Gezondheid alle pijlers

Vraag over beleid gericht op comfort, niet levensverlengend?

09-08-2026 08:12 147 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ivm een ouder in verpleeghuis met dementie. Dit is zo afgestemd maar ik was hier niet bij. Kan iemand aangeven hier wat hier precies onder bestaan wordt?
Blaasontsteking wordt wel met z’n behandeld maar de. Longontsteking zou niet behandeld worden met antibiotica is mij verteld. Ik begrijp het niet helemaal. Waarom zou je dat niet behandelen? Niet het ziekenhuis in dat begrijp ik en dat je Geen kanker behandelt meer bv maar ab toedienen bij een longontsteking..? Ik vind de arts niet zo benaderbaar dus vandaar dat ik het eerst hier wil vragen… dank!!
Toch de arts vragen.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier zijn hopelijk ook mensen die in een verpleeghuis werken.. of medische achtergrond hebben..
vind die arts kort en snel geprikkeld, moet ik aparte afspraak mee maken en gaat heel moeizaam
Veel dingen worden apart afgesproken en vastgelegd:
Wel/geen ziekenhuisopnames. Voor antibiotica via het infuus wordt je opgenomen.

Wel/geen reanimatie, opnames op de intensive/medium care
Of je bij weigering van eten/drinken/medicijnen het nog een keer aanbiedt of dat je het accepteert.

Je kunt dus in een zorg/familiegesprek alles bespreken en vast laten leggen. Uiteraard alleen als je de (eerste) contact persoon bent.
Hoe is de kwaliteit van leven nu van je ouder?

Er vanuitgaande dat de dementie steeds erger wordt, kan het zo zijn dat het leven ook steeds minder leuk wordt. Dat iemand steeds iets minder kan. Tot niet meer zelf kunnen eten/drinken, slikstoornissen, bedlegerig worden aan toe. Continu in paniek zijn of onrust voelen door angstige situaties en verlies van grip op je omgeving.
Veel mensen zeggen voor de diagnose al dat dat hun schrikbeeld is en dat ze zo'n leven niet willen, niet naar een verpleeghuis willen, etc.
De vraag is of je het leven dan nog verder wilt rekken door toch van alles te behandelen. Of dat dit een mooi moment is om te zeggen dat het goed is zo en genoeg is geweest.

Ik zou toch dat gesprek met de arts regelen. Al is het maar zodat je later niet denkt "had ik maar..."
De arts kan zoiets op medische gronde besluiten en anders in overleg met de 1e contactpersoon/wettelijke vertegenwoordiger.
strandbedaanzee wijzigde dit bericht op 09-08-2026 08:35
7.18% gewijzigd
Dit is een abstinerend beleid en is eigenlijk niet meer dan een medische keuze om te stoppen met levensverlengende behandelingen en/of om hier niet meer aan te beginnen. Het idee erachter is dat verdere behandeling zinloos is. De zorg verschuift dan volledig naar comfort en pijnbestrijding in de laatste levensfase van de patiënt, in dit geval jouw ouder. De focus ligt volledig op rust, pijnverlichting en een goede kwaliteit van leven in de laatste levensfase en niet “onnodig” rekken. Ook ik zou wel even 1:1 met de arts willen praten: ook over wat je kan verwachten.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Geen arts of verpleegkundige. Alleen ervaring met grootouders (20 jaar geleden ofzo). Toen werd ook blaasontsteking wel behandeld en longontsteking niet. Als reden: longontsteking is vaak de doodsoorzaak bij oudere mensen en zouden ze op z’n beloop laten, daarbij is het vaak viraal en werkt AB dan niet. Blaasontsteking is niet gelijk dodelijk, maar wel hele nare klachten, veel pijn en risico op delier. Dus dat wel behandelen. Zoiets is mij toen uitgelegd door mijn tantes. maar zoals gezegd lang geleden en ik was nog jong dus weet niet of ik het helemaal goed onthouden heb en ook niet of dit ook de reden is bij jouw ouder. En bij beide ziekten natuurlijk wel pijnbestrijding.

Maar als je het lastig vindt de arts te spreken zou je het ook een van de verpleegkundigen (heeft je ouder een soort mentor/eerste aanspreekpunt?) kunnen vragen? Mijn ervaring is dat die het goed kunnen uitleggen, vaak nog wel beter en in meer “normale” taal dan de arts 😉.
Ik werk niet in een verpleeghuis en kan enkel praten over mijn ervaring met mijn ouder. Een blaasontsteking is niet direct levensbedreigend maar kan wel voor veel pijn, ongemak en een delier leiden, dus die behandel je, om ongemak te voorkomen. Bij een levensbedreigende longontsteking maak je de patiënt zo comfortabel mogelijk, maar grijp je niet in, zodat je het leven niet meer verlengt. Er is een schemergebied, waarbij overleg wordt gepleegd met de patiënt en/of familie, maar in principe is de behandeling gericht op comfort van de patiënt, maar niet meer op levensreddend of levensverlengend. Zo hoefde mijn moeder geen vingerprikken meer of extra insuline voor de diabetes maar kreeg ze nog wel de standaard diabetesmedicatie. Volgens mij noem je dit ook palliatieve zorg.
Ja, maar longontsteking geeft toch ook klachten denk ik dan die je met een ab teniet kan doen? Niet behandelen geeft toch meer klachten? Of is het niet zo simpel?
Niet behandelen is levens verkortend toch?
Ja, de meeste ouderen gaan aan een longontsteking dood begrijp ik. Maat krijgen zij dan allemaal geen ab?
Maar dit staat in zmher dossier van mijn ouder: gericht op comfort, niet levensverlengend. Nu overigens geen sprake van een infectie hoor maar was er wel (nl blaasontsteking). En toen werd dit gezegd. Ik ben niet eerste aanspreekpunt maar kan de ‘mentor’ idd eens vragen ook
Laura schreef:
09-08-2026 08:12
Dit is zo afgestemd maar ik was hier niet bij.

Kan degene die er wel bij was je misschien uitleggen waarom deze keuze is gemaakt? Vertrouw je dat diegene de juiste beslissing neemt voor je ouder?

Misschien heb je ook iets aan deze folder van Palliaweb.
Er zijn mogelijkheden om pijn te bestrijden bij bijv. longontsteking, zonder de longontsteking zelf aan te pakken. Maar ook dat beleid en de mogelijkheden zal de arts je kunnen vertellen. Is er maar 1 arts daar? En als hij/zij niet zo benaderbaar lijkt, is dat nu de tijd om dat aan te geven. Je moet nog een tijdje met hem/haar door.
Laura schreef:
09-08-2026 09:04
Ja, maar longontsteking geeft toch ook klachten denk ik dan die je met een ab teniet kan doen? Niet behandelen geeft toch meer klachten? Of is het niet zo simpel?

Die klachten worden dan verlicht met bijvoorbeeld pijnmedicatie.

Niet behandelen is het natuurlijke proces zijn beloop laten, het verkort het leven niet.
Aan een blaasontsteking gaan mensen niet dood, kunnen ze wel veel last van hebben, dus voor het comfort wordt het behandeld.

Een longontsteking behandelen is vaak wel levensverlengend. Dus dan is comfort bieden op een andere manier aan de orde.

Klinkt cru, maar zo is het mij destijds uitgelegd.

En aangezien ik mijn moeder een 'snel' en comfortabel einde gunde kon ik daar prima mee leven.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Longontsteking is bij dementerende ouderen meestal het gevolg van slikproblemen door de dementie. Het een is dus het gevolg van het andere.
Je kunt een longontsteking inderdaad behandelen, maar de vraag is waarom, omdat de oudere tijdens de ziekte al verder zal verzwakken en de kans op de volgende verslikpneunomie dus al weer toeneemt.

Door dit steeds te behandelen stel je het overlijden uit op een onprettige manier.

Je moet " niet behandelen met ab" begrijpen als " niet levensverlengend" maar niet als " levensverkortend" wat jij net deed. Snap je het verschil?

Als zorgverlener bij een dementerende oudere wil je kwaliteit van het leven boven kwantiteit ( de lengte ervan) stellen.
Dementie is dodelijk. De oudere zal aan de gevolgen ervan overlijden, of het nu een longontsteking, een gebroken heup of het wegteren door niet meer kunnen eten is.

Richt je ook op comfort voor je vader, en ga niet in discussie over het beleid zoals is afgesproken.. deze keuzes worden gemaakt vanuit het principe " medische zinloosheid": we kunnen wel behandelen met de nodige lijdens druk en vervolgschade maar een paar weken later heeft hij weer een longontsteking. Vechten tegen de bierkaai dus. En dat doen artsen in verpleeghuizen gelukkig niet meer. Wel palliatief goed beleid bieden, en dat zullen ze ook zeker doen als er een longontsteking of een gebroken heup optreedt.
Ik verzet mij niet hoor maar mijn vader is fysiek slecht maar cognitief nog best goed. Wanneer lijd iemand he?
Maar dank voor de uitleg. Hij moet ergens aan dood gaan natuurlijk en liever in een eerder stadium dan als hij nog meer achteruit gaat en ons niet meer herkent bb
Mijn moeder is op die manier overleden. Ze had uitgezaaide kanker maar uiteindelijk is ze overleden aan een niet behandelde longontsteking. Dat houdt eigenlijk in dat ze mensen alleen pijnmedicatie en later slaapmiddel toedienen en laten versterven. Op die manier hoeven artsen geen ingewikkelde procedures door.
Er komt dan wel op het overlijdensdocument te staan dat de familie heeft gekozen om niet te behandelen. Dat vond ik persoonlijk erg cru en geen recht doen aan de situatie, maar het is wel zo blijven staan.
Als iemand longontsteking heeft kun je kiezen voor pijnbestrijding, comfort en een morfinepomp in plaats van antibiotica. Iemand wordt dan als het ware ‘verlicht’, maar niet meer behandeld voor de longontsteking zelf.

KamilleT: ik begrijp je volledig wat dat betreft. Pijnlijk om het zo te formuleren, want bij jouw moeder was er natuurlijk meer aan de hand. Bij mijn vader stonden er ook rare fouten in: die is thuis overleden, maar er stond zorginstelling. Dat vond mijn moeder heel erg, omdat ze er alles aan heeft gedaan om hem thuis te verzorgen, hetgeen ook gelukt is, al staat het gewoon niet goed op het document.

Laura: als je het fijn vindt is het misschien toch raadzaam met het verpleeghuis te praten over wat je kunt verwachten als familie. Zo kun je je er het beste op voorbereiden denk ik.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Laura schreef:
09-08-2026 09:04
Ja, de meeste ouderen gaan aan een longontsteking dood begrijp ik. Maat krijgen zij dan allemaal geen ab?
Maar dit staat in zmher dossier van mijn ouder: gericht op comfort, niet levensverlengend. Nu overigens geen sprake van een infectie hoor maar was er wel (nl blaasontsteking). En toen werd dit gezegd. Ik ben niet eerste aanspreekpunt maar kan de ‘mentor’ idd eens vragen ook
Eerste aanspraakpunt is er nou juist om de communicatie naar familie niet over vele schijven te laten lopen. Zowel de zorg als de artsen zullen met dat eerste aanspreekpunt alles bespreken, waarna het de taak van diegene is om de verdere familie op de hoogte te brengen. Als jij en andere familieleden niet goed op de hoogte gebracht worden en eerste aanspreekpunt vindt het ook lastig om dat te doen, is het misschien een optie om die persoon te vervangen? Het kan heel belastend zijn en dus is die persoon misschien ook wel blij om terug te mogen naar "alleen maar" betrokken familielid en niet de persoon die mede beslissingen moet maken en de communicatie daarover naar de verdere familie te zijn.
Maar in eerste instantie is het correct als verpleging en behandelaars niet heel diep met jou als niet aanspreekpunt in gesprek gaan. Je moet bij je familielid zijn.
Zover ik weet wordt dit altijd besproken met de contactpersoon/familie. En moet er altijd een afweging gemaakt worden van als we behandelen, hoe komt die persoon er dan uit? Is dat het nog waard voor de kwaliteit van leven. Ik kan me voorstellen dat ze terughoudend zijn met antibiotica, dat is echt een aanslag op het afweersysteem wat vaak al niet zo goed is bij ouderen. Dan is straks de longontsteking wel weg maar wat als die dementerende oudere intussen ook wat anders oppikt.
Zo ook met operaties en dergelijke, hoe komt die persoon eruit als de operatie is ondergaan? Als de contactpersoon wil dat die operatie er komt dan gebeurt het ook zo maar is dat wel beter voor die oudere?
Destijds bij mijn vader en nu bij mijn moeder is alles gericht om comfort.
Dat betekent geen antibiotica bij longontsteking en geen operatie bij een gebroken heup maar bij een gebroken pols wordt wel behandeld omdat dit ontzettend pijnlijk is heb ik begrepen.
Mijn vader is uiteindelijk rustig overleden door onbehandelde longontsteking. Ze noemen het niet voor niks 'the old man's friend'.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
09-08-2026 11:33
Destijds bij mijn vader en nu bij mijn moeder is alles gericht om comfort.
Dat betekent geen antibiotica bij longontsteking en geen operatie bij een gebroken heup maar bij een gebroken pols wordt wel behandeld omdat dit ontzettend pijnlijk is heb ik begrepen.
Mijn vader is uiteindelijk rustig overleden door onbehandelde longontsteking. Ze noemen het niet voor niks 'the old man's friend'.
Mijn moeder is destijds idd wel geopereerd aan haar gebroken enkel.
Toen ontdekten ze een lekkende hartklep en wilden ze in het ziekenhuis de cardioloog erbij halen. In overleg met de huisarts uit het verpleeghuis heb ik dat geweigerd.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn oma lag in het ziekenhuis, mijn moeder was contactpersoon. Alle doktoren spraken met oma, want wilsbekwaam én mijn moeder. Toevallig was ik daar toen de arts zijn ronde liep en kon ik een praatje maken maar meer als oppervlakkig werd het niet. Logisch, mijn moeder had er al uitgebreid mee gesproken. Je wil als arts niet tig keer hetzelfde verhaal vertellen of met verschillende meningen te maken krijgen. Daar heeft een arts het te druk voor en meningsverschillen oplossen of tussen zitten is niet hun taak. De contactpersoon heeft de taak de rest te informeren over de besluitvorming en input te verzamelen. Niet de arts.
Solomio schreef:
09-08-2026 11:36
Mijn moeder is destijds idd wel geopereerd aan haar gebroken enkel.
Toen ontdekten ze een lekkende hartklep en wilden ze in het ziekenhuis de cardioloog erbij halen. In overleg met de huisarts uit het verpleeghuis heb ik dat geweigerd.
Ik heb toen het verpleeghuis moeten bellen om de antibiotica te stoppen, daar was even iets verkeerd gegaan.
joppie wijzigde dit bericht op 09-08-2026 12:00
0.48% gewijzigd
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Gryla schreef:
09-08-2026 09:14
Er zijn mogelijkheden om pijn te bestrijden bij bijv. longontsteking, zonder de longontsteking zelf aan te pakken. Maar ook dat beleid en de mogelijkheden zal de arts je kunnen vertellen. Is er maar 1 arts daar? En als hij/zij niet zo benaderbaar lijkt, is dat nu de tijd om dat aan te geven. Je moet nog een tijdje met hem/haar door.

Er was echt geen arts of begeleider die mij en sibling dergelijke informatie gaf/mocht geven. Wij konden ook de rapportages niet inzien van onze vader.
Alleen mijn moeder kon dat inzien en informatie krijgen/doorgeven.
Er is geen standaard oplossing voor dit soort gevallen. De details van iemand gezondheid en wensen spelen een grote rol. Vaak moet je kiezen tussen comfort- pijn- levensverlenging etc. Je kan niet alles hebben helaas. Overleg met de contactpersoon kan ik vooral aanraden. En, heb ook vertrouwen, niemand wil meer dan onvermijdelijke ellende of een onnodige dood.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven