Gezondheid alle pijlers

Voedingssupplementen zin of onzin?

21-02-2019 08:46 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet meestal elke dag groente en fruit, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Nu lees en hoor ik veel over het slikken van voedingssupplementen en vraag ik me af of dit echt nodig is? En zo ja, waar moet je dan beginnen?
Vitame D, magnesium, algenolie, B12 en/of??
En merk je dan ook echt verschil? In een ver verleden slikte ik visolie (wordt nu weer verguisd door vervuiling), multivitamine en vitamine (Ester) C. Ik merkte geen verschil toen ik ermee stopte.
Ik hoor graag jullie ervaringen!
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 08:52
4.94% gewijzigd
Ik neem ook D, maar ben dit jaar al 2 keer heel zwaar verkouden geweest dus tja...

Vit. B. concentraat ook en ik moet zeggen dat ik het effect daarvan op mijn haar wel merk. Ik verlies veel minder haar bij het wassen/kammen.
snorriemorrie schreef:
21-02-2019 10:46
ja dat vroeg ik me dus ook af. Ik heb gehoord dat b12 slikken vaak een vertekend beeld geeft van hoeveel dat je lichaam nu daadwerkelijk opneemt. En dat prikken veel beter resultaat geeft
Je moet je bloed idd laten prikken terwijl je geen supplementen slikt voor langere periode. En als het dan te laag is krijg je injecties.
ñuca schreef:
21-02-2019 10:52
Ik neem ook D, maar ben dit jaar al 2 keer heel zwaar verkouden geweest dus tja...

Vit. B. concentraat ook en ik moet zeggen dat ik het effect daarvan op mijn haar wel merk. Ik verlies veel minder haar bij het wassen/kammen.
Deze snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem multivitamines voor 50+. Merk een positief verschil. Magnesium (voor de nacht) doet daarentegen niets voor de spierpijnen.
Alle reacties Link kopieren
Multivitamine.
En dan is het maar placebo of trap ik in de praatjes, maar ik vind mijn huid rustiger/minder onzuiverheden en voel mij over het algemeen beter.
Blijf het dus slikken :whistle:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
21-02-2019 11:29
Multivitamine.
En dan is het maar placebo of trap ik in de praatjes, maar ik vind mijn huid rustiger/minder onzuiverheden en voel mij over het algemeen beter.
Blijf het dus slikken :whistle:

Placebo-effect is ook effect. :thumbsup:
.
Waar je moet beginnen? Bloed laten prikken. Aan de hand daarvan kan men kijken of je ergens te kort aan hebt en of het zinvol is om iets te slikken. Zo slik ik zelf vitamine D3 op doktersadvies en B12. Volgens de huisarts is B12 niet nodig maar mijn waarde zit in het 'grijze gebied' en ik ben vegetariër dus besloten het toch te doen.

Voor vitamine D opname is de zonkracht van belang volgens mijn huisarts.
De enige waarbij ik verschil heb ervaren zijn magnesium en natuurlijk B12 injecties. Ik merk het echt als ik weer een tijdje ben gestopt met magnesium.

Toch probeer ik wel dagelijks vitamine d en multivitamine te slikken. Ondanks dat ik geen verschil voel.
Ik vind het trouwens stom dat er van Vitamine D3 ook pilletjes van 10μg(10 mcg) verkocht worden want als die pillen slikt i.v.m. een te kort, wat meestal toch de reden is waarom het geslikt wordt, dan helpen die echt helemaal niks en heb je een wat hogere dosis nodig (welke dat is weer afhankelijk van hoeveel je tekort komt etc). Misschien dat het wel helpt om het stabiel te houden ofzo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde ooit eens van een dokter dat innemen van voedingssupplementen zonder dat er een duidelijk tekort is vastgesteld juist de natuurlijke opname uit de voeding afremt en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Diezelfde dokter zei ook dat er maar één iemand beter van werd en dat is diegenen die je die supplementen verkoopt :)
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 11:21
Deze snap ik niet.

Vit. D zou goed moeten zijn voor je weerstand toch? In combi met C natuurlijk, maar daar zorg ik ook voldoende voor.
TsumTsum schreef:
21-02-2019 12:01
Ik vind het trouwens stom dat er van Vitamine D3 ook pilletjes van 10μg(10 mcg) verkocht worden want als die pillen slikt i.v.m. een te kort, wat meestal toch de reden is waarom het geslikt wordt, dan helpen die echt helemaal niks en heb je een wat hogere dosis nodig (welke dat is weer afhankelijk van hoeveel je tekort komt etc). Misschien dat het wel helpt om het stabiel te houden ofzo?!
Als je echt een keer een tekort hebt moet je veel meer per dag slikken. Dus meer pilletjes op een dag.

En bij een tekort door opnameprobleem, dus iets chronisch krijg je gewoon ampullen van de huisarts van 25.000 ie.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-02-2019 09:48
Pas op met calcium slikken:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/24/ca ... 0304-a9531
Hier schrik ik van, neem dagelijks Calcium met vit. D en K.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
21-02-2019 09:11
. Baadt het niet dan schaadt het niet volgens mi
Dat is dus niet waar.
Je kan wel degelijk een overdosis vitamine D krijgen en dat is echt niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me geen zorgen, vroeg het me gewoon af.
Zou wel een betere huid willen en voller haar, ik twijfel alleen of vitamine pillen hierbij helpen.
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 12:08
Als je echt een keer een tekort hebt moet je veel meer per dag slikken. Dus meer pilletjes op een dag.

En bij een tekort door opnameprobleem, dus iets chronisch krijg je gewoon ampullen van de huisarts van 25.000 ie.
Klopt die heb ik ook gehad, die moest ik 1x per maand nemen en toen mijn vitamine D weer op peil was werd mij aangeraden het te blijven gebruiken (zit nog lang niet aan de maximale waarde voordat het schadelijk is). Maar omdat ik die ampul begon te vergeten heb ik de waarde omgerekend naar mcg en slik ik nu iedere dag een pilletje want dat vergeet ik minder snel.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
21-02-2019 12:15
Dat is dus niet waar.
Je kan wel degelijk een overdosis vitamine D krijgen en dat is echt niet gezond.
De aanvaardbare bovengrens voor kinderen vanaf 11 jaar en volwassenen is volgens het voedingscentrum 100 microgram. Over het algemeen wordt 10-25 mcg per dag geadviseerd bij zelfzorg.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ine-d.aspx

Als je niet heel regelmatig vette vis eet, of wanneer je altijd zonnebrandmiddel smeert kun je, ook als je jong bent, een tekort oplopen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 21-02-2019 12:33
14.14% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
21-02-2019 12:20
Ik maak me geen zorgen, vroeg het me gewoon af.
Zou wel een betere huid willen en voller haar, ik twijfel alleen of vitamine pillen hierbij helpen.

Dan zou ik beginne met naar je levensstijl te kijken. Eet je gezond? Beweeg je voldoende? Voldoende slaap? Stressniveau?

Voor een betere huid en haar, niet te lang en niet te warm douchen. Gewoon 3 minuten met lauwwarm water, en zo min mogelijk shampoos, douchegel, zeep, etc gebruiken. Daar knap je haar en huid echt van op.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
21-02-2019 12:15
Dat is dus niet waar.
Je kan wel degelijk een overdosis vitamine D krijgen en dat is echt niet gezond.
Ja maar dat gebeurt niet als je een beetje teveel neemt, maar meer in de richting van 10.000ie per dag.

Al dat gepraat over mogelijke overdoses van vitamine D schrikt mensen af, terwijl de meesten een tekort hebben en dat tekort is niet zonder risico. En niet alleen maar de beetje moe, winterdip.
Mijn dagelijkse vitamine D is 'n pilletje van 800IE.
Calcium neem ik niet, ik vind die kauw/oplostabletten namelijk goor.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
21-02-2019 12:15
Dat is dus niet waar.
Je kan wel degelijk een overdosis vitamine D krijgen en dat is echt niet gezond.
Wat een onzin. Als je je houd aan de 10mg per dag in de winter. Krijg je toch geen overdosis!

Dit is gewoon wat er geadviseerd wordt.

Elke Nederlander die minder dan 15minuten per dag zon op zijn huid krijgt moet 10mg vitamine d per dag slikken.

Dat is dus bijna heel Nederland in de winter.

50+ moet 20mg.

Dat is dus geen overdosis. Dan moet je als volwassene per ongeluk het hele potje in nemen ipv 1 tabletje. Of 5 tabletjes. Als je je gewoon houd aan wat voor geschreven word krijg je echt geen overdosis.

Echt onzin vind ik jou over dosis verhaal.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 21-02-2019 12:45
8.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik sport 4 keer per week en lig eigenlijk altijd voor 23.00 uur te slapen.
Wekker gaat om 07.30 uur. Heb geen stress.
Ik eet gezond met in het weekend eens een wijntje, drink ook zo weken geen alcohol.
Mijn haar probeer ik om de 3 a 4 dagen te wassen.
Water drinken zou wat beter kunnen, merk dat dat de laatste tijd meer moeite kost.
De huid van mijn lichaam is in topconditie, mijn gezicht heeft alleen af en toe puistjes en meeëters.
Wat ik ook doe, dat verandert niet.
hamerhaai schreef:
21-02-2019 12:32
Dan zou ik beginne met naar je levensstijl te kijken. Eet je gezond? Beweeg je voldoende? Voldoende slaap? Stressniveau?

Voor een betere huid en haar, niet te lang en niet te warm douchen. Gewoon 3 minuten met lauwwarm water, en zo min mogelijk shampoos, douchegel, zeep, etc gebruiken. Daar knap je haar en huid echt van op.
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 16:20
6.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
21-02-2019 12:34
Ja maar dat gebeurt niet als je een beetje teveel neemt, maar meer in de richting van 10.000ie per dag.

Al dat gepraat over mogelijke overdoses van vitamine D schrikt mensen af, terwijl de meesten een tekort hebben en dat tekort is niet zonder risico. En niet alleen maar de beetje moe, winterdip.
een overdosis komt niet snel voor, maar het getal wat jij noemt, is zwaar overtrokken
De Gezondheidsraad geeft een veilige bovengrens van 50 microgram vitamine D per dag
Oakes schreef:
21-02-2019 11:27
Ik neem multivitamines voor 50+. Merk een positief verschil. Magnesium (voor de nacht) doet daarentegen niets voor de spierpijnen.
Magnesium citraat werkt bij mij weer wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat betekend niet dat je bij 55 mcg, oftewel 2200ie, een overdosis krijgt, de hoeveelheid die je nodig hebt om een overdosis te krijgen ligt vele malen hoger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven