Gezondheid alle pijlers

Voedingssupplementen zin of onzin?

21-02-2019 08:46 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet meestal elke dag groente en fruit, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Nu lees en hoor ik veel over het slikken van voedingssupplementen en vraag ik me af of dit echt nodig is? En zo ja, waar moet je dan beginnen?
Vitame D, magnesium, algenolie, B12 en/of??
En merk je dan ook echt verschil? In een ver verleden slikte ik visolie (wordt nu weer verguisd door vervuiling), multivitamine en vitamine (Ester) C. Ik merkte geen verschil toen ik ermee stopte.
Ik hoor graag jullie ervaringen!
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 08:52
4.94% gewijzigd
Oja bloedarmoede wegens heel hevig ongesteld in combinatie met een heel lage bloeddruk was het recept voor dagelijks meerdere keren flauwvallen als tiener. Heb een paar maanden pillen moeten slikken.
Kortom kan geen kwaad om daar naar te laten kijken bij hevige menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
Zit dit topic met verbazing te lezen. Vooropgesteld, er kunnen uiteraard mensen zijn die door een aandoening een tekort hebben aan bepaalde mineralen of vitamines, maar echt... het hele forum schijnt deskundig te zijn en wel één of ander supplement te slikken of extra van dit of dat in te nemen.

Ben ik nou gek of, als je gewoon gezond en gevarieerd eet, vaak genoeg in de buitenlucht bent, beweegt, enz. dat 9 van de 10 mensen dan écht niet dat soort middeltjes nodig hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nitflex schreef:
21-02-2019 18:38
3x dank!
Metformine houd mij niet tegen om eetbuien te hebben,daarbij moet ik zakjes Macrogol gebruiken om naar het toilet te kunnen ,dus het verhaaltje van redbulletje is beslist niet bij iedereen van toepassing.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 22:14
36.36% gewijzigd
pejeka schreef:
21-02-2019 22:04
Ben ik nou gek of, als je gewoon gezond en gevarieerd eet, vaak genoeg in de buitenlucht bent, beweegt, enz. dat 9 van de 10 mensen dan écht niet dat soort middeltjes nodig hebben?

Klopt.

Maar tegelijkertijd denk ik dat er veel grotere en kleinere kwaaltjes en ongemakken zijn waar vitaminen en mineralen en andere 'rommel' bij kunnen helpen. Of het nou hormonaal is, of voor lastige darmen, vermoeidheid of wat dan ook. De natuur heeft alles voorhanden, en daarom geloof ik ergens wel dat er stoffen zijn die echt kunnen helpen bij bepaalde dingen. Het lastige is alleen, welke van de 1000 middeltjes werkt precies voor jou. Er is tegenwoordig zoveel te koop.
Daarnaast is het ook menselijk denk ik, je wil invloed uitoefenen op je gezondheid en af van bepaalde ongemakken of dingen. Als het dan in de winkel ligt, en 3 mensen op Viva zijn er enthousiast over... tja, veel mensen zijn daar gevoelig voor en kopen het.

Het is ook wel een beetje mijn 'guilty pleasure'.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
21-02-2019 22:14
Klopt.

Maar tegelijkertijd denk ik dat er veel grotere en kleinere kwaaltjes en ongemakken zijn waar vitaminen en mineralen en andere 'rommel' bij kunnen helpen. Of het nou hormonaal is, of voor lastige darmen, vermoeidheid of wat dan ook. De natuur heeft alles voorhanden, en daarom geloof ik ergens wel dat er stoffen zijn die echt kunnen helpen bij bepaalde dingen. Het lastige is alleen, welke van de 1000 middeltjes werkt precies voor jou. Er is tegenwoordig zoveel te koop.
Maar het is toch eigenlijk idioot dat er tegenwoordig middeltjes nodig zijn om beter te slapen, maar dan ook om beter wakker te worden, en niet vermoeid te zijn en dus moet je product X van Dokter Vogel nemen voor een goeie nachtrust, en product Y om wakker te worden, en product Z om fris en opgewekt de dag te beginnen en de vermoeidheid die je eigenlijk nog voelt bij het wakker worden, weg te slikken. En niet te vergeten vitamine D, want de winter is zo lang en je hebt het zo nodig. Ja duh, als je elke dag alleen maar in de buitenlucht bent om van je auto naar een deur te lopen, krijg je geen vitamine D in je lijf natuurlijk. Pak de fiets, ga lopen, doe iets buiten. Heb je heel die pil niet nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-02-2019 22:20
Maar het is toch eigenlijk idioot dat er tegenwoordig middeltjes nodig zijn om beter te slapen, maar dan ook om beter wakker te worden, en niet vermoeid te zijn en dus moet je product X van Dokter Vogel nemen voor een goeie nachtrust, en product Y om wakker te worden, en product Z om fris en opgewekt de dag te beginnen en de vermoeidheid die je eigenlijk nog voelt bij het wakker worden, weg te slikken. En niet te vergeten vitamine D, want de winter is zo lang en je hebt het zo nodig. Ja duh, als je elke dag alleen maar in de buitenlucht bent om van je auto naar een deur te lopen, krijg je geen vitamine D in je lijf natuurlijk. Pak de fiets, ga lopen, doe iets buiten. Heb je heel die pil niet nodig.
Mijn vader werktte het grootste gedeelte buiten, het hele jaar door. En omdat hij bepaalde klachten bleef houden besloot de huisarts bloed te prikken. Ernstig vitamine D tekort. Ik vond het ook raar maar niet alleen de zon zelf is belangrijk maar ook de zon kracht.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-02-2019 22:20
Maar het is toch eigenlijk idioot dat er tegenwoordig middeltjes nodig zijn om beter te slapen, maar dan ook om beter wakker te worden, en niet vermoeid te zijn en dus moet je product X van Dokter Vogel nemen voor een goeie nachtrust, en product Y om wakker te worden, en product Z om fris en opgewekt de dag te beginnen en de vermoeidheid die je eigenlijk nog voelt bij het wakker worden, weg te slikken. En niet te vergeten vitamine D, want de winter is zo lang en je hebt het zo nodig. Ja duh, als je elke dag alleen maar in de buitenlucht bent om van je auto naar een deur te lopen, krijg je geen vitamine D in je lijf natuurlijk. Pak de fiets, ga lopen, doe iets buiten. Heb je heel die pil niet nodig.
Dat is wel een beetje overtrokken.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
21-02-2019 22:14
Klopt.

Maar tegelijkertijd denk ik dat er veel grotere en kleinere kwaaltjes en ongemakken zijn waar vitaminen en mineralen en andere 'rommel' bij kunnen helpen. Of het nou hormonaal is, of voor lastige darmen, vermoeidheid of wat dan ook. De natuur heeft alles voorhanden, en daarom geloof ik ergens wel dat er stoffen zijn die echt kunnen helpen bij bepaalde dingen. Het lastige is alleen, welke van de 1000 middeltjes werkt precies voor jou. Er is tegenwoordig zoveel te koop.
Ik ben wel eens naar een lezing van een orthomoloculair geneeskundige geweest. Volgens hem komen veel ziektes voort uit een vitaminegebrek. Andere vakgebieden van de wetenschap hebben daar weer een andere mening over.
Op mijn werk (zorg) wordt momenteel een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar voedingssuplementen en in hoeverre die invloed hebben op gedragsproblemen en dan m.n. agressie. Er is een universiteit aan het onderzoek verbonden. Zoiets komt niet uit de lucht vallen. Ik neem aan dat ze denken dat voedingssuplementen wel degelijk invloed kunnen hebben.
pejeka schreef:
21-02-2019 22:20
Maar het is toch eigenlijk idioot dat er tegenwoordig middeltjes nodig zijn om beter te slapen, maar dan ook om beter wakker te worden, en niet vermoeid te zijn en dus moet je product X van Dokter Vogel nemen voor een goeie nachtrust, en product Y om wakker te worden, en product Z om fris en opgewekt de dag te beginnen en de vermoeidheid die je eigenlijk nog voelt bij het wakker worden, weg te slikken. En niet te vergeten vitamine D, want de winter is zo lang en je hebt het zo nodig. Ja duh, als je elke dag alleen maar in de buitenlucht bent om van je auto naar een deur te lopen, krijg je geen vitamine D in je lijf natuurlijk. Pak de fiets, ga lopen, doe iets buiten. Heb je heel die pil niet nodig.
Als je niet blank bent, zoals ik, dan kun je uit dat waterige winterzonnetje gewoon niet genoeg vitamine D opnemen. Daarbij vertrek ik in de winter in het donker naar werk en kom in het donker thuis. Ondanks mijn gefiets.
Volgens mij is de zonkracht in de winter voor niemand sterk genoeg om vitamine D aan te maken.
Klopt, ik weet niet hoeveel zonkracht er nodig is voor opname maar nu is de zonkracht zo goed als nul.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-02-2019 23:54
Als je niet blank bent, zoals ik, dan kun je uit dat waterige winterzonnetje gewoon niet genoeg vitamine D opnemen. aanmaken Daarbij vertrek ik in de winter in het donker naar werk en kom in het donker thuis. Ondanks mijn gefiets.

Volgens de referenties is mijn vit D ook te laag, en met 800IE ging het maar minimaal omhoog.
Ik ben er mee gestopt want ik heb geen klachten, en ging me ook niet beter voelen door die pilletjes ofzo, dus voor wie zou ik het slikken?
Veel zit ook tussen de oren denk ik, want als het niet ooit gecontroleerd was had ik het niet eens geweten waarschijnlijk.
.
Anoniem262821034 schreef:
22-02-2019 00:07
Volgens de referenties is mijn vit D ook te laag, en met 800IE ging het maar minimaal omhoog.
Ik ben er mee gestopt want ik heb geen klachten, en ging me ook niet beter voelen door die pilletjes ofzo, dus voor wie zou ik het slikken?
Veel zit ook tussen de oren denk ik, want als het niet ooit gecontroleerd was had ik het niet eens geweten waarschijnlijk.
Ik slik nu ook geen vitamine D, maar ik ben vanwege klachten in een andere context getest en bleek wel tekort te hebben. Ik heb een tijdje wel geslikt, maar ik ben gewoon niet goed met het volhouden van dagelijks dingen gestructureerd slikken. Ik merk wel degelijk verschil met of zonder.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
22-02-2019 00:07
Volgens de referenties is mijn vit D ook te laag, en met 800IE ging het maar minimaal omhoog.
Ik ben er mee gestopt want ik heb geen klachten, en ging me ook niet beter voelen door die pilletjes ofzo, dus voor wie zou ik het slikken?
Veel zit ook tussen de oren denk ik, want als het niet ooit gecontroleerd was had ik het niet eens geweten waarschijnlijk.
Ik had ook nooit klachten van vitamine D tekort, maar ik had het blijkbaar wel. Ik had het alleen nooit laten prikken. Ondanks dat ik veel buiten kwam, waarschijnlijk had ik het al mijn hele leven, vanwege al het zonnebrand smeren enzo.

En toen kreeg ik zo uit het niets MS en natuurlijk kan vitamine D tekort nooit de enige reden zijn, want dan had een groot deel van Nederland MS, maar de wetenschap ziet wel een verband: https://msresearch.nl/vitamine-d-beïnvl ... oop-van-ms

En mijn neuroloog zei het meteen: je krijgt medicijnen, maar ik raad je aan vitamine D supplementen te nemen. Ik neem nu dus hoge dosis vitamine D.

En niet alleen MS, ook het ontstaan van andere ziektes wordt beïnvloedt door vitamine D tekort, zoals diabetes en verschillende soorten kanker.

Dus dat je er niks van voelt zegt echt helemaal niks over wat het met je doet. En zo werkt het mijn inziens ook met andere vitamines: ons lichaam is ontworpen om zo lang mogelijk goed te functioneren met tekorten, om jou in staat te te stellen die tekorten op te heffen of moeilijke periodes te overbruggen, totdat er iets echt kapot gaat.
Alle reacties Link kopieren
Een makkelijke vuistregel is, is dat wanneer je schaduw korter is dan je lichaamslengte de zon voldoende kracht heeft om vitamine D aan te maken in de huid.

De meeste mensen in de westerse wereld hebben een vitamine D te kort.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-02-2019 22:20
Maar het is toch eigenlijk idioot dat er tegenwoordig middeltjes nodig zijn om beter te slapen, maar dan ook om beter wakker te worden, en niet vermoeid te zijn en dus moet je product X van Dokter Vogel nemen voor een goeie nachtrust, en product Y om wakker te worden, en product Z om fris en opgewekt de dag te beginnen en de vermoeidheid die je eigenlijk nog voelt bij het wakker worden, weg te slikken. En niet te vergeten vitamine D, want de winter is zo lang en je hebt het zo nodig. Ja duh, als je elke dag alleen maar in de buitenlucht bent om van je auto naar een deur te lopen, krijg je geen vitamine D in je lijf natuurlijk. Pak de fiets, ga lopen, doe iets buiten. Heb je heel die pil niet nodig.

Vroeger at men al die dingen niet
Vroeger was 70 jaar heul erg oud en liepen veel mensen krom

Vroeger was alles veul en veul beter, dat wil je toch zeggen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
22-02-2019 04:04
Ik slik nu ook geen vitamine D, maar ik ben vanwege klachten in een andere context getest en bleek wel tekort te hebben. Ik heb een tijdje wel geslikt, maar ik ben gewoon niet goed met het volhouden van dagelijks dingen gestructureerd slikken. Ik merk wel degelijk verschil met of zonder.
Dat is eigenlijk zonde toch. Bij de tandenborstel?
Hatsjikideee...
pausini schreef:
22-02-2019 11:01
Dat is eigenlijk zonde toch. Bij de tandenborstel?
Nou ja, ik had pillen op recept, maar dan krijg je er eerst maar 15 mee, en dan moet je de tweede set halen en dat komt er bij mij dan niet van.
Ik denk dat supplementen echt wel wat kunnen betekenen eigenlijk. Ten eerste schijnt dat groentes tegenwoordig veel minder voedingsstoffen bevatten dan vroeger. Daarentegen is de behoefte aan voedingsstoffen verhoogd door o.a meer stress, luchtvervuiling etc. Dus de vraag is dan of die 250 gram groentes en 2 stuks fruit nog voldoende te bieden hebben. Voor veel mensen misschien wel, maar niet voor iedereen.

Plus laten we eerlijk zijn: niet iedereen komt elke dag aan die dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
22-02-2019 08:41
Ik had ook nooit klachten van vitamine D tekort, maar ik had het blijkbaar wel. Ik had het alleen nooit laten prikken. Ondanks dat ik veel buiten kwam, waarschijnlijk had ik het al mijn hele leven, vanwege al het zonnebrand smeren enzo.

En toen kreeg ik zo uit het niets MS en natuurlijk kan vitamine D tekort nooit de enige reden zijn, want dan had een groot deel van Nederland MS, maar de wetenschap ziet wel een verband: https://msresearch.nl/vitamine-d-beïnvl ... oop-van-ms

En mijn neuroloog zei het meteen: je krijgt medicijnen, maar ik raad je aan vitamine D supplementen te nemen. Ik neem nu dus hoge dosis vitamine D.

En niet alleen MS, ook het ontstaan van andere ziektes wordt beïnvloedt door vitamine D tekort, zoals diabetes en verschillende soorten kanker.

Dus dat je er niks van voelt zegt echt helemaal niks over wat het met je doet. En zo werkt het mijn inziens ook met andere vitamines: ons lichaam is ontworpen om zo lang mogelijk goed te functioneren met tekorten, om jou in staat te te stellen die tekorten op te heffen of moeilijke periodes te overbruggen, totdat er iets echt kapot gaat.

Zolang er niet onomstotelijk een causaal verband is aangetoond, ga ik echt geen pilletje slikken voor iets waar ik nu geen last van heb.
‘Beïnvloed door’ zegt ongeveer niks.
.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
22-02-2019 11:17

Plus laten we eerlijk zijn: niet iedereen komt elke dag aan die dagelijks aanbevolen hoeveelheid.
Ik denk dat dit het is.
Ik kan oprecht zeggen dat wij als gezin redelijk gezond eten en veel bewegen, maar kom ik elke dag aan alle groenten/fruit? Kom ik elke dag een half uur buiten? Nee. Zou het wel willen hoor, maar het komt er gewoon niet altijd van met drukke baan/gezin/sport/sociaal leven.

Ik ben (sinds kort) calcium gaan slikken. Ik eet/drink vrijwel geen melkproducten omdat mijn buik het niet zo goed doet op lactose en ik ben inmiddels halverwege de 40. Volgens internet ( :hihi: ) is het dan beter om calcium bij te gaan slikken en wat op het internet staat is waar.
ainne schreef:
22-02-2019 11:31
Ik denk dat dit het is.
Ik kan oprecht zeggen dat wij als gezin redelijk gezond eten en veel bewegen, maar kom ik elke dag aan alle groenten/fruit? Kom ik elke dag een half uur buiten? Nee. Zou het wel willen hoor, maar het komt er gewoon niet altijd van met drukke baan/gezin/sport/sociaal leven.

Ik ben (sinds kort) calcium gaan slikken. Ik eet/drink vrijwel geen melkproducten omdat mijn buik het niet zo goed doet op lactose en ik ben inmiddels halverwege de 40. Volgens internet ( :hihi: ) is het dan beter om calcium bij te gaan slikken en wat op het internet staat is waar.
Dan moet je deze ook ff lezen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/24/ca ... 0304-a9531
Alle reacties Link kopieren
Je valt in herhaling RB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven