Gezondheid alle pijlers

Vertel jij je tandarts als je je gebit slecht verzorgd?

27-02-2024 09:15 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals de titel zegt. Ik heb wegens omstandigheden niet goed voor mijn gebit gezorgd de laatste tijd.

Gemiddeld gezien twee dagen per week helemaal niet gepoetst of gestokerd de laatste drie maanden. Ook veel over gegeven of meerdere keren hele kleine porties op een dag eten.

Laatste tandarts bezoek is drie jaar geleden en begin blanco bij een nieuwe tandarts.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk vertellen. Als ze een blik werpen op je gebit weten ze genoeg, hoor. Ontkennen heeft geen zin. Ik heb ook een tijdje het stokeren links laten liggen en dat resulteerde in een kroon en 3 gaatjes. Ze zagen het binnen een paar minuten dat er stront aan de knikker was. Ik heb het voor de controle ook maar meteen eerlijk verteld. Ze bijten niet en stellen het denk ik alleen maar meer op prijs als je eerlijk bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon eerlijk zijn .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de tandarts dat wel ziet.
En zo niet, ik zou altijd eerlijk zijn.

Je wil immers dat je gebit weer up to date wordt/komt/is.

Daar heb je de tandarts (ook) voor nodig, dus liegen heeft dan geen zin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zien het toch wel ja. Je kunt toch zeggen dat je het vanwege psychische problemen moeilijk vond om voor je gebit te zorgen.

Heb je hulp bij je problemen?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik ben wel eerlijk. Heb ook gezegd dat ik wel kan beloven elke dag te stokeren, maar dat het me gewoon niet lukt. Dat jk al blij ben met 1-2x per dag poetsen. Afspraak nu is dat ik 4x per jaar naar de mondhygiënist ga om mijn gebit zo wat bij te houden :)
Ze zien het toch wel.
Hier nog net geen driftaanval/huilbui van de mondhygiëniste als ik stokeren oversla.
die neemt mijn gebit serieuzer dan dat ik het neem hahaha.
En ik denk altijd dat ik het redelijk doe, maar het is toch altijd veel emotie bij die dame.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
27-02-2024 09:34
Ze zien het toch wel.
Hier nog net geen driftaanval/huilbui van de mondhygiëniste als ik stokeren oversla.
die neemt mijn gebit serieuzer dan dat ik het neem hahaha.
En ik denk altijd dat ik het redelijk doe, maar het is toch altijd veel emotie bij die dame.
en dat is dus de reden dat mensen liegen bij de tandarts/mondhygieniste. Ik zou ter plekke een andere zoeken, je bent toch geen kleuter
Ze zien het hoor. Mijn paradontoloog zei ooit dat ze zelfs kon zien dat iemand de laatste dagen extra in de weer was geweest maar de tijd daarvoor niet.

Ik snap je wel hoor, ik ben ook altijd bang 'op mijn kop te krijgen'. Is gelukkig al jaren niet meer gebeurd.
En het maakt niet uit he? Het is jouw gebit, je betaalt de tandarts voor nazicht en verzorging. Na een tandartsbezoek ben je meestal weer helemaal gemotiveerd om alles goed bij te houden.

Dus vooral heel goed van je dat je nu een afspraak hebt gemaakt!

(een 'lieve' tandarts zoeken, die je niet bestraffend toespreekt, kan ook helpen. Als je het voor het kiezen hebt natuurlijk...)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandarts is er om je te helpen.
Gewoon eerlijk vertellen.
Ze zien het toch wel aan je gebit.

Wie weet heeft de tandarts wel tips voor je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Intotheunknown schreef:
27-02-2024 09:32
Ja ik ben wel eerlijk. Heb ook gezegd dat ik wel kan beloven elke dag te stokeren, maar dat het me gewoon niet lukt. Dat jk al blij ben met 1-2x per dag poetsen. Afspraak nu is dat ik 4x per jaar naar de mondhygiënist ga om mijn gebit zo wat bij te houden :)
Dit doe ik ook. Gelukkig heb ik nu een mondhygiëniste die verder kijkt dan alleen mijn mond. Ze geeft me dus ook niet de standaard peptalks of richtlijnen want ze weet dat ik dat rationeel heus allemaal wel weet en dat het daar niet aan ligt. Dus nu ga ik vaker naar haar toe, zodat het niet té erg kan worden. Gaat een stuk beter nu met mijn gebit tegenover vroeger toen ik de vorige praktijk liefst zo lang mogelijk deed vermijden vanwege het onbegrip dat daar heerste.

Ik zou wel eerlijk zijn, want liegen heeft toch geen zin - ze zien het toch wel. Zo kan je ook meteen even checken of ze open staan voor je verhaal en dat daar begrip voor is.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is mijn gebit als kind een beetje (een beetje boel) verwaarloosd. Laatst was ik bij de tandarts en hij vroeg me of ik als kind misschien een keer was gevallen en schade aan mijn gebit had opgelopen? Toen maar eerlijk verteld dat ik als kind zelden naar de tandarts ging, en tandenpoetsen zeer geregeld oversloeg (met als gevolg veel gaatjes).

Conclusie: ja, ze zien het sowieso wel. Gewoon eerlijk zeggen dat je jezelf vanwege psychische problemen (neem ik aan?) een beetje hebt verwaarloosd. Een beetje verstandige tandarts gaat je echt geen preek geven. Het is namelijk wel de bedoeling dat je terug wilt blijven komen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf heel precies op mijn gebit, maar mijn tandarts schijnt altijd veel lol te hebben om de dingen die mensen beweren te doen, waarvan je duidelijk kunt zien dat ze dat niet doen. Alsof het tieners zijn die tegen hun ouders liegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, na mijn postnatale depressie heb ik dat gewoon eerlijk gezegd. En ze snapte het helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-02-2024 09:47
Ik ben zelf heel precies op mijn gebit, maar mijn tandarts schijnt altijd veel lol te hebben om de dingen die mensen beweren te doen, waarvan je duidelijk kunt zien dat ze dat niet doen. Alsof het tieners zijn die tegen hun ouders liegen.
Het is ook te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een stokertje tussen hun tanden en kiezen te steken.
Ik dacht er voorheen ook niet altijd aan, maar heb ze nu overal liggen. Alleen in het badkamerkastje is niet genoeg, dan denk ik er niet aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reken maar dat je de kip tussen je kiezen van vorige week ruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vertel wel altijd eerlijk dat ik veel stress heb ervaren. Ik heb wat last van parodontitis en stress is een factor waardoor het erger wordt. Ik poets wel elke dag 2 keer, hoe ik me ook voel.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
27-02-2024 10:15
Het is ook te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een stokertje tussen hun tanden en kiezen te steken.
Ik dacht er voorheen ook niet altijd aan, maar heb ze nu overal liggen. Alleen in het badkamerkastje is niet genoeg, dan denk ik er niet aan.
nou ben ik zelf een fervent stokeraar, maar ik vind dit altijd zoiets:

- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een stokertje tussen hun tanden te steken
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een doekje door de koelkast te halen
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even het huis te luchten
etc
Er zijn honderden dingen die mensen 'te stom voor woorden vinden dat mensen die niet even doen', als je ze allemaal moet doen, lukt het helemaal niet op een dag. Het gaat om prioriteiten stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook gewoon eerlijk vertellen.
Vroeger was de tandarts niet zo best en liep alleen maar te snauwend etc. Ben ooit 8 jaar niet geweest zo n angst, toen moest ik wel omdat ik een wortelkanaal had. ( Wel altijd de tandarts in mn verzekering gehad ).
( Ben de hele nacht toen naar een angst tandarts opzoek gegaan ) gevonden eerst moest ik met de trein daar heen, terwijl een tandarts hier op 5 min fietsen zit.
Gejankt situatie uitgelegd. Geen gesnauwd niks. Was 1 Wkb en 1 vulling rijker. En toen wilde ik gaan maar kwam corona, vond het jammer want ik wilde doorzetten en niet weer zo lang niet durven. Uiteindelijk pas weer afgelopen jaar in mei weer geweest, weer gehuild vanwege de angst. Had gelukkig niks alleen de mondhygiënist, daar heb ik 2x een half uur gezeten incl met dikke tranen van angst. Maar allebei zo goed.
Het heet de lieve tandarts.
Ik heb afgesproken 1x per jaar, en man blijft bij me. En zegt het pas op de dag van afspraak. 😡😭. Heb ik zo met man afgesproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
27-02-2024 10:23
nou ben ik zelf een fervent stokeraar, maar ik vind dit altijd zoiets:

- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een stokertje tussen hun tanden te steken
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een doekje door de koelkast te halen
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even het huis te luchten
etc
Er zijn honderden dingen die mensen 'te stom voor woorden vinden dat mensen die niet even doen', als je ze allemaal moet doen, lukt het helemaal niet op een dag. Het gaat om prioriteiten stellen.
Eens, ik stoker altijd als ik een serie bekijk dan heb ik dat alvast gehad.

Mijn tandarts ziet het gewoon. Ook toen ik nog matig rookte en daarover probeerde te liegen en zie dat ik veel koffie had gedronken de afgelopen tijden. Schijnt dat nicotine aanslag er anders uitziet dan koffie of thee aanslag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je daarover liegen? Daar heb je toch alleen jezelf mee. De tandarts maakt het echt weinig uit hoe goed jij voor je tanden zorgt hoor. Je bent gewoon een patiënt en jij wil dat de tandarts jouw gebit nakijkt en verzorgt.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk vertellen. Ik ben onlangs voor het eerst in 7 jaar geweest. Heel veel psychische problemen gehad en dan is mondverzorging geen prio.
Ze ging er heel nuchter mee om. Toen ze de stand van mijn verstandskiezen zag kreeg ze wel een hartverzakking :)
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
27-02-2024 10:23
nou ben ik zelf een fervent stokeraar, maar ik vind dit altijd zoiets:

- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een stokertje tussen hun tanden te steken
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even een doekje door de koelkast te halen
- te stom voor woorden dat het mensen niet lukt om gedurende de dag even het huis te luchten
etc
Er zijn honderden dingen die mensen 'te stom voor woorden vinden dat mensen die niet even doen', als je ze allemaal moet doen, lukt het helemaal niet op een dag. Het gaat om prioriteiten stellen.
Maar je gebit is toch superbelangrijk? Ik vind het niet te vergelijken met een doekje door de koelkast of een raam open zetten.
Yakuzakiko schreef:
27-02-2024 10:48
Maar je gebit is toch superbelangrijk? Ik vind het niet te vergelijken met een doekje door de koelkast of een raam open zetten.
Dit. Slechte mondhygiëne wordt in verband gebracht met alzheimer en parkinson.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven