Gezondheid alle pijlers

Verslaving erger vanwege thuis quarantaine

08-04-2020 13:57 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf verslaafd aan sociale media en ik merk dat dat de verslaving de afgelopen weken erger is geworden. Ik dacht zelf dat het niet zo erg is en dat 'iedereen' wel een verslaving heeft aan sociale media tot ik mezelf een beetje ging testen. Ik heb een tijdje geleden bijgehouden hoeveel sociale media ik gebruik en ook een weekend besloten om het niet te gebruiken. Ik wist niet wat er met mij gebeurde! Ik werd echt humeurig, kon nergens anders aan denken en toen ik weer door Instagram scrolde kwam ik weer tot rust. Ik heb mijn sociale media gebruik geprobeerd te minderen, maar de afgelopen dagen is het weer een drama.

Hebben jullie dit ook? Zo ja: Hoe gaan jullie er mee om?
Niet iedereen heeft een verslaving aan sociale media.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
08-04-2020 13:59
Niet iedereen heeft een verslaving aan sociale media.
Vandaar ook 'iedereen' ;-)
Alle reacties Link kopieren
Vertel eens: wat heb je gemist in de tijd dat je niet keek? Iets belangrijks?

Tijd om echt iets anders te gaan verzinnen dan doelloos een beetje te kijken wat anderen wellicht zouden kunnen gaan posten en of dat echt iets is wat je hebt gemist.

Begin eens met je telefoon dagelijks een uur in een afgesloten kast te leggen. En alle pingels op stil te zetten, zodat je geen afleiding krijgt van iets onzinnigs.

En ga dan eens iets wezenlijks anders doen. Wandelen, fietsen, tekenen, schrijven, dansen. Leer jezelf weer eens kennen in plaats van doelloos naar schermpjes te staren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
FOMO
fear of missing out.

Maar even: je mist NIETS.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het hebt getest en er zo achter bent gekomen dat het je leven negatief beïnvloedt.

Welke behoefte vervult social media? Afleiding van gevoel? Interactie met anderen? Weten wat anderen doen en vinden? Verdrijven van verveling? Bevestiging (likes enzo)?
Als je weet wat de oorzaak is kun je kijken of je die behoefte op een andere manier kunt vervullen.

Ik herken het zelf niet (al is het in mijn geval maar goed dat er geen onbeperkte voorraad chocolade in huis is hier).
Je zegt dat je humeurig werd en nergens anders aan kon denken. Daar ligt ook je oplossing: zoek iets anders waar je in op kunt gaan, zodat je wordt afgeleid. Zeker iets waarbij je met je handen bezig bent, is een goede vervanger. Dus: zoek een hobby die je thuis kunt doen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
08-04-2020 14:03
Vertel eens: wat heb je gemist in de tijd dat je niet keek? Iets belangrijks?

Tijd om echt iets anders te gaan verzinnen dan doelloos een beetje te kijken wat anderen wellicht zouden kunnen gaan posten en of dat echt iets is wat je hebt gemist.

Begin eens met je telefoon dagelijks een uur in een afgesloten kast te leggen. En alle pingels op stil te zetten, zodat je geen afleiding krijgt van iets onzinnigs.

En ga dan eens iets wezenlijks anders doen. Wandelen, fietsen, tekenen, schrijven, dansen. Leer jezelf weer eens kennen in plaats van doelloos naar schermpjes te staren.
Ik heb totaal niks gemist inderdaad. Daarom vind ik het ook zo lastig om te begrijpen waarom zo graag wil kijken. Bedankt voor de tips! Is zeker een goed idee om mijn telefoon uit te zetten :idee:
Alle reacties Link kopieren
Kijk, als je een mooie boswandeling mist omdat je na het opstaan 3 uur op sociale media rondhangt, ben je verkeerd bezig.

Als je de hele dag verplicht thuis moet blijven, maakt het volgens mij niet veel uit of u voor de tv ligt of sociale media bekijkt.

Het wordt natuurlijk anders als u thuis werken moet, en niet daaraan toekomt.
Dit is gewoon een lastige periode om van een verslaving af te komen.

(ik zit weinig op facebook, maar wel op het forum terwijl het prachtig weer is...
Gelukkig word ik juist minder chagerijnig als ik bij mijn computer weg ben, dus echte tips heb ik niet)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor telefoon heb je? Met een iphone kun je maximaal aantal uren voor oa social media instellen. Volgens mij heb je hier ook apps voor voor android.

Apps blokkeren dan totdat ik een code invoer, merk dat ik alleen t eerste uur uit gewenning die apps op zoek en daarna pas weer laat op de avond of de volgende dag.

Wie weet kan het je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet de juister periode is om je verslaving eens even lekker aan te pakken. Dat kun je beter doen als je meer afleidingsmogelijkheden hebt en meer mogelijkheid tot normale sociale omgang met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
08-04-2020 14:06
Goed dat je het hebt getest en er zo achter bent gekomen dat het je leven negatief beïnvloedt.

Welke behoefte vervult social media? Afleiding van gevoel? Interactie met anderen? Weten wat anderen doen en vinden? Verdrijven van verveling? Bevestiging (likes enzo)?
Als je weet wat de oorzaak is kun je kijken of je die behoefte op een andere manier kunt vervullen.

Ik herken het zelf niet (al is het in mijn geval maar goed dat er geen onbeperkte voorraad chocolade in huis is hier).
Je zegt dat je humeurig werd en nergens anders aan kon denken. Daar ligt ook je oplossing: zoek iets anders waar je in op kunt gaan, zodat je wordt afgeleid. Zeker iets waarbij je met je handen bezig bent, is een goede vervanger. Dus: zoek een hobby die je thuis kunt doen.
Bedankt voor de tip! Ik denk echt dat het aan de verveling ligt, want ik plaats bijna nooit wat. Ik vind het wel lastig om een hobby te zoeken, maar dat lijkt mij inderdaad de enige en beste optie.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
08-04-2020 14:28
Wat voor telefoon heb je? Met een iphone kun je maximaal aantal uren voor oa social media instellen. Volgens mij heb je hier ook apps voor voor android.

Apps blokkeren dan totdat ik een code invoer, merk dat ik alleen t eerste uur uit gewenning die apps op zoek en daarna pas weer laat op de avond of de volgende dag.

Wie weet kan het je helpen.
Bedankt voor de tip! Ik heb een Samsung, maar ik ga uitzoeken of dat ook kan op deze telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Is het een verslaving of is het een knop in je hoofd die je moet proberen om te zetten? ;) Je kan de app "Forest" downloaden. Met deze app mag je je telefoon zoveel tijd niet aanraken, en in die tijd dat je hem niet aanraakt groeit er een boom. Raak je je telefoon toch eerder aan, dan gaat de boom dood. Is dus een soort spelletje waarmee je een bos kunt bouwen en zorgt dat je probeert je telefoon te laten liggen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n telefoon ook teveel vast eigenlijk.
Ik schrok me kapot toen ik zag hoeveel uur ik aan Social media en dergelijke besteed. Maar ik heb momenteel niks anders nuttigs te doen en het gaat niet ten koste van andere dingen. Ik doe het dus enkel als ik niks te doen heb, en dat is nou eenmaal vaak het geval. En nu al helemaal.
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
08-04-2020 15:42
Is het een verslaving of is het een knop in je hoofd die je moet proberen om te zetten? ;) Je kan de app "Forest" downloaden. Met deze app mag je je telefoon zoveel tijd niet aanraken, en in die tijd dat je hem niet aanraakt groeit er een boom. Raak je je telefoon toch eerder aan, dan gaat de boom dood. Is dus een soort spelletje waarmee je een bos kunt bouwen en zorgt dat je probeert je telefoon te laten liggen ;)
Bedankt voor de tip! Denk wel dat het echte verslaving is en niet ik echt een knop die ik kan omzetten.
Alle reacties Link kopieren
Jaimm schreef:
08-04-2020 16:04
Bedankt voor de tip! Denk wel dat het echte verslaving is en niet ik echt een knop die ik kan omzetten.
In dat geval zou ik inderdaad gebruik maken van de tips hierboven en ook bijvoorbeeld hulp zoeken bij bekenden. Ik heb een tijdje gehad dat steeds weer nieuwe kleding wilde kopen, opnieuw en opnieuw. Toen heeft een vriendin mij er vanaf geholpen doordat ik mijn pasjeshouder en te;efoon aan haar gaf wanneer we de stad in gingen. Nu is dat sowieso door deze tijd geen probleem meer maar zij heeft mij er wel doorheen geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
08-04-2020 15:42
Ik heb m'n telefoon ook teveel vast eigenlijk.
Ik schrok me kapot toen ik zag hoeveel uur ik aan Social media en dergelijke besteed. Maar ik heb momenteel niks anders nuttigs te doen en het gaat niet ten koste van andere dingen. Ik doe het dus enkel als ik niks te doen heb, en dat is nou eenmaal vaak het geval. En nu al helemaal.
Ja, echt bizar hé. Ik heb dat ook bekeken en ik weet niet waar ik de tijd vandaar haal. Niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
FeyreVrijhof schreef:
08-04-2020 16:08
In dat geval zou ik inderdaad gebruik maken van de tips hierboven en ook bijvoorbeeld hulp zoeken bij bekenden. Ik heb een tijdje gehad dat steeds weer nieuwe kleding wilde kopen, opnieuw en opnieuw. Toen heeft een vriendin mij er vanaf geholpen doordat ik mijn pasjeshouder en te;efoon aan haar gaf wanneer we de stad in gingen. Nu is dat sowieso door deze tijd geen probleem meer maar zij heeft mij er wel doorheen geholpen!
Dat is inderdaad handig. Alleen nu erg lastig!
Alle reacties Link kopieren
To, het scheelt vaak al een berg als je de dag niet begint met social media. Je bent daarna vaak minder scherp, suffer en sneller afgeleid. Je moet namelijk veel meer beslissingen nemen tijdens het gebruik van social media, waardoor je moe wordt. Probeer een dagschema voor jezelf op te zetten. Of gooi de apps van de diverse sm van je telefoon, zodat het lastiger wordt om deze te benaderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Jaimm schreef:
08-04-2020 16:18
Dat is inderdaad handig. Alleen nu erg lastig!
Probeer anders een oude/nieuwe hobby op te pakken, misschien kun je die als afleiding met een van je vrienden via skype doen ;)
Alle reacties Link kopieren
1. Koop een wekker. Gebruik NIET je telefoon om wakker te worden.
2. Zet je telefoon uit in de nacht en leg hem in de kast, uit het zicht.
3. Sta op, doe je ochtendritueel en ga ontbijten.
4. Ga iets doen. Werken, leren, wandelen, sporten.
5. Lunchen.
6. Meer plannen voor vandaag? Die eerst.
7. Avondeten.
8. Film kijken of je social media eens bekijken.
9. Bij slapen gaan, telefoon uit en in de kast.

Zie 1.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dat heeft - vrees ik - niet zo mijn interesse. Wel word ik heel ongelukkig als het internet eruit ligt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb een paar jaar geleden gemerkt dat ik hersenloos door facebook en instagram zat te scrollen zonder dat het me ook maar iets interesseerde. Ik heb toen al mijn accounts verwijderd en heb het geen moment gemist.

Qua sociale media gebruik ik nu alleen youtube en het viva forum. Als het een periode niet zo lekker met me gaat blokkeer ik viva wel eens op mijn telefoon, omdat ik dan ook uren op het forum kan spenderen.

Verder maakt mijn telefoon alleen geluid als ik gebeld wordt. Whatsapp, mail, alles staat verder standaard op stil. Ik kan dat ding met gemak uren laten liggen. Ik mis niks, en iedereen weet ondertussen wel dat als er iets belangrijks is, ze me moeten bellen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
08-04-2020 14:04
FOMO
fear of missing out.

Maar even: je mist NIETS.
Haha ik heb dus normaal een enorme FOMO.
Niet op social media maar in het echte leven.
De huidige tijd is dan zo ontspannen want er is niks dat ik kan missen :proud:

Social media vind ik ook veel minder interessant. Iedereen zit toch maar thuis, niks aan.
Alleen whatsapp gebruik ik meer.
Doreia* schreef:
08-04-2020 14:03
Vertel eens: wat heb je gemist in de tijd dat je niet keek? Iets belangrijks?

Tijd om echt iets anders te gaan verzinnen dan doelloos een beetje te kijken wat anderen wellicht zouden kunnen gaan posten en of dat echt iets is wat je hebt gemist.

Begin eens met je telefoon dagelijks een uur in een afgesloten kast te leggen. En alle pingels op stil te zetten, zodat je geen afleiding krijgt van iets onzinnigs.

En ga dan eens iets wezenlijks anders doen. Wandelen, fietsen, tekenen, schrijven, dansen. Leer jezelf weer eens kennen in plaats van doelloos naar schermpjes te staren.
Wat is dansen dan nuttiger of tekenen? Ik kijk zelden op sm, alle meldingen staan uit ook. Maar ik vind dit wel een beetje kul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven