d aan te vullen. Gebruik je medicatie?
Ooit had ik slaapmedicatie nodig en daar ging ik ontzettend van kaakklemmen. Toen ik ze niet meer nam was het kaakklemmen ook over.
Nu ben ik dus wel ontaard vroeg wakker elke dag (zie tijdstip), maar da's een ander verhaal ;-D
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontaard vroeg wakker ben ik altijd: tussen 4 en 5 uur is normaal helaas. Magnesium kan ik gaan proberen. Ik heb artrose en herken de ochtendstijfheid en het op gang moeten komen na lang zitten. Maar dit is heel anders. Stress is er zeker maar dacht dat redelijk onder controle te hebben. Maar misschien komt dit toch juist 's nachts er op deze manier uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Magnesiumcitraat werkt beter dan andere varianten (als je het slikt, bad weet ik niet, welke je moet hebben). Ik gebruik die van De Tuinen.

Magnesium piekt vrij snel, ik val er beter door in slaap maar je zou ook een pil op je nachtkastje kunnen leggen voor als je vroeg en verkrampt wakker word.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedoel Holland en Barrett, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herken het ook, ik bijt mijzelf 's nachts in mijn vinger of vuist. Geen idee hoe ik hier vanaf kom. Zeer irritant.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven